Parkování sdílených koloběžek v centru jen na určených místech. Praha 1 se dohodla s provozovateli

Radní pro dopravu městských částí Prahy 1 až 10 měli požádat o přípravu dohody, jež by stejný systém zakotvila v celém městě.

Peter BrejčákPeter Brejčák

sdilene-kolobezky-kola-min

Foto: CzechCrunch

Sdílené koloběžky a kola

0Zobrazit komentáře

Praha 1 se dohodla s provozovateli elektrokoloběžek na tom, že od září bude možné vozítka v centru města zanechávat jenom na k tomu určených místech. Řekl to radní městské části pro dopravu Vojtěch Ryvola. Míst pro zanechání koloběžek by podle něj mělo být asi 140 a na každém bude moci stát maximálně 10 koloběžek. Dále chce od provozovatelů vybírat za každé vozítko měsíční poplatek.

Ryvola uvedl, že se dohodl se všemi čtyřmi provozovateli dopravních prostředků, kterými jsou Lime, Bolt, Nextbike a Rekola. Největší kritice čelí provozovatelé elektrokoloběžek Lime a Bolt, jejichž zákazníci často vozítka nechávají uprostřed chodníků nebo na jiných nevhodných místech. To je dáno tím, že nyní je možné elektrokoloběžky zanechat kdekoliv v provozovateli určených zónách.

To by se mělo od září změnit. Radnice již podle Ryvoly vybudovala asi 40 vyznačených míst pro zanechání vozítek a do konce prázdnin by jich mělo být 70. Většina z nich bude v takzvaných dopravních stínech u přechodů pro chodce. Dalších asi 70 míst bude podle radního takzvaně virtuálních, tedy bez značení na místech, kde koloběžky nebudou překážet.

Ryvola dodal, že radnice se snaží při výběru míst nezabírat parkovací místa a cílem není ani koloběžky a jiné sdílené dopravní prostředky z centra úplně vykázat, protože stále představují ekologickou alternativu k autům. „Nešlo mi o likvidaci kol a koloběžek, šlo mi o to dát tomu jasný řád a pořádek,“ řekl. Dodal, že se jedná o ústní dohodu, protože v minulosti se různá memoranda stejně ukázala jako nevymahatelná. „Pro mě je důležitější, aby to fungovalo, než aby to bylo někde na papíře,“ řekl.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nyní podle něj v centru města v sezoně jezdí asi 2 500 koloběžek, v případě respektování dohody by se toto číslo snížilo na asi 1 500. I s tím podle něj provozovatelé souhlasili. Jako další krok pak chce radní začít vybírat poplatek 25 korun měsíčně za jednu koloběžku či kolo.

Dalším problémem s koloběžkami v centru je nebezpečná jízda některých jejich uživatelů, kteří mohou na chodnících ohrožovat chodce. Součástí dohody s provozovateli proto podle radního je i to, že od září bude na řídítkách všech vozítek výrazný nápis, že jízda po chodníku je zakázaná. Na problém se podle něj zaměřují i strážníci městské policie, kteří za jízdu na chodníku rozdávají čím dál více pokut.

Podobnou dohodu ohledně parkování koloběžek pouze na vyhrazeném místě v minulosti s provozovateli uzavřela i Praha 2. Radní pro dopravu městských částí Prahy 1 až 10 také podle Ryvoly na společné schůzce požádali primátorova náměstka Zdeňka Hřiba o přípravu dohody, která by stejný systém zakotvila v celém městě.

S přispěním ČTK

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Investicemi proti poklesu. Strachův Endorphin Republic dává miliony do reklamy na posílení prodejů kol

Cyklotrh se sice propadl, český specialista na prodej kol všeho druhu ale i tak vyhlíží dobrý rok. A už se těší na zimu a očekávaný prodej lyží.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

strach

Foto: Endorphin Republic

Antonín Strach, zakladatel Endorphin Republic

0Zobrazit komentáře

Podle Antonína Stracha je teď ten nejlepší čas na investice do vlastní značky. Přestože trh, na kterém působí, zrovna neroste do nebes, rozhodl se zakladatel a šéf Endorphin Republic investovat několik milionů do velké reklamní kampaně, která má celou značku sportovním nadšencům ještě lépe představit a ukázat. První spoty mohli vidět diváci například během přenosů z letošní Tour de France, ale Antonín Strach už vyhlíží také zimní sezonu. Ta by měla být silná a pomoci firmě k dosažení obratu kolem 400 milionů korun. Endorphin Republic chce meziročně opět vyrůst o několik desítek procent.

„Nebudeme si nic nalhávat, trh v oblasti cyklo se od začátku roku nevyvíjí úplně ideálně. Vidíme tam společně s našimi odběrateli i v rámci B2B propad o zhruba třicet procent. Důvodů je hned několik, například teplotně podprůměrné jaro nebo nedostatek kol v cenovém segmentu přes 100 tisíc korun, na který se primárně zaměřujeme,“ přiznává realitu svého byznysu Antonín Strach, který kdysi závodně vesloval. Pak se pustil do podnikání a teď společně se svou manželkou a někdejší lyžařskou mistryní světa Šárkou Strachovou buduje specializované prodejny se sportovním vybavením všeho druhu.

V loňském roce Endorphin Republic, jehož název je odvozen od endorfinu, který se uvolňuje při sportování, v obratu vyrostl o 32 procent na 278 milionů korun a letos by chtěl podobné tempo růstu zopakovat. Nepropadají se totiž všechny segmenty. Například cyklodoplňků se meziročně prodává o pětinu víc a firmu prý nezasáhl ani propad e-commerce trhu. Hlavní část jejích prodejů leží v šesti kamenných pobočkách, které jsou v Praze, Hradci Králové, Brně, Olomouci a také Bratislavě. Už teď se navíc Strach a spol. připravují na zimní sezonu, nabízejí vedle kol také lyže, běžky a další vybavení.

„Celkově vidíme letošní rok pozitivně i s ohledem na očekávanou zimní sezonu. Naše cíle zůstávají velké, v řeči čísel to znamená dosáhnout v letošním roce na obrat kolem 400 milionů korun. Celé se to budeme snažit ovlivnit také konzistentní brandovou komunikací,“ říká Strach. Právě marketing teď celou endorfinovou republikou hýbe. Po několika kampaních na konkrétní produkty se firma rozhodla ukázat celou svou značku a ve spolupráci s kreativním studiem NMDS Martinů Kermese a Jedličky vytvořila kampaň, kterou je možné vidět v televizi i na sociálních sítích.

Antonín Strach se rozhodl, že se současnou situací proinvestuje, aby z částečného propadu trhů nakonec vyšel ještě silnější. Přestože uznává, že s kampaněmi určenými na zvyšování povědomí o značce jsou často spjaty „všechny odpudivé výkonnostní ukazatele“, rozhodl se do té nejnovější vložit několik milionů korun. Samotné výrobní náklady se vměstnaly do jednoho milionu, a to i díky tomu, že se natáčelo jen dva dny a místo herců v reklamě vystupují kolegové z Endorphin Republic. Další 1,5 milionu korun putuje během dvou měsíců do podpory kampaně na sociálních sítích a v televizi.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Kampaň poběží v této formě zhruba do konce října. Poté si vše detailně vyhodnotíme a rádi bychom na ni navázali v březnu 2024, protože máme v rukávu ještě spoustu zajímavého obsahu. Pokud budeme s výsledky z letošního roku spokojeni, rádi bychom kampaň v příštím roce rozšířili i na outdoorovou reklamu, případně do printu a dalších offline médií,“ doplňuje Tomáš Urbánek, který v Endorphin Republic velí online marketingu. Na kampani se studiem NMDS spolupracoval také režisér Benjamin Butler, který stojí za spoty pro Spartu, Český olympijský výbor či Vladimira 518, a hudební soundtrack vytvořil Jakub Strach, syn Antonína Stracha, rovněž známý pod pseudonymem NobodyListen.