Obnošené vraťte a dostanete nové. Švýcarská značka On s investicí od Rogera Federera spouští předplatné na tenisky

Filip HouskaFilip Houska

the-roger-1

Foto: On

Roger Federer má vlastní tenisky. Pracoval na nich se značkou On

0Zobrazit komentáře

Ještě před pár lety jsme si byli zvyklí předplácet jen pár vybraných věcí, například oblíbený časopis, ale dnes už si předplácíme celou řadu služeb, které by nás nedávno asi vůbec nenapadly, od Netflixu přes Spotify až po cloudová úložiště nebo Xbox Game Pass. Tento formát navíc už dávno překročil hranice internetu a některé firmy nabízí předplatné dokonce i na oblečení. Podobným směrem kráčí i švýcarská sportovní značka On, která zákazníkům nabídne přísun tenisek na základě měsíčních poplatků.

Ačkoliv se On stále drží ve stínu gigantů jako Nike, Adidas nebo Under Armour, postupně se dere nahoru. Velkou roli v tom má slavný tenista Roger Federer, mimo jiné také Švýcar, který do výrobce z Curychu zpočátku investoval a následně s ním navrhl minimalistické streetwearové tenisky. To značce zajistilo mediální zviditelnění a najednou se lidé začínali zajímat o to, v čem je On tak speciální, že mu věří i slavný tenista.

Vedle toho, že produkuje ultralehké běžecké boty s charakteristickou polštářkovou podrážkou (zvanou CloudTec), totiž hledí i do budoucna a zajímá se o životní prostředí. Proto nyní představuje speciální program na běžecké boty, které si zákazníci budou předplácet s jistotou, že jakmile se tenisky obnosí, mohou jej poslat zpět. Obratem dostanou nový pár a ten starý firma náležitě zrecykluje, aby se dal používat v jiných modelech.

on-2

Foto: On

Důraz na udržitelnost a snadné recyklování

Alespoň tak je na papíře popisována služba pojmenovaná jako Cyclon, prostřednictvím které chce On proměnit nákupní chování lidí i globální průmysl se sportovním oblečením. Novinka zatím začne pouze s jedním, stejnojmenným modelem běžeckých bot, které mají benefitovat ze své nízké hmotnosti, jednoduchého vzhledu a faktu, že jsou z více než 50 % vyrobeny z biologických materiálů pocházejících z fazolí skočce.

„Služba Cyclon je velmi průkopnická. Nejenže přispívá k vyšší udržitelnosti, ale zároveň zákazníkům bude vždy zajišťovat skvělé běžecké vybavení bez jakýchkoliv kompromisů,“ komentuje Caspar Coppetti, jeden ze zakladatelů značky On, čímž reaguje i na proces následného znovuzpracování, jakmile se opotřebované boty vrátí zpět do jejich továren.

Švýcaři očekávají, že první běžecký model v rámci tohoto programu vydrží v optimálním rozpoložení zhruba 400 kilometrů běhu, přičemž by se měl měnit dvakrát za rok. Je ale otázka, jak přesně tyto podmínky budou nastavené – vzhledem k tomu, že se Cyclon spouští až na podzim příštího roku, může se leccos změnit.

Aktuálně je ale předplatné nastaveno na 30 dolarů, tedy přibližně 700 korun měsíčně. První „zálohu“, která poslouží i jako první splátka, jakmile se předplatitelský program spustí, lze složit už teď na oficiálním webu.

Ekologicky k tomu přistupuje i Adidas

Je však nutné dodat, že On není jedinou sportovní značkou, která se více soustředí na ochranu přírody. Například Adidas už zhruba rok experimentuje se siluetami Futurecraft Loop, u kterých majitele taktéž vyzývá, aby obnošené kusy vraceli.

Pak z nich totiž německý gigant dokáže vytvořit nové modely, a to přes rozemletí původních tenisek na miniaturní fragmenty a zformování do malých pelet. Komerční prodej tohoto modelu by měl být zahájen na jaře příštího roku, kdy by mělo skončit průběžné testování na sportovcích a dalších influencerech.

adidas-futurecraft-loop-x3

Foto: Adidas

Materiálový příběh modelů Futurecraft Loop