První nadzvukový letoun Boom Supersonic vzlétne příští rok. Pasažéři by se mohli rychlých letů dočkat za 10 let
Z New Yorku do Londýna za pouhé tři hodinky a 15 minut? Dnes byste takový spoj hledali ve vyhledávačích leteckých spojů jen marně. Za pár let by se ovšem mohla nadzvuková letecká přeprava stát opět realitou. Stane se tak i díky projektu XB-1 od amerického startupu Boom Supersonic, který chce navázat na slávu Concordu a jemu podobných.
Lineární vnímání času se pro člověka stalo spouštěčem k věčné honbě po dosažení absolutní kontroly nad touto fyzikální veličinou. I přesto, že čas dále plyne napříč svou věčností konstantně a netečně vůči lidskému snažení, člověk má neustálou potřebu dokazovat, že je schopen dosáhnout dne, kdy čas zcela přelstí.
Jednou z oblastí, kde je lidská touha po porážce času nejcitelnější, je transport, který se stává rychlejším a rychlejším. Touto filozofií se řídí i americký startup Boom Supersonic, který by se měl již v příštím roce pustit do testování letounu XB-1 schopného překonávat rychlost zvuku.
XB-1 je prvním nadzvukovým letounem vyvinutým výhradně v laboratořích soukromé společnosti. Boom na něm chce prezentovat své technologie, tedy design odpovídající letu v nadzvukové rychlosti, konstrukce z kompozitních materiálů a uhlíkových vláken a inovativní pohonné systémy. A to všechno za jediným účelem – dostat své know-how do sektoru komerčního létání. Stane se tak díky letounu Overture, při jehož vývoji bude firma vycházet právě ze zkušeností nabytých při testování menšího XB-1.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsBoom Supersonic již do vývoje XB-1 vložil desítky tisíc hodin práce, a přesto se letoun ještě ani jednou neodlepil od země. To by se mělo změnit v průběhu příštího roku, kdy chce společnost přejít od počítačových simulací k reálným leteckým testům ve vzduchu. Ještě předtím se ovšem XB-1 ukáže veřejnosti v celé své kráse. Jeho odhalení je naplánováno na 7. října tohoto roku a vše bude vysíláno online.
Návrat éry nadzvukového cestování
Budeme si tak moci poprvé pořádně prohlédnout dílo expertů, kteří svůj letecký program označují za 100% uhlíkově neutrální. V tomto případě to však neznamená motory na elektřinu či vodíkové články ukryté pod kapotáží, ale spalovací motory fungující na vysoce ekologické palivo vyráběné z oxidu uhličitého, který je získáván z ovzduší. K tomu navíc společnost podporuje ty projekty, které redukují produkci emisí.
Testování letounu by se mělo stát prvním krokem k návratu éry nadzvukové letecké dopravy, která pohasla s ukončením projektu Concord a jemu podobných letounů. Rychleji než zvuk by měl od roku 2030 přepravovat pasažéry již zmíněný Overture s kapacitou od 55 od 75 osob, o kterém Boom Supersonic tvrdí, že bude dvakrát rychlejší než kterýkoliv současný dopravní letoun.
Nadzvuková novinka by měla být v budoucnu provozována až na pěti stech, především mezikontinentálních, leteckých spojích, přičemž předobjednávky na stroje společnosti nyní drží například Virgin Group či Japan Airlines.
„Rychlejší cestování nám umožňuje poznávat osoby, kultury a místa z celého světa a XB-1 je prvním krokem, jak přivést nadzvukové cestování zpět. Zajistíme, aby nadzvuková budoucnost byla bezpečná, ekologicky a ekonomicky udržitelná. Zjistili jsme, že poptávka po nadzvukovém cestování roste ještě rychleji, než jsme očekávali,“ řekl Blake Scholl, zakladatel a generální ředitel společnosti Boom Supersonic.
Boom Supersonic však není jedinou společností, která se snaží o návrat nadzvukového cestování. Své slovo zde má také NASA ve spolupráci s Lockheed Martin, kteří pracují na letounu X-59 QueSST. A je tu také spolupráce Aerionu se společností Boeing. Letouny vznikající v rámci obou spoluprací by měly opustit ranveje v roce 2022.