Porsche posílá dalších 70 milionů eur do Rimacu. V dravé chorvatské automobilce už drží téměř čtvrtinu

Prototyp elektrického supersportu Rimac C_Two

Foto: Rimac

Chorvatská automobilka Rimac už potvrdila, že v ní dříme velký potenciál v oblasti elektrických supersportů. Její vliv byl dokonce tak velký, že přilákal i slavné Porsche, které ve firmě ambiciózního podnikatele Mateho Rimaca dvakrát navyšovalo svůj podíl. Kultovní německé automobilce to ale evidentně nestačí a znovu svůj podíl, tentokrát za 70 milionů eur, posiluje.

Porsche a Rimac začaly psát svůj společný příběh v roce 2018. Tehdy výrobce, který před nedávnem vyrukoval s novou verzí Taycanu, získal u chorvatské firmy podíl ve výši 10 procent, jenž ho stál 18,7 milionu eur, v té době přibližně 483 milionů korun. O rok později stálo Porsche před branou Rimacu zase, a to s přáním navýšit svůj podíl na 15,5 procenta. I tento deal byl uzavřen.

Porsche však v Rimacu cítí stále velký potenciál, a proto chce víc. Za 70 milionů eur (1,8 miliardy korun) nyní navyšuje svůj podíl na 24 procent. „Naše projekty a naši akcionáři budou vždy zcela samostatní. To nám umožní udržovat informační firewall, na který se naši partneři spoléhají, a také pokračovat v práci s mnoha výrobci OEM,“ uvádí Rimac a dodává, že Porsche nemá ve firmě kontrolní podíl.

mate-rimac2

Mate Rimac, zakladatel chorvatské automobilky Rimac

Foto: Rimac

Že Mate Rimac investory přitahuje, není tak překvapivé – ve světě elektromobility je totiž malým úkazem. Z nuly dokázal vybudovat společnost, do které ve velkém investuje nejen Porsche, ale také Hyundai a Kia, jež do něj nalily miliardové částky. Rimacovi se navíc podařilo tohoto úspěchu dosáhnout z domovského Chorvatska, které nemá s automobilovým průmyslem příliš mnoho společného. Ostatně celý příběh třiatřicetiletého podnikatele si můžete přečíst zde.

Letos má Rimac v plánu odhalit finální podobu svého dlouho připravovaného hypersportu Rimac C_Two, jenž má být schopen vystřelit z klidového stavu na 100 km/h za neuvěřitelných 1,85 sekundy. Jeho elektrický pohonný systém má navíc generovat výkon až 1 914 koňských sil, díky kterým může elektromobil uhánět rychlostí až 412 km/h. Celkem by pak mělo vzniknout pouze 150 kusů tohoto exkluzivního vozu.

Produkce vlastních nadupaných elektromobilů však není jedinou pracovní náplní přibližně tisícovky zaměstnanců Rimacu. Pro partnerské společnosti také navrhuje a vyrábí bateriové technologie, pohonné jednotky a vlastní rozhraní pro komunikaci mezi člověkem a strojem. A právě nové komponenty začne nyní vyvíjet i pro Porsche.

„Porsche již Rimacu zadalo první zakázky na vývoj inovativních sériových komponent – z této užší spolupráce těží oba partneři. Mate Rimac nás inspiruje svými inovativními nápady a těží z našeho know-how ve výrobě i z metodických zkušeností ve vývoji. Naše investice do společnosti se ukázala být naprosto správná. Hodnota Rimacu se od té doby mnohonásobně zvýšila,“ uvádí Lutz Meschke, místopředseda představenstva Porsche AG.

Mimo Porsche, Hyundai a Kiu spolupracuje Rimac na užší bázi také s automobilkami Aston Martin, Pininfarina či dalším výrobcem extrémních vozidel, společností Koenigsegg.

rimac-c_two2

Prototyp elektrického supersportu Rimac C_Two

Foto: Rimac

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.

CC25

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.