Pro e-shopy je krize nová situace, často dochází k panice, říká Jitka Dvořáková z CZC. Jak to přežít?
Jedna z nejvýraznějších tváří tuzemské e-commerce scény společně s dalšími řečníky vystoupí na konferenci CzechCrunche.
Jitka Dvořáková, generální ředitelka CZC.cz
České e-shopy loni dohromady nedokázaly meziročně navýšit své tržby. Česká e-commerce se místo toho propadla o dvanáct procent – a vůbec poprvé za posledních dvacet let se ocitla v krizi. Jak uznává i jedna z jejích nejvýraznějších postav a generální ředitelka prodejce elektra CZC.cz Jitka Dvořáková, pro mnoho obchodníků se jedná o zcela novou situaci, na niž se museli připravit i ti největší hráči.
„Proto často dochází k panice. A někdy i nestandardním, ne zcela správným rozhodnutí. Příprava na těžké časy ideálně probíhá v dobrých obdobích, protože je to mentálně jednodušší,“ popisuje Dvořáková.
Ředitelka CZC vystoupí již ve středu 25. ledna od 17.30 ve Spojce Karlín na CzechCrunchem pořádaném eventu na téma Jak přežít (interní) krizi. V rámci dvou diskuzí ji na pódiu doplní také Jan Hanuš, bývalý ředitel Mall Group, jenž dokázal dlouhodobě ztrátovou e-commerce skupinu překlopit do zisku, a své know-how se podělí také Martin Mates, ředitel e-shopu Econea.
Dvořáková přitom dodává, že ji propad trhu o dvanáct procent, k němuž loni došlo, vlastně nepřekvapil: „Důležité je dívat se na vývoj v kontextu objektivních podmínek, jako byly covid, lockdowny nebo znovuotevření kamenných prodejen. A také nesmíme zapomínat na dlouhodobější srovnání navazující na poslední ‚normální‘ rok 2019, kdy e-commerce ještě rostla. Pravdou ovšem je, že na nic z toho nebyla e-commerce zvyklá ani připravená. A také je pravda, že neklesají všichni hráči.“
Poklesem tržeb si ale prošlo samotné CZC, jež spadá pod Mall Group a její matku, polské Allegro. Ještě v předminulém fiskálním roce, který pro e-shop končil v březnu 2021, dokázalo růst o 30 procent, utržit téměř šest miliard korun a vykázat zisk. V následujícím fiskálním roce, tedy do března 2022, pak ale prodejce utržil jen 5,3 miliardy s meziročním propadem o zhruba deset procent.
Jak na tento propad CZC reagovalo? „V takové situaci přichází na řadu analýzy a rozbory jednotlivých kategorií, úprava strategií, kde se zaměřit na tržní podíl, kde na profitabilitu a jak při tom všem nezklamat zákazníka. Když jde do tuhého, nastává boj o zákazníka, protože chuť nakupovat je menší,“ přibližuje Dvořáková.
Na celém trhu se první polovina loňského roku nesla ve znamení zbavování se zásob z přeceněných Vánoc 2021. CZC se pustilo napříč celou firmou do zkvalitnění zákaznické zkušenosti, což mu přineslo také Cenu popularity v kategorii výpočetní a telekomunikační techniky v soutěži Shop roku od Heureky.