Praha vybrala architekty, kteří navrhnou novou lanovku. Nechybí Češi ani slavné norské studio

Mezi finalisty soutěže jsou čeští ov architekti společně s Olgoj Chorchoj nebo slavné studio Snøhetta. Podívejte se, jaké stavby mají za sebou.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

lanovka-4

Foto: Metroprojekt Praha

Původní vizualizace pražské lanovky, která však získá jinou podobu

0Zobrazit komentáře

V Praze se zadělává na další zajímavé architektonické dílo. Jak bude vypadat plánovaná lanová dráha, která propojí Podbabu, Troju a Bohnice, zatím není jasné, ale hlavní město nyní odhalilo, jací architekti se o její podobu postarají. V pětičlenném finálovém výběru se nachází jak domácí ateliéry, tak i věhlasná studia ze zahraničí. Celkem se přihlásilo třiadvacet zájemců z devíti evropských zemí. Veřejnosti se mají jednotlivé návrhy ukázat v srpnu.

Finalisty mezinárodní architektonické soutěže vybírala porota, jíž předsedal Arjan Dingste, ředitel a hlavní architekt renomovaného amsterodamského ateliéru UNStudio. Podobu tří stanic plánované lanovky a pěti souvisejících podpěr navrhnou polské studio DWAA, londýnští Grimshaw Architects, české studio ov architekti společně s Olgoj Chorchoj, světoznámé norské studio Snøhetta, respektive jeho rakouský ateliér, a další londýnská kancelář William Matthews Associates.

„Příjemně mě potěšil velký zájem renomovaných mezinárodních architektonických studií o účast v soutěži na novou lanovku, kterou plánujeme s Dopravním podnikem vybudovat mezi Podbabou, Trojou a Bohnicemi. Kvalita zaslaných profesních přístupů k řešení lanové dráhy i portfolia zájemců byly na velmi vysoké úrovni,“ uvedl Adam Scheinherr, náměstek pražského primátora pro oblast dopravy, předseda dozorčí rady DPP a zároveň člen poroty.

lanovka

Foto: CCEA MOBA

Lanovka v Praze propojí Podbabu, Troju a Bohnice

„Těším se na návrhy architektů, na kterých nyní pracují. Pevně věřím, že esteticky zapadnou do oblasti Trojské kotliny, ale současně přinesou do této části Prahy zajímavý architektonický a designérský přístup a obyvatelům či návštěvníkům Prahy 6, 7 a 8 rychlý způsob přepravy přes Vltavu,“ doplnil Scheinherr. Lanovka Podbaba–Troja–Bohnice má do budoucna nahradit chybějící spojení obou břehů Vltavy v Trojské kotlině, než dojde k výstavbě nového mostu a návazných dopravních spojení.

V přehledu níže se můžete podívat, jaká studia se dostala do finále architektonické soutěže a jaké stavby mají za sebou. Jde o představení, které na svém webu zveřejnil pražský dopravní podnik.

DWAA

Polský architektonický ateliér DWAA zabývající se architektonickými tématy od infrastruktury přes dopravní až po bytové stavby. Jak sami o sobě uvádějí: „Projekt postavený na dobrém nápadu má vliv na růst hodnoty investice a na její ekologické a ekonomické aspekty. Jsme přesvědčeni, že projekty jsou nejlepší ne tehdy, když k nim nemůžete nic přidat, ale když z nich nemůžete nic odebrat.“

Mezi reference ateliéru DWAA patří například polská nádraží Warszawa-Zachodnia a Olsztyn-Główny. V prvním případě jde o rekonstrukci jednoho z největších nádraží v Polsku, která probíhá od roku 2020. Jedná se dokonce o jednu z největších výstaveb v Polsku, víceúrovňový přestupný dopravní uzel s plně zastřešeným systémem nástupišť. Nové hlavní nádraží v Olštýně je zase největším železničním uzlem v regionu s hustou osobní i nákladní dopravou.

dwaa2

Foto: DWAA

Nové nádraží Olsztyn-Główny, Polsko od studia DWAA

dwaa1

Foto: DWAA

Nové nádraží Warszawa-Zachodnia, Polsko od studia DWAA


Grimshaw Architects

Grimshaw International je původně londýnská, v současnosti mezinárodní architektonická kancelář, která vytváří budovy a infrastrukturu podle zásad lidského, trvalého a udržitelného designu. Vytváří místa, která chrání naši planetu, inspirují a spojují lidi s jejich prostředím. V současnosti má kromě Londýna kanceláře v New Yorku, Los Angeles, Paříži, Dubaji, Melbourne a Sydney a její mezinárodní portfolio pokrývá všechna významná odvětví. Jsou držiteli více než 200 mezinárodních cen za design.

Mezi její reference patří Mernda Rail Extension v australském Melbourne. Rozšíření tamní železniční infrastruktury zahrnovalo tři nové stanice a propojilo rostoucí obce kolem severního koridoru Melbourne.

grimshaw

Foto: Grimshaw Architects

Mernda Rail Extension, Melbourne, Austrálie od Grimshaw Architects


ov architekti + Olgoj Chorchoj

Stavby studia ov architekti se vyznačují originálním výtvarným řešením a silným vztahem k místu. Hledají v návrhu nadčasové řešení, jedinečný prostorový koncept a odpovídající náklady záměru klienta. Pravidelně se účastní architektonických soutěží, řadu z nich vyhráli. V soutěži o pražskou lanovku jsou společně se studiem Olgoj Chorchoj.

Mezi reference tuzemských studií patří vítězný návrh prvního terminálu vysokorychlostní železnice v Česku, který vyroste u Nehvizd v okrese Praha-východ, a také spojovací lávka napnutá mezi dvěma historickými budovami v areálu VŠCHT v Praze.

vrt-nehvizdy5

Foto: Dousek-Záborský

Vizualizace terminálu vysokorychlostní železnice Praha-východ

lavka-vscht

Spojovací lávka VŠCHT Praha


Snøhetta, ZT – Studio Innsbruck

Světoznámé norské studio Snøhetta vzniklo jako společný architektonický a krajinářský workshop a od svého vzniku zůstalo věrné svému transdisciplinárnímu způsobu myšlení.

Mezi reference studia patří nová lanovka v Bolzanu, která bude spojovat centrum Bolzana s vrcholem hory Virgolo. Kromě lanovky budou součástí stanice Ötziho muzeum, přírodovědné muzeum, koncertní sály a restaurace. Předpokládané dokončení projektu je v roce 2026. Snøhetta na něm spolupracovala se studiem Zoa.

bolzano4

Foto: Snøhetta + Zoa

Nová lanovka v Bolzanu na horu Virgolo


William Matthews Associates

William Matthews Associates je architektonická kancelář se sídlem v centru Londýna. Patří pod ni společnosti Expedition Engineering, DCSA, Boele a Agile CE. Od roku 2013 ateliér pracuje ve Spojeném království i na mezinárodní úrovni na řadě kulturních, komerčních a infrastrukturních zakázek. Mezi aktuální a dokončené projekty patří nová lávka na hradě Tintagel ve Velké Británii a dva projekty v České republice: ředitelství Správy železnic v Praze a nový most přes Svitavu v Brně.

Mezi reference studia patří London Cable Car, lanovka spojující 90 metrů nad Temží Greenwich Peninsula a Royal Victoria Dock, jež je velkolepým doplňkem panoramatu Londýna. Dále také nádraží London Bridge, na jehož modernizaci se studio podílelo.

Londýnská lanovka nad řekou Temží

Ukazujeme to nejzajímavější ze světa architektury a co se nejen v Česku staví.

Newsletter Arch | Poslední vydání