Přípravy na recesi jsou v plném proudu. Startupy vyhazují tisíce lidí, škrtá i Apple s rekordními zisky

Platební brána Stripe propustí tisícovku lidí, Lyft přes 700. Giganty jako Apple či Amazon zase zastavují nábor nových lidí na většinu pozic.

Luboš KrečLuboš Kreč

apple_1

Foto: Apple

Tim Cook, výkonný ředitel společnosti Apple

0Zobrazit komentáře

Na konci října vlil Apple trochu optimismu do investorských žil. Zveřejnil totiž výsledky za poslední kvartál, které byly opět rekordní a opět lepší, než analytici čekali. Tím se odlišil od Alphabetu, Mety i Amazonu. Teď se už ale zařadil po jejich bok, protože také oznámil, že přestává nabírat nové lidi a šetří. Recesi zjevně na obzoru vidí i v Cupertinu. V jiných firmách se pak začíná škrtat o dost brutálněji.

Při své poslední prezentaci pro investory finanční ředitel Applu Luca Maestri sice neřekl, že by firma očekávala do konce roku propady, ale naznačil, že počítá s tím, že dojde ke zpomalení růstu. Tím, že firma zastavila nábor do všech oddělení s čestnou výjimkou výzkumu a vývoje, ale jeho slova podtrhla – je zkrátka třeba šetřit, blíží se horší časy.

V tomto kontextu je dobré mít na paměti, že Apple je ekonomicky mimořádně silná firma, kterou jen tak něco nerozhází, protože na účtech má volných 111 miliard dolarů, tedy zhruba jeden český státní rozpočet. Přesto její vedení dalo pokyn, aby se všichni chystali na obtížnější období. A Tim Cook a spol. nejsou sami, kdo to naznačují.

Velmi podobné kroky už oznámil například Amazon. Ten na rozdíl od Applu reportoval horší čtvrtletní výsledky, než se čekalo, takže se jeho akcie prudce propadly. A poklesu „pomohlo“ i to, že firma naznačila celkem bídný ekonomický výhled před klíčovou vánoční sezonou. Amazon nejen že také zastavil podstatnou část nabírání, dokonce už i začal propouštět – padáka dostalo 150 lidí z rádiové divize (o které tady v Česku nemáme tušení, že existuje).

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na poli technologických firem je snahu šetřit a zefektivňovat chod cítit už několik měsíců. Apple a Amazon jsou jen posledními v řadě titánů, kteří se k tomu veřejně přihlásili. Už před nimi o tomtéž od léta hovořil Mark Zuckerberg, který dokonce vyzval zaměstnance, kteří nejsou ochotní víc makat k odchodu, nebo mateřská společnost Googlu Alphabet.

Paradoxní je, že ve stejné chvíli, kdy v Applu a Amazonu potvrdili, že řady svých zaměstnanců nebudou příliš rozšiřovat, oznámili američtí statistici, že zaoceánská ekonomika během října vytvořila přes 260 tisíc pracovních míst.

To je velmi silné číslo a ukazuje, že ani přes opakovaná varování ekonomů, že je na spadnutí recese, firmy v USA pořád ještě šlapou naplno. Počty nově vytvořených pracovních míst jsou v Americe klíčový ukazatel kondice hospodářství, který má za úkol hlídat přímo tamní centrální banka.

Mark Zuckerberg, zakladatel a šéf Facebooku

Nicméně minimálně v technologickém sektoru symbolizovaném kalifornským Silicon Valley, odkud pochází jak Apple, tak Facebook s Googlem, už je dynamika jasná – propouští se. Hodně to je znát mezi startupy a menšími, byť třeba na burze obchodovanými podniky. Už dřív poměrně robustní škrty oznámila kryptoburza Coinbase nebo akciová aplikace Robinhood, drasticky počet pracovníků snížila také platební služba Klarna.

Teď do tohoto šetřícího pelotonu nastoupil také donedávna nejhodnotnější startup světa Stripe. Firma, která poskytuje platební bránu, chce propustit tisíc lidí, což představuje zhruba 14 procent zaměstnanců, v podobných číslech se pohybuje i konkurent Uberu Lyft, který chce vyhodit přes 700 lidí. A pak tu je samozřejmě Twitter, kterému Elon Musk ordinuje brutální úspornou kúru – padáka dostala polovina z více než sedmi tisíc zaměstnanců.

A v Česku? Tady zatím propouštění visí jen jako pomyslný strašák někde na obzoru. V září míra nezaměstnanosti stoupla z 3,4 na 3,5 procenta a patří k nejnižším v celé EU. Ovšem podle nedávného průzkumu agentury Manpower se až čtvrtina podniků chystá ještě do konce roku propouštět, aby se lépe připravila na ekonomické ochlazení, které Česko začíná pociťovat už nyní. Naplno má zdejší hospodářství zasáhnout příští rok.

HBO Max se už na jaře spojí se službou Discovery+. Dostane tím hromadu dokumentů i reality show

Warner Bros. Discovery oznámilo nepříliš potěšující finanční výsledky. Dál mění, jak funguje, a brzy má představit novou streamovací službu.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

rod-draka-house-of-dragon-hbo-03

Foto: HBO

Jedním z hlavních taháků HBO Max bude i do budoucna Rod draka

0Zobrazit komentáře

Když letos vznikla nová mediální korporace Warner Bros. Discovery, tak se největší pozornost diváků upřela na streamovací službu HBO Max. Ta se má totiž spojit se službou Discovery+ a získat tak tuny dalšího obsahu. Vedení společnosti teď oznámilo, že fúze by měla být dokončená už na jaře. Začíná se ale výrazněji ukazovat, že to neznamená jen samé dobré zprávy.

Novinky zazněly v rámci zveřejnění finančních výsledků firmy za uplynulé čtvrtletí mezi červencem a zářím letošního roku. Nejvíce pozornosti se typicky obrací k HBO Max a Discovery+, které za dané období dohromady získaly 2,8 milionu nových předplatitelů, společně tak dosáhly na celkové číslo asi 95 milionů uživatelů. Je to stabilní, ale poměrně pomalý růst – konkurenční Disney+ a Netflix mají přes 152 a 223 milionů předplatitelů.

Warner Bros. Discovery (WBD), které se snaží vyrovnat s masivním dluhem v řádu desítek miliard dolarů, v současnosti prochází velice náročným obdobím. Za poslední čtvrtletí oznámilo ztrátu 2,8 miliardy dolarů, na což akciový trh reagoval propadem hodnoty firmy o asi deset procent (hodnota WBD je teď na polovině oproti dubnu, kdy vzniklo). Vedení v čele s Davidem Zaslavem na aktuální situaci reaguje škrty v rozpočtech, propouštěním stovek zaměstnanců nebo změnami distribučních strategií. 

Zaslav například už déle opakuje, že je proti uvádění filmů přímo na HBO Max. „Vydání dvouhodinového nebo hodinu a čtyřicet minut dlouhého filmu přímo online pro HBO Max z hlediska sledovanosti, pozornosti nebo oblíbenosti služby neudělalo skoro nic,“ řekl teď v hovoru s investory.

euphoria-hbo-sydney-sweeney-2

Foto: HBO

Mezi hlavní hity HBO patří také drama o problémové mládeži Euforie

Stejně tak není zastáncem velkého utrácení za obsah pro streamovací služby ve jménu zvyšování počtů předplatitelů. „Z našeho pohledu se to ukázalo jako velká chyba,“ poznamenal ředitel.

V posledních měsících tak WBD například zrušilo vydání už natočeného filmu Batgirl za 100 milionů dolarů nebo se rozhodlo vůbec nenatočit obří seriál J. J. Abramse Demimonde s rozpočtem odhadovaným na více než 200 milionů dolarů za sezónu. Za obojí si vysloužilo mnoho kritiky, stejně jako za velkou čistku knihovny HBO Max.

„Velký experiment s vytvářením něčeho za jakoukoliv cenu je u konce,“ okomentoval situaci Zaslav. Záhy však dodal, že zlatá éra obsahu stále pokračuje skrze drahé a velice úspěšné projekty jako Rod draka, Euforie a další.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

WBD chce za obsah i nadále utrácet ve velkém, jen to bude třeba za menší počet titulů. Přesněji to znamená franšízy – ředitel mediálního obra zmínil třeba fakt, že má stále práva na filmy ze světa Pána prstenů, dlouho nevznikl Superman a pořád je prostor pro navázání na Harryho Pottera.

Poslední ze zmíněných je přitom podmíněný zájmem ze strany autorky J. K. Rowlingové, která se v posledních letech stala velice kontroverzní postavou kvůli svým výrokům i podpoře hnutí bojujících proti právům transgender lidí. Série Fantastická zvířata, na níž se podílí jako hlavní scenáristka, navíc kriticky i finančně rychle upadá. Na straně DC firma nedávno najala Jamese Gunna, který má být odpovědí na šéfa Marvelu Kevina Feigeho.

Další významnou částí Zaslavovy strategie, jak chce minimalizovat náklady a maximalizovat příjmy, je už zmíněné spojení streamovacích služeb HBO Max a Discovery+. Jak už jsme zmínili dříve, jeho cílem je zaujmout co nejširší publikum, takže bude současně nabízet prestižní seriály, blockbustery, dokumentární tvorbu i reality show.

the-last-of-us-hbo-pedro-pascal-3

Za dva měsíce na HBO Max dorazí očekávaná novinka The Last of Us

Ředitel firmy v hovoru s investory konkrétně zmínil například pořad Fixer Upper: The Castle, reality show o renovacích domů. Ta se prý krátce po uvedení na HBO Max stala jedním z nejsledovanějších titulů a potvrdila tezi, podle níž kombinovaná služba bude fungovat.

Zaslav neočekává, že velice rozdílné typy obsahu pod jednou střechou odradí některé diváky, naopak. Nová služba má přitom dostat znatelně vyšší cenu než dnešní HBO Max. Zatím se ale neví o kolik, ani kdy dorazí na jednotlivé trhy.

Obecnou linkou, která prostupuje všemi zmíněnými (i mnoha dalšími) částmi současného WBD, je záměr primárně vydělat. Cestou k tomu má být určitý návrat ke starším způsobům distribuce uváděním filmů jen v kinech a prodejem obsahu třetím stranám, střídmý přístup ke streamování a sázka na jistotu v produkci. To vše klidně za cenu razantního seříznutí velkých projektů, promazávání knihoven nebo rušení seriálů jako Westworld v zásadě těsně před závěrem. A další těžká rozhodnutí prý firmu ještě čekají.