Pilulka investuje do českého startupu Blocks. Společně chtějí po Evropě budovat výdejní boxy pro léky

Iva BrejlováIva Brejlová

pilulka-box

Foto: Pilulka

Dostupné výdejní skříně jsou výsledkem spolupráce Pilulky a Blocks

0Zobrazit komentáře

Předešlý rok si lékárenská skupina Pilulka spolupráci s tuzemským startupem Blocks teprve zkoušela. Pracovali spolu na takzvaných Pilulka Boxech, výdejních skříních, do kterých si pro léky bez dalšího kontaktu s lidmi chodili přímo zákazníci. Nyní se obě firmy spojují.

Česká Pilulka si v elegantních výdejních skříních koupila desetiprocentní podíl, avšak kolik za něj zaplatila, nechce ani jedna ze stran komentovat. Podle spolumajitele (nejen) jedničky online lékárenství Martina Kasy lze v této oblasti využít inovace a zkušenosti z e-commerce i logistiky.

„Společně chceme ukázat ostatním velkým retailistům a logistikům cestu v automatickém výdeji zboží a zároveň zvyšovat počet Pilulka Boxů v zemích, kde působíme. Blocks jsou unikátní jak v technologickém přístupu, tak v produktovém designu. Na rozdíl od ostatních výrobců boxů, kteří jsou spíše kovovýroba,” říká Kasa.

Zatím výdejny ve spolupráci s Blocks využívají nízké jednotky procent zákazníků Pilulky. „Službu ve větší míře provozujeme teprve několik týdnů,“ vysvětluje Kateřina Schotliová, mluvčí Pilulky. „Ale ze zahraničí víme, že při optimální síti není problém takto obsluhovat až 30 procent objednávek. A to se bavíme v řádu tisíců objednávek denně do Pilulka Boxů,“ doplňuje.

pilulka_box2

Foto: Pilulka

Jednoduše působící výdejní skříně Pilulky

Zmiňovaný technologický přístup je také pro spoluzakladatele Blocks Bartoloměje Holubáře jednou z klíčových věcí, na kterou se u svých boxů od začátku soustředí. Zatímco čelní stěna skříní působí především čistě, uvnitř od začátku skrývaly desítky metrů kabelů. To zajímavé pro zákazníky je ale hlavně software.

„Čím dál častěji poskytujeme čistě naši technologickou platformu. Tedy právě software, případně v kombinaci se základní hardware elektronikou,“ říká s tím, že je tak možné použít software takzvanou plug’n’play formou v rámci boxů jakýchkoli výrobců. Platforma Blocks tak pohání i fyzická řešení třetích stran. Software a možnost ovládání na dálku zmiňoval Holubář už v našem rozhovoru jako budoucnost svých úložných boxů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Vnímáme se jako softwarově designová firma. Na trhu vzniká celá řada různých fyzických řešení, ale právě software je klíčem k efektivnímu provozu celého odvětví,” doplňuje. Chytré skříně umožňují ukládat zásilky komukoliv, stačí na obrazovce vybrat příjemce nebo zadat jeho telefonní číslo. Ten v tu chvíli dostává notifikaci do aplikace, případně SMS. S nimi si může vyzvednout balíček.

Vstup Pilulky do firmy je podle Holubáře strategický. „Budeme rozšiřovat počet míst, kde si lidé budou užívat benefitů Blocks, a také inovovat produkt díky společnému know-how. Celá technologie bude svými možnostmi ještě blíže potřebám trhu a pomůže tak k unifikaci rostoucího a dosud poměrně roztříštěného odvětví. Společně kombinujeme rostoucí odvětví proptech (z anglického property technology, technologie pro nemovitosti – pozn. red.) a e-commerce.“

Auta, skříně, drony

I Pilulka se prezentuje jako technologická firma, která staví platformu nad zákaznickými službami okolo péče o zdraví. Společnost zmiňuje, že propojuje výrobce, distributory, služby, logistiku a veškeré informace, které se kolem tohoto oboru točí. S technologiemi viditelnými pro zákazníka se lidé setkají třeba v aplikaci, ve které můžou sledovat, kde přesně se právě teď pohybuje kurýr s jejich objednávkou.

Cesty k zákazníkovi hodlá zkoušet i další. „Lidé si přeji bezobslužné doručení, ideálně s nonstop přístupem. Až bude technicky a legislativně možné autonomní doručování nebo doručení drony, budeme uvažovat i o tom,“ říká Schotliová. Skupina se soustředí i na mladé podniky v oblasti eHealth. V červnu ve spolupráci se StartupYardem spustila Pilulka Lab, který má podporovat projekty v Česku i ve zbytku regionu střední a východní Evropy.

blocks_admin

Foto: Blocks

Blocks jsou prý hlavně softwarový projekt

Firma během letošního prvního pololetí utržila 1,8 miliardy korun a zaznamenala nejlepší výsledky v historii. Už předchozí rok byl přitom rekordní a od října se s jejími akciemi obchoduje na pražské burze. I Blocks rychle rostou. Objevují se hlavně v komerčních a veřejných prostorech. Aktuálně jsou instalovány vyšší desítky výdejních boxů a mezi zákazníky startupu patří mimo jiné Deloitte, Skanska, CPI, Penta Real Estate nebo třeba O2.

Firmy kvitují především to, že chytré skříně uvolňují ruce recepčním. Univerzita Karlova díky nim během pandemie pokračovala v provozu knihovny a teď říká, že bude Blocks studentům poskytovat i nadále. Boxy těží z toho, že jsou kompatibilní se všemi dopravci i e-shopy a jde je umístit uvnitř i venku. Ovšem co se týče využití pro Pilulku, zde se dbá na to, aby nebyly v exteriérech s nevhodnými teplotními podmínkami.

Vedle Holubáře je spoluzakladatelem Blocks Alex Studnička, softwarový inženýr, který programuje od svých deseti let. V roce 2012 už stihl vyhrát cenu Aplikace roku a ještě nedávno působil mimo jiné v Silicon Valley. K tomu pak v Blocks pomáhají také Lukáš Balík a Jan Jílek, kteří se věnují startupu Spaceflow.

Brzy musíme být v zisku, říká Milan Polák. S módními e-shopy v čele se Zootem míří k tržbám kolem 1,6 miliardy

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

milan-polak-zoot3

Foto: Zoot

Milan Polák, spoluzakladatel módního e-shopu Different a šéf Zootu

0Zobrazit komentáře

Internetový obchod s módou a doplňky Zoot se ze ztráty podle svého výkonného ředitele Milana Poláka dostal k nule. Do dvou měsíců se zároveň musí podle aktuálních plánů stát ziskovou firmou. Konsolidované tržby letos Polák očekává kolem 1,6 miliardy korun, v nich však není zahrnutý pouze Zoot, ale také další tři módní e-shopy, které se pod taktovkou investiční skupiny Natland propojují.

Právě Natland Tomáše Rašky zachránil Zoot od zániku, aby následně pod hlavičkou společnosti Company New začal budovat internetovou módní skupinu. Společně s Milanem Polákem do ní nejprve přibyl e-shop Different, který Polák založil spolu s manželkou, a v červnu firma oznámila koupi firmy Digital People, provozovatele e-shopů Bibloo a Urban Store.

Podle Poláka šlo o transakci za stovky milionů korun a všechny e-shopy teď využívají vzájemných synergií, díky kterým by se měla celá skupina brzy otočit do zisku. „Zoot jsme dostali někam kolem nuly. Byly měsíce, kdy jsme končili minus 500 tisíc korun,“ řekl Polák v rozhovoru pro ČTK. Právě Zoot byl známý pro své prodělečné hospodaření, které ho málem přivedlo k zániku.

V rámci Zootu už podle jeho šéfa není kde hledat úspory, ale díky příchodu dalších dvou e-shopů do skupiny se objevují další možnosti. „Děláme dohromady byznys plán konsolidovaný pro všechny čtyři firmy, pod tím vším by mělo být jedno IČO, které musí být do dvou měsíců ziskovou firmou, to je náš cíl,“ uvedl šestatřicetiletý Polák.

Vratky nepočítáme

Plán je takový, že by se konsolidované tržby všech čtyřech e-shopů dohromady měly v letošním roce dostat zhruba na 1,6 miliardy korun. Samotný Zoot loni utržil 550 milionů korun a právě Milan Polák ho tehdy začal stavět na nohy po těžkém pádu, v němž byly odepsány stamilionové dluhy vůči věřitelům. Společnosti Bibloo a Urban Store sice uváděly tržby přesahující miliardu, avšak nešlo o srovnatelná čísla.

Milan Polák pro CzechCrunch potvrdil, že letošní plánované tržby jsou očištěné o vratky, které při nákupech na internetu – a zejména v módě – mnohdy představují značnou část obratu. Některé e-shopy je ve svých zveřejňovaných výsledcích zahrnují, některé ne, a Polák chce nyní vše sjednotit. Tržby z vráceného zboží totiž e-shopy musí logicky vracet.

Zmíněné čtyři online obchody se sice papírově sjednotí, ale nadále se budou udržovat jednotlivé značky. Ukázalo se totiž, že zákaznické databáze se nepřekrývají. „Největší strach jsme měli u Bibloo a Zootu, ale překrývají se (zákaznické databáze) jen asi ve třech procentech,“ řekl Polák. Bibloo podle něj přináší prémiové značky, které dosud na Zootu nebyly, Urban Store je zase zaměřený na sportovní oblečení.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Bibloo a Urban Store měly podle Poláka sklad v Jenči u Prahy, který se nyní stěhuje do skladu Zootu v Říčanech. „Šetříme tak čtyři miliony korun měsíčně,“ zmiňuje jednu z výhod společného podnikání šéf Zootu. Ve skladu bude nově podle Poláka více směn a zrychlí se odbavování objednávek. Většinu jich podle něj zvládnou odeslat ve stejný, případně druhý den.

Akvizicí společnosti Digital People se do módní skupiny budované pod hlavičkou Company New dostaly také dva kamenné obchody Urban Store, jeden v Praze na Václavském náměstí a druhý v Brně. Ty budou podle Poláka mimo jiné součástí sítě výdejen Zootu, kterých je nyní 120.

Zoot se loni začal věnovat i partnerskému prodeji. Sortiment rozšířil o kosmetiku nebo doplňky stravy. Právě kategorii zdraví se podle Poláka, ač je léto, velmi daří. Dobře se dle něj vyvíjejí i prodeje kosmetiky. Největší zájem je ale o bytové doplňky. Před Vánocemi jsou po oblečení podle Poláka druhou nejsilnější kategorií, přičemž její větší nabídky Zoot dosáhl právě díky partnerskému prodeji.

V nabídce Zootu nově přibude také jeho další privátní značka, která se jmenuje Metroopolis, cílí na ženy a nabídne od poloviny září zhruba 90 modelů oblečení ve stylu sportovní elegance v prémiovém segmentu. Nedávno se navíc Zoot přihlásil také jako zájemce o ochranné známky zkrachovalé české oděvní firmy Pietro Filipi, takže není vyloučeno, že se módní skupina bude dál rozšiřovat.

S přispěním ČTK.