Padli jsme na dno, říká Martin Feix z Girls Without Clothes po tom, co zavřel obchod v centru Prahy
Před rokem s velkým očekáváním otvíral majitel oblíbeného e-shopu obchod u Staroměstského náměstí. Teď ho zavřel s tím, že málem položil celou firmu.
Zakladatel módní značky Girls Without Clothes Martin Feix
Ulice plná turistů, která bude znamenat dvojnásobné tržby a odrazový můstek pro expanzi do zahraničí. Zhruba to byla představa, s níž Martin Feix, zakladatel provokativní značky oblečení Girls Without Clothes, loni v březnu otvíral butik v Karlově ulici u pražského Staroměstského náměstí. Ambiciózní cíle se ale nenaplnily. Letos v červnu obchod zavřel, protože nevydělával, firma se z dvaceti sedmi lidí zmenšila na osm a jindy suverénní Feix mluví o lekci, kterou mu to celé uštědřilo. Se sebevědomím sobě vlastním ale dodává, že je vlastně v nejlepším možném bodě, kam se mohl dostat.
Když jsme spolu mluvili loni touhle dobou, byl Martin Feix, ostravský fotograf, který svůj byznys rozjel focením polonahých dívek a přetiskováním jejich fotek na trička, plný velkých plánů. Sice se svou typickou přímočarostí popisoval, že mu úplně nevyhovuje, že jeho tehdy devět let starý projekt narostl do rozměrů, kdy už musí delegovat práci na kolegy a přesunout se do role šéfa, ale bylo taky znát, že mu dělá dobře, že jeho lovebrand vyrostl ve větší firmu. A ta že otevřela obchod na místě, které pro ni podle něj mělo být ideální.
Teď trocha místopisu pro ty, co nejsou z Prahy – Karlova ulice leží mezi Karlovým mostem a Staroměstským náměstím, tedy v tom největším turistickém centru města, kde na místního narazíte spíš náhodou. Zato zde spolehlivě seženete nejrůznější lákadla na cizince jako trdelníky, české granáty a neumírající matrjošky. A mezi nimi se objevil nový obchod Girls Without Clothes, s neonovým logem za oknem a bez dveří, aby i z ulice bylo dobře vidět na jeho neobvyklý sortiment.
„Je to místo, které k nám podle mě sedí a jsem tam rád. A je to taky způsob, jak prodávat cizincům, což je můj další cíl. Je sice pravda, že co jsem se ptal našich českých zákazníků v uzavřené skupině, tak jim se to místo moc nelíbí, ale podle mě trochu přehání. Mně se tu prostě líbí a myslím, že jsme tím pozvedli úroveň celého brandu,“ řekl Feix v loňském rozhovoru pro CzechCrunch.
Už tehdy mluvil o tom, že obchod, který se na turistickou adresu přesunul z jiného místa na Praze 1, „dotuje“ tím, co u něj jinak utratí čeští zákazníci. Pevně ale věřil, že se to brzy zlomí, značka se mezi cizinci uchytí a vytvoří si tím můstek pro případnou expanzi. V hlavě měl i další pobočku v Brně. Teď je všechno ovšem úplně jinak. Představy o počtu nakupujících turistů se ukázaly jako liché, obchod si na svůj provoz v uplynulém roce často nevydělal a snaha ho udržet prý stála život málem celou firmu. „Vnímám to tak, že jsme skutečně na dně,“ říká Martin Feix nyní. V čem udělal při zpětném pohledu chyby a co si z celé zkušenosti odnesl? O tom se opět rozpovídal v dalším rozhovoru.
Říkáte, že vás obchod stáhl na dno, co přesně to znamená?
Museli jsme překopat celou firmu. První půlrok po otevření byl docela v pohodě. Otevřeli jsme na jaře minulého roku a první týdny obchod fungoval z euforie, která kolem něj vznikla. Tržby tam ale dělali primárně naši původní zákazníci. Pak přišlo léto, hlavní turistická sezóna, kdy byl obchod v lehkém, až zanedbatelném, provozním plusu. První ztrátový měsíc byl listopad, pak k mému překvapení i prosinec, od kterého jsem si hodně sliboval. No a pak to přišlo. První kvartál tohoto roku začala prodejna prodělávat asi 400 tisíc měsíčně. Pak se to trošku zlepšilo, ale ne o moc. A to všechno ovlivnilo celou značku.
Jak to myslíte?
Hodně mě to vysálo, protože když obchod prodělával, orientoval jsem se primárně na něj a na to, co s tím. A zbytek jsem z nedostatku času zanedbával. Nešlo to stíhat. V důsledku problémů s cash flow jsme neměli vánoční kolekci a zpozdily se i ty další, rozpadl se tým… Zkrátka jsme se dostali do skutečné krize, kdy jsme bojovali o život celé firmy. Tvrdě nás to seklo.