Přes 11 miliard minus. Polské Allegro se po propadu hodnoty české Mall Group ponořilo do obří ztráty

Tržby polského internetového obra dál rostou. Jenže v kolonce čisté ztráty se objevilo závratně vysoké záporné číslo. Kvůli Mall Group.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

mall-cz-holesovice

Foto: Mall

Sídlo Mall.cz v pražských Holešovicích

Když před rokem Allegro kupovalo českou internetovou skupinu Mall Group, určitě si představovalo jiný scénář, než že se o pár měsíců později propadne do obří ztráty. Právě taková je ale nová realita, se kterou se musí velký polský hráč popasovat. Na začátku týdne oznámil, že po pouhém roce od nákupu musí kvůli propadu trhu a neuspokojivým výsledkům odepsat z tuzemské skupiny polovinu její hodnoty. A to se teď projevilo také v jeho hospodářských výsledcích za poslední čtvrtletí. V kolonce čistá ztráta je napsáno hrozivě vysoké číslo – 11,5 miliardy korun. O podobnou částku se propadla i hodnota Mall Group.

Byznys celého Allegra, které patří mezi největší e-shopy a tržiště v Evropě, pořád dál roste. Hrubá hodnota zobchodovaného zboží (GMV) ve třetím kvartálu, který trval do konce září, meziročně vyrostla o více než 30 procent a dosáhla 12,9 miliardy polských zlotých. To je v přepočtu přes 67 miliard korun. Dokonce o 88 procent meziročně vyrostly tržby, které vyšplhaly na 2,3 miliardy zlotých, tedy zhruba 12 miliard korun. O necelých 14 procent vyrostl také ukazatel upravená EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů), konkrétně na 537 milionů zlotých, téměř 2,8 miliardy korun.

Do čísel zmíněných výše Allegro počítá svou stěžejní polskou část byznysu a také skupiny Mall a WeDo, které loni za částku přesahující 20 miliard korun nakoupilo. Jenže teď přiznalo, že za ně zaplatilo příliš. Poláci totiž nakupovali, když byl trh takzvaně nahoře, celá e-commerce rostla a Mall Group se zrovna podařilo vykázat rekordní (a dokonce černá) čísla. A díky tomu se Jakubu Havrlantovi, Danielu Křetínskému, Patriku Tkáčovi a kolegům z PPF, kteří byli akcionáři Mall Group, podařil byznysový majstrštyk. Mnozí totiž nad prodejní cenou dlouhodobě ztrátové internetové skupiny kroutili hlavou. A teď muselo reagovat i Allegro.

Před zveřejněním posledních hospodářských výsledků Allegro oznámilo, že přepočítalo reálnou hodnotu české skupiny a ponížilo ji o závratných 12 miliard korun. Celková hodnota Mall Group a WeDo se tak snížila o 57 procent a aktuálně přesahuje devět miliard korun. A právě to se teď zásadním způsobem projevilo na výsledcích polské skupiny. Přestože většina ukazatelů včetně tržeb roste, čistý zisk se otočil a zamířil střemhlav dolů. Naposledy mělo Allegro prodělečný kvartál před dvěma lety. Tehdy ztráta přesáhla 686 milionů. Teď je záporné číslo v této kolonce mnohem vyšší.

Za třetí letošní kvartál činí čistá ztráta celého Allegra 2,2 miliardy zlotých, tedy 11,5 miliardy korun. Před rokem byla firma v plusu přes 324 milionů zlotých (1,7 miliardy korun), a tak jde meziročně o propad o více než 770 procent. „Výsledky za třetí čtvrtletí zahrnují odpis aktiv skupiny Mall. Tato nepeněžní opravná položka snížila čistý zisk skupiny za třetí čtvrtletí, ale nemá vliv na EBITDA ani na tvorbu peněžních toků. Tato účetní událost nemá žádný vliv na stabilitu podnikání společnosti Allegro ani na byznysové priority,“ uvedlo Allegro v tiskové zprávě doplňující hospodářské výsledky.

havrlant-allegro

Přečtěte si takéProdej Mall Group v datech: Černá nula vs. 11 miliard nebo přes 3 % akcií Allegra pro Havrlanta a spol.

Poláci i nadále pokračují ve snaze vybudovat přední tržní platformu pro evropské zákazníky. „Mall Group i WeDo stále zůstávají klíčovými aktivy při naplňování této vize,“ uvádí Allegro. Cílem je dál posilovat pozici na domácím polském trhu a také navyšovat tržní podíl v zahraničí. Právě pro urychlení expanze v dalších zemí střední a východní Evropy Allegro před rokem akvírovalo českou internetovou skupinu, do níž spadají e-shopy Mall.cz a CZC.cz, spolu s navázanou logistickou službou WeDo. Klíčové teď pro Allegro je, aby svůj tržní model co nejrychleji zavedlo na mezinárodní úrovni. Příští rok ho chce spustit v Česku.

Jedná se o model tržiště zboží třetích stran, na kterém Allegro dlouhodobě staví svůj úspěch. Mall Group dlouho prodávala primárně z vlastních skladů, ale do rozvoje tržiště pro další obchodníky, kteří mohou využívat jeho platformu pro oslovení zákazníků, v posledních letech taktéž šlápla. Meziročně se hrubá hodnota zobchodovaného zboží (GMV) ze 3P byznysu, jak Allegro tržiště pro třetí strany nazývá, zvýšila o necelých 40 procent a dosáhla téměř 14procentního podílu na celkovém objemu. Samotná Mall Group v posledním čtvrtletí dosáhla v GMV na 4,7 miliardy korun (meziročně nárůst 6,5 procenta), v tržbách na 3,6 miliardy (plus 3,9 procenta) a upravená EBITDA činila 262 milionů korun.