Přijíždí inovovaná Tesla Model Y. Má světelnou lištu jako Cybertruck a první ji dostanou Číňané
Americká automobilka Elona Muska poprvé od jeho představení proměnila svůj elektrický crossover. Podívejte se na nový Model Y.
Veřejnosti byl poprvé představen Model Y v roce 2019, o rok později v něm začali jezdit první řidiči. Teď se kompaktní elektrický crossover poprvé dočkal očekávané modernizace, která byla odhalena přednostně pro čínské zákazníky a další trhy v asijsko-pacifickém regionu. O faceliftu, interně označovaném jako Juniper, se dlouho mluvilo a Tesla v něm vsadila na mnoho podobných prvků, jako když před dvěma lety představovala osvěžený Model 3.
Na první pohled je nejvýraznější proměna přední masky, která je ostřejší. Dominuje jí světelný pás, který známe například ze Cybertrucku nebo nedávno představeného autonomního Cybercabu. Také zadní světla jsou nahrazena jednolitým světlem. Kdy se vůz dostane do USA či Evropy, zatím není jasné. Rok 2024 byl každopádně pro Teslu po dlouhé době prvním, kdy zaznamenala meziroční pokles odbytu svých vozidel, a tak přichází facelift Modelu Y v pravý čas.
Americká automobilka čelí rostoucímu nárůstu konkurence zejména ze strany čínských výrobců elektromobilů, kteří přicházejí s velkým množstvím nových modelů a také agresivní cenovou politikou, čímž si ukrajují podíl na trhu. Právě Čína je přitom pro Teslu dlouhodobě klíčovým odbytištěm, i proto si nyní jako první trh pro nový Model Y vybrala právě tuto zemi.
Po pěti letech od svého představení sice tento vůz neprochází radikálními změnami, ale některými prvky se více přibližuje čínským elektromobilům, které rostou na oblibě u tamních řidičů. Jde například o celkově o něco modernější a ostřejší design, který přinesl i faceliftovaný Model 3. Již zmíněné nové provedení světel vpředu i vzadu doplňuje také uhlazenější přední nárazník. V něm se navíc nově ukrývá kamera, která má zlepšit parkování a fungování Autopilota.
Ke změnám došlo také v interiéru, kde je opět po vzoru Modelu 3 ambientní osvětlení, přední sedadla jsou nově odvětrávaná a cestující vzadu mají k dispozici stejný displej, jaký je v Cybertrucku a přes který jde ovládat klimatizace i třeba hrát hry. Tesla zároveň nasazuje nové akustické sklo, které je již v Modelu 3 a má výrazně snižovat hluk v interiéru. Velkým tématem v elektromobilech od Tesly je volant.
Původně se spekulovalo o tom, zda automobilka nedá do nového Modelu Y stejně jako do Cybertrucku hranatý volant a systém steer-by-wire, ale nakonec si elektrický crossover zachovává kulatý volant. Prozatím nicméně není jasné, jak se Tesla rozhodla vyřešit například směrovky, které v Modelu 3 místo páček pod volant dala přímo na něj. Na některých záběrech se totiž klasické páčky pod volantem, se kterými řidiči signalizují změnu směru jízdy, objevují. Teprve ale uvidíme, zda půjde o jednotné nastavení pro všechny trhy.
Tesla na svém webu uvádí mírně větší dojezd, který podle metodiky CLTC využívané na čínském trhu dosahuje až 719 kilometrů. Přepočteno na evropsky uznávanou metodiku WLTP, která bývá blíže realitě, by mělo jít o zhruba 590 kilometrů. Zároveň se mělo o něco zvýšit zrychlení z 0 na 100 kilometrů v hodině, u verze Long Range AWD na 4,3 sekundy.
Základní cena faceliftovaného Modelu Y v Číně je 263 500 juanů, což je v přepočtu zhruba 36 tisíc dolarů, respektive 880 tisíc korun. První dodávky v Číně jsou plánovány na březen 2025, v Austrálii na květen 2025. Do Evropy a Severní Ameriky se facelift pravděpodobně dostane později. U Modelu 3 šlo o několikaměsíční prodlevu.