Odložte už Photoshop. Canva uvádí funkce, které zjednoduší tvorbu grafiky pomocí umělé inteligence

Chytré odstraňování objektů z fotek, automaticky generované prezentace, možnost snadných animací... Canva se stává čím dál zajímavější alternativou pro grafiky.

Filip HouskaFilip Houska

canva_1-1

Foto: Canva

Canva nově vygeneruje obrázek na základě textu

0Zobrazit komentáře

Profesionální grafici možná tento článek zavřou hned, co dočtou perex. Případně na něj vůbec neklikli, protože nesouzní s představou, že by Canva jednou mohla nahradit širokou škálu funkcí, s nimiž přichází pokročilé programy od Adobe. Ale ono to – ať chcete, nebo nechcete – k tomu směřuje. Tvůrci populárního nástroje, díky němuž mohou grafiku tvořit i méně zkušení uživatelé, představili několik nových vychytávek, které kreativní práci znovu o kus ulehčí. Mají jedno společné – umělou inteligenci.

Canva má své kořeny v australském Sydney, jejích služeb ale využívají lidé po celém světě. Z nedávného reportu, který firma zveřejnila, plyne, že jich je už více než 110 milionů. Ti všichni se u Canvy mohou spolehnout na to, že jim bude – v případě placené, rozšířenější verze – zajištěno množství funkcí pro základní i pokročilejší tvorbu grafiky. Od úprav fotek přes výrobu prezentací a tvorbu pestrobarevných vizualizací až po práci s grafy nebo editování videa.

Není proto divu, že uživatelé, kteří neumí v profesionálních programech, typicky pak z dílen společnosti Adobe (Photoshop, Illustrator nebo třeba InDesign), inklinují právě ke Canvě, která je jednoduší na pochopení a následnou práci. A teď chtějí tvůrci do svého ekosystému přilákat ještě více lidí tím, že jim dají nové funkce postavené zčásti na schopnostech umělé inteligence. Ty se budou hodit hlavně v případě práce s fotkami.

Dost možná nejzajímavější novinkou je možnost smazat nevyžádaný objekt z fotky, kdy stačí tahem kurzoru označit onu oblast a nechat Canvu udělat zbytek. Dokáže totiž rozpoznat, co je v pozadí a co v popředí, proto sama objekt odstraní a místo vyplní pozadím. Záležet však bude na tom, co se na fotce vyskytuje a jak moc daný objekt splývá se svým okolím. Canva touto funkcí navazuje na svůj tradiční odstraňovač pozadí, který funguje velmi spolehlivě.

Na podobné bázi běží i funkce pro nahrazení vybraného objektu za jiný, který uživatel napíše. Canva to prezentuje na příkladu konvičky na čaj, která má být nahrazena kyticí. Mělo by vám stačit, když označíte danou oblast k odstranění, napíšete požadavek, co by se místo něj mělo objevit, a necháte pár vteřin pracovat umělou inteligenci. Dalším novým chytrým doplňkem je i rychlý překlad napsaného textu v grafice do jiného jazyka.

Pro ty, kteří naopak Canvu využívají pro tvorbu prezentací, ukázali tvůrci funkci, jak si její návrh nechat automaticky vygenerovat. Opět má stačit napsání klíčových slov (respektive titulku), ze kterých nástroj udělá prezentaci s textem i obrázky. S obdobným postupem teď ostatně experimentuje i Microsoft, který před nedávnem ukázal, jak bude umělá inteligence fungovat v jeho programech Word, Excel a právě PowerPoint.

Rovnou do prezentace si uživatelé budou moci nechat vygenerovat i textové body, které Canva – když dostane správný příkaz – sama vymyslí. Zčásti tak schopnosti této funkce připomínají textový generátor ChatGPT, respektive jeho novou verzi GPT-4. Funkce označovaná jako Magic Write má fungovat napříč různými grafickými návrhy. A aby toho z oblasti umělé inteligence nebylo málo, přichází Canva s novinkou podobnou DALL·E či Midjourney.

Stejně jako tyto obrazové generátory také australský grafický nástroj nově umožní pomocí textu zadat, jaká fotka by měla být vytvořena. Poté se objeví několik návrhů, z nichž si uživatel vybere ten nejvhodnější. Potěšeni budou i fanoušci animací, kteří dostávají funkci pro vytvoření pohybujících se objektů – fungovat to má na základě tahu kurzoru, kdy si uživatel vybere „cestu“, po které by objekt měl putovat. Nic vyloženě pokročilého to ale zatím není.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Další novinky, které Canva na své tradiční vývojářské události Create představila, se týkají i týmové spolupráce. Firma ví, že marketingové týmy, které v Canvě pracují, potřebují mít ideálně společný přístup k vyrobeným grafikám, aby je mohly kdykoliv upravovat. Proto pro ně připravila takzvaný Brand Hub, kde s návrhy, prezentacemi, tabulkami, logy, příspěvky pro sociální sítě i barvami mohou přehledně pracovat. Vylepšení se dočkal i Brand Kit.

Canva svým novým funkcím věnovala celou sekci na webu, kde je vše detailně popsáno. K uživatelům se nejen výše zmíněné vychytávky budou dostávat postupem času. A poté bude zajímavé sledovat, jak skutečně dokáže Canva konkurovat pokročilým principům známých grafických programů. Je nereálné, aby je v dohledné době nahradila, ale tím, jak začíná pracovat s umělou inteligencí, může být i pro profíky čím dál relevantnější.

Je však třeba podotknout, že i společnost Adobe, která patří mezi špičku na poli grafických programů, se vydává podobným směrem jako Canva, a to skrze online nástroj Adobe Express, který by se měl také dočkat umělé inteligence právě pro účely, jež představila Canva.

COOP nasadil umělou inteligenci proti zlodějům. V prodejně nás chytila při krádeži vína

Algoritmus vyhodnocuje rizikové chování zákazníků. Před nepoctivci ohlídá i bezobslužné prodejny, které se mají v budoucnu stát nadějí pro venkov.

veesion-ai-in-action-iv

Foto: Veesion

Umělá inteligence mapuje podezřelé chování v obchodě

0Zobrazit komentáře

Opatrně mrknete, kde je v rohu prodejny kamera, otočíte se k ní zády a kradmým pohybem sáhnete do regálu pro čokolády. Grifem zkušeného chmatáka si je co možná nejnenápadněji nacpete do kapsy. Už v tu chvíli se ale na mobilu vybraných lidí z personálu zobrazí alarm s krátkým videošotem vašeho zlodějského pokusu. Přistihla vás umělá inteligence, kterou COOP pilotně nasadil do své berounské prodejny.

Středočeské královské město je skutečně první v republice, kde síť obchodů sofistikovanou technologii zkouší. Umělá inteligence se jmenuje Veesion, je původem francouzská a o její integraci se u nás stará společnost Sensormatic Solutions.

„Díky analýze kamerového obrazu hlídá podezřelé chování zákazníka. Když vkládá věci do tašky, dává je do batohů, kapes, kapuc nebo pod oblečení, systém hned vyhodnotí, že se tady děje něco nekalého,“ popisuje Marek Loucký ze Sensormatiku.

A doplňuje, že narozdíl od lidské obsluhy kamerových systémů nedělá umělá inteligence rozdíly mezi návštěvníky z hlediska jejich věku, sociální skupiny nebo třeba ošuntělosti oblečení. „Zajímají ji pouze podezřelá gesta a vzorce chování. Navíc se učí a vyhodnocuje data i z jiných prodejen,“ vypichuje Loucký.

„Umělá inteligence ze záznamu vybere jednotlivé části zákazníkova těla a porovná je vzájemně vůči sobě, vůči regálu, nákupnímu košíku, batohu, kapse, kočárku a podobně. Na základě algoritmu, který neustále vyhodnocuje dynamiku chování, dokáže říct, jestli už je rizikové, či nikoliv,“ doplňuje jeho kolega Jiří Šintál.

coop3

Foto: CzechCrunch

Marek Loucký, Sensormatic Solutions

Algoritmus nezačne pracovat hned a hned vás také neoznačí za potenciálního delikventa. „Chvilku pozoruje, co děláte. A pokud je scoring pohybů vašich fyzických částí vysoký, odešle alarm do počítače nebo mobilního telefonu obsluhy. Je pak na ní, jestli z krátkého videa usoudí, že je potřeba proti vám zakročit,“ líčí Šintál.

Konečné rozhodnutí je tak na člověku. Lidský faktor stále hraje roli, protože si zákazník sice může strčit zboží do kapsy nebo do kočárku, u pokladen ho ale může vyndat na pás a normálně zaplatit. Stejně tak umí systém poslat varování v případě, že člověk začne v prodejně třeba konzumovat pečivo nebo nápoje před zaplacením. Zvláště maminky malých dětí ale vědí, že si ratolest někdy vyžádá žvýkat rohlík přímo mezi regály. Aby hned nespadly mezi kandidáty na příjezd policejní hlídky, je tu opět lidská obsluha se svým úsudkem.

Výhodou nasazení umělé inteligence je to, že jeden člověk dokáže ohlídat záznamy klidně z většího množství kamer ve více prodejnách. Nemusí totiž předstírat, že se zvládne dívat na desítky obrazovek najednou, ale naopak se soustředí pouze na konkrétní podezřelé momenty, na něž ho upozorní inteligentní stroj.

Lidský faktor stále hraje roli, protože si zákazník sice může strčit zboží do kapsy nebo do kočárku, u pokladen ho ale může vyndat na pás a normálně zaplatit.

Během dnešní dopolední předváděčky novináře v berounském COOPu vyzvali, ať si zkusí umělou inteligenci přelstít a na prodejní ploše něco ukrást. Za běžného provozu, kdy byl sídlištní obchod plný zákazníků i personálu, jsme se proto vplížili mezi regály s lapkovskými úmysly. Nejprve jsme zkusili „čórnout“ čokoládové tyčinky. Později, povzbuzeni novinářskými kolegy s kamerami, kteří toužili po troše nefalšované akce, i láhev červeného vína. Systém má ale oko ostříží a odhalil nás.

„Na mě určitě nepřišel,“ chvástal se kolega z jiného média a slavnostně vytáhl z kapsy lahvičku jakéhosi gelu. O pár minut později mu ale pánové ze Sensormatiku ukázali záznam s alertem, který právě jeho chmatácký pokus spustil. „Sakra, chytili mě,“ hořekoval přistižený lupič.

coop2

Foto: CzechCrunch

Dlouhoprsťáci si rozhodně říkat nemůžeme, systém nás odhalil a usvědčil

Berounský sídlištní COOP v Drašarově ulici má ještě jeden primát – je totiž první ve Středočeském kraji, který funguje v režimu 24/7. Do pěti hodin je v něm normální lidská obsluha, poté se do něj dostanete díky mobilu, bankovní identitě a vygenerovanému QR kódu. V tu chvíli je bez obsluhy, ale co potřebujete, naberete si sami a sami také zaplatíte na automatické kase.

„Je to naše celkem pátá prodejna v tomto módu a přidaná hodnota pro místní zákazníky. Jsme tady v obytné zástavbě, panelové i rodinné. Mnoho lidí odsud dojíždí, klidně i do Prahy, a když se vrátí večer z práce, chtějí na rychlý nákup. V automatické prodejně mohou přijít kdykoliv,“ popisuje Lukáš Němčík, ředitel marketingu a rozvoje COOPu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Bezobslužnost je trend, na kterou jeho společnost sází a bude sázet čím dál víc. Už teď v pondělí 27. března otevře první automatickou prodejnu vesnického typu. A to v obci Bujanov, která leží zhruba osm kilometrů od jihočeské Kaplice. Víska má 600 obyvatel, je ale typickou ukázkou místa, kde prodejna funguje jen díky tomu, že ji obec dotuje. Jinak se ekonomicky nevyplatí.

„Chceme zkusit, jestli režim 24/7 budou místní kvitovat natolik, aby se ekonomika vylepšila a byla aspoň v nějaké kladné nule,“ říká Němčík. To by byla naděje pro řadu vesnic, kde malé obchůdky vymírají ve velkém. „Pokud to bude fungovat, může to být koncept, jak ztrátové venkovské prodejny udržet,“ dodává.

coop4

Foto: CzechCrunch

Lukáš Němčík, šéf marketingu a rozvoje COOPu

klara-polednikova-1-5

Přečtěte si takéStala se mistryní, překonala rakovinu a učí ženy boxovat pro radostV nouzi utíkej, ví od trenéra. Stala se mistryní, porazila rakovinu a ženy učí boxovat pro radost

Během následujícího čtvrtletí chce síť prodejen otevřít desítku poboček bez obsluhy. Spíše v menších městech okolo deseti tisíc obyvatel i na vsích. Kromě zmíněné jihočeské provozovny také na severní a jižní Moravě a ve východních Čechách. Další jsou zatím spíše v oblasti plánování. A mimochodem jižní Čechy jsou evidentně podobných prodejnám kraj zaslíbený, protože tam mají i podobný obchod pro domácí mazlíčky.

Jako paradoxní se může zdát, že umělou inteligenci pro boj s nepoctivci více využijí v běžném provozu s obsluhou než právě v automatickém bezobslužném fungování. Ale jen do okamžiku, než se zamyslíte nad technickým řešením. „V automatickém režimu se už jen pro vstup do prodejny, ale i pak při placení nákupu, prokazujete bankovní identitou. Ta vás jednoznačně identifikuje a to se už rovnou můžete jít sami nahlásit na policii,“ uzavírá Ivo Čižmár, který COOP zastupuje po stránce PR.