Problémy elektrických SUV od Rivianu táhnou dolů Amazon i Ford. Výrobu brzdí čipy i porodní bolesti
Hodnota akcií automobilky se propadla o desítky procent. Letos chtěla vyrobit 50 tisíc vozů, zvládne ale jen polovinu.
Před půlrokem působily jako zjevení. Pick-upy na baterky od Rivianu vyvolaly na Wall Street při své premiéře pozdvižení. S korekcí celého trhu ale přišla i jejich – dost bolestivá – úprava hodnoty. Cena akcií klesla o víc než dvě třetiny, firma musela snížit na polovinu už tak dost nízký plán roční výroby, chybí jí čipy… A dost možná ji chce opustit klíčový investor, a to automobilka Ford.
Elon & The Musks #17
Továrna v městečku Normal ve státě Illinois, která dříve patřila Mitsubishi, zvládne za rok vyrobit až 150 tisíc vozů. To by ale musela jet nonstop. Jenže dnes se její brány otevírají jen párkrát za týden a jestli z ní letos vyjede 25 tisíc aut, bude to úspěch. Dozvuky jednoho z nejsilnějších byznysových příběhů loňského roku začínají získávat poněkud tmavé kontury.
V Normalu svoje elektrická SUV a pick-upy montuje ambiciózní kalifornský startup Rivian. Ten loni v listopadu vyvolal hotovou mánii. Především mezi drobnými retailovými investory, kteří v něm viděli druhou Teslu. Po vstupu firmy na burzu pak vyhnali její tržní hodnotu na chvilku dokonce i nad Volkswagen, ačkoliv Rivian v té době měl na kontě jen pár kusů dodaných aut.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Po půl roce je situace přesně opačná. Akcií Rivianu se lidé spíš zbavují, jejich hodnota setrvale klesá. Jestliže v listopadu se obchodovaly za 129 dolarů a celá firma měla hodnotu vysoko přes 100 miliard dolarů, teď jsou k mání za 32 dolarů. To je propad o 75 procent. A Rivian s sebou táhne i dva mnohem větší hráče. Jeho výraznými akcionáři jsou totiž Amazon a Ford a obě firmy reportovaly za první kvartál roku 2022 ztráty, protože musely v účetnictví radikálně škrtat právě v kolonce Rivian a nacenění jejich podílu.
Amazon mu se svými 18 procenty ještě asi dá šanci, ostatně má od něj objednaných 100 tisíc elektrických dodávek, ale Fordu jakoby docházela trpělivost. Když se šéfa automobilky Jima Farleyho novináři ptali, co bude s podílem v Rivianu, když brzy uplyne doba, během které akcie (Ford jich drží přes 11 procent) nešlo prodat, odvětil: „No comment.“ To není zrovna povzbudivá odpověď, žádné: „Jasně, pokračujeme, chceme spolupracovat.“ Americká média už spekulují, že Ford se podílu zbaví.
Přitom důvody, proč se Rivianu nedaří a proč musel na polovinu snížit odhad toho, kolik aut letos vyrobí (tedy nikoliv 50 tisíc, ale jen 25 tisíc), nejsou o tolik jiné než u jiných automobilek – nedostatek čipů, zdražování vstupních materiálu a také typický neduh mladých automobilek na startovní rovince, tedy výrobní a organizační trable.
Komplikuje se především situace na trhu s bateriemi, drasticky stoupají ceny drahých kovů, jako je lithium. To jen za poslední rok narostlo o 150 procent. A jelikož je Rivian malá firma, nemá při vyjednáváních takové podmínky a sílu, jakou se už dnes může zaštítit díky svému byznysovému výtlaku Tesla. Ostatně její Model 3 se za rok 2021 stal jedním z nejprodávanějších vozů v EU.
Když vzal šéf a zakladatel Rivianu, devětatřicetiletý Robert Scaringe nedávno pár novinářů na prohlídku fabriky v Normalu, postěžoval si jim, že to, co automobilový průmysl nyní zažívá s čipy, je jen slabý odvar toho, co jej čeká s bateriemi. „Když to řeknu hodně jednoduše, veškerá dnešní světová produkce baterií je hluboko pod 10 procenty toho, co budeme potřebovat za deset let. Takže si vezměte, že 90, možná 95 procent dodavatelských řetězců ještě neexistuje,“ citoval Scaringe deník Wall Street Journal.
Pro Rivian tedy žádné veselé časy nepřicházejí. S tím, jak dochází v ekonomice globálně k ochlazení a drobní retailoví investoři od mobilů začnou víc zvažovat, kam své peníze pošlou, to bude pro společnosti jako je výrobce elektrických pick-upů těžké. Robert Scaringe měl skvěle zvládnuté PR, vyvaroval se chyb, které udělal jiný vyzyvatel Elona Muska Trevor Milton s Nikolou, jenže v těžších časech se jde na dřeň – a ta je v případě Rivianu mnohem užší a prozaičtější, než se v listopadu zdála být.
***
Tweet týdne
Since I’ve been asked a lot:
Buy stock in several companies that make products & services that *you* believe in.
Only sell if you think their products & services are trending worse. Don’t panic when the market does.
This will serve you well in the long-term.
— Elon Musk (@elonmusk) May 1, 2022
***
Letem Muskovým světem…
- ? Šídlo vs. Musk. Známý komentátor a výrazná osobnost českého Twitteru v rozhovoru popisuje, jak a proč sociální síť používá i co soudí o Elonu Muskovi.
- ? Co bude s Twitterem? To je dobrá otázka, ale odpověď zatím není k dispozici. Tedy moc přesvědčivá odpověď…
- ? Ve světě Volodymyra Zelenského. S technologiemi a s Elonem Muskem to souvisí jen volně, ale časopis Time zveřejnil rozsáhlou reportáž ze zákulisí života ukrajinského prezidenta. A stojí to za to.
- ?? Čech, kterému naslouchají. Václav Smil je původem český vědec, kterému naslouchají nejvlivnější lidé světa. V deníku New York Times s ním teď vyšel rozhovor a jeho poselství zhruba zní, že přívrženci ochrany klimatu musí postavit nohy zpátky na zem.
- ? Elon Musk má stopy všude. Třeba i v rozvodovém řízení mezi Johnnym Deppem a Amber Heard…
***
EM Composite aneb Index Elona Muska
? + 3,9 %
99,2 IEM*
Přejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.