Problémové partnerství má první výsledky. Amazon spustil rozvoz v elektrických dodávkách od Rivianu

I přes komplikace při výrobě a testování vyjely první vozy do ostrého provozu. Amazonu mají pomoci dosáhnout uhlíkové neutrality.

amazon-dodavka

Foto: Amazon

Elektrická dodávka vyráběná společností Rivian výhradně pro Amazon

0Zobrazit komentáře

Sto tisíc elektrických dodávek, které si Amazon před třemi lety u Rivianu, do nějž sám mohutně investoval, objednal, mu mají pomoct naplnit jeho klimatické cíle. Ambiciózní automobilce zase zajistit pozici na trhu. Výrobní problémy a oznámení jedné z největších firem světa, že koupí i vozy jiných výrobců, však vyvolaly otázky, zda partnerství vydrží. Krizi ustálo a černé dodávky s logem Amazonu nyní začínají v USA rozvážet zboží v ostrém režimu.

Auta vytvořená ve spolupráci s Rivianem Amazon poprvé představil v září roku 2020 a první z nich vyslal do ulic o pár měsíců později. Pilotní testování se nyní přelévá do reálného provozu. Zatím však jen v několika vybraných amerických městech. Jedná se například o Baltimore, Chicago, Dallas, Nashville nebo San Diego. Do konce roku by však měly dodávky jezdit po adresách ve více než stovce měst, přičemž cílem Amazonu je mít do roku 2030 na silnicích nasazených všech 100 tisíc vozů, které si u Rivianu objednal.

Důvod, proč se společnost Jeffa Bezose rozhodla pro tak masivní investici, je jednoduchý. Má v úmyslu stát se do roku 2040 uhlíkově neutrální. „Boj proti dopadům klimatických změn vyžaduje neustálé inovace a akce. Amazon spolupracuje se společnostmi, které sdílejí naše nadšení pro vynalézání nových způsobů, jak můžeme minimalizovat náš dopad na životní prostředí,“ uvedl ve svém prohlášení generální ředitel Amazonu Andy Jassy.

„Společnost Rivian je v této misi vynikajícím partnerem a my jsme nadšeni, že na silnice vyjíždějí naše první zakázková elektrická doručovací vozidla,“ dodal ještě.

amazon_edv27-min

Foto: Amazon

Během testování nových dodávek se objevilo několik komplikací

Jak ovšem vyplývá z výpovědí některých testovacích řidičů, ne vždy byla práce s novými dodávkami bezstarostnou jízdou. Někteří si stěžovali na rychlé vybíjení baterií při zapnutém topení, podle jiných zase trvalo nabíjení až příliš dlouho. Sluší se připomenout, že dodávky by měly disponovat dojezdem bezmála 250 kilometrů, což je porce, která by měla být dostačující pro obsluhu valné většiny doručovacích tras.

Mimo trablů odhalených přímo v terénu se měly vyskytnout komplikace také během výroby. Ty se měly týkat například sedadel. Ostatně pro Rivian představovala produkce velkou výzvu již od začátku, což se netýkalo pouze dodávek pro Amazon, ale i elektrických pick-upů RT1. K produkčním problémům se navíc přidaly i komplikace personální spolu se špatnými hospodářskými výsledky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vyrojily se proto objevovat obavy, zda bude automobilka schopna dostát svým závazkům. Rivian musel překopat produkční plán na letošní rok a jeho objem se smrsknul téměř o polovinu na 25 tisíc vozidel. Veškeré komplikace výrazně ovlivnily také cenu akcií společnosti, která postupně spadla ze 172 dolarů za kus na aktuálních 34 dolarů. Na tom výrazně tratil i samotný Amazon, který patří mezi největší investory Rivianu.

Vzájemné partnerství obou společností navíc příliš neposílilo ani rozhodnutí Amazonu pořídit další elektrické dodávky od koncernu Stellantis či Mercedesu. I přes to všechno svou objednávku u Rivianu Amazon stále drží. A pokud se nic nezmění, bude to právě Rivian, respektive jeho dodávky, které Bezosově kolosu poslouží jako základní pilíř přeměny na uhlíkově neutrální firmu.

Každou neděli vám naservírujeme nejdůležitější zprávy týdne.

Newsletter Weekly | Poslední vydání

První vídeňská ulice je zapovězená autům. Když se osvědčí, rakouská metropole vytvoří superblok

Superblok je několik bloků ulic, kde je výrazně omezená doprava. Ve Vídni nyní chystají první, v Barceloně už jich funguje několik.

Eliška NováEliška Nová

viden_1

Foto: Stadt Wien – Christian Fürthner

Vídeň se po vzoru Barcelony rozhodla zkusit uzavřít část města autům

0Zobrazit komentáře

Vídeň se rozhodla následovat Barcelonu. Španělská metropole platila za jedno z nejhlučnějších měst. Navíc se jí stále nedařilo plnit limity Evropské unie pro přítomnost oxidu dusičného nebo malých nebezpečných částic PM10. Metropole má navíc velkou hustotu aut – je jich až šest tisíc na jeden kilometr čtvereční. Barcelona se proto rozhodla sáhnout po radikálním řešení. Vytvořila poměrně velký prostor ve městě autům zapovězený. Říká se tomu superblok.

Zatímco španělské město se od svého prvního superbloku už odpíchlo a otevřelo hned několik dalších, Vídeň začala letos v červnu připravovat první místo zapovězené dopravě. Plány rakouská metropole oznámila loni – a po roce má už první neprůjezdnou ulici. Zatím. Město chce až do září testovat, jak to tu funguje. Ve čtvrti Favoriten, kde žije asi tři tisíce obyvatel, by měly pak postupně přibývat další.

První ulice superbloku vznikla před školou. Je z ní kompletní pěší zóna. Přibyl mobiliář, zatím ale dočasný. Pak by mělo v ulici dojít k úpravám, kterou budou nastálo. Vysází se nové stromy, přibudou stoly a židle.

Během uplynulého roku rakouská metropole se svými obyvateli probírala, co by si v daném místě přáli. Teď mají v ulici k dispozici spoustu informačních tabulí, které vysvětlují, co se děje. Jsou tu také vizualizace, které napovídají, jak bude vypadat superblok po dokončení. Na ulici je nyní i spousta malůvek, které upozorňují na to, že je tady zvláštní zóna.

Vídeň chystá první superblok

Foto: Stadt Wien – Christian Fürthner

V červnu se tak stalo v první ulici

Neznamená to, že by auta nemohla do vyznačeného bloku zajet vůbec. V superbloku je samozřejmě možné dostat se domů, stejně tak sem může zajet dopravní obsluha obchodů nebo restaurací. Dostane se sem záchranka nebo hasiči. V místě je ale výrazně omezená rychlost a nemělo by docházet k tomu, že tu auta jen projíždějí. V lokalitě začnou postupně také ubývat parkovací místa. Nepůjde o nic radikálního – z 350 jich zatím bude zrušena jen padesátka.

Barcelona se rozhodla pro superblok kvůli tomu, že se jí dlouho nedařilo plnit limity Evropské unie pro znečištění oxidem dusičitým a nebezpečnými drobnými částicemi PM10. A také kvůli hluku. V případě Vídně k rozhodnutí vedly tepelné ostrovy. Teplotní mapa rakouské metropole v roce 2019 ukázala, že právě Favoriten je na tom s teplotami nejhůře. Roli ale sehrálo i to, že je v místě hned několik škol. Zklidnění dopravy znamenalo bezpečnější cestu pro školáky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vraťme se ale ještě jednou do Španělska. Jak píše britský deník The Guardian, v Barceloně spočítali, že soukromá auta tu vybaví asi jen dvacet procent přepravy. To bylo v kontrastu s tím, kolik zabírají místa – až šedesát procent. Z pětaosmdesáti procent jde přitom o auta, která do města dojíždí nebo jím jenom projíždí.

Teď má na několika lokalitách ve městě bloky, ve kterých přibyla zeleň, jsou tu nová hřiště, konají se tu trhy nebo pouliční slavnosti. Cesta pro auta je zatarasená květináči nebo lavičkami. Zmizela i parkovací místa, tak jsou schovaná v podzemních parkovištích nebo garážích.

V roce 2022 začaly podobným způsobem urbanisté překreslovat další ulice. Do roku 2030 jich má být jednadvacet. A plán mobility do roku 2024 podporuje vizi, aby ve městě vzniklo v budoucnu dalších pět stovek superbloků. Nápad totiž nese ovoce – loni Agentura pro veřejné zdraví ukázala, že superbloky vedly v některých lokalitách ke snížení emisí oxidu dusičitého až o pětadvacet procent.

Vídeň chystá první superblok

Foto: Stadt Wien – Christian Fürthner

Vybraná byla i proto, že v místě je hodně škol

Ukazujeme to nejzajímavější ze světa architektury a co se nejen v Česku staví.

veriteus-team-min

Přečtěte si takéTým z Brna v reálném čase odhaluje, zda se nesnažíte o podvodSleduje váš hlas, video či zprávy. Tým z Brna pak v reálném čase odhaluje, zda se nesnažíte o podvod

Newsletter Arch | Poslední vydání