Porsche odhalilo svůj první elektrický sporťák. Cenovka očekávaného Taycanu překročí 4 miliony korun
Dlouhé čekání je u konce. Porsche dnes oficiálně odhalilo svůj vůbec první čistě elektrický model Taycan, který přináší do světa elektromobility malou revoluci. Pro Porsche představuje krok do zcela nové éry elektrických pohonů, jež pomalu, ale jistě pohlcuje celý automobilový průmysl.
Taycan vychází z konceptu Mission E, který automobilka představila v roce 2015. Již koncept dával jasně najevo, že Porsche otevírá náruč novým technologiím a nové designové koncepci, která působí futuristicky, i přesto však stále ctí charakteristické tvary klasických sportovních vozů od Porsche.
Následná marketingová kampaň nám dávala po velmi malých doušcích ochutnávat ze sériové verze vozu. Porsche představovalo především technické detaily automobilu, sem tam je maskované vyvezlo na některou z automobilových akcí a vůz nabídlo také k testování novinářům, kteří z něj byli doslova nadšeni.
Odhalení na třech kontinentech současně
Nedávno Porsche zcela odhalilo interiér vozu a celkem znám byl i finální vzhled sériové verze, která nese i českou stopu. Stanovení nového rychlostního rekordu na legendární Severní smyčce Nürburgringu pak bylo již jen potvrzením pro několik desítek tisíc držitelů rezervací vozu, že jejich rozhodnutí koupit si Taycan je správné.
A právě tito zájemci o vůz byli těmi, kdo se na dnešní třetí hodinu odpolední těšili nejvíce. Právě v tuto hodinu totiž bylo zahájeno odhalování novinky, a to hned na třech místech světa současně. Premiéra vozu proběhla u vodní, solární a větrné elektrárny v Německu, Číně a Kanadě. Jednalo se o symbol ekologické filozofie společnosti, které je Taycan součástí. Samotné odhalení však příliš velkých překvapení nepřineslo, protože Porsche už v podstatě nemělo čím překvapit a jen dovršilo onu dlouhou anabázi postupného představování modelu.
“Slíbili jsme skutečné Porsche pro věk elektromobility, fascinující sportovní vůz, který vzrušuje nejen svou technologií a dynamikou jízdy, ale vyvolává vášeň u lidí po celém světě, stejně jako to dělali jeho legendární předchůdci. Nyní tento slib plníme,“ uvedl k novince Michael Steiner, člen výkonné rady Porsche AG pro výzkum a vývoj.
Vybere si každý (kdo na to má)
Taycan představuje sportovní čtyřdveřový sedan, který bude nabízen hned v několika verzích. Tou nejvyšší se stane model Taycan Turbo S, jehož dvojice elektromotorů umístěna na přední i zadní nápravě nabídne výkon 560 kW, tedy 761 koňských sil s kombinovanou spotřebou 26,9 kWh na 100 kilometrů.
Turbo S díky tomu dokáže vystřelit z 0 na 100 km/h za neuvěřitelných 2,8 sekundy a jeho maximální rychlost činí 260 km/h. A na jediné nabití si jeho majitel bude moci vychutnat až 412 kilometrů. U této verze se navíc mluví i o GTS variantě, která by měla mít ještě sportovnější temperament.
Komu se zdá verze Turbo S až příliš ostrá, může sáhnout po druhé nabízené variantě, kterou je model Taycan Turbo. Ten nabídne výkon 500 kW, tedy 680 koňských sil a kombinovanou spotřebu 26,0 kWh na 100 kilometrů. Zrychlení z 0 na 100 u něj probíhá za 3,2 sekundy a dojezd na jedno nabití činí 450 kilometrů. I tato verze pak dokáže uhánět rychlostí až 260 kilometrů za hodinu. Zkrátka více než důstojný soupeř pro všechny ostré verze Modelu S od Tesly, a dost možná i pro připravovaný Roadster.
Kromě extrémních dynamických schopností se novinka může pochlubit i velice rychlým dobíjením, které bude navíc na stanicích Electrify America v USA první tři roky zcela zdarma. Na 80 % kapacity 93,4kWh baterie se lze dostat již za 22,5 minuty v případě, kdy je vůz nabíjen 270 kW.
Extrémní je však i cenovka, za kterou budou novinky nabízeny. Zatímco nákup Taycanu Turbo vyjde na téměř 160 tisíc dolarů, tedy přibližně 3,4 milionu korun, k získání verze Turbo S bude z bankovního konta potřeba ukrojit 185 tisíc dolarů, tedy zhruba 4,25 milionu korun.
Oba modely jsou stavěné pro využití v běžném provozu i na trati. Komu by však přišly až příliš výkonné a drahé, může si ještě chvilku počkat. Porsche by totiž mělo ještě v tomto roce představit i další varianty, které přinesou o něco slabší pohonné jednotky. Ta úplně základní by měla nabídnout baterii o kapacitě 80 kWh a pohon zadních kol. Zájemce u ní bude moci volit ze dvou motorových verzí.
První mu poskytne výkon 322 koňských sil, s druhou mu bude k dispozici 376 koňských sil. Cenovka této verze Taycanu by měla začínat na 90 tisících dolarů, tedy přibližně 2,5 milionu korun. V roce 2020 se pak můžeme těšit i na variantu Cross Turismo.
Inovativní design
Jak bylo řečeno výše, Porsche udává s Taycanem zcela nový designový směr, který je však stále v souladu s tvary, které jsou pro značku tolik charakteristické. Podvozek vozu jako by se chtěl dotknout podkladu pod sebou a karoserie působí velmi dynamicky i v momentě, kdy vůz stojí nehybně na místě. Svou velikostí Taycan překonává legendární 911, je však menší než model Panamera.
Unikátní je i interiér Taycanu, který jde, stejně jako zbytek auta, budoucnosti vstříc. Futuristický vzhled dávají interiéru jasné a ostré linie, minimum fyzických tlačítek a samozřejmě řada displejů. Ty zprostředkovávají řidiči i spolujezdci informace o vozu i jeho okolí, umožňují ovládání funkcí vozů a do kokpitu přinášejí i trochu té zábavy, o kterou se postará například předinstalovaná aplikace Apple Music.
Taycanem to však teprve začíná. Porsche plánuje do roku 2025 nabízet elektrické verze hned u poloviny svých modelů. Elektrifikovat tak budou modely ze současné modelové palety, ale i další novinky. Prodeje Taycanu budou zahájeny v prosinci tohoto roku.