Odešel z korporátu a začal vyrábět odolné batohy. V módě razím přístup jako Patagonia, říká

Proč mít v šatníku stovky věcí, když stačí pár kvalitních, které vydrží roky? Jakub Beneš razí přístup, ke kterému ho dovedla značka Patagonia.

Filip HouskaFilip Houska

jakub-benes_mvp

Foto: Filip Houska/CzechCrunch

Jakub Beneš

0Zobrazit komentáře

Opustil teplé místečko v korporátu, aby se vydal do neprobádané oblasti, k níž měl díky své vášni pro jízdu na longboardu vztah. Chtěl vytvořit poctivou českou značku batohů, které by nebyly jen kvalitní, ale také udržitelné – a prakticky nezničitelné. Se svým parťákem proto z našetřených peněz před šesti lety rozjel Batohiro, které generuje desítky milionů korun ročně a následuje principy, jimiž se jeho spoluzakladatel Jakub Beneš řídí i tehdy, když sahá do svého šatníku.

„Snažíme se inspirovat lidi v tom, že kvalita má být na prvním místě. A předat jim, že není třeba tlačit rychlou spotřebu alias fast fashion. Tím, že je pro mě Batohiro životním projektem, je ten důraz o to větší,“ říká Jakub Beneš v módním Q&A pro CzechCrunch, kde mimo jiné vysvětluje svůj minimalistický přístup k módě a popisuje lásku k Patagonii, která nejen jeho samotného, ale i celé Batohiro inspiruje.

V čem vás lidé nejčastěji uvidí na ulici?
Držím se streetwearu a nadčasovosti, takže nejčastěji chodím v širokých džínech, bílém tričku, basic mikině a džínové bundě. Často ladím outfit ještě přes kšiltovku nebo čepici. U mě je toto dost jednoduché.

batohiro-1

Přečtěte si takéOdešli z korporátu vyrábět batohy. Jsou inspirované JaponskemOdešli z korporátu do malých dílen. Z našetřených peněz rozjeli značku batohů inspirovaných Japonskem

Takže moc kusů oblečení nemáte?
Od každého mám něco, ale myslím, že víc než padesát kousků v šatníku nemám. Většinou se snažím nakupovat tak, aby mi oblečení vydrželo co nejdéle, proto ho nepotřebuji tolik.

Přesto – máte nějaké značky, které převládají?
Určitě to bude Patagonia, která mě baví hlavně svým přístupem k životnímu prostředí. Vždyť už třetím rokem ji prakticky vlastní planeta Země. To, jak přistupují k udržitelnosti, opravám, recyklaci a celkově k odpovědnému podnikání, je úžasné.

Nějak takhle se snažíte profilovat i vy?
Nemůžu nás srovnávat s Patagonií, ale svým způsobem máte pravdu. Oproti řadě značek má Batohiro opačnou myšlenku, přes kterou sdělujeme lidem, ať si koupí raději méně oblečení, zato kvalitnější, které vydrží podstatně delší dobu. Snažíme se inspirovat lidi v tom, že kvalita má být na prvním místě. A předat jim, že není třeba tlačit rychlou spotřebu alias fast fashion. Tím, že je pro mě Batohiro životním projektem, je ten důraz o to větší.

jakub-benes

Foto: Batohiro / CzechCrunch

Jeden z vlajkových batohů Batohira

Předpokládám, že jen Batohiro a Patagonii nenosíte…
To úplně ne, často se snažím nakupovat z druhé ruky, kdy si vybírám kousky, které jsou starší, ale ve skvělém stavu. Pak mám jistotu, že vydrží ještě další roky. Snažím se také podporovat různé lokální tvůrce.

Můžete doporučit nějaký second hand, který vás baví?
Hodně mě baví sekáče v Berlíně, ale pokud bych měl jmenovat nějaký z Česka, tak třeba 1891. Koukám se ale do vitrín všemožných sekáčů, na které narazím, když jdu kolem. Je to pro mě mimo jiné nevyčerpatelná inspirace.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

A když už jdete oblečení shánět, tak z jakého důvodu? Je v tom nějaká vášeň?
Většinou nakupuji jen tehdy, kdy potřebuji doplnit nějaký kus, který mi v šatníku chybí. Nebo mi už nesedí velikost, potažmo je oblečení tak obnošené, že už se nedá nosit. Nenakupuji jen z rozmaru, snažím se to minimalizovat a zbytečně nehromadit.

Kolik za něj utrácíte peněz?
Bavíme se o pár tisících za rok.

To opravdu není moc…
Jen to potvrzuje můj přístup k věcem. Nemám ale problém utratit peníze za něco, čemu věřím a co má za sebou dobrý příběh. To se týká zpravidla lokálních tvůrců, u kterých jde vidět ona poctivost.

jakub-benes-1

Foto: Batohiro / CzechCrunch

Jakub Beneš

Nakupujete i online, nebo si spíš musíte oblečení takříkajíc osahat?
Chodím na hodně e-shopů, ale ne nutně kvůli nákupu. Spíš v nich hledám inspiraci týkající se selekce produktů a technických vymožeností platforem. Vlastně to zčásti potřebuji i pro rozvoj byznysu, abychom mohli zákazníkům vždy zajišťovat ideální komfort.

A jak to máte s teniskami?
Protože v létě jezdím na longboardu, což je moje vášeň už dlouhé roky, často sahám po modelech od Converse nebo Vans, ve kterých se dobře jezdí a navíc jsou správně nadčasové. Nikdy se neomrzí.

Je váš módní look inspirovaný někým konkrétním, nebo berete inspiraci obecně ze světa?
Ke konkrétním osobám příliš nevzhlížím, spíš mě nejvíce inspiruje atmosféra a životní styl. Sleduji různé značky, architekturu a japonský minimalismus, ze kterého čerpám – a pak si to dělám po svém. Je nutné, aby to bylo pohodlné, kvalitní a pokud možno co nejudržitelnější.

Takže ani tolik nesledujete aktuální módní trendy?
To zase sleduji, móda mě zajímá, ale nesnažím se jim tolik podléhat. Hnacím motorem je pro mě nadčasovost, abych věděl, že nosím něco, co za pár let nebo rovnou měsíců nevyjde z kurzu. Snažíme se to takhle prodávat i v Batohiru, kdy víme, že to, co vytvoříme, bude pořád in. Ať už jde o trička, mikiny nebo samozřejmě batohy, na kterých jsme vyrostli.

Co pro vás móda znamená?
Ztělesnění mnoha věcí. Je to možnost, jak se mohou lidé vyjádřit, ať už se jedná o momentální náladu nebo životní postoj. Styl a oblékání zčásti reflektuje to, kdo jsme nebo kým chceme být. Nikdy nevíte, koho ovlivníte právě tím, co máte na sobě. Můžete mít na triku nápis, který někoho vedle vás v metru bude motivovat, aby udělal to, pro co se už dlouho odhodlává. Jsou to malé detaily, které tvoří nás i naši kulturu.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Čuba a Kozub vybudovali v Míru jedno z nejúspěšnějších divadel. Teď chtějí novou scénu za 400 milionů

Na nové divadlo chce soubor přispět z vlastního i z darů. Spouští tedy crowdfundingovou kampaň, kde je možné koupit i vstupenky na deset let.

Eliška NováEliška Nová

divadlo-mir-14

Foto: JA architekti

Vizualizace nového Divadla Mír

0Zobrazit komentáře

Budova v ostravských Vítkovicích vznikla jako kino, které tu s občasnými přestávkami bylo až do roku 1992. Jmenovalo se Mír, význam toho slova se ale po revoluci v budově ne a ne usídlit – střídali se tady majitelé a budova chátrala. Z nejhoršího stavu ji dostali vietnamští podnikatelé, když ji zrekonstruovali a otevřeli tady v podstatě tržnici. Ani to ale netrvalo dlouho. Změnilo se to v roce 2016, kdy si ji pronajal divadelník Albert Čuba. Z Míru se stalo jedno z nejúspěšnějších divadel v Česku, u toho však plány nekončí.

Nápadu založit v Míru soukromé divadlo ne každý zpočátku věřil. Jenže pak se to stalo a Mír sklízel jeden úspěch za druhým. Vyhledávané divadlo navštívilo za sedm let existence přes dvě stě tisíc diváků a uvedlo se přes dvacet inscenací. Čuba se ale rozhodl jít i moderní cestou a založil kanál na YouTube, kde ho má přes osmdesát tisíc sledujících.

Velké ohlasy má Divadlo Mír i na sociálních sítích a patří prý k nejsledovanějšímu v rámci evropského kontextu. Vznikl také MírPlay, což je streamovací platforma, na které se lidé mohou dívat na různé audiovizuální projekty divadla.

V podobném duchu se nyní nesou i plány na budoucnost. Tým divadla, do kterého kromě Čuby patří například i herec Štěpán Kozub, se rozhodl, že k někdejšímu kinu by rád i nové, moderní zázemí, které by umožnilo soustředit se i na jiné divadelní formy. Vyrůst by mělo na 130 metrů vzdáleném parkovišti u ostravského náměstí Jiřího z Poděbrad. „Chceme se posunout dál a postavit zcela nové divadlo v Ostravě a nabídnout ta nejlepší představení s herci z celé republiky,“ říká Čuba.

Projekt za zhruba 400 milionů korun pro Mír navrhlo studio JA architekti. Uvnitř cihlové budovy by měly vzniknout tři divadelní sály. Největší, který se jmenuje Aréna, má hlediště ve tvaru podkovy, jeviště má tak podobu dlouhého mola. „Vznikne tak opravdu velmi blízký kontakt herce a diváka, a to i při kapacitě 532 míst. Středové molo podmiňuje tvorbu specifických inscenací, vytvořených doslova na míru. Technologické vybavení sálu umožní i alternativní využití, například pro nový cirkus,“ líčí architektka Andrea Jašková.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Střední sál, kterému se říká Blackbox, bude mít kapacitu 270 diváků a má jít o multifunkční prostor s výsuvnou elevací. Nejmenší sál zvaný Whitecube má mít tvar kostky a vytvářet dojem nekonečné podlahy a stropu. Vhodný tak bude pro různé světelné inscenace, módní přehlídky, recitály nebo galerie.

„Do Divadla Mír jsou diváci zvyklí chodit na komediální žánr. Ten se zachová. V novém divadle ale chceme mimo jiné nabídnout širší a pestřejší paletu. Diváci tak uvidí třeba i muzikál, drama nebo klasiku,“ líčí  Kozub.

Aktuální soubor divadla si ale nepředsevzal zrovna lehký úkol. Z velké části chce přestavbu totiž zafinancovat sám, respektive pomocí crowdfundingové kampaně. Sází tedy především na svoje fanoušky. Od této chvíle se tak shánějí sponzoři, partneři a investoři, kteří by pomohli novou budovu zrealizovat.

Rozjela se proto kampaň, kde může na novou scénu přispět prakticky každý. Motto projektu je Blázni sobě, které odkazuje na sbírku Národního divadla. Tým pod vedením Čuby zároveň říká, že hledá mírumilovné blázny, kteří by do toho šli a pomohli.

Financování projektu je každopádně rozdělené na čtyři pilíře. Prvním jsou půjčky a úvěry od bank, firem či jednotlivců. Druhým jsou dary od donátorů a filantropů. Třetím fanoušci a diváci, kteří se zapojí do kampaně drobnějšími dary a nákupem různých odměn.

mullerova-vila-3

Přečtěte si takéUž nikdy nezestárne. Müllerova vila dostane svůj 3D virtuální modelMüllerovu vilu chránila majitelka do poslední chvíle, teď už dům nezestárne. Dostane 3D virtuální model

Posledním pilířem je samotná činnost Divadla Mír – příjmy ze vstupenek a MírPlay. „S městem Ostrava jsme se dohodli, že pod divadlem vybuduje podzemní parkoviště, které bude sloužit všem, kdo jej využívají nyní při dojíždění do práce. A samozřejmě i návštěvníkům nového divadla,“ vysvětluje Čuba.

Crowdfundingová kampaň by v ideálním případě měla rozpočet podržet z jedné čtvrtiny. Za tím účelem dalo Divadlo Mír do placu spoustu odměn. Jsou to například aluminiové plakáty s podpisy herců, limitované kousky oblečení, takzvané videopřání na Míru nebo pamětní mince.

Podle výše příspěvku je ale také možné zajistit si místa na první gala premiéru nového divadla, prohlídku divadla před jeho otevřením, adopci a pojmenování vlastního sedadla, pojmenování divadelního baru či zajištění vstupenek na všechny stávající premiéry současného Divadla mír. Domluvit lze i vlastní svatbu na divadelních prknech.

Ti, co přispějí větším obnosem, si mohou do repertoáru dokonce vybrat vlastní hru, případně může být u nového divadla velká ocelová plaketa se jmenovkou, VIP lóže nebo volné vstupenky do nové budovy na deset let. „Nebýt našich fanoušků, Divadlo Mír neexistuje, za což jsem jim obrovsky vděčný. Nyní mají opět možnost stát se součástí další kapitoly příběhu Divadla Mír a být u vzniku něčeho velkého,“ míní principál Čuba.