Očekávaný projekt českého Livesportu je tady. FlashNews jsou centrem veškerého dění, které vás zajímá

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

flashnewsInsider

Foto: FlashNews

Livesport spouští svou očekávanou aplikaci FlashNews

0Zobrazit komentáře

Přes 90 milionů uživatelů měsíčně, více než 75 milionů stažení aplikace a globální jednička. Svět bleskového informování o výsledcích sportovních zápasů už česká společnost Livesport ovládla a teď se chystá na další. Spouští projekt FlashNews, jehož ambice nejsou o nic nižší – chce být nejlepší platformou, na které se schází všechny důležité informace z celého světa.

„Spouštíme centrum všeho dění, kterým každý z nás žije a které ho skutečně zajímá,“ popisuje pro CzechCrunch přímočarou vizi Filip Horký, který je v Livesport News šéfem produktu a FlashNews je jednoznačně tím nejočekávanějším. „Startujeme v Česku, ale náš cíl je dobýt svět,“ potvrzuje.

Pro nezaujatého pozorovatele by to mohlo působit bláhově, ale takové myšlení je prostě v DNA Livesportu zakořeněné. Martin Hájek svou pražskou technologickou firmu relativně nenápadně vypracoval v největšího globálního hráče v poskytování sportovních výsledků a její konsolidované tržby se loni vyšplhaly na 2,5 miliardy korun, přičemž zisk je z toho v desítkách procent.

I proto si může čtyřicetiletý miliardář dovolit zabrousit do nových vod. V posledních měsících podpořil vznik startupu Dramox, který přenáší divadelní představení na internet, ale ještě větší ambice má právě s FlashNews. Pod vedením bývalého novináře Filipa Horkého v Livesportu vzniká aplikace, která by měla stačit každému uživateli na to, aby se v ní dozvěděl vše, co ho zajímá. A nutně to nemusí být jen zprávy.

filip-horky3

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Filip Horký, šéf produktu v Livesport News

„Chceme, aby ve FlashNews uživatelé našli vše, co chtějí vědět a co může ovlivňovat jejich životy. Není to jen o běžném zpravodajství, ale můžete si přidat aktuální informace z vaší obce, oblíbené osobnosti veřejného života nebo třeba jen zprávy o vašem oblíbeném fotbalovém klubu,“ vypočítává Horký takřka neomezené možnosti projektu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Klíčovým prvkem FlashNews je právě maximální personalizace, díky které by měl uživatel dostávat pouze ty zprávy a informace, jež ho skutečně zajímají. Na první pohled se tak podobají například Twitteru, kde v rámci jedné časové osy odebíráte příspěvky těch, co sledujete. Princip fungování ale bude v případě tuzemského projektu trochu jiný.

Žádné tajemné algoritmy

„Všechny zprávy a zdroje, které se uživatel rozhodne odebírat, bude dostávat do jediného feedu, ve kterém budou příspěvky řazené výhradně podle času publikace. Nebudeme mít žádné tajemné algoritmy, které ze spousty sociálních sítí udělaly nepoužitelné místo, kde se člověk utopí v záplavě prazvláštního obsahu,“ vysvětluje zásadní vlastnost Filip Horký.

Právě algoritmicky vybírané a řazené příspěvky, kdy na Facebooku či Twitteru nutně nevidíme úplně všechno, co bychom chtěli a odebíráme, jsou velkým tématem. Takové mechanismy totiž uživatele uzavírají do názorových bublin, kdy je jim neustále servírován takový obsah, jaký – podle algoritmů, u nichž nevíme, jak fungují – chtějí vidět.

Toho se ve FlashNews chtěli vyvarovat, a tak je podle Horkého čas publikace každé zprávy pro její zařazení ve feedu ta nejzásadnější a jediná směrodatná veličina. Uživatel tak bude mít jistotu, že mu nic z toho, co sleduje, neunikne – všechno bude na jediném místě, bez nutnosti překlikávání či otevírání dalších aplikací.

flashnews

Ve FlashNews nemusíte sledovat jen klasické zprávy

Ostatně služby, které se snaží na jednom místě agregovat zprávy, nejsou ničím novým. Mezi nejznámější patří například Google News nebo RSS čtečky, avšak ve FlashNews staví na tom, že nabídka informací bude mnohem rozmanitější podle zájmů a preferencí.

„Máme v databázi přes 10 tisíc zdrojů, přičemž jen desetina jsou média. Máme většinu veřejných vývěsek z měst a obcí po celé zemi, všechny veřejné instituce, soudy, ministerstva, hygienické stanice, sportovní kluby i třeba známé osobnosti a jejich účty na sociálních sítích. Nabídku navíc stále rozšiřujeme,“ popisuje Horký.

„Chceme, aby se lidé dozvěděli i to, co zajímá jiné, a mohli vykouknout ze své bubliny.“

Podle osmadvacetiletého šéfa produktu, mezi něž patří také nedávno spuštěný FlashSport, mají všechny informace ve FlashNews stejnou hodnotu. „Nikoho neodsuzujeme, nikoho neupřednostňujeme. Je jedno, jestli jde o média, plastiky celebrit nebo odstávku vody ve vaší ulici,“ ujišťuje.

K některým zprávám ale přesto budou přistupovat s větší obezřetností. Jde o méně důvěryhodné, tzv. dezinformační weby, které mohou šířit různé konspirace či fake news. „Spojili jsme se s Nadačním fondem nezávislé žurnalistiky a Konšpirátoři.sk, abychom dali dohromady seznam takových webů, na které budeme uživatele upozorňovat,“ říká Horký.

Pokud se uživatel rozhodne dezinformační weby sledovat, FlashNews mu v tom bránit nebudou. Bude je však třeba aktivně povolit v nastavení a i nadále se při jejich zobrazení ukáže oznámení, že jde o potenciálně nedůvěryhodný obsah. O jejich zařazení či vyřazení ale nebude rozhodovat žádný algoritmus či vyšší autorita.

Palec nahoru i mračící se smajlík

Unikátní technologické know-how ale ve FlashNews najdete nad každým příspěvkem – díky tomu mohou uživatelé sledovat i třeba jen konkrétní slova a výrazy, ale zároveň nebudou zahlcováni nerelevantním obsahem. „Naše technologie totiž chápe, o čem daný text je,“ vysvětluje Horký. Můžete tedy buď sledovat, co například Andrej Babiš sám napsal, nebo naopak sledovat všechny články, ve kterých je Andrej Babiš zmíněn a hraje v nich nějakou roli.

FlashNews jsou tedy postavené na co největší transparentnosti, ale přeci jen je tu jedna věc, která bude zakázaná – diskuze. „Nebyli jsme schopni vymyslet, jak toto extrémně nebezpečné prostředí plné nenávisti a výhružek více zkulturnit,“ přiznává Horký, ale hned dodává, že o vyjádření názoru uživatele úplně připravit nechtějí.

flashnews-iphone

Ve FlashNews můžete sledovat jen to, co vás zajímá

U každého článku se tak objeví možnost přidat klasický palec nahoru a také ohodnotit jeho jednotlivé aktéry, a to pozitivním, či negativním smajlíkem. Čeho tím chtějí ve FlashNews dosáhnout? „Palec nahoru bude jednoduché doporučení k přečtení pro ostatní. Když něco vyletí a bude to mít hodně palců, znamená to, že si to zřejmě zaslouží naši pozornost,“ vysvětluje Horký.

Zároveň však zdůrazňuje, že půjde pouze o doplňující informaci, která nebude mít žádný vliv na pořadí jednotlivých informací ve feedu – ten bude vždy řazen dle časové posloupnosti. Podobně bude fungovat i hodnocení jednotlivých osobností, které může upozornit třeba na zajímavé fenomény. „Chceme, aby se lidé dozvěděli i to, co zajímá jiné, a mohli vykouknout ze své bubliny,“ zmiňuje šéf FlashNews s tím, že v této oblasti se bude služba dál rozvíjet.

sebou-min

Přečtěte si takéZa záchranu gastra. Zlínští Creepy vytvořili aplikaci, která restauracím urychlí proces objednávekZa záchranu gastra. Zlínští Creepy vytvořili aplikaci, která restauracím urychlí proces objednávek

Klíčové je teď to, že FlashNews startují ostrý provoz a další vylepšení budou přibývat postupně. Každou funkci zároveň v Livesportu staví tak, aby byla jednoduše replikovatelná i v zahraničí a fungovala i v cizích jazycích. „Začínáme v Česku, ale už příští rok chceme jít do několika dalších zemí,“ hlásí Horký.

V Livesportu zatím na projekt během první roku vývoje padlo několik desítek milionů korun a další významné investice se očekávají, aby se mohl projekt naplno rozjet na co nejvíce trzích. O tom, kolik by mělo FlashNews využívat uživatelů, zatím vzhledem k brzkému stádiu nechtějí jejich tvůrci mluvit, ale ve firmě před sebou mají jasný milník. Livesport, respektive mezinárodní značka FlashScore dosahuje na 100 milionů uživatelů.

„S aplikací FlashNews máme velké ambice a věříme, že navážeme v nové oblasti na úspěchy Livesportu na poli sportovních aplikací. Těšíme se a doufáme, že znovu ukážeme, že i z České republiky se dají psát velké příběhy s mezinárodním úspěchem,“ neskrývá ambice Alexandr Kánský, provozní ředitel Livesport News.

A sledovat můžete ve FlashNews samozřejmě také CzechCrunch, aby vám nic důležitého neuniklo.

Livesport

Česká technologická společnost, která patří mezi největší světové poskytovatele výsledků,…

Klíčoví lidé

martin-hajek

Martin Hájek

Partner

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Do Česka míří konkurence Tinderu. Facebook spouští v Evropě svou Seznamku a bude těžit z velké uživatelské základny

Jiří SvobodaJiří Svoboda

zuck-seznamkaInsider

Foto: Facebook/CzechCrunch

Nová seznamovací služba Facebooku

0Zobrazit komentáře

Trh seznamovacích aplikací je opět o něco plnější. Sociální gigant Facebook nyní rozšiřuje svou službu Dating do dvaatřiceti nových zemí, včetně Česka a Slovenska, jak prozradil tento týden pro CzechCrunch a další evropské novináře. V češtině se jmenuje Seznamka a uživatelé ji najdou jako novou funkci přímo v hlavní mobilní aplikaci Facebooku.

Seznamka doposud fungovala ve dvaceti zemích. Je to dobrovolná funkce a profil si na ní lidé mohou podle Facebooku založit odděleně od hlavního profilu. Využívá ovšem ekosystému a tedy i osobních facebookových dat, událostí, skupin nebo instagramových sledujících.

Na trhu bude Seznamka soupeřit se zavedenými hráči, jako je Tinder, Badoo nebo Bumble. V principu se od nich přitom nijak zvlášť neliší – na základě preferencí a společných zájmů nabídne spojení s lidmi, kteří na Facebooku hledají milostný vztah. Nefunguje na něm ale tzv. swipování jako na zmíněných aplikacích. Uživatel ví hned, zda se někomu líbí.

fbdating2

Foto: Facebook

Nová funkce Facebook Seznamka

„Jsme zaměřeni na smysluplné spojení, tohle není hra. Chceme, aby lidé na Facebook Seznamku chodili s cílem se s postupem času poznat,“ říká Kate Orsethová, vedoucí produktu Facebook Dating, a doplňuje, že společnost jde naproti lidem, kteří hledali milostná spojení na Facebooku tak či onak.

Značnou konkurenční výhodou je pro Facebook jeho existující masivní uživatelská základna, která jen v Česku čítá zhruba polovinu populace. I při relativně malém procentu uživatelů, kteří Seznamku zkusí, tak na výběr může být více spojení s více relevantními lidmi.

Tajné vyjádření lásky

Potenciální spojení přitom ani nedostanou přístup na facebookový profil svého protějška, Facebook chce tyto profily skutečně oddělovat. Služba navíc předchází potenciálním trapným chvilkám a z výběru bude automaticky vyřazovat facebookové přátele. Možností je ze seznamu rovnou vyřadit i přátele svých přátel.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pokud ale chcete nenápadně vyjádřit náklonnost někomu, koho již znáte z Facebooku nebo Instagramu, pomůže k tomu originální funkce Tajný favorit (Secret Crush). Ta umožní zvolit až devět přátel. Pokud si jeden z nich do tohoto tajného seznamu přidá i vás, následuje automatické propojení. Jestli ale osoba, o kterou máte zájem, nepoužívá Facebook Seznamku, nevytvoří si seznam Tajných favoritů nebo vás na tento seznam nedá, nikdy se nedozví, že byla vaším tajným favoritem.

facebook-dating

Foto: Facebook

Facebook spouští vlastní seznamku zvanou Dating

 Ekosystém Facebooku je ve hře i jinde. V Seznamce pochopitelně nechybí Stories a lze si přidat i facebookové skupiny nebo události. Díky tomu lze najít spojení s lidmi, kteří se například chystají jít na stejný koncert nebo mají stejné zájmy.

Snazší je díky existující základně i verifikace a tedy alespoň částečné se zbavení falešných účtů, které bývají častým neduhem konkurence. Facebook požaduje, aby lidé v Seznamce používali své skutečné křestní jméno i věk, které mají na svém facebookovém profilu. Ostatní údaje lze editovat nezávisle. Pokud je ale uživateli pod 18 let, Seznamku nemůže vůbec použít.

Citlivá data ve hře

Facebook chtěl svou službu původně spustit v Evropě už letos na Valentýna, to ale na poslední chvíli zarazily irské úřady, kde sídlí evropská centrála firmy. Tamním regulátorům se nelíbilo, že se o produktu dozvěděly příliš pozdě, a chtěli čas na prozkoumání, zda je Seznamka v souladu s GDPR. Šéfka produktu Kate Orsethová nyní upřesnila, že je vše v pořádku.

Facebook je nicméně za poslední léta často terčem kritiky za nakládání s citlivými daty a Seznamka nepochybně přivádí další, velmi citlivá data. Ačkoliv se Facebook snaží prezentovat Dating odděleně, data jen uvnitř Seznamky nezůstávají.

fbdating1

Foto: Facebook

Facebook nabídne i novou funkci Tajný favorit

„Data o aktivitě v Seznamce budou sloužit k personalizaci obsahu i mimo Seznamku jako takovou, včetně reklam, které můžete vidět na Facebooku,“ doplnila na dotaz CzechCrunche Orsethová. Se zadavateli reklam ale Facebook nebude sdílet kategorie speciálně chráněných dat, jako je například genderová identita lidí, o něž v Seznamce uživatel projeví zájem.

Stejně jako konkurence nabídne Facebook Seznamka i videohovory, dříve přitom tuto funkci neměla. Naopak s odůvodněním bezpečnosti nedovolí posílat videa, obrázky, ale ani odkazy. Výhodou naopak je, že je a bude zcela zdarma – tedy pokud nepovažujete další osobní data v rukou Facebooku za příliš velkou cenu.

Seznamku začala společnost Marka Zuckerberga testovat před dvěma lety a doposud byla služba dostupná ve dvaceti zemích světa. Facebook odmítl prozradit počty uživatelů nebo jiné statistiky, zmínil pouze, že doposud zprostředkoval 1,5 miliardy propojení. Orsethová neodpověděla přímo ani na otázku, jaké věkové skupiny Facebook Dating používaly doposud nejvíce – zájem prý Facebook registruje napříč demografiemi.