Půl roku byly služby zavřené, proto neprodával téměř nic. I tak Slevomat loni rostl díky vysoké poptávce po cestování
Slevomat se už několik let nazpět přeměnil ze slevového na cestovní a zážitkový portál, což mu vzhledem k pandemii i omezení provozu služeb a cestovního ruchu přináší značné výzvy. Navzdory dramatickému propadu poptávky v první polovině loňského roku, kdy nebylo možné cestovat, firma za celé období 2021 zaznamenala alespoň částečný růst tržeb. Letos se více zaměří na lokální cestování i služby a spustí i plnohodnotný rezervační systém.
„Pandemie působila jako dvousečná zbraň. V první polovině loňského roku nebylo možné cestovat, tvrdý lockdown omezil i pohyb mezi okresy, což byznys tvrdě zasáhlo. Nicméně tato situace posléze pomohla k tomu, že po rozvolnění poptávka po cestování a zážitcích dramaticky stoupla. Navíc Češi ve velkém zůstávali v tuzemsku, šlo zejména o rodiny s dětmi, pro které bylo cestování do zahraničí náročnější,“ komentuje ředitel Slevomatu Ladislav Veselý.
Celkem portál zaznamenal objem prodejů ve výši 1,847 miliardy korun, v meziročním srovnání o tři procenta více. Ve větší míře si však Slevomat polepšil v ziskovosti – ukazatel EBITDA (zisk před zdaněním, úroky a odpisy) očekává na úrovni 107 milionů korun, což je oproti roku 2020 nárůst o asi devatenáct procent. Výši tržeb, které jsou nižší než zprostředkovaný objem transakcí, společnost zatím nekomentuje.
I přes dramatický propad tržeb v první polovině roku konečné loňské prodeje Slevomatu pozitivně ovlivnila nejlepší letní sezona za jedenáct let jeho historie, kdy zprostředkoval objem transakcí ve výši 750 milionů korun, a také silné předvánoční období s meziročním růstem o 54 procent. Původní očekávání o překonání vánočního maxima z roku 2019 se ale nakonec nenaplnila.
„Vánoce patřily mezi tahouny tržeb, ale rekord nepřekonaly,“ doplňuje pro CzechCrunch Veselý, který se vedení firmy ujal po Marii Havlíčkové jen týdny před začátkem pandemie koronaviru v roce 2020. Ostatně poslední „předpandemický“ rok 2019 byl pro společnost historicky nejsilnější s prodaným objemem 2,5 miliardy korun.
V konkrétnějších číslech za segmenty cestování loni Slevomat meziročně rostl v průměru o jedenáct procent, jen v tuzemsku prodal více než 200 tisíc pobytů pro přibližně 400 tisíc zákazníků. V průměru Češi za pobyt utratili pět tisíc korun, nejžádanějšími lokalitami byly již tradičně Praha a Karlovarský kraj, následovány nejbližšími sousedy – Polskem, Slovenskem a Maďarskem.
Vyplatilo se nám zaměření na nová, menší města, kde jsme nabídky zatím neměli.
„Vyplatilo se nám zaměření na nová, menší města, kde jsme nabídky zatím neměli. Díky tomu jsme nabrali 340 partnerů a přes 6 800 úplně nových zákazníků, kteří navíc nakupují o třetinu častěji než lidé z velkých měst. Ke třinácti novým městům tak chceme letos přidat dalších šest,“ říká Veselý.
Dalším tahounem výsledků pak byl segment lokálních služeb. I když byl velkou část roku zasažen vládními opatřeními, celkem si zapsal meziroční zlepšení o jedno procento. V průměru zákazníci utratili za zážitky v hlavní sezoně 3 692 korun, ve srovnání s předcovidovým obdobím o 58 procent více. Tahouny byly například výstavy a muzea. V jiných kategoriích Slevomat naopak klesal.