Plaid je novým vládcem Nürburgringu. Inovovaná ikona Tesly na okruhu přepsala rychlostní rekord, který drželo Porsche

tesla-model-s-plaid1

Foto: Tesla

Tesla Model S Plaid

0Zobrazit komentáře

Zatímco většina automobilových nadšenců v uplynulých dnech dychtivě sledovala dění na mnichovském autosalonu, velké věci se odehrávaly i 600 kilometrů severozápadně – na slavném Nürburgringu. Dostaveníčko s okruhem si dala Tesla Model S v inovované verzi Plaid a okamžitě stanovila nový rekord, který zde dosud držel elektrický Taycan ve verzi Turbo od Porsche.

Šéf americké automobilky Tesla Elon Musk o stanoveném rekordu informoval na Twitteru, kde nasdílel obrázek s časem 7:30,909 na jedno kolo. Jezdec tak dokázal jet s Plaidem po okruhu průměrnou rychlostí 166 kilometrů za hodinu a přepsat rekord trati držený elektromobilem, respektive Taycanem, o dvanáct vteřin.

Musk zároveň informoval, že tohoto času bylo dosaženo s vozem bez jakýchkoliv úprav, tedy takovým, který je dostupný všem zákazníkům. A aby toho nebylo málo, ještě přihodil poznámku, že se Plaid do Německa vrátí i v upravené variantě s vylepšenou aerodynamikou, lepšími pneumatikami a karbonovými brzdami.

Není to ovšem poprvé, co se Tesla Model S Plaid po nejslavnějším okruhu v Německu proháněl. Firma jej na Nürburgring vzala ještě coby prototyp, přičemž jejím cílem nebylo rekordy přepisovat, ale vyladit vůz tak, aby mohlo k jejich pokořování dojít s produkční verzí.

tesla-model-s

Foto: Tesla

Tesla Model S Plaid

Plaid je vybaven hned třemi elektromotory, jež dohromady poskytují surový výkon 1 020 koní. Díky tomu s ním lze vystřelit z 0 na 100 km/h za 2,1 sekundy a vybičovat jej k maximální rychlosti 322 km/h. Tedy za předpokladu, že je obut do těch správných pneumatik, které však Tesla prozatím s vozem nedodává.

Jak na hozenou rukavici odpoví Porsche? Lze předpokládat, že uloupené prvenství na domácí půdě bude chtít získat zpět. Otázka ovšem zní jak? Taycan Turbo zkrátka nedosahuje takových parametrů jako Plaid. Porsche má však v rukávu ještě o něco přiostřenou verzi svého elektrického sporťáku jménem Turbo S, který by mohl pošramocenou reputaci znovu vylepšit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nutno připomenout, že se stále bavíme o rekordu drženém elektromobilem sériové produkce. V minulosti se totiž okruhem prohnala elektrická auta v daleko rychlejších časech. Ty ovšem měly k sériové produkci daleko, nebo se jednalo o limitky, jejichž cena výrazně převyšovala 3,5 milionu korun, za které Tesla v Česku svůj Plaid prodává. Proto je těžké říci, zda se vůbec ještě stále o produkční vozy jedná.

Tesla se může vyhřívat na výsluní a doufat, že ji z vrcholu potravního řetězce jen tak někdo nevyšoupne. Pro Plaid je získání nového rekordu certifikátem skutečné výkonnosti. Je otázkou, zda na to bude zákazníkovi stačit. Přeci jen Model S nepatří mezi nejmladší vozy a byť je Plaid maximálně inovovanou verzí, určitou letitost mu už nikdo neodpáře. Za stejnou cenovku si totiž zákazník může pořídit i Taycan Turbo, který je výrazně mladší. A možná i pohlednější.

Místo volantu síla pouhé myšlenky. Mercedes ukázal hyperfuturistický koncept, který plní, na co řidič pomyslí

mercedes-avtr5

Foto: Mercedes-Benz

Koncept Mercedes-Benz VISION AVTR

0Zobrazit komentáře

Automobilový průmysl se momentálně zmítá v elektrické revoluci, ke které se pomalu, ale jistě přidává také revoluce autonomní. Jak by mohla vypadat budoucnost, kdy pro ovládání vozu nebude nutné sahat nejen na volant, ale v podstatě nedělat vůbec nic, představil na autosalonu v Mnichově Mercedes. Jeho Vision AVTR by mělo jít ovládat pouhou myšlenkou.

Hyperfuturistický koncept automobilka představila již před rokem, kdy jej prezentovala coby extrémně ekologický automobil inspirovaný filosofií snímku Avatar. Za uplynulý rok ovšem udělala několik změn a k environmentální odpovědnosti Mercedes přidal i technologii, díky které se půjde na automobil mentálně napojit. Tím se řidič a vůz stávají jedním, podobně jako se mimozemšťané z Avataru propojují s dalšími živými tvory planety, kterou obývají.

Již tak prapodivně vyhlížející elektromobil, kterému nechybí dvaatřicet bionických klapek pro sběr sluneční energie umístěných na pomalu se svažující střeše či masivní podsvícené pneumatiky, se díky novince stává ještě záludnějším. Technologie BCI (brain-computer interface) řidiče odpojuje od jakékoliv dotykové či verbální komunikace s vozidlem a vše přesouvá do sféry myšlenek.

mercedes-avtr1

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes s konceptem nahlíží do relativně vzdálené budoucnosti

„Společnost Mercedes-Benz staví další milník ve spojení člověka a stroje díky výzkumu a vývoji aplikací pracujících s rozhraním mozku a počítače v automobilech. Technologie BCI funguje zcela nezávisle na řeči a dotyku. To otevírá revoluční možnosti intuitivní interakce s vozidlem,“ uvedla Britta Seegerová, členka představenstva společnosti Daimler a Mercedes-Benz odpovědná za prodej a marketing.

Není překvapením, že Mercedes krotí veškeré fantaskní představy jasnou informací, že tato technologie nebude v nejbližší době připravena pro každodenní využití. Na autosalonu se tak představilo pouze ukázku této technologie, která funguje spíše jako lákadlo na velké věci, jež nás ve spojení s automobily teprve čekají.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Demo umožňuje návštěvníkům sednout do nepojízdné makety automobilu, se kterým se lze propojit pomocí několika elektrod ve speciální čelence. Následuje přibližně jedna minuta čtení a kalibrování, než je mozek napojen na vůz. Uživatel se poté soustředí na některý ze světelných bodů na obrazovce infotainmentu, a pokud se zařízení zkalibrovalo s mozkovými vlnami úspěšně, měla by být funkce, která je tímto bodem reprezentována, spuštěna.

Mimo myšlenek na ovládání vozu však v hlavách návštěvníků může kolovat i otázka, k čemu je takové zařízení dobré? Budoucnost slibuje přesun většiny funkcionalit vozu, včetně jeho řízení, do sféry autonomie. Proto Mercedes o technologii hovoří především jako o nástupci hlasového ovládání či ovládání gesty.

startup-academy-1

Přečtěte si takéStartup Academy ukončila další běh. Vítěz pomáhá s napájenímPomáhají s nabíjením během vojenských operací. S produktem teď vyhráli Startup Academy od CzechCrunche

V plně autonomních vozech tak možná jednoho dne přijdeme i o to minimum, kdy jej ovládáme jen letmým pohybem ruky či vyslovením magické formule, v tomto případě „Hey Mercedes“ následované přáním. Upravovat vnitřní teplotu či pustit oblíbený playlist zkrátka půjde i silou pouhé myšlenky.

Zda se Mercedesu jednou podaří vyvinout systém, díky kterému uvidí automobil a s ním i celá společnost zákazníkům přímo do hlavy, je otázkou. Jedná se o technologii, která by mohla v lecčem pomoci, zároveň však vyvolává mnoho morálních dilemat, která bude nutné před aplikací v praxi vyřešit.