Praha dostala první vodíkový autobus. Do flotily MHD bude nasazen koncem měsíce
Autobus bude provozován na lince č. 170, tedy jedné z nejdelších v Praze. Oproti klasickým autobusům bylo jeho pořízení několikanásobně dražší.
Součástí pražské MHD se dnes stal vůbec poprvé autobus s vodíkovým pohonem. Dopravní podnik jej nasadí na lince č. 170 mezi Jižním Městem a Barrandovem. Výběr této linky není náhodný, jelikož se právě na Barrandově nedávno otevřela vůbec první veřejně dostupná vodíková stanice v Praze.
Vůz H’City, vyráběný v rámci Škoda Group, bude v pilotním provozu po dobu následujícího dvou let, přičemž cílem testování bude ověření technických a provozních parametrů. Mimo to chce město mezi veřejností rozšířit povědomí o alternativních pohonech. Mimo vodíkového autobusu DPP momentálně v metropoli provozuje i několik elektrických autobusů.
„Tohle bude první vodíkový pravidelný spoj v Česku. V Praze intenzivně investujeme do elektrické trakce, ale samozřejmě si uvědomujeme, že není dobré – lidově řečeno – dávat všechna vejce do stejného košíku. Proto by v Praze měla zůstat nějaká neelektrická trakce. A já si myslím, že vodík může být náhradou dieselových autobusů a alternativou k elektřině,“ řekl náměstek primátora Zdeněk Hřib během slavnostního představení vodíkového autobusu.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Linka č. 170, kterou podnik pro provoz autobusu vybral, má členitý a kopcovitý profil – a její trasa patří mezi nejdelší v Praze. V jednom směru měří přibližně dvacet kilometrů, přičemž vodíková stanice se nachází nedaleko konečné na Barrandově. „To nám umožní otestovat všechny provozní a ekonomické parametry,“ řekl generální ředitel DPP Petr Witowski.
Autobus Škoda H’City je nízkopodlažní. Na délku měří dvanáct metrů a je široký 2,55 metru. Jeho kapacita je osmdesát pět míst, z nichž je třicet určeno k sezení. Dovnitř se rovněž vejdou dva kočárky či invalidní vozíky. Nejvyšší rychlost je 80 km/h. Průměrná spotřeba je deset kilogramů vodíku na sto kilometrů.
Vůz bude do konce července jezdit pouze ve všední dny v ranní a odpolední špičce. DPP totiž potřebuje proškolit řidiče i techniky. „Od srpna pak počítáme s jeho standardním denním vypravením v plném provozu včetně víkendů,“ přiblížil jízdní řád autobusu šéf autobusů v DPP Jan Barchánek. Parkovat bude v garážích na Kačerově a v plném provozu by měl denně ujet na tři sta kilometrů.
Provoz i pořizovací cena vozu je vyšší než u těch běžných. „Autobus je prototyp a pořizovací cena je zhruba čtyřnásobná než u naftového autobusu, to znamená někde mezi osmnácti až dvaceti miliony korun. Provozní náklady jsou zhruba na dvojnásobku provozu běžného autobusu. Jeden z důvodů, proč to testujeme, je zjistit, zda kromě ekologického smyslu, který to dozajista má, to má i smysl ekonomický,“ přiblížil Witowski.
S přispěním ČTK
Přejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.