Porsche odhalilo svůj první elektrický sporťák. Cenovka očekávaného Taycanu překročí 4 miliony korun

4169420_taycan_turbo_s_2019_porsche_ag-min

Foto: Porsche

Elektrické Porsche Taycan Turbo S

0Zobrazit komentáře

Dlouhé čekání je u konce. Porsche dnes oficiálně odhalilo svůj vůbec první čistě elektrický model Taycan, který přináší do světa elektromobility malou revoluci. Pro Porsche představuje krok do zcela nové éry elektrických pohonů, jež pomalu, ale jistě pohlcuje celý automobilový průmysl.

Taycan vychází z konceptu Mission E, který automobilka představila v roce 2015. Již koncept dával jasně najevo, že Porsche otevírá náruč novým technologiím a nové designové koncepci, která působí futuristicky, i přesto však stále ctí charakteristické tvary klasických sportovních vozů od Porsche.

4169438_taycan_turbo_s_2019_porsche_ag-min

Foto: Porsche

Elektrické Porsche Taycan Turbo S

Následná marketingová kampaň nám dávala po velmi malých doušcích ochutnávat ze sériové verze vozu. Porsche představovalo především technické detaily automobilu, sem tam je maskované vyvezlo na některou z automobilových akcí a vůz nabídlo také k testování novinářům, kteří z něj byli doslova nadšeni.

Odhalení na třech kontinentech současně

Nedávno Porsche zcela odhalilo interiér vozu a celkem znám byl i finální vzhled sériové verze, která nese i českou stopu. Stanovení nového rychlostního rekordu na legendární Severní smyčce Nürburgringu pak bylo již jen potvrzením pro několik desítek tisíc držitelů rezervací vozu, že jejich rozhodnutí koupit si Taycan je správné.

A právě tito zájemci o vůz byli těmi, kdo se na dnešní třetí hodinu odpolední těšili nejvíce. Právě v tuto hodinu totiž bylo zahájeno odhalování novinky, a to hned na třech místech světa současně. Premiéra vozu proběhla u vodní, solární a větrné elektrárny v Německu, Číně a Kanadě. Jednalo se o symbol ekologické filozofie společnosti, které je Taycan součástí. Samotné odhalení však příliš velkých překvapení nepřineslo, protože Porsche už v podstatě nemělo čím překvapit a jen dovršilo onu dlouhou anabázi postupného představování modelu.

5269963_taycan_turbo_2019_porsche_ag-min

Foto: Porsche

Elektrické Porsche Taycan Turbo

„Slíbili jsme skutečné Porsche pro věk elektromobility, fascinující sportovní vůz, který vzrušuje nejen svou technologií a dynamikou jízdy, ale vyvolává vášeň u lidí po celém světě, stejně jako to dělali jeho legendární předchůdci. Nyní tento slib plníme,“ uvedl k novince Michael Steiner, člen výkonné rady Porsche AG pro výzkum a vývoj.

Vybere si každý (kdo na to má)

Taycan představuje sportovní čtyřdveřový sedan, který bude nabízen hned v několika verzích. Tou nejvyšší se stane model Taycan Turbo S, jehož dvojice elektromotorů umístěna na přední i zadní nápravě nabídne výkon 560 kW, tedy 761 koňských sil s kombinovanou spotřebou 26,9 kWh na 100 kilometrů.

Turbo S díky tomu dokáže vystřelit z 0 na 100 km/h za neuvěřitelných 2,8 sekundy a jeho maximální rychlost činí 260 km/h. A na jediné nabití si jeho majitel bude moci vychutnat až 412 kilometrů. U této verze se navíc mluví i o GTS variantě, která by měla mít ještě sportovnější temperament.

berider-skoda-skutr

Přečtěte si takéŠkodovka sází na elektrické skútry. Do Prahy jich s novou službou BeRider posílá prvních padesátŠkodovka sází na elektrické skútry. Do Prahy jich s novou službou BeRider posílá prvních padesát

Komu se zdá verze Turbo S až příliš ostrá, může sáhnout po druhé nabízené variantě, kterou je model Taycan Turbo. Ten nabídne výkon 500 kW, tedy 680 koňských sil a kombinovanou spotřebu 26,0 kWh na 100 kilometrů. Zrychlení z 0 na 100 u něj probíhá za 3,2 sekundy a dojezd na jedno nabití činí 450 kilometrů. I tato verze pak dokáže uhánět rychlostí až 260 kilometrů za hodinu. Zkrátka více než důstojný soupeř pro všechny ostré verze Modelu S od Tesly, a dost možná i pro připravovaný Roadster.

4568608_taycan_turbo_s_taycan_turbo_2019_porsche_ag-min

Foto: Porsche

Vlevo Porsche Taycan Turbo S a vpravo model Turbo

Kromě extrémních dynamických schopností se novinka může pochlubit i velice rychlým dobíjením, které bude navíc na stanicích Electrify America v USA první tři roky zcela zdarma. Na 80 % kapacity 93,4kWh baterie se lze dostat již za 22,5 minuty v případě, kdy je vůz nabíjen 270 kW.

Extrémní je však i cenovka, za kterou budou novinky nabízeny. Zatímco nákup Taycanu Turbo vyjde na téměř 160 tisíc dolarů, tedy přibližně 3,4 milionu korun, k získání verze Turbo S bude z bankovního konta potřeba ukrojit 185 tisíc dolarů, tedy zhruba 4,25 milionu korun.

daniel-franc

Přečtěte si takéZaložil jeden z prvních carsharingů. Dnes Daniel Franc buduje v Googlu globální komunity pro stovky tisíc vývojářůZaložil jeden z prvních carsharingů. Dnes Daniel Franc buduje v Googlu globální komunity pro stovky tisíc vývojářů

Oba modely jsou stavěné pro využití v běžném provozu i na trati. Komu by však přišly až příliš výkonné a drahé, může si ještě chvilku počkat. Porsche by totiž mělo ještě v tomto roce představit i další varianty, které přinesou o něco slabší pohonné jednotky. Ta úplně základní by měla nabídnout baterii o kapacitě 80 kWh a pohon zadních kol. Zájemce u ní bude moci volit ze dvou motorových verzí.

5236120_taycan_turbo_s_2019_porsche_ag-min

Foto: Porsche

Elektrické Porsche Taycan Turbo S

První mu poskytne výkon 322 koňských sil, s druhou mu bude k dispozici 376 koňských sil. Cenovka této verze Taycanu by měla začínat na 90 tisících dolarů, tedy přibližně 2,5 milionu korun. V roce 2020 se pak můžeme těšit i na variantu Cross Turismo.

Inovativní design

Jak bylo řečeno výše, Porsche udává s Taycanem zcela nový designový směr, který je však stále v souladu s tvary, které jsou pro značku tolik charakteristické. Podvozek vozu jako by se chtěl dotknout podkladu pod sebou a karoserie působí velmi dynamicky i v momentě, kdy vůz stojí nehybně na místě. Svou velikostí Taycan překonává legendární 911, je však menší než model Panamera.

Unikátní je i interiér Taycanu, který jde, stejně jako zbytek auta, budoucnosti vstříc. Futuristický vzhled dávají interiéru jasné a ostré linie, minimum fyzických tlačítek a samozřejmě řada displejů. Ty zprostředkovávají řidiči i spolujezdci informace o vozu i jeho okolí, umožňují ovládání funkcí vozů a do kokpitu přinášejí i trochu té zábavy, o kterou se postará například předinstalovaná aplikace Apple Music.

4515612_taycan_interior_2019_porsche_ag-min

Foto: Porsche

Interiér elektrického Porsche Taycan

Taycanem to však teprve začíná. Porsche plánuje do roku 2025 nabízet elektrické verze hned u poloviny svých modelů. Elektrifikovat tak budou modely ze současné modelové palety, ale i další novinky. Prodeje Taycanu budou zahájeny v prosinci tohoto roku.

3863733_taycan_turbo_s_2019_porsche_ag-min

Foto: Porsche

Elektrické Porsche Taycan Turbo S

6297176_taycan_turbo_2019_porsche_ag-min

Foto: Porsche

Elektrické Porsche Taycan Turbo

4219109_taycan_turbo_2019_porsche_ag-min

Foto: Porsche

Elektrické Porsche Taycan Turbo

6260054_taycan_turbo_s_2019_porsche_ag-min

Foto: Porsche

Porsche Taycan Turbo S na rychlonabíječce Ionity

6043836_taycan_turbo_s_2019_porsche_ag-min

Foto: Porsche

Porsche Taycan je první plně elektrický vůz své značky

5236631_taycan_interior_2019_porsche_ag-min

Foto: Porsche

Interiér elektrického Porsche Taycan

3968041_taycan_interior_2019_porsche_ag-min

Foto: Porsche

Interiér elektrického Porsche Taycan

Škodovka sází na elektrické skútry. Do Prahy jich s novou službou BeRider posílá prvních padesát

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

berider-skoda-skutr

Foto: Škoda

Škoda Auto DigiLab spouští službu BeRerider s elektrickými skútry

0Zobrazit komentáře

V pražských ulicích začne být pořádně těsno. A to nemluvíme o tradiční, často kritické dopravní situaci na hlavních tazích, ale o sdílených dopravních prostředcích, kterým se v Praze daří, a tak neustále přicházejí další. Lidé si už běžně půjčují sdílená auta, kola nebo koloběžky a nejnovějším trendem jsou elektrické skútry. S nimi nyní přichází také Škoda Auto.

Inovační laboratoř mladoboleslavské automobily, Škoda Auto DigiLab, představila novou službu BeRider, která do hlavního města vyšle několik desítek elektrických skútrů. S nimi už v Praze pár měsíců jezdí i konkurenční Revolt a zákazníci tak budou mít na výběr z více variant.

„BeRider podporuje flexibilní a ekologickou dopravu v centru města. Hledání ekologických řešení v oblasti mikromobility je jedním z klíčových úkolů Škoda Auto DigiLab,“ popisuje novou službu Andre Wehner, Chief Digital Officer ve Škoda Auto.

berider-skoda-skutr2

Foto: Škoda

Elektrický skútr BeRider ujede na jedno nabití až 70 kilometrů

To, že se celý její byznys již netočí jen a pouze kolem výroby standardních automobilů a brzy také elektromobilů, dokazuje Škodovka delší dobu. Pro půjčování aut mezi lidmi spustila službu HoppyGo, navázala na ni studentským carsharingem Uniqway a brzy přinese do Česka také mobilní službu CareDriver pro seniory a děti.

Nově chce Škoda nabídnout jednoduchou a bezemisní dopravu po městě i dalším lidem, kteří rádi využijí skútr. Elektrické motorky BeRider mají mít v městském provozu dojezd až 70 kilometrů a pojedou až 66 kilometrů v hodině. Představují tak ideální dopravní prostředek pro krátké a střední vzdálenosti, zatím zejména v širším centru Prahy.

vrgineers-xtal-simulator

Přečtěte si takéVirtuální realita jede. Čeští VRgineers dostávají desítky milionů na své unikátní brýle a expanzi do světaVirtuální realita jede. Čeští VRgineers dostávají desítky milionů na své unikátní brýle a expanzi do světa

„Naše služba BeRider skvěle doplňuje stávající nabídku městské mobility v Praze,“ říká šéfka škodováckého DigiLabu Jarmila Plachá s tím, že její firma nasazení skútrů konzultovala s pražskými městskými částmi a prozatím se bude jednat o provoz na Praze 1 až 9. Řidiči v těchto oblastech budou moci odstavit skútry na libovolném legálním místě, jako každou jinou motorku, včetně modrých zón.

berider-skoda-skutr3

Foto: Škoda

Vypůjčení elektrického skútru BeRider probíhá přes mobilní aplikaci

Elektrických skútrů, které pro Škodovku vyrábí nejmenovaný španělský výrobce, se objeví v pražských ulicích prvních padesát. BeRider si chce následně ověřit, zda vše funguje, posbírat uživatelské zkušenosti a případně do provozu nasadit další modely.

Pomoci má k vyhodnocení prvních jízd i 65 senzorů, jimiž je každý skútr osazen. A mimo jiné kontrolují i to, zda řidič vrátil bezpečnostní přilbu. Ty jsou v každé motorce dvě, ve dvou velikostech, jelikož skútr uveze dva lidi. Stejně jako je již zvykem u jiných podobných služeb, také skútr BeRider půjde odemknout přes mobilní aplikaci a k nastartování nebudou potřeba klíčky.

richard-valtr-mews-boxed

Přečtěte si takéSnil o psaní a filmařině. Dnes Richard Valtr po celém světě staví superhotely a buduje miliardový startup MewsSnil o psaní a filmařině. Dnes Richard Valtr po celém světě staví superhotely a buduje miliardový startup Mews

Půjčovné bude BeRider účtovat po minutách, za každou minutu zaplatíte 5 korun, což je stejná sazba jako u zmíněného Revoltu. Například elektrické koloběžky Lime, které v Praze také jezdí, stojí 4 koruny za 1 minutu, ale mají jednorázový poplatek ve výši 25 korun za každou jízdu. BeRider opět podobně jako další alternativní služby nabídne i výhodnější balíčky, kdy pronájem skútru na jednu a více hodin vyjde levněji než při minutové sazbě.

berider-skoda-skutr1

Foto: Škoda

Elektrické skútry BeRider jedou až 66 kilometrů v hodině

Vedle elektrických skútrů a koloběžek mohou lidé v Praze využívat také například sdílená (i elektrická) kola od Rekol či Freebiku nebo hybridní Toyoty od carsharingu Anytime. Vstup do Prahy již navíc oznámil také maďarský carsharing GreenGo, který funguje podobně, jen přiveze pro změnu elektrické Volkswagen e-Up.

Škodovka navíc do rychle rostoucího segmentu s městskou mikromobilitou a sdílenými dopravními prostředky vstupuje také s aplikací Citymove, kterou představila koncem srpna. Prozatím v ní kombinuje městskou hromadnou dopravu s elektrokoly Freebika a taxíky od Liftaga, ale plánuje přidávat i další služby, včetně výše zmíněných. A součástí Citymove nyní bude pochopitelně také BeRider.

citymove-app

Foto: Škoda

Multimodální aplikace Citymove od Škoda Auto DigiLab