Představil vysokou módu mladým, teď Raf Simons končí. Po 27 letech zavírá svou věhlasnou značku

Módní návrhář z belgického Neerpeltu patří mezi špičky v oboru. Zaujal i obry typu Calvin Klein, Dior či Prada.

Filip HouskaFilip Houska

Módní návrhář Raf Simons

0Zobrazit komentáře

Do módy vstoupil v roce 1995, od té doby patří k jejím nejvýraznějším tvářím. A byť se Raf Simons zaměřuje na high fashion, jeho kreativní rukopis ovlivnil nespočet jiných módních značek nižšího kalibru. Teď ovšem uznávaný belgický návrhář, který dělal i kreativního ředitele firem Jil Sander, Dior a Calvin Klein, ohlásil, že svůj stejnojmenný módní podnik zavírá. Po sedmadvaceti letech úspěšné jízdy.

„Chybí mi slova, kterými bych vyjádřil, jak jsem hrdý na to, čeho jsme dosáhli. Jsem vděčný za neuvěřitelnou podporu svého týmu, svých spolupracovníků, tisku i nakupujících, svých přátel a rodiny i našich oddaných fanoušků a věrných příznivců. Děkuji vám všem, že věříte v naši vizi a že věříte ve mne,“ napsal Simons na svém Instagramu, kde zčistajasna konec své vlastní značky oznámil.

Raf Simons, syn uklízečky a nočního hlídače, se oproti ostatním kolegům z branže lišil hlavně tím, že se pro své návrhy inspiroval kulturou mladých. Koncem devadesátých letech jeho kolekce obsahovaly estetiku amerických studentů a anglických školáků, po přelomu milénia se naopak odvíjel od stylu, v němž chodili náctiletí na diskotéky v rodné Belgii a Nizozemsku.

Ovlivnění hudbou u něj převládalo i později, jedna z jeho kolekcí byla například inspirována legendární německou kapelou Kraftwerk, která významně přispěla k vývoji elektronické hudby ve světě. Dodnes má Raf Simons hudební přesah, jeho práci vyzdvihovali rappeři jako Drake, Kendrick Lamar, Travis Scott nebo Future. Oblíbila si ho i Rihanna.

raf-1

Foto: Raf Simons

Raf Simons cílil na mladé, sahal i do streetwearovějších oblastí

Nový přístup přinesl také do módních přehlídek, na kterých chtěl mít co nejvíce lidí. Nezajímaly ho akce, kde by byly obsazené jen první řady a celkový počet účastníků by se pohyboval v nižších stovkách. Na jeho přehlídky chodilo i osm set módních nadšenců – a navíc v nich dával prostor i mladým, kteří se s jeho návrhy hodně ztotožňovali.

Ke svému publiku ovšem nepromlouvali jen modelky a modelové, kteří na molu jeho kousky prezentovali. Záři reflektorů rád nechal strhnout i na sebe. Neskrýval se pouze za své módní designy, naopak chtěl módnímu průmyslu ukázat i autentičnost sebe samého. Jeho aura v průběhu let oslovila také jiné módní giganty, kteří ho chtěli pod svá křídla.

Vedle své vlastní značky, která mimo jiné spolupracovala třeba s americkým výrobcem batohů Eastpak nebo britskou oděvní firmou Fred Perry, se podílel i na rozvoji uznávaných hráčů na módním trhu typu Jil Sander, Dior, Calvin Klein nebo Prada. Ve všech těchto společnostech usedal na pozici kreativního ředitele. Něco mu vyšlo, něco ne.

Z Ameriky do Itálie

Pravděpodobně největším zklamáním byla jeho štace v americké značce Calvin Klein, proslulé pro své spodní prádlo, do které nastoupil v roce 2016 s cílem ji posunout více do prémiovějšího sektoru oděvů. Firma s iniciály CK ho brala jako klíčový článek pro svou novou kapitolu, nakonec se s ním ale po dvou letech rozloučila.

Mluví se o tom, že Calvin Klein změnil svou módní misi a chtěl se vydat jiným směrem, pro který nebyl Simons vhodný. Mluví se ale také o tom, že pokulhávaly prodeje jeho návrhů. Tak či tak, jeho úspěšná debutová kolekce v roli kreativního ředitele CK byla deníkem The New York Times považována za nejočekávanější přehlídku desetiletí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Silnou stopu zanechal také u věhlasného Christiana Diora, respektive jeho luxusní módní společnosti, kde sice neurčoval směr pánského oblečení, ale vymýšlel své unikátní kolekce, které měly na přehlídkách značný úspěch. Tam nastoupil v roce 2012, vydržel tři roky. Pak odešel, aby se mohl věnovat jiným projektům. Poté ho zlákalo pět písmen z Itálie – Prada.

S italskou kulturou měl jisté zkušenosti ze svého působení ve firmě Jil Sander, kterou okolo roku 2005 ovládala právě mateřská společnost jedné z nejznámějších značek luxusního módního odvětví na světě. O patnáct let později ale přišel rovnou do Prady, kde je dosud. První kolekci odhalil loni, opět za velkého potlesku.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený RAF SIMONS ARCHIVES (@raf_simons_archives)

Většina si ale Simonse spojí právě s jeho stejnojmennou značkou, která v posledních letech cílila i na segment streetwearu, do kterého dodávala i volnější trička s výrazným potiskem. Ano, byl to právě Simons, jenž trend mohutných grafik na jednoduchých kouscích oblečení pomohl proslavit. Občas ale sklouzl také k decentnějším vzorům.

Že v módním průmyslu patřil mezi ty nejvýznamnější tváře, potvrzoval i hluboký profesní vztah s Virgilem Ablohem, velmi progresivním módním návrhářem, který byl do své smrti kreativním ředitelem pánské divize v Louis Vuitton.

Simons se nicméně s módou neloučí – nadále má být na poli high fashion aktivní. Jen zavírá značku, která mu dala obrovské renomé. Kolekce naplánovaná na jaro/léto příštího roku bude poslední, kterou brand Raf Simons odhalí. Jeho vliv tady ale bude napořád.

Investuji tím, že pracuji na svém startupu a zvyšuji jeho hodnotu, říká vždy transparentní Jan Roose

Zakladatel startupu Fireball, který vyvíjí mobilní verzi Dračího doupěte, odpovídá na Karlínských 20.

0Zobrazit komentáře

Do čeho investují, jaká byla jejich první práce, kam si rádi zajdou na dobré jídlo či jaký největší fuckup ve své kariéře zažili? Na toto a mnohem více se v rámci formátu Karlínských 20 ptáme zajímavých osobností nejen českého byznysu. Sled otázek a odpovědí přibližuje ty, o kterých se u nás můžete běžně dočíst, v netradičním světle a dává nahlédnout pod pokličku jejich kariérních úspěchů. Proč Karlínských? Protože právě v této pražské čtvrti sídlíme nejen my, ale také celá řada dalších startupů, firem a jednotlivců, co stojí za pozornost.

Tentokrát jsme Karlínských 20 položili Janu Roosovi, zakladateli českého startupu Fireball, který pro milovníky fantasy z celého světa vyvíjí mobilní verzi legendárního Dračího doupěte Dungeon Realms. Proč vnímá neuměleckou literaturu jako ztrátu času? Čím ho baví rap? Proč investuje jen do svého startupu a snaží se být vždy 100% transparentní?

***

V kolik chodíš spát a kolik toho průměrně naspíš?
Chodím spát mezi desátou a půlnocí a vstávám kolem osmé. Někdy mám týdny, kdy například designujeme nové funkce a nemůžu se od toho odtrhnout – to pak usínám mezi čtvrtou až pátou a vstávám na devátou až desátou. Měl jsem takových týdnů hodně, ale poslední dobou se to v rámci zdraví snažím minimalizovat.

Jakou aplikaci v telefonu otevíráš ihned po probuzení?
Často je to Dungeon Realms. Dělá mi totiž radost vidět nové fantasy dobrodružství od našich uživatelů. Druhá bude asi Spotify, kterou používám hlavně k probouzení – pouštím si tam oblíbené playlisty.

Ty nejzásadnější nástroje ve tvém telefonu a počítači?
Je to Notion, Figma, Slack a Discord. Většinu práce a komunikace zvládám odbavit tímto způsobem. Vše je na cloudu, takže mám pracovní materiály přístupné všude. Často rozdělám úkol při cestě do práce na telefonu a za počítačem na něj navážu.

Na jakém přístroji pracuješ nejčastěji?
Nejraději na MacBooku s připojeným externím monitorem – práce mi na tom jde od ruky a na více obrazovkách se mi lépe udržuje kontext.

Jaký outfit nosíš ve většině případů?
Naši kancelář poblíž Národní máme udělanou jako byt. Chci se tam cítit celý den pohodlně, takže většinou nosím padnoucí tepláky, tenisky a černé tričko. Prakticky nikdy nepřemýšlím, co si mám vzít na sebe. V obchodě s oblečením trávím pár minut. Jednou za rok nakoupím černá a bílá trička, která pak nosím. Jediná výjimka je náš firemní merchandising – rád na sobě mám „dračí F“ z našeho loga.

Co boty? Máš nějaký oblíbený model tenisek?
Mám nejraději tenisky od Adidasu ve spolupráci s Pharrellem Williamsem. Jsou lehké, super na nošení do města a rychle se nazouvají.

jan-roose2

Foto: Fireball

Jan Roose, zakladatel startupu Fireball

Pět věcí, které nikdy nesmí chybět v tvém batohu?
Úplně nejraději se pohybuji bez batohu, ale když už jej musím mít, tak je v něm většinou MacBook, nabíječka, sešit a tužka. Balím vždycky nalehko.

Jmenuj knihu, kterou bys doporučil všem k přečtení.
Obecně bych doporučil spíš uměleckou literaturu, protože něco v člověku zanechá. Posledních pět let jsem teda žádnou nepřečetl, ale chtěl bych. Neuměleckou literaturu pak vnímám spíš jako ztrátu času. Knížka je hrozně předimenzované médium. Pokud se potřebuji něco naučit, najdu si pár článků, pochopím základy a uvedu je do akce. Snažím se konzumovat jen informace, které jsou pro mě v střednědobém horizontu proveditelné.

Jaký film/seriál můžeš vidět klidně tisíckrát a neomrzí tě?
Green Book. Je to nádherný film s Viggem Mortensenem o rasismu v Americe během šedesátých let.

Jakou hudbu si pustíš pro uklidnění? A která tě naopak nakopne?
Baví mě rap, protože je v něm autenticita, kterou nemůžu najít jinde. Poslouchám Kendricka Lamara, Eminema, Tokena, Lucase Joeynera, Jessie Reyez nebo třeba Aitche. Z české tvorby pak Viktora Sheena, Smacka, Robina Zoota, Calina, Hasana nebo Maniaka.

Odebíráš pravidelně nějaký youtubový či podcastový kanál, potažmo newsletter?
U YouTube si spíš odpočinu. Baví mě kanály o teoretické fyzice, geopolitice nebo inženýringu. Super byznysový kanál je Company Man, který rozebírá známé firmy a analyzuje jejich výkon na dlouhých horizontech. Jinak to mám stejné jako s knížkami – podcast i video má zbytečně moc omáčky a skoro nikdy nenese druh informací, který zrovna potřebuji.

Jakou hi-tech novinku chceš mít doma v obýváku, ale ještě ji tam nemáš?
Neumím si představit technologii, kterou bych tam chtěl mít. Když to jde, snažím se domů nenosit ani MacBook. Televizi jsem nikdy neměl. Technologie mě baví a miluji cutting-edge startupy, ale mimo práci je pro mě na prvním místě rodina.

Jaký vůz parkuješ ve své garáži?
Do garáže mi chybí tak jeden nebo dva exity. Zatím je to modrá zóna na Praze 8 – stojí na ní Ford Mondeo z roku 2007.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kam si rád zajdeš na dobré jídlo?
Nejraději domů nebo k mamince mojí přítelkyně. Je totiž z Ukrajiny a dělá pro nás ty nejlepší pelmeně. S týmem chodíme rádi do OMG restaurace v Myslíkově, mají skvělý ramen. Pak mám spoustu oblíbených míst v Karlíně – například Peter’s Burger, Indian by Nature a Loft (to je moje nejoblíbenější kavárna). Snídaně jsou super v Antonínově Pekařství. Moje oblíbená česká restaurace je potom U Kroka pod Vyšehradem.

Jak sis vydělal první peníze?
V šesté třídě jsme se spolužákem jeli sbírat na tři dny hrášek. Také jsem jezdil pomáhat tátovi na práce s kamenem. Starali se o veřejnou infrastrukturu, stavěli stěny, zpevňovali koryta. Já jsem dostal do ruky spárovačku.

Co byla ta vůbec nejpodivnější práce, za kterou jsi dostal zaplaceno?
Dva roky jsem na střední spravoval sociální sítě pro e-shop Kokiskashop. Povedlo se mi vytvořit poměrně velkou komunitu postarších lidí, které jsem hypoval zahradním nábytkem a doplňky do domácnosti. Některé příspěvky měly i tisíce sdílení.

Investuješ?
Zatím ne, nejsem z toho moc nadšený. Nebaví mě sledovat, jak si vedou cizí projekty, na které nemám vliv – i kdyby to ovlivňovalo moje finance. Baví mě pracovat na startupu, mít v něm podíl a zvyšovat valuaci vytvářením hodnoty.

Nejlepší byznysová rada, kterou jsi kdy dostal?
Mám štěstí, že máme ve Fireballu investory, kteří byli zakladateli. Jsou schopní poradit v téměř každé situaci a správně mě nasměrovat. Tyto menší rady se postupně akumulují a já se učím mnohem rychleji, než kdybych je neměl.

Možná bych vypíchnul jednu od Olivera Dlouhého (Kiwi.com), kterou jsem dostal v Q2 2021. Raisoval jsem kolo pro Fireball a měli jsme ve hře několik VC fondů. Řešil jsem s Oliverem, jak to komunikovat, a on mi řekl, ať jsem pro všechny „100% transparentní“. Od té doby to aplikuji ve fundraisingu, týmu i osobním životě – a vše je jednoduché.

Jaký největší fail tě potkal v profesní kariéře, na který nyní vzpomínáš s úsměvem?
Hire slow and fire fast. Během let jsem byl při hiringu občas zbrklý a neprověřoval jsem si kandidáty dost dobře. Potom se občas ukázalo, že kandidát není vhodný fit a mně trvalo moc dlouho se rozloučit.

renata-kellnerova

Přečtěte si takéKellnerová: PPF je rodinná firma s dlouhým investičním horizontemPPF je rodinná firma, píše Kellnerová. Otřesy nás neohrozí, máme dlouhý investiční horizont, dodává

Kdo v Česku tě inspiruje?
Oliver z Kiwi.com zvládl vybudovat firmu na globální úrovni. Nemá tolik času řešit Fireball, ale když spolu mluvíme, neskutečně rychle chápe kontext, staví na něm a diskuze má tempo. Chtěl bych být jednou CEO, jako je on. Ján Ilavský je kreativní génius. Vyhrál pětkrát App Parade, vytvořil spoustu her a nakonec Beat Saber, který prodal Metě. Když s ním člověk mluví, vůbec by to neřekl. Honza vypadá, jako kdyby se to dělo přirozeně, no big deal. Jirka Hlavenka dělá pro českou startupovou scénu hodně a navíc ještě bojuje za správné věci v politice. Moc mu fandím!

David Šiška, ale i Jan Barta s Dušanem Šenkyplem z PFC jsou skvělí. Mají super investorský přístup a podporují dobro. Těžko se mi hledá v Česku další VC fond, který by pro mě lépe komunikoval své hodnoty. Dál fandím třeba Rohlíku, Zásilkovně, Snuggs, Avastu nebo Shipmonk. Každý, kdo má ambice a chce dělat z Česka něco nového do celého světa, mě inspiruje.