Prodejce udržitelné módy Freshlabels chce po těžkém roce dobýt západní Evropu. Od investorů shání 40 milionů

Peter BrejčákPeter Brejčák

freshlabels_zakladatelia_1_foto-filip-trefil-minInsider

Foto: Filip Trefil/Crowdberry

Zakladatelé Freshlabels Jan Bouška a Jakub Veselský

0Zobrazit komentáře

E-shop Freshlabels vznikl již před patnácti lety a už od svých začátků se rovnou zaměřil na relativně specifickou část trhu s výběrovým, designovým a kvalitním zbožím. Koncept hledající „čerstvé značky“ (proto „fresh labels“) se přitom v poslední době rozšířil také o jeden z největších módních trendů současnosti, a to udržitelnost.

Podle zakladatelů Jana Boušky a Jakuba Veselského je právě udržitelný přístup nejdůležitějším jednak v nabídce produktů, ale i v samotném byznysu Freshlabels. S tímto přístupem se teď průkopník udržitelné módy chystá dobývat trhy západní Evropy, na což plánuje od investorů přes investiční platformu Crowdberry získat kapitál ve výši 1,5 milionu eur, v přepočtu bezmála 40 milionů korun.

„Minulý rok se nám podařilo zvýšit efektivitu procesů a letos se na ni chceme zaměřit ještě víc. Vylepšená e-commerce platforma nám umožní pokročilou datovou a zákaznickou analytiku, s čímž úzce souvisí i lepší personalizace obsahu,“ popisuje Veselský z pozice ředitele Freshlabels.

„Plánujeme rozšiřovat nabídku o další ‚beyond surface‘ značky i produkty a posunout celkový zákaznický zážitek. Věříme, že naše nové projekty se setkají s kladným ohlasem, ať už je to celkové zaměření na minimalizaci dopadů naší činnosti na okolí, projekt Loop nebo naše vlastní kolekce. Investice nám pomůže tohle všechno uskutečnit a zákazníci i všichni ostatní, kterým je udržitelnost blízká, můžou být u toho,“ pokračuje Veselský.

freshlabels-letna-photo-by-alex-shoots-buildings_-21-min

Foto: Alex Shoots Buildings/Freshlabels

Zakladatelé Freshlabels Jakub Veselský a Jan Bouška

Aktuálně má Freshlabels ve své nabídce více než stovku vybraných značek z celého světa, u nichž je největší důraz kladen na design, kvalitu i udržitelnost. Tím se e-shop snaží vytvářet protipól k takzvané rychlé a levné módě, čímž kolem sebe buduje také komunitu odpovědných zákazníků. Do konce letošního roku přitom módní prodejce plánuje zvýšit podíl udržitelných značek v nabídce ze současných padesáti na 75 procent.

„Freshlabels je na českém trhu pojem. Nás zaujal svým přístupem k udržitelnosti, dlouhodobou vizí a ambicí přinášet milovníkům módy individualismus ohleduplný ke světu kolem nás. Po Footshopu je to další růstová firma, která na vlně zrychlení e-commerce a digitalizace přináší zákazníkům něco navíc a už potvrdila svou schopnost prorazit v západní Evropě,“ uvádí Dano Gašpar z investiční platformy Crowdberry.

Historicky kromě Freshlabels na této platformě získal prostředky ve výši kolem čtyř milionů eur (přes sto milionů korun) například zmiňovaný tuzemský Footshop, stejnou částku – poté ještě navýšenou o další dva miliony eur od státní společnosti Slovak Investment Holding – vybral i slovenský e-shop GymBeam.

„Freshlabels pro investory představuje příležitost podílet se na významném růstovém potenciálu na úplném počátku dlouhodobého trendu v módním průmyslu. A samozřejmě jim dává také možnost spoluvlastnit oblíbenou značku,“ doplňuje Gašpar s tím, že cílová suma je 1,5 milionu eur a minimální vstupní investice představuje deset tisíc eur, tedy kolem 250 tisíc korun.

Těžký rok s koronavirem

Ne všechno však v poslední době Freshlabels vycházelo podle představ. Pro podporu budování komunity módní prodejce koncem loňského roku představil i službu Loop, v níž vykupuje použité oblečení, pro které hledá další využití. Původní plány na spuštění přitom o něco zdržela pandemie koronaviru, protože zákazníci měli vracet nošené zboží přímo na prodejny.

„Téměř ihned po spuštění Loopu bohužel došlo k nucenému uzavření našich obchodů a až na krátkou výjimku zůstaly zavřené doteď. Z toho důvodu neměli zákazníci možnost službu využít. V mezidobí jsme pracovali na online variantě vrácení, kterou máme v plánu spouštět na přelomu dubna a května,“ zmiňuje pro CzechCrunch aktuální plány Veselský.

Kvůli těmto důvodům zatím ve Freshlabels nemohli postoupit ani do druhé fáze projektu. V ní plánuje rozšířit různé způsoby využití vrácených produktů, a to ve formě second handu, upcyclingu nebo například darování potřebným. Aktuálně se tak e-shop soustředí na relaunch Loopu v online podobě a získání dostatečného množství produktů pro další kroky.

Kromě zdržení spuštění novinek ale koronavirus přinesl Freshlabels i další výzvy, které souvisí zejména s byznysovou stránkou. Zatímco v roce 2019 e-shop dosáhl na čisté tržby ve výši 5,9 milionu eur s meziročním růstem 37 procent, loni to bylo o pětinu méně, tedy 4,7 milionu eur, v přepočtu přibližně 120 milionů korun.

„Pokles v roce 2020 vnímáme jako přirozený důsledek pandemické situace – museli jsme zavřít kamenné prodejny, snížit zásoby, ovlivnilo to i možnost vyzvednutí zboží na prodejně,“ komentuje loňské výsledky Bouška s tím, že v posledních dvou letech e-shop zisk cíleně nedosahoval, a to kvůli vysoce růstové fázi, budování značky, expanzi a získávání nových zákazníků.

„Růstová strategie s cílem dosáhnout kritickou masu nebo objem tržeb vyžaduje investice především do brand marketingu a lidských zdrojů, současně však s následkem negativních provozních zisků EBITDA,“ doplňuje Bouška.

Spoluzakladatel Freshlabels však rovnou dodává, že firma je dlouhodobě zisková na úrovni jednoho z klíčových ukazatelů v e-commerce, a to takzvaného contribution marginu, tedy hrubého zisku po zohlednění transakčních poplatků, nákladů na balení, doručení, skladových nákladů (včetně prodejen) a zejména výkonnostního marketingu. Do zisku se Freshlabels plánuje dostat v následujících letech.

freshlabels-letna-photo-by-alex-shoots-buildings_-222-min

Foto: Alex Shoots Buildings/Freshlabels

Freshlabels Sustainable Store na pražské Letné

Z pohledu obratu přitom podle průzkumu Glami Fashion Research v loňském roce sice módní trh klesl, v e-commerce však móda rostla o 14 procent, zatímco Freshlabels klesl o pětinu. To Bouška vysvětluje tím, že přesun zákazníků z obchodních domů na internet se týká hlavně mainstreamové módy, tedy „fast-fashion“.

„Segment udržitelné módy a niche značek utrpěl v celé Evropě. Přestože Freshlabels vznikl jako e-commerce projekt, postupně nacházel své místo a opodstatnění i offline. Prodeje v kamenných prodejnách, takzvaných concept stores, které jsou pro Freshlabels významným místem na aktivaci zákazníků a také budování komunity, představují nezanedbatelnou část tržeb, v roce 2019 to bylo téměř 30 procent,“ doplňuje Bouška.

Zavření prodejen tedy přirozeně v případě Freshlabels negativně ovlivnilo jeho byznys model. E-shop provozuje celkově tři kamenné prodejny, kromě svého flagshipu v pražské Jindřišské ulici i Sustainable Store na Letné a další pak v Berlíně. Původně přitom byly čtyři, backpack store v Pánské ulici byl ale u příležitosti končícího nájmu uzavřen.

„Výrazný dopad na meziroční pokles tržeb mělo také významné snížení hodnoty skladu, ve druhém pololetí šlo o více než 30 procent. Je však třeba podotknout, že online prodeje bez osobního odběru na prodejně, tedy s doručením kurýrem, signifikantně za poslední roky včetně loňska rostou v souladu s trendem vzestupu e-commerce,“ doplňuje Bouška.

Dobýt západní Evropu

S pomalu se uvolňujícími vládními opatřeními teď už Freshlabels vyhlíží lepší časy. Letos očekává tržby na úrovni 6,1 milionu eur (necelých 160 milionů korun), v roce 2023 pak zdvojnásobení tohoto čísla na 12,3 milionu eur (necelých 320 milionů korun). Pomoci k tomu má i zahraniční expanze, kterou e-shop odstartoval již v roce 2019 spuštěním anglické jazykové mutace a loňským přidáním německé verze.

Loni se tak e-shopu v Německu podařilo vyrůst šestinásobně, dvojnásobně pak ve zbytku Evropy. Právě kvůli dobývání západu se teď Freshlabels obrací i na investory. „Expanzi na západoevropské trhy vnímáme jako velkou výzvu. Hledali jsme partnera, který nám pomůže splnit naše cíle, a to nejen samotným poskytnutím kapitálu,“ zmiňuje Veselský.

„Varianta Crowdberry se nám zalíbila, protože je to příležitost získat i tzv. smart investory, kteří budou zároveň ambasadory značky, mají motivaci pomáhat našemu byznysu dále růst a schopnost podělit se o svou expertízu. Spoluprací se otevírá i přístup do ekosystému Crowdberry se sítí firem, v níž vzniká další synergie, což se nám na cestě na Západ může velice hodit,“ popisuje Veselský.

freshlabels_zakladatelia_2_foto-filip-trefil-min

Foto: Filip Trefil/Crowdberry

Zakladatelé Freshlabels Jan Bouška a Jakub Veselský

Samotná investice je realizovaná přes konvertibilní půjčku s fixní konverzí během roku 2022. Ohodnocení společnosti bude určené podle reálně dosažených výsledků, investoři však ve firmě získají obchodní podíl až do 40 procent.

„Investice bude směřovat především do rozvoje e-commerce platformy, rozšíření nabídky produktů a značek a do pokročilé analytiky, díky čemuž bude Freshlabels moci efektivně pokračovat v rozběhnuté expanzi do zemí západní Evropy,“ komentuje pro CzechCrunch investiční manažer Crowdberry Kamil Lovas.

„Freshlabels zároveň plánuje pokračovat v rozšiřování své značky přes inovativní služby související s udržitelností – jako je vývoj vlastních kolekcí a prozákaznicky orientovaná služba Loop na bázi cirkulární ekonomiky – a rozvíjet kreativní způsoby, jak snižovat i vlastní ekologickou stopu,“ dodává Lovas.