Pražská tržnice se změní. Dostane nové stromy, lavičky i vchody, s orientací v areálu pomůže dlažba

Zatímco dřív areál sloužil jako jatka a bylo žádoucí, aby byl na okraji metropole, nyní má více splynout se svým městským prostředím.

Eliška NováEliška Nová

Holešovická tržnice

Foto: Perspektiv

Pražská tržnice v Holešovicích bude mít novou podobu

0Zobrazit komentáře

„Rozbité povrchy, nedostatek mobiliáře, absence jakékoliv zeleně a nepřehledné dopravní řešení dělají z meziprostor nepříjemné místo, ve kterém lidé přestali trávit volný čas,“ popisují architekti ze studia Perspektiv hlavní neduhy Pražské tržnice v Holešovicích. Právě oni jsou ti, kdo ji budou měnit. Uspěli v architektonické soutěži, ve které měli navrhnout Meziprostory – veřejná prostranství tržnice.

To, co architekti pojmenovali jako problematické, chtějí v zásadě napravit. Jejich návrh tak počítá například s doplněním vchodů, aby se areál více otevřel směrem ven. Pracovali rovněž s potížemi, které plynou z globální změny klimatu. Navrhují zachytávání dešťové vody, která by navíc mohla obsloužit i desítky nových stromů a rostlin. A samozřejmě nesmí chybět lavičky, chodníky, dětské hřiště a náměstí. To by mělo být u bývalé vodárenské věže.

Zajímavé je řešení orientace v místě. „Navrhujeme plochy rozčlenit použitím různorodé dlažby a drobných detailů, abychom zjednodušili orientaci a zmenšili měřítko monumentálních prostor,“ líčí autoři návrhu Martin Stára a Ján Antal. Co se otevřenosti tržnice týče, architekti navrhli také eliminovat ploty, nové hranice by tak měly utvořit samotné budovy. A tak zatímco původně šlo o to umístit areál jatek na okraj města, teď má více splynout se svým ryze městským okolím.

Velké změny, nový život

Pražská tržnice se začíná měnit od základu. Podstatnou součástí ohromné investiční akce je právě předělání venkovního prostoru. K tomu by mělo docházet průběžně. Jen projekční práce budou trvat tři roky. Prostranství se následně začnou měnit po etapách, aby tržnice mohla zůstat otevřená. První část by mohla být hotová kolem roku 2027.

Holešovická tržnice

Foto: Perspektiv

Co by se naopak změnit nemělo, je pořádání různých akcí

„Veřejná prostranství areálu potřebují jednotný přístup a nová řešení, aby fungovala jako celek. Rozhodli jsme se je najít v mezinárodní soutěži. Nepochybuji o tom, že pomůžou oživit tržnici po celý rok a zpřístupnit ji všem věkovým i příjmovým skupinám Pražanů,“ míní náměstek pražského primátora pro finance Pavel Vyhnánek, který má tržnici na starosti.

Úpravy vyjdou odhadem na vyšší stovky milionů korun. V tržnici už se ale změny odehrávají nyní a větší část z nich by měla do budoucna zůstat. Je to například pořádání různých akcí, prostor pro maloobchod, trhy a gastronomii.

Porotci vybírali z osmnácti návrhů, které přišly z Česka, Nizozemska, Maďarska, Slovenska, Itálie, Spojených států, Číny, Polska i Belgie. Všechny budou vystaveny v Holešovicích do konce června. Studio Perspektiv se na tržnici dívá jako na unikátní historický areál, který si přes úpadek udržel svého genia loci a nyní stojí na prahu nových příležitostí. Chtějí docílit toho, aby byl areál vyhledávaný nejen lidmi z okolí, ale celé Prahy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Praha se chce postarat nejen o veřejný prostor tržnice, ale také o její historické budovy. Opravovat se má začít památkově chráněná hala číslo 4. Jde o burzu, kde sídlila Dobytčí a masná pokladna a také hostinec. Mluví se o ní jako o nejreprezentativnější stavbě celého areálu. Nově by tady měla být restaurace.

Stavba v novorenesančním slohu z roku 1895 je dlouho uzavřená kvůli bezpečnosti. Rekonstrukce potrvá zhruba dva roky a město už má povolení. V plánu je ovšem opravovat i další objekty. Pro veřejnost nyní slouží například i hala 22, kde probíhají zeleninové trhy, nově i ve čtvrtek až do večera.

Pražská tržnice, památka s prvky secese a neorenesance podle návrhu Josefa Srdínka a podle provedení Aloise Elhenického, působila už od devadesátých let jako tržnice s čínským zbožím. To se podařilo změnit až v tomto volebním období. Praha vyhrála soudní spor o vystěhování nájemce, který nechal tržnici chátrat. K tomu navrch soud přiřkl 246 milionů korun.

Ukazujeme to nejzajímavější ze světa architektury a co se nejen v Česku staví.

Newsletter Arch | Poslední vydání

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Miliony a tramvaj pro hlavní nádraží. Mění se pražský Sherwood, podchody i odbavovací hala

Fasáda Fantovy budovy už je hotová, teď se rekonstruuje vnitřní část. Upraví se také Vrchlického sady, kudy nově pojede tramvaj.

Eliška NováEliška Nová

Hlavní nádraží a Vrchlického sady

Foto: IPR Praha

Hlavní nádraží i Vrchlického sady projdou proměnou

0Zobrazit komentáře

Na pražském hlavním nádraží se dějí velké věci. Prostor, kterému by se spousta Pražanů raději vyhnula, pokud by měla tu možnost, se postupně mění. Hotová už je rekonstrukce fasády historické Fantovy budovy. Nyní se chystají další úpravy, které by měly postupně z nádraží a jeho okolí udělat atraktivní část města.

„V současné době hlavní město Praha a Správa železnic společně připravují zadávací řízení se soutěžním dialogem na revitalizaci parku Vrchlického sady, rekonstrukci nové odbavovací haly spolu s novou tramvajovou tratí Muzeum–Bolzanova,“ popsal pro CzechCrunch mluvčí pražského Institutu plánování a rozvoje (IPR) Marek Vácha.

Těžko si dnes lze představit, že v sadech bylo dříve jezírko, na kterém plavaly labutě. Dnes po zemi plavou především prázdné lahve nebo nedopalky, v místě je velká koncentrace bezdomovců i narkomanů. Cílem je změnit špatnou pověst parku v centru města. A také to, co se dnes zdá být prakticky nemyslitelné – docílit toho, aby tu lidé trávili volný čas.

Park má přitom několik zajímavostí, mezi nimi například i památkově chráněný kubistický kiosek u současné tramvajové zastávky. Dřevěná prodejna tabáku a tiskovin vznikla ve dvacátých letech dvacátého století pravděpodobně podle architekta Pavla Janáka. Ten je autorem například pražského Libeňského mostu, Hlávkova mostu, Škodova paláce nebo havlíčkobrodské radnice.

Hlavní nádraží

Foto: Historická Praha

Vrchlického sady na začátku dvacátého století

„V průběhu přípravy vedení tramvajové trati přes Vrchlického sady se ukázalo nezbytným řešit tento prostor jako celek, nikoli jako samostatné oddělené projekty. Jednotlivá témata – krajinářská, dopravní, sociální, urbanistická nebo památková – jsou totiž úzce propojená. Proto je vhodné vybrat zpracovatele formou řízení, ve kterém budou účastníci řešit dohromady jak prostor parku, tak i tramvajovou trať,“ přiblížil záměr ředitel IPR Ondřej Boháč.

Příští zastávka Odbavovací hala

Vrchlického sady mají rozlohu 6,1 hektaru a vznikly jako Velký park kolem nového nádraží císaře Františka Josefa I. Velkou část prostoru zabrala hala hlavního nádraží z let 1972 a 1977. Další ukrojila magistrála, metro nebo parkoviště. Výsledkem je současná podoba. Soutěž na úpravy má mít hodnotu bezmála 174 milionů korun. Správa železnic na začátku dubna zveřejnila předběžné oznámení o jejím vypsání, kromě revitalizace parku by mělo dojít i k výstavbě nové tramvajové trati.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ta povede od Muzea ulicemi Wilsonova, Politických vězňů a Washingtonova až před novou odbavovací halu a dále Opletalovou ulicí. Tady by se měla napojit na existující trať na křižovatce s Bolzanovou, kde je nyní zastávka Hlavní nádraží. Tramvaje přepraví v Praze za den zhruba stejně cestujících jako metro, hlavním nádražím pak denně projdou desetitisíce lidí. To vše vede město k tomu, aby tady nová trať vznikla. Má ulehčit Jindřišské i Vodičkově a propojit hlavní nádraží s tím Masarykovým.

Proměna hlavního nádraží se už ale zároveň děje. Správa železnic třeba dokončila rekonstrukci fasády Fantovy budovy. Má nové omítky, kamenné a štukové prvky nebo nová okna. Dohromady si rekonstrukce vyžádala 348 replik oken a dveří. Opravila se také střecha, krovy a světlíky a nadsvětlíky. To vše byla investice v hodnotě 299 milionů korun.

Od září se rekonstruují rovněž vnitřní prostory budovy. Úpravy proběhnou ve dvou etapách. Stavební práce se nyní týkají velkých historických sálů a zázemí v severní části. „Například v případě velkého sálu je naším cílem vytvořit nový bod na kulturní mapě hlavního města a nejen něj,“ popsala pro CzechCrunch mluvčí státní organizace Nela Friebová.

Hlavní nádraží

Foto: IPR Praha

Nádraží a sady změnilo metro, parkoviště i magistrála

„V místě by také měla vzniknout Fantova knihovna, která bude sloužit cestujícím i široké veřejnosti. Kniha se v tomto prostoru bude objevovat jako symbol, nepůjde tedy o klasické půjčování,“ dodala Friebová. Správa železnic kvůli tomu oslovila knihovny – Národní technickou, Národní i Městskou. V historické budově by také měla vzniknout kavárna.

Ve druhé etapě se budou řešit zbylé prostory historické budovy. „V co největší míře dojde k obnově a zachování historických prvků a celkové historické budovy a k navrácení původního významu tomuto objektu,“ uvedla Friebová s tím, že proběhl stavebně-historický průzkum. Jde především o vyšší patra budovy a prostory jižní části. Obě etapy by měly stát 779 milionů, ta první by měla být hotová ještě letos. Obě pak v polovině roku 2024. Část prostor by se ale měla zpřístupnit už po první části obnovy.

Park místo parkoviště

Další změna se odehraje na odbavovací hale, která by měla dostat novou střechu. Na ní by místo současného parkoviště měl vzniknout další park, respektive klidová zóna. Změnit by se měly i dispozice nové odbavovací haly. Začít by se mohlo s prací už příští rok, hotovo bude o čtyři roky později.

Letos se také začnou měnit tři podchody, které propojují odbavovací halu s nástupišti. Jejich podoba vzešla z architektonické soutěže. Tu vyhrál ateliér Bod architekti. „Jde o navýsost prestižní prostor, kterým denně projdou tisíce lidí. Pro spoustu z nich, kteří sem přicestují z ciziny, jde vůbec o první setkání s naší zemí,“ popisuje jeden z architektů Jáchym Svoboda.

Hlavní nádraží

Zdroj: Bod architekti

Podchody se změní podle návrhu ateliéru Bod

Všechny tři podchody by měly mít jednotnou podobu a umožnit snazší orientaci v místě. Architekti se inspirovali původním vzhledem z roku 1973. V podchodech tak budou totožné materiály, které jsou použity už v nové hale. K tomu vznikne navíc podsvícená skleněná stěna. Strop bude mít červenou barvu, přitom i tady je inspirace z nové haly, respektive z jejích podhledů.

Loni získalo nádraží také zcela nový podchod, který ho lépe propojuje s Prahou 3. Výstup na Žižkov je bezbariérový, kromě schodiště je možné využít eskalátoru nebo výtahu. Z podchodu vede pěší trasa do Seifertovy ulice. Podchod přitom vznikl jako reakce na to, že pěší si tudy stejně krátili cestu, ovšem poněkud nevhodně přes koleje.

„Cílem toho všeho je vytvořit moderní a přívětivé nádraží nejen pro cestující, propojit prostory Fantovy budovy s odbavovací halou a zpřístupnit je veřejnosti v mnohem větší míře,“ popisuje Friebová. Jak už bylo řečeno, na hlavním nádraží se dějí velké věci. V budoucnu by se mohly dotknout i předprostoru historické Fantovy budovy.

Hlavní nádraží

Zdroj: Bod architekti

Na tři podchody byla vypsaná architektonická soutěž

Ukazujeme to nejzajímavější ze světa architektury a co se nejen v Česku staví.

Newsletter Arch | Poslední vydání