Pavel Riegger má za sebou první rok v čele Trasku. Expanzí zahájil technologické dobývání Evropy

„Pravidelně monitoruji trh a v Česku a na Slovensku jsem zatím nenašel silnou konkurenci. Jsme silní v integraci a k tomu máme data,“ říká CEO Trasku.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

pavel-riegger-trask

Foto: Trask

Pavel Riegger, CEO české technologické společnosti Trask

Udělat z Trasku do několika let technologickou jedničku v Evropě. S takovým cílem nastoupil na začátku loňského roku do vedení miliardové české společnosti Pavel Riegger a během uplynulých dvanácti měsíců vybudoval pevné základy pro to, aby mohl ambiciózní plány dál plnit. „Za těch dvanáct měsíců jsme toho společně dokázali mnoho,“ hodnotí šestačtyřicetiletý Riegger, který dokázal zvětšit tým o dvě stovky nových posil a rozjel celoevropskou expanzi firmy, jež vyvíjí technologická řešení zejména pro lídry v oblasti bankovnictví, průmyslu a energetiky.

V loňském fiskálním roce, který skončil v červnu 2021, utržil Trask zhruba 1,2 miliardy korun. Letošní čísla tak bude mít zkompletovaná až za pár měsíců, ale Pavel Riegger loni v našem podcastu říkal, že plánuje růst minimálně o 30 procent ročně. Do několika let chce totiž v tržbách přesáhnout pět nebo šest miliard korun a k tomu mají pomoci právě aktivity v zahraničí. Firma už stihla otevřít pobočky ve Velké Británii, Rakousku, Německu i na Slovensku a plánuje pokračovat.

Právě nakopnutí zahraniční expanze byl důvod, proč se zakladatel Trasku Filip Tománek rozhodl najmout nového CEO. Sám se přesunul do role provozního ředitele a spolu s dalšími akcionáři teď sleduje, jak firma roste pod Rieggerovým vedením. „Mandát, který jsem od spoluvlastníků získal, je opravdu silný. Hodně si toho vážím. Vize, kterou se v současnosti snažím Trasku vtisknout, se neliší od toho, na čem jsme se domluvili,“ ohlíží se za prvním rokem ve funkci Riegger, který 16 let působil na jedné z vedoucích pozic v EY.

Hbitější než velké korporáty

Mezi dosavadní hlavní milníky řadí to, že se z Trasku stala firma, která se neřídí domněnkami, ale svá rozhodnutí má podložená kvalitními daty. A také že se ještě více zaměřila na takzvaný client-centric přístup. V rámci něj se snaží prohlubovat znalosti potřeb svých klientů a být jim co nejvíce strategickým partnerem. „Podařilo se nám také udělat první akvizici s Bell & Hurry za dobu, která by byla ve větším korporátu nemožná,“ říká Riegger. Právě větší rychlost a menší byrokracii si po odchodu z EY pochvaluje.

„Nemusím čekat na rozhodnutí někoho z Polska, kdo mě přesměruje na někoho do Francie a ten zase do Velké Británie, kde mnohdy nemají ponětí o tom, jaké jsou lokální potřeby. Rozhodnutí, která děláme, jsou jen na nás,“ popisuje výhody práce v Trasku Pavel Riegger, byť už i Trask má přes 800 zaměstnanců a je z něj velká společnost, která, jak už zaznělo, stále více působí mezinárodně. Její šéf si tak dle svých slov aktualizuje profesní síť kontaktů včetně těch ve Spojených státech.

trask-bellhurry

Foto: Trask

Šéf Trasku Pavel Riegger a zakladatel agentury Bell & Hurry Lukáš Zazvonil

Vedle toho teď prý nejčastěji – když se zrovna nevěnuje rodině – tráví večery studováním technologických trendů, které se rychle mění a rozvíjejí, chce si tak udržet prst na tepu doby. „Pravidelně monitoruji trh a v tom českém a slovenském jsem zatím nenašel silnou konkurenci. Jsme silní v integraci a k tomu máme data,“ je přesvědčen šéf Trasku a doplňuje: „Někdo jiný může být v datech sice silnější, ale už nemá integraci na takové úrovni jako my. Nebo je silný v datech, ale schází mu know-how v oblasti portálů. Nebo umí portály, ale chybí mu expertiza v cloudu.“

Právě díky kombinaci dovedností a expertizy v různých oblastech má tuzemská technologická společnost, která sídlí v Praze na Pankráci, dál růst. Aktuálně obsluhuje několik stovek klientů z řad bank, pojišťoven, telekomunikačních i energetických hráčů a také z průmyslu. Zaměřuje se mimo jiné na práci s daty, robotizaci, digitalizaci, umělou inteligenci a různé zlepšování procesů napříč firmami, ať už interně nebo směrem ke koncovým zákazníkům. Stále větší příležitosti se přitom i díky zahraniční expanzi otevírají také před samotnými zaměstnanci Trasku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Jsem bytostně přesvědčený, že práce na zahraničních projektech – v jiném jazyce a v jiné kultuře – vede k tomu, že se člověk stává zkušenějším a silnějším,“ říká Pavel Riegger. Dnes už podle něj navíc není nutné odcestovat, velkou přidanou hodnotu vidí také v práci na dálku. Své řízení firmy zároveň postavil na otevřenosti a sdílení názorů a myšlenek, které mají posouvat všechny kupředu. Sám ostatně říká, že pořád ještě musí potírat svou znalostní mezeru, neboť nevyrůstal jako vývojář.

„Rád bych, aby lidé své názory sdíleli ještě daleko víc, aby mi častěji dávali zpětnou vazbu. Myslím, že to je ta nejlepší služba, kterou můžeme lidem poskytnout. Všichni totiž děláme chyby a díky zpětné vazbě se nad nimi můžeme pokaždé zamyslet, vzít informaci s otevřenou myslí a poučit se z ní nebo zkusit danou věc udělat znovu a lépe,“ dodává šéf Trasku. I tento otevřený přístup má teď pražské firmě pomoci splnit si ambiciózní růstové cíle.

Partnerem článku je společnost Trask. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Kvůli válce bude pracovní trh v IT ještě více pod tlakem. Pomoct může vývoj na dálku, říká šéf CN Group

„Pokud se situace radikálně nezmění nebo neuklidní, budeme v Evropě svědky zvýšené poptávky po offshoringu,“ je přesvědčený Michal Širica.

Peter BrejčákPeter Brejčák

sirica

Foto: CN Group

Šéf CN Group Michal Širica

Vývojářská společnost CN Group v Česku není moc známá, jde však o zajímavou a rychle rostoucí firmu. Působí na trhu takzvaného nearshoringu, kdy pracuje na zakázkách pro klienty ze západní či severní Evropy, mezi které patří i jména jako Strabag, Cisco, Peek & Cloppenburg, Procter & Gamble, Foodchain by Blockchain nebo také projekt výzkumné spolupráce se společností Panasonic Industry Europe. V posledních letech roste o desítky procent a nehodlá polevovat ani s novým majitelem.

Nearshoring znamená, že se CN Group specializuje na dodávky podnikatelských řešení firmám do blízkých zemí. Na konci loňského srpna ji fond Genesis Capital prodal podle odhadu deníku E15 za více než miliardu korun dalšímu majiteli. „Stali jsme se jednou z nejúspěšnějších investicí tohoto fondu,“ pochvaluje si pro CzechCrunch Michal Širica, který zůstal na pozici ředitele CN Group i po transakci, díky níž ve firmě získala stoprocentní podíl společnost Ciklum.

Ciklum je skupinou se sídlem v Londýně a celkem třemi a půl tisíci vývojáři v šesti zemích, původ má přitom v Dánsku a na Ukrajině. Širica nyní očekává, že současná invaze Ruska do této země ovlivní celý trh v rámci Evropy.

„Už tak napjatý pracovní trh bude ještě více pod tlakem, když odhadem přes půl milionu vývojářů v zemích jako Ukrajina, Bělorusko a Rusko nebude moci pracovat, případně se celé firmy rozhodnou stáhnout svá vývojářská centra z těchto zemí. Z tohoto pohledu se to týká i naší mateřské společnosti Ciklum, která má vývoj i na Ukrajině a v Bělorusku. Poslední jmenovaná pobočka bude uzavřena,“ popisuje Širica.

mihcal-1

Foto: CN Group

Šéf CN Group Michal Širica

Už několik měsíců před začátkem války Ciklum pracoval na plánu, který se kromě zabezpečení provozu firmy soustředil primárně na zaměstnance a jejich relokaci mimo Ukrajinu. V případech, kdy to nešlo, řešil alespoň jejich přesunutí do bezpečnějších oblastí na západě země. Do projektu této pomoci zaměstnancům a jejich rodinám společnost investovala miliony eur.

„Pokud se situace radikálně nezmění nebo neuklidní, budeme v Evropě svědky zvýšené poptávky i po offshoringu (vývoj ve vzdálenějších zahraničních zemích – pozn. red.). Naše skupina provozuje aktuálně tři offshorové lokace v Indii, Pákistánu a v Argentině a očekáváme jejich další růst. Cílem však není dodávat levné vývojářské kapacity, nýbrž zkušené kolegy, kteří budou zastávat stejné hodnoty a dodávat kvalitu, na kterou jsou naši klienti už téměř třicet let zvyklí,“ říká Širica.

Zdvojnásobení byznysu za dva roky

Investiční fond Genesis Capital koupil CN Group v roce 2019 a za následující dva roky, než došlo k jejímu prodeji do rukou Ciklumu, dokázala firma své výsledky zdvojnásobit. V roce 2020 dosáhla na obrat kolem 450 milionů korun, loni pak rostla na 570 milionů. V růstové trajektorii přitom pokračuje i s novým majitelem, v plánu má zvednout ukazatel na úroveň nad 750 milionů korun.

„Koronavirová situace náš byznys negativně neovlivnila, naopak se nám díky důvěře a dlouhodobým partnerstvím podařilo nastartovat další projekty i množství zcela nových. Dobrých výsledků jsme tak dosáhli především díky zdravému rozložení trhů a spoluprací s klienty z vícero oborů. Například místo osobní dopravy jsme se zaměřili více na e-commerce,“ popisuje Širica.

Jako společnost má svůj největší trh v německy mluvících zemích, odkud pochází i Meinolf Henke, jenž zastává nově otevřenou pozici provozního ředitele. Kromě toho firma dobývá další trhy, například rychle roste ve Spojených státech, kde spolupracuje se společnostmi Procter & Gamble či Autodesk a nově má své zastoupení i ve Švédsku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Je to stabilní a pro nás velmi důležitý trh, na kterém se chceme nadále dobře prezentovat. Od března tam proto nově máme i svého manažera Kentha Juthberga, který v minulosti pracoval například pro společnost IBM Svenska. Do budoucna ale plánujeme expanzi i do dalších zemí ve Skandinávii. K tomu chceme využít právě i synergie s Ciklumem, který má silnou pozici například v Dánsku,“ říká Širica.

Z hlediska celého Ciklumu budou hrát vývojářská centra CN Group primární roli v Česku, na Slovensku a v Rumunsku. Celkem firma zaměstnává přes 400 lidí, z nichž v tuzemsku sedí přes 330 v pobočkách Praze, Zlíně a od loňského května nově také v Hradci Králové, v náboru přitom pokračuje i nadále.

„Společně s Bratislavou a rumunskou Bukureští jde o naši pátou pobočku v Evropě a plánujeme otevírat i další,“ doplňuje Širica s tím, že dalším krokem má být pro tento rok hlavně integrace s mateřským Ciklumem.

„Protože Ciklum neměl žádné pobočky v Česku, na Slovensku ani v Rumunsku, klade velký důraz na to, aby v CN Group nic nerozvrátil. Jsme to my, kdo stanovuje, jaké bude další směřování v těchto regionech. Kromě toho plánujeme také celkový růst a posilujeme po všech stránkách. Nabrali jsme nové zaměstnance téměř do všech oborů,“ dodává Širica.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je společnost CN Group. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.