Praha dostala první vodíkový autobus. Do flotily MHD bude nasazen koncem měsíce
Autobus bude provozován na lince č. 170, tedy jedné z nejdelších v Praze. Oproti klasickým autobusům bylo jeho pořízení několikanásobně dražší.
Součástí pražské MHD se dnes stal vůbec poprvé autobus s vodíkovým pohonem. Dopravní podnik jej nasadí na lince č. 170 mezi Jižním Městem a Barrandovem. Výběr této linky není náhodný, jelikož se právě na Barrandově nedávno otevřela vůbec první veřejně dostupná vodíková stanice v Praze.
Vůz H’City, vyráběný v rámci Škoda Group, bude v pilotním provozu po dobu následujícího dvou let, přičemž cílem testování bude ověření technických a provozních parametrů. Mimo to chce město mezi veřejností rozšířit povědomí o alternativních pohonech. Mimo vodíkového autobusu DPP momentálně v metropoli provozuje i několik elektrických autobusů.
„Tohle bude první vodíkový pravidelný spoj v Česku. V Praze intenzivně investujeme do elektrické trakce, ale samozřejmě si uvědomujeme, že není dobré – lidově řečeno – dávat všechna vejce do stejného košíku. Proto by v Praze měla zůstat nějaká neelektrická trakce. A já si myslím, že vodík může být náhradou dieselových autobusů a alternativou k elektřině,“ řekl náměstek primátora Zdeněk Hřib během slavnostního představení vodíkového autobusu.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsLinka č. 170, kterou podnik pro provoz autobusu vybral, má členitý a kopcovitý profil – a její trasa patří mezi nejdelší v Praze. V jednom směru měří přibližně dvacet kilometrů, přičemž vodíková stanice se nachází nedaleko konečné na Barrandově. „To nám umožní otestovat všechny provozní a ekonomické parametry,“ řekl generální ředitel DPP Petr Witowski.
Autobus Škoda H’City je nízkopodlažní. Na délku měří dvanáct metrů a je široký 2,55 metru. Jeho kapacita je osmdesát pět míst, z nichž je třicet určeno k sezení. Dovnitř se rovněž vejdou dva kočárky či invalidní vozíky. Nejvyšší rychlost je 80 km/h. Průměrná spotřeba je deset kilogramů vodíku na sto kilometrů.
Vůz bude do konce července jezdit pouze ve všední dny v ranní a odpolední špičce. DPP totiž potřebuje proškolit řidiče i techniky. „Od srpna pak počítáme s jeho standardním denním vypravením v plném provozu včetně víkendů,“ přiblížil jízdní řád autobusu šéf autobusů v DPP Jan Barchánek. Parkovat bude v garážích na Kačerově a v plném provozu by měl denně ujet na tři sta kilometrů.
Provoz i pořizovací cena vozu je vyšší než u těch běžných. „Autobus je prototyp a pořizovací cena je zhruba čtyřnásobná než u naftového autobusu, to znamená někde mezi osmnácti až dvaceti miliony korun. Provozní náklady jsou zhruba na dvojnásobku provozu běžného autobusu. Jeden z důvodů, proč to testujeme, je zjistit, zda kromě ekologického smyslu, který to dozajista má, to má i smysl ekonomický,“ přiblížil Witowski.
S přispěním ČTK