Přemek Forejt vytvořil nový burger pro McDonald’s. Je překvapivě nemekáčovský, plný okurek a omáček

Je to fresh, mám to rád? Forejtův fastfoodový song jste si možná nezamilovali, ale burger s lehce kyselými omáčkami hraje na zajímavější notu.

Michal MančařMichal Mančař

premek-forejt-maestro

Foto: McDonald’s

Šéfkuchař Přemek Forejt vytvořil pro McDonald’s vlastní burger řady Maestro

0Zobrazit komentáře

Hamburgery z McDonald’s chutnají spoustě strávníků napříč Českem, ale s tou nejvyšší gastronomií si je nejspíš nespojíte. A přece výsledek právě takového spojení nově ochutnáte. Šéfkuchař Přemek Forejt, který s nejznámějším fast foodem loni navázal dlouhodobou spolupráci, pro McDonald’s vytvořil nový burger Maestro. Zakrátko zamíří do prodeje, my v CzechCrunchi jsme ho už měli možnost ochutnat.

Nemusíte do jeho vyhlášené olomoucké restaurace Entrée, abyste ochutnali pokrm od Přemka Forejta. Až ve středu 17. května vyrazíte do libovolné restaurace McDonald’s, na menu najdete i dva hamburgery s podpisem populárního kuchaře. Maestro by Přemek Forejt bude s cenou za 169 korun za samotný burger k dostání v hovězí variantě Gourmet Beef a se smaženým kuřetem jako Gourmet Chicken.

„Je to burger, který bych si v McDonald’s chtěl dát,“ říká šéfkuchař. „Ale mantinely při jeho tvorbě samozřejmě byly. Hlavně možnosti kuchyně. Pořád je to fast food, jeho cílem je udělat dobrý burger rychle, ne za dvacet minut,“ popsal zrod výrazně jiného pokrmu, než který tvoří ve svém finediningovém podniku. „Navíc kdyby to bylo jenom na mně, stálo by to majlant,“ přidal při představení své novinky s úsměvem.

Burger měl být původně inspirovaný českou kuchyní, ale rajskou, znojemskou nebo zelí nakonec Forejt vyměnil za ještě šťavnatější suroviny. „Ty klasické věci mám raději na talíři. Nesedělo mi, abych to rval do burgeru,“ popsal. Nový Maestro tak kromě masa obsahuje dvě omáčky – majonézový základ s lehce pikantní zauzenou paprikovou chutí a bylinkové pesto.

maestro-burger

Foto: CzechCrunch

Nový burger Maestro z kuchyně Přemka Forejta nabízí McDonald’s v hovězí i kuřecí verzi

„Právě z té bylinkové omáčky mám úplně největší radost. Je citrusová, mátová a fakt mi chutná,“ dodal Forejt. Další příjemnou kyselost přidávají klasické české kapie, Forejt nezapomněl ani na okurku: „Ty já miluju. Proto tam jsou rovnou čtyři.“ To vše doplňuje výrazný sýr raclette, smažená cibulka a ledový salát. Bulku Forejt nevymýšlel, z nabídky řetězce vybral pečivo s chilli a sezamem.

Výsledek je – mekáčově znalí čtenáři prominou – velmi příjemně fresh. Po ochutnání obou verzí  je také nutné dát Forejtovi za pravdu, že kuřecí verze je díky křupavějšímu masu možná o něco zajímavější. Jinak jsou burgery shodné, plné příjemné kyselosti a překypující omáčkami, takže spousta ubrousků bude nutnost. Výsledek mnohaměsíční práce navíc chutná možná až překvapivě „nemcdonaldovsky“. I to je záměr.

„Snad nikdy jsem nevymýšlel recept tak dlouho. Zkoušel jsem českou kuchyni, pak burgery s kečupem a čedarem, jenže to byl zase moc typický McDonald’s. A já chtěl, aby to chutnalo jinak. Do kysela, hodně šťavnaté, nemám rád, když je to suché jak cesta,“ řekl šéfkuchař. Kromě burgerů novou řadu Maestro doplňují chuťovky v podobě sýrových tyčinek a hranolek se sušeným octem. Ty ovlivnila kuchařova zkušenost v Anglii, kde je to tradiční spojení chutí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Novinku hladoví či zvědaví zákazníci najdou v restauracích v Česku a na Slovensku jen po omezenou dobu. „Prémiové ingredience máme speciálně jen pro tuto kampaň. Od letošní řady Maestro máme ta nejvyšší očekávání nejen díky tváři Přemka Forejta, ale i díky chuti,“ uvádí pro CzechCrunch Martin Troup, marketingový ředitel McDonald’s pro Česko, Slovensku a Ukrajinu.

Forejt a McDonald’s spolupracují od loňského roku, kuchař a porotce soutěže MasterChef se pro fast food stal pomyslným „kontrolorem kvality“, prostředníkem mezi zákazníky a fast foodem. Podle Troupa je pak uvedení nového hamburgeru další fází dlouhodobějšího projektu, který začal nahlédnutím pod pokličku gastronomického korporátu při návštěvách dodavatelů jednotlivých surovin.

„To vše v průběhu roku velmi odlehčenou a pro něj typickou formou zprostředkovával svým fanouškům. A podle dosavadních reakcí se jim to skutečně líbí a těší se na další pokračování. Nyní jsme připravili to, o co si vlastně fanoušci a zákazníci sami od ohlášení spolupráce opakovaně psali, Přemkův burger,“ dodává Troup.

Možná ještě víc než gastronomické spojení Forejta s McDonald’s však lidé reagovali na jejich hudební počin. Loni v létě se šéfkuchař stal hvězdou songu Mc’n’Roll, v jehož klipu (s pěti miliony zhlédnutí na YouTube) hraje na různé suroviny. Skladba vznikla v produkci hudebníka Jiřího Buriana alias Kapitána Demo krátce poté, co muzikant v podobně odlehčeném duchu vytvořil hit Hlas Lidlu pro řetězec supermarketů.

Neobvyklé propojení kreativního šéfkuchaře s gigantem rychlého občerstvení se nicméně setkává i s negativní kritikou. „Každá významnější spolupráce budí různorodé emoce, tak by to ale mělo být,“ míní Troup. „Gastronomickou komunitu to rozdělilo na dva tábory. Jedni to hodnotí pozitivně, protože sami do mekáče chodí, a pokud by dostali stejnou nabídku, také by do toho šli. Druzí s tím mají problém. To je ale jejich věc,“ říká Forejt.

„Spolupráce si pečlivě vybírám. Neumím dělat a nedělám věci, které jsou mi nepříjemné nebo mě nebaví. McDonald’s mám od dětství rád, nikdy jsem se tím netajil. Je jasné, že to nedělám zadarmo, ale konkrétní nemohu být. Platí ale, že to hodnocení musí být spolupráci adekvátní,“ dodává uznávaný šéfkuchař, porotce soutěže MasterChef, ambasador McDonald’s a nově také tvůrce jejich hamburgerů.

Jednoduchost a pohoda. Myslela jsem si, že otevřít vlastní bistro bude horší, říká Bára Karpíšková

O vlastním bistru přemýšlela Bára Karpíšková asi osm let. Nyní má už dva měsíce otevřeno a svým hostům servíruje jídla, která doma uvařila „milionkrát“.

bjukitchen_1Story

Foto: Bjukitchen

Bára Karpíšková je ve světě gastronomie známá jako Bjukitchen

0Zobrazit komentáře

Bára Karpíšková alias Bjukitchen je na české gastronomické scéně dobře známá. Doma vaří spoustu let a ráda, pro svou rodinu i přátele. Vydala dvě kuchařky, ve kterých čtenáře vtáhla do tajů svého kulinářského umu – ten vždy stavěla na jednoduchosti a na tom, že jídlo má být především zábava, nikoliv věda. S rozpukem jara otevřela energická Bju vlastní bistro v centru Prahy. A byť sama říká, že rozhodně nemá ambice představovat hostům ta nejsofistikovanější jídla v Praze, dveře se zde od otevření do posledních minut provozní doby netrhnou.

Bistro Bjukitchen se objevilo v Jungmannově ulici, na místě, kde se původně nacházelo nepříliš přitažlivé zákoutí s rychlým občerstvením. Místo bylo hodně tmavé a omšelé, pod taktovkou architektky Terezy Froňkové ale prošlo proměnou v příjemný, prosvětlený podnik plný barev, kterému dominuje na míru vyrobený nerezový pracovní pult a v zadní části kuchyň ze stejného materiálu.

Prostor se začal proměňovat v létě loňského roku a jeho dveře se otevřely letos v březnu, Bára Karpíšková si však s myšlenkou na vlastní bistro pohrávala už dlouhou dobu. „Pamatuji si, že s manželem Tomášem jsme o bistru mluvili už v době, kdy se chystala první kuchařka. A logické by bylo po kuchařce rovnou otevřít vlastní podnik. Jenže já jsem už tehdy strašně chtěla dítě a tato touha byla mnohem silnější,“ vzpomíná Bára, když se setkáváme v jejím bistru.

Díky Tomáši Karpíškovi, spolumajiteli gastronomické skupiny Ambiente, Karpíšková dobře věděla, jak velký stres se s takovým procesem pojí a o jak časově náročnou záležitost jde. Bylo jí tak jasné, že by musela práci obětovat svůj čas se synem Cypriánem. A jelikož sama říká, jak moc je identifikovaná s rolí mámy, rozhodla se, že se nebude snažit v jeho raných letech skloubit podnikání s mateřstvím.

bju-2

Foto: Bjukitchen

Bára Karpíšková v bistru připravuje dva druhy granoly

V průběhu osmi let se tak postupně rodil výsledný koncept bistra. Karpíšková se směje a říká, že se jí nápady postupně skládají v hlavě, nedává si je na žádný seznam, ale v jeden moment přijde s hotovou věcí. Stejné to bylo s Bjukitchen. Postupně vznikalo z cest, které mladá kuchařka podnikla. Z inspirace, kterou vstřebávala z různých koutů světa. Vše pak překlopila do přístupu sobě vlastnímu: jídlo nesmí být žádná věda.

„Jídlo nemusí být za každou cenu složité, aby to bylo dobré. Podle mě není klíč v tom, že budu něco vařit spoustu hodin a všelijak nakládat. Jsem přesvědčená, že doma jsme vždycky hezky jedli. Ale nikdy to nebylo tak, že bych v kuchyni strávila celý den. Byli jsme venku, přišli jsme domů a já do hodiny udělala hezkou, svěží večeři. A tak mi to přišlo normální. I z málo věcí jde totiž udělat zábava, když si to člověk umí představit,“ přibližuje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jídla, která tvoří nabídku v Bjukitchen, tak staví právě na tomto přístupu. Karpíšková ale podotýká, že ať už jde o snídani, oběd nebo zákusek, v minulosti jí prošly pod rukama tolikrát, že to ani nespočítá. „Tomášův syn Benjamin miluje moje jídlo. A když si něco oblíbí, chce to jíst pořád. To se jednu dobu týkalo třeba kokosovo-kakaové granoly. Nedovedete si představit, kolik kil jsem musela upéct. Stejně tak i mrkvové rohlíčky, štrúdly, galetky, krupicová kaše… Věci, které tady prodáváme, jsem doma udělala milionkrát,“ směje se.

Kromě jídel připomíná domácí atmosféru i vybavení v Bjukitchen. Například nádobí, na kterém se servírují pokrmy i nápoje, jsou kousky, které Karpíšková objevila během cest po zahraničí. Hrnečky z knihkupectví v Tokiu, porcelán a keramika z dánského Bornholmu, židle od skandinávské značky Frama a Hay, které si chtěla pořídit domů, ale neučinila tak, jelikož už mají židlí dostatek.

Zdejší nabídka se mění nečekaně a často. „Teď to bude větší zábava, protože začíná sezóna. Takže v kuchyni ze mě zešílejí, protože budu chtít všechno hned. Ale bistro má být takové – pár pevných věcí, u kterých víte, že je mají hosté rádi. A pak by se to mělo střídat. Jako doma. Já se pořád snažím k bistru přistupovat tak, jako by to bylo moje větší doma. Nejen k vybavení, ale i k surovinám, protože domů si kupujeme ty stejné,“ vysvětluje.

S hezkým počasím se prostor bistra rozšíří také o malou zahrádku čítající asi tři stolky – a jelikož má podnik velké okno do ulice, Karpíškové by se líbil i prodej přímo z něj. Proto už nyní v podniku stojí stroj na zmrzlinu. „Nemyslím si ale, že budeme ti, kdo mají ta nejsofistikovanější jídla v Praze. Ale o to mi vůbec nejde. Já mám ráda, když je život pohoda, když přijdete, někdo se o vás postará, hezky se najíte a je vám dobře.“

I vzhledem k tomuto „pohodovému“ přístupu není Bjukitchen součástí Ambiente. Karpíšková vysvětluje, že si ráda dělá věci po svém a uvědomila si, že by rodinné bistro nemuselo v rámci celé skupiny dobře fungovat. Má otevřeno jen pět dní v týdnu, provozní dobu pokryje jen jedna služba lidí, koncept se tak od klasické restaurace velmi liší. Hrozilo by, že by jako majitelka nezvládala plnit všechny úkoly, které skupina zadává. Do projektu se ale lidé z Ambiente zapojili externě, zejména co se týče marketingové strategie, grafiky nebo správného nastavení financování.

A jak Karpíšková hodnotí první měsíce po otevření, kdy se mnohaleté představy překlopily v realitu? „Přirovnávám to ke svému porodu, protože mi před ním všichni říkali, jak bude příšerný, bolestivý a bude trvat třicet pět hodin. Šla jsem tedy rodit s tím, že to zvládnu, ale že to bude asi fakt hrozné. Cyprián byl venku za tři minuty, dostala jsem ho do ruky a říkala jsem si: To je jako všechno? Já jsem byla připravená na to, že tady budu dřít třicet hodin! A takhle nějak to mám s bistrem. Myslela jsem si, že to bude horší, byla jsem vnitřně připravená na to, že nebudu spát. A to se naštěstí neděje,“ uzavírá se smíchem.