Rekordní rok 2020 vystřelil českou e-commerce k 200 miliardám korun. Na maloobchodu se podílí už ze 16 %

Peter BrejčákPeter Brejčák

dpd-praha

Foto: DPD

Češi loni nakupovali online nejvíc v historii

0Zobrazit komentáře

Češi nakupují na internetu každým rokem stále více a vzhledem k pandemii koronaviru, jež zavřela mnoho kamenných provozoven, tomu nebylo jinak ani loni. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a nákupního rádce Heureka.cz dosáhly obraty e-shopů 196 miliard korun, což znamená čtvrtinový nárůst oproti roku předtím.

Díky rychlému růstu navíc podíl e-commerce na českém maloobchodu přesáhl 16 procent, v meziročním srovnání jde o skok o tři procentní body. V roce 2019 tuzemské e-shopy dosáhly obrat 155 miliard korun s bezmála 13procentním podílem na maloobchodu.

„Že bude pro e-shopy rok 2020 rekordní, to bylo zřejmé od jeho poloviny. Celkové vyhodnocení to potvrzuje a zdůrazňuje, jak význam e-commerce roste. Také 16% podíl na celkovém maloobchodu je velký úspěch, o to lepší, že internetové obchody hektické období zvládly skvěle. Ukázaly novým nakupujícím, jak pohodlné a kvalitní služby nabízí,“ hodnotí uplynulých dvanáct měsíců výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

„S ohledem na koronavirovou krizi a nouzový stav v průběhu roku jsme sledovali prudký nárůst od března. Přesto bylo nejúspěšnější období opět to předvánoční. Češi nakoupili na internetu od října do prosince dárky za více než 65 miliard korun,“ doplňuje Vetyška s tím, že se skokově zvýšily objemy prodejů potravin, drogistického zboží, léků a zboží denní spotřeby obecně. Úspěšný byl také prodej drobné elektroniky.

jan-vetyska-apek

Foto: APEK

Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci

Jedním z největších loňských trendů nakupujících bylo prosazování nových a doteď ne moc obvyklých způsobů dodání zboží. Podle dat APEKu si před Vánoci spotřebitelé nejčastěji vybírali vyzvednutí v externích výdejnách, a to až ve 45 procentech.

„Osobní odběry tak byly jednoznačně jedním z letošních trendů, stejně jako odběry z automatických boxů,“ doplňuje Vetyška a odkazuje tak na boom schránkových boxů, které v tuzemsku staví například Alza, Mall, Pilulka, Rohlík či Zásilkovna. Další hráči se přitom plánují přidat a například firma Balíkobot je chce všechny propojit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vetyška v predikci na letošní rok dále počítá s růstem e-commerce. Obraty podle jeho slov určitě překonají hranici 200 miliard korun, avšak e-shopy už nebudou dosahovat tak vysokého meziročního růstu jako loni. „Vývoj přinese velmi pravděpodobně další prolínání online a offline prodeje a bude pokračovat vyšší četnost objednávek zboží denní spotřeby,“ uzavírá.

Počet e-shopů narostl o 8 tisíc

Analýzu o loňských výsledcích české e-commerce dnes publikovala také společnost Shoptet, její výsledky se však kvůli rozdílné metodologii vůči APEKu výrazně liší. Obraty českých e-shopů dle něj v roce 2020 už překročily magickou hranici a dosáhly 217 miliard korun. To by znamenalo meziroční růst o 40 procent.

V popisu růstových faktorů se však už obě analýzy shodují. „Česká e-commerce dosáhla vloni dalšího rekordu. Výrazně jí k tomu dopomohla výjimečná situace spojená s pandemií a omezený provoz kamenných obchodů a dalších provozoven. Vedle nárůstu ročních obratů vzrostl i celkový počet e-shopů, a to zhruba o osm tisíc,“ uvádí Miroslav Uďan, šéf Shoptetu.

Již tradičně se na prvním místě žebříčku prodejů umístila elektronika a včetně bílého zboží se na celkovém obratu tuzemské e-commerce podílela 36 procenty. Pětinový podíl zaznamenala kategorie potřeb pro domácnost a zahradu, třetici největších segmentů pak uzavřela móda s podílem ve výši 13 procent.

miroslav-udan1

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Miroslav Uďan, spoluzakladatel a CEO Shoptetu

„Elektronika sice loni měla největší podíl na penězích utracených v e-shopech, nicméně oproti roku 2019 se tohoto zboží prodalo jen o 12 procent více. Jedním z důvodů může být, že český trh je do velké míry tímto zbožím nasycen. Pokud bychom se podívali na nejprodávanější zboží z hlediska kusů, zvítězily roušky a respirátory,“ doplňuje Uďan.

Kategorie kosmetiky a zdraví, do které spadají i dezinfekční přípravky, loni zaznamenala vůbec největší meziroční nárůst prodejů, a to o 65 procent. Dalšími rychle rostoucími segmenty pak byly například potraviny, kdy kategorie jídla a nápojů podle dat Shoptetu meziročně rostla o 42 procent.

Pravděpodobně v souvislosti s výrazně větším množstvím času, který lidé trávili ve svých domácnostech, rychle rostla poptávka i po zboží z kategorie hobby, a to o 37 procent, nebo erotických pomůckách, které zaznamenaly nárůst o třiatřicet procent.

Při placení Češi preferovali platby kartou (36 procent případů), čtvrtina plateb pak proběhla pomocí bankovního převodu. Pokles oproti předloňskému roku zaznamenala pouze v tuzemsku pořád velmi populární platba na dobírku, kterou využilo 28 procent zákazníků.

Velcí kamenní hráči rostli online dvojnásobně

V online světě se loni výrazně dařilo i velkým kamenným hráčům. Jejich obraty z internetových prodejů se oproti roku 2019 vyšplhaly na dvojnásobek. Podstatným faktorem za tímto růstem byli podle společnosti Shopsys, která data poskytla, zejména lidé, kteří běžně preferují nakupování právě v kamenných prodejnách.

„Velcí kamenní hráči disponují silnými brandy a velkými databázemi často věrných zákazníků, které dokázali zmobilizovat k online nakupování. Paradoxně to tak byli právě oni, kteří si z rostoucího ‚online koláče‘ ukousli velké sousto na úkor ‚běžných‘ online hráčů,“ komentuje Matěj Kapošváry, obchodní a marketingový ředitel Shopsysu.

Podle Shopsysu, který tvoří e-shopy na míru, přitom mohl být avizovaný růst u kamenných hráčů ještě vyšší, ovšem ne všichni byli na přesun do onlinu připraveni a u řady z nich je možné najít velký prostor pro zlepšení. „Jako extrémní problém se na konci minulého roku ukázaly u některých prodejců také návazné procesy jako vychystávání a expedice zboží či zákaznická podpora,“ doplňuje Kapošváry.

maleninsky

Přečtěte si takéZvučná posila z NATO. Do startupu TRIX nastupuje generál František Malenínský, bývalý druhý muž české armádyZvučná posila z NATO. Do startupu TRIX nastupuje generál František Malenínský, bývalý druhý muž české armády

Velkým kamenným hráčům se však během loňska dle Shopsysu až o čtvrtinu podařilo navýšit konverzní poměr, jenž představuje podíl lidí, kteří e-shop navštíví a nákup skutečně provedou. K tomuto navýšení došlo patrně proto, že lidé často neměli možnost nákup dokončit v kamenné prodejně. V letošním roce pak má být trendem propojování offline a online prodejních kanálů s cílem nabídnout zákazníkům co největší komfort.

„Všichni kamenní hráči chtě nechtě budou muset do e-commerce investovat podstatně větší část svých finančních zdrojů, než byli dosud zvyklí. Jejich e-shopy pro ně už nadále nemohou být pouze doplňkovým prodejním kanálem,“ dodává Kapošváry.

6. 1. 2021 17.00: Článek jsme aktualizovali a doplnili o data Asociace pro elektronickou komerci.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Online lékárny ukázaly svou sílu. Pilulka loni utržila 3,1 miliardy korun a má za sebou historicky nejlepší rok

Iva BrejlováIva Brejlová

kasa-pilulka

Foto: Pilulka

Martin a Petr Kasovi, spoluzakladatelé a spolumajitelé Pilulky

0Zobrazit komentáře

Skupina lékáren Pilulka už stihla ohlásit předběžné výsledky za loňský rok, který se nesl v duchu historicky nejlepších tržeb. Meziročně jí vyrostly o čtvrtinu na celkem 3,1 miliardy korun a zákazníci u ní uskutečnili 1,2 milionu objednávek. Znatelný nárůst měla Pilulka, která působí v Česku, na Slovensku a v Rumunsku, hlavně u online prodejů, které rostly rovnou o téměř 50 procent.

„Loňský rok se v Pilulce točil kolem dvou hlavních událostí. První, kterou jsme nemohli nijak ovlivnit, byla situace týkající se pandemie COVID-19. Zde se ukázala nezastupitelná role online služeb a potvrdilo se, že svět se musí výrazně digitalizovat,“ zmiňuje šéf skupiny Petr Kasa.

Stoupání internetových prodejů díky tomu hlásily mnohé společnosti. Pilulka v rámci pandemie zvyšovala kapacity, nabírala zaměstnance o vyšší desítky lidí a hledala nová partnerství. Nápor rostl hlavně na jaře, kdy si zákazníci u Pilulky online nakoupili celkem za 1,4 miliardy korun. Tržby v kamenných prodejnách stouply na 1,7 miliardy.

Druhou zásadní událostí byl pak podle Kasy vstup Pilulky na pražskou burzu. Ten se připravoval celý loňský rok a uskutečnil se v říjnu. Během prvního dne se tímto krokem tržní hodnota firmy vyšplhala na 1,25 miliardy korun a aktuálně se pohybuje těsně pod hranicí 1,5 miliardy. „IPO bylo velice úspěšné a v následujících letech tak můžeme mířit k výraznému posílení Pilulky jak v Česku, tak v zemích střední Evropy,“ věří.

pilulka-vedeni

Foto: Pilulka

Vedení Pilulky: Michal Hanáček (COO), Martin a Petr Kasovi a Martin Navrátil (CCO)

Úspěch je přitom podle spoluzakladatele a člena představenstva Martina Kasy hluboko. „Máme vlastní weby, lékárny, aplikace, rozvážková auta, ale zejména máme vlastní informační systémy, které všechno spojují, a to je náš klíčový produkt. Nikoliv lék, vitamínový doplněk či kolečkové křeslo,“ uvedl pro burzu PX Start.

Skupina sčítá tržby jak za vlastní lékárny, tak i franšízové obchody. Vlastních lékáren má Pilulka 31, partnerských 120. Nejsilnější byl tradičně listopad a prosinec, kdy za rekordní den společnost vyexpedovala 10 tisíc objednávek (bez osobních odběrů). Zajímavostí je, že celkem 70 procent online zákazníků tvoří ženy. Nárůst podílu na tržbách hlásí skupina také za aplikaci Pilulka.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Teď plánuje výrazný nárůst tržeb i v roce 2021 a spoléhat bude nejen na český trh, ale také na Slovensko a Rumunsko, kam ve spolupráci s lokálním partnerem vstoupila v roce 2018. Loni v listopadu jeho třicetiprocentní podíl odkoupila za zhruba 10 milionů korun a od 1. ledna je oficiální.

„S tamní pobočkou máme velké plány a v příštím roce plánujeme v Rumunsku poprvé překonat 100 milionů korun v tržbách,“ sliboval Martin Kasa. Dosud však byla v zemi provozně ztrátová, podle vyjádření ale vyrostla na pětinásobek loňských tržeb a do černých čísel se má otočit během následujících let, jak říkal Martin kasa v CzechCrunch Podcastu. V plánu je také už dříve ohlášený vstup na maďarský trh.

Loni na jaře stihla Pilulka spustit projekt eRecept.cz, ve kterém propojila pacienty s většinou českých lékáren a umožnila jim tam si rezervovat přípravky na předpis nebo si je nechat donést domů. Na podzim pak představila i vlastní výdejní boxy, se kterými hodlá dále expandovat.