Práci vám nevezme, ale určitě změní. Jak s umělou inteligencí pracují ti, kdo tvoří web?

Umělá inteligence se zapojila do řady odvětví. A začala vytvářet třeba i podobu internetu. Jak se s ní naučit spolupracovat a na co ji nejlépe využít?

Tomáš PaulusTomáš Paulus

tomas-paulus

Foto: Trask

Tomáš Paulus, UX designér z agentury Bell & Hurry

Představte si tisíce zápisků z uživatelských rozhovorů, uživatelské recenze, miliony článků, nahrávky z call centra nebo nahrané návštěvy vašich webových stránek. Cenné poznatky – jenže člověk by je z takových dat doloval dlouhé týdny.

S umělou inteligencí je to jiné. Vše, co potřebujete, můžete mít k dispozici prakticky okamžitě. Není tedy divu, že se umělá inteligence stává neodmyslitelnou součástí mnoha odvětví. Výjimkou nejsou ani ta, která už ve svém jménu zahrnují kreativitu – jako třeba UX design.

Jak se v nich umělá inteligence dá využívat? Jak se zapojuje konkrétně ve firmě, která se v digitálním odvětví pohybuje? A jak bude vypadat designér budoucnosti? Své zkušenosti sepsal Tomáš Paulus, šéfdesignér ve společnosti Bell & Hurry, která je součástí softwarové firmy Trask.

***

V digitálním světě je diskuze o tom, jestli může umělá inteligence nahradit UX designéry, v poslední době velmi živá. Ostatně po výstupech z DALL-E nebo Midjourney by si jeden mohl myslet, že době designérů odzvonilo. Jak to tedy je?

UX designéři se o práci bát nemusejí. Jsou vlastně ukázkou toho, jak práce s umělou inteligencí funguje. Nenahradí ty designéry, kteří jsou ochotni se přizpůsobit a inovovat.

Designéři, kteří posledních deset let nezměnili přístup k práci a opakují dokola tytéž postupy, jsou velmi jednoduše nahraditelní. Jsou to především ti UX designéři, kteří zapomněli na empatii, zvědavost, systémové myšlení a kreativitu. Naopak ti, kteří začnou generativní AI využívat jako svého asistenta, dokážou být mnohem efektivnější. Zdlouhavé a opakující se úkoly „delegují“ na AI a budou mít víc prostoru soustředit se na kreativní a empatickou stránku designu. Budou se moct věnovat lidské stránce své profese.

V posledních letech se designéři učili spolupracovat v rámci týmů. Učili se tvořit řešení s produktovými vlastníky, vývojáři, analytiky, marketéry… Dnes se musí naučit spolupracovat se stroji. Kolaborace mezi lidskou a umělou inteligencí je to, co bude definovat nejbližší dekády designového odvětví.

trask

Přečtěte si takéKde na internetu pobíhá vaše identita? Hrozby její krádeže rostouKde na internetu pobíhá vaše identita? Hrozby její krádeže rostou, obezřetnost lidí méně

Dále v souvislosti s AI téměř denně vznikají nové nástroje, které designér může ke své práci využít. Pro jednotlivce je nemožné držet krok se všemi novinkami. Většina designérů se ještě pořád učí, jak co nejlépe kreslit ve Figmě. Zdá se ale, že mnohem důležitější bude umět vybírat z portfolia nových technologií a uplatňovat je v praxi. Designéři, kteří dokážou využít nové technologie k doručení vyšší kvality práce za zlomek času, budou před ostatními o mílové kroky napřed.

V Bell & Hurry využíváme umělou inteligenci denně. Pomáhá nám zpracovávat a analyzovat výzkumná data, data z trhu nebo trendy. Dokáže rychleji identifikovat problémy a očekávání zákazníků. Úkoly, kterými jsme trávili několik dní, teď zvládneme za hodiny nebo i minuty. A nejde jen o využívání ChatGPT nebo jiných jazykových modelů. Používáme také AI asistenty v MIRO, Dovetailu nebo Lookbacku.

Přesně ony tisíce zápisků z uživatelských rozhovorů, recenze, články, nahrávky i zaznamenané návštěvy… To všechno je s umělou inteligencí zpracované a kategorizované během sekund.

K čemu ještě používáme AI kromě analýzy dat a výzkumu od stolu?

  • Tvorba některých textů. Například úderné texty do prezentací včetně poznámek řečníka.
  • Změna stylu textů. Když potřebujeme upravit text tak, aby zněl jako klientova značka.
  • Návrh uživatelského výzkumu. Vytváříme si postupy a scénáře k testování. Navrhujeme různé kreativní metody výzkumu.
  • Hlubší porozumění problému.
  • Náhled na problém z více perspektiv.
  • Simulace rozhovoru s experty/uživateli z různých odvětví.
  • Hledání chyb a mezer v návrzích.
  • Generování obrázků.
  • Přepis nahrávek.

A samozřejmě pro spoustu dalšího. Je potřeba ale myslet na to, že AI není všemocná. Dokáže sice zpracovat velké množství informací, ale stále potřebuje lidské vedení a kritickou interpretaci výstupů. To znamená, že práce s ní vyžaduje nový druh dovedností, který si designéři budou muset osvojit. To je především schopnost přizpůsobit a formovat výstupy umělé inteligence tak, aby co nejlépe vyhovovaly koncovým uživatelům.

Velmi záleží, jaká data do AI vložíte a na jakých datech je trénovaná. Například výzkum Baymardu ukazuje, že ChatGPT 4 vykazuje velkou chybovost při UX auditech. Více než 50 procent problémů v UX designu ChatGPT vůbec neodhalil a přes než 30 procent doporučení na zlepšení bylo zbytečných nebo škodlivých. Pokud by ale výzkum byl provedený na umělé inteligenci, která je naučená na specializované databázi (například Baymardu), tak by UX audit s jistotou odhalil problémů mnohem víc.

Trask

Trask je česká technologická společnost, která od roku 1994 pomáhá rozvíjet…

Odzvonila tedy doba designérů? Právě naopak. Role UX designéra díky bohu nemizí a jen se dále vyvíjí.

UX designéři se teď mohou soustředit na „vyšší letové hladiny“. Mohou se konečně naplno zaměřit na řešení přístupnosti, etických aspektů designu, soukromí, dopadu na životy uživatelů a zákazníků. Mohou ušetřený čas věnovat svým klientům a rozvíjení jejich byznysu víc než kdy dřív.

Běžnou opakující se manuální práci za designéry zvládne odvést Figma AI nebo jakýkoli jiný AI nástroj. Designéři konečně nebudou muset řešit tvorbu stejných komponent pořád dokola.

Budou moct jít víc do hloubky svých návrhů a řešit technické nebo kontextové problémy. Designér, který se přizpůsobí, hledá nové možnosti, inovuje a dodává své práci lidský dotek, se o svou práci rozhodně bát nemusí.

CC Premium

Partnerem článku je společnost Trask

Trask

Trask je česká technologická společnost, která od roku 1994 pomáhá rozvíjet…

Klíčoví lidé

trask-filip-tomanek

Filip Tománek

COO, Partner