Rivian šlape na plyn. Jeho dodávky pro Amazon vyráží do ulic a brzy dorazí i elektrický pick-up

amazon-rivian

Foto: Amazon

Amazon vypustil do ulic Los Angeles své elektrické dodávky od Rivianu

0Zobrazit komentáře

Jsou tomu čtyři měsíce, co Amazon odhalil elektrickou dodávku, kterou pro ni navrhla a vyrábí automobilka Rivian. Od té doby probíhalo interní testování, které se nyní přesouvá přímo do ulic Los Angeles. Dodávky tak předběhly pick-up Rivianu, který by se měl k prvním zákazníkům dostat až v polovině tohoto roku.

Úkolem elektrododávek Rivianu vyráběných pro Amazon je nejen doručování balíků, ale také přiblížení firmy Jeffa Bezose závazku stanovenému v minulém roce. Amazon tehdy prohlásil, že chce být do roku 2040 uhlíkově zcela neutrální společností, k čemuž logicky potřebuje kompletně proměnit svou flotilu.

S tímto úkolem se obrátil na Rivian, se kterým uzavřel dohodu o vývoji a nákupu 100 tisíc čistě elektrických dodávek. Podoba tohoto vozu byla představena loni v říjnu, ovšem bez upřesnění nasazení do ostrého provozu. Amazon tehdy jen zmínil, že by v roce 2022 mělo aktivně fungovat na deset tisíc prvních exemplářů.

amazon-dodavka

Foto: Amazon

Elektrická dodávka vyráběná společností Rivian výhradně pro Amazon

Neuběhly však ani čtyři měsíce a první dodávky se hlásí do služby. Prozatím jde o zkušební modely, které mají Rivianu i Amazonu přinést data o výkonu vozů, bezpečnosti a fungování v různých klimatických podmínkách i geografických oblastech. To je také důvod, proč by se měly v průběhu roku postupně objevovat v dalších patnácti městech napříč Spojenými státy.

Amazon v rámci změny své flotily začal i s budováním infrastruktury. Nejenže upravuje výdejní střediska na míru novým dodávkám, ale také rozšiřuje síť nabíjecích stanic, a to jak v regionu Severní Ameriky, tak v Evropě, kde by měly být dodávky taktéž provozovány. Jejich masové nasazování by se mělo odehrát příští rok.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Bude však záležet především na výrobních schopnostech Rivianu, potažmo jeho továrny v Illinois. Letos tam totiž automobilka, která dlouhou dobu zůstávala v absolutní anonymitě, nebude vyrábět jen auta pro Amazon. Již v červnu by společnost chtěla zahájit první dodávky svého elektrického pick-upu R1T.

První pick-up

Rivian, který do roku 2021 vstoupil posilněn obří investicí, nejdříve nabídne vůz ve výbavě Launch Edition za 75 tisíc dolarů (1,6 milionu korun). Na ni by v následujícím roce měla navázat verze Explore, která má být o 7,5 tisíce dolarů levnější, výsledná cena se ovšem bude vždy odvíjet od zvolené technologie pohánějící vůz či kapacity baterie. V případě baterie Max by měl být vůz schopen ujet až 643 kilometrů na jedno nabití.

Na R1T bude navazovat i model R1S využívající totožnou techniku, rozdíl však má být v karoserii, díky které se zařadí do segmentu SUV vozů. Stejně jako u R1T bude i u R1S standardem pohon všech kol a výkon až 754 koňský sil. Zrychlení vozů z nuly na sto by se mělo pohybovat okolo tří vteřin a oba modely nabídnou možnost nastavování své světlé výšky díky vzduchovému odpružení od 20 do 35 centimetrů.

Rivian-R1T_1

Foto: Rivian

Rivian R1T

Díky elektrické architektuře modely přicházejí s řadou netradičností, o kterých si mohou konvenční vozy nechat jen zdát. Příkladem je prostor za zadními sedačkami, do něhož lze umístit náklad, případně jej využít k zabudování stylové kuchyně sloužící při outdoorových výletech. Za zmínku stojí i schopnost Tank Turn, díky níž se vůz za využití elektromotorů umístěných v kolech dokáže takřka na místě otáčet kolem své osy.

R1T by se měl stát prvním čistě elektrickým pick-upem nabízeným v USA. Časem by mu měly přibývat vážní konkurenti, jako je třeba Cybertruck od Tesly, Hummer od GMC či elektrická verze Fordu F-150. Zkrátka ovšem nepřijdou ani evropští zákazníci, kteří by se měli dočkat příchodu Rivianu v roce 2022, přičemž RJ Scaringe, ředitel automobilky, pro Reuters loni v listopadu uvedl, že by značka do zámoří ráda vyvážela menší verze svých modelů, které budou optimalizované pro tamní trh.

Žluté vlaky opět vyrazí do Chorvatska. Po loňském úspěchu s nimi RegioJet vyjede už v květnu a rovnou až do Splitu

Filip HouskaFilip Houska

regiojet-vlak

Foto: RegioJet

Vlak společnosti RegioJet

0Zobrazit komentáře

Chorvatsko je pro Čechy zaslíbenou destinací. Proto, když RegioJet loni ohlásil, že je tam bude vozit svými vlaky za výhodné ceny, strhla se lavina. Po enormním zájmu z první cesty (30. června) dokonce žlutý dopravce navýšil intenzitu spojů a na Jadran lidi vyvážel každý den. Po prvním měsíci odbavil 20 tisíc cestujících, jeho expres se dostal do zisku a letos bude chtít na tento úspěch navázat.

Soukromý železniční dopravce pod taktovkou podnikatele Radima Jančury ohlásil, že za Jaderským mořem bude cestující vozit i tento rok. A zatímco loni se natěšené páry a rodiny dostaly žlutým vlakem „jen“ do Rijeky (kde mohly využít návazné autobusové spojení dál), letos pojedou až do Splitu, dost možná jedné z nejoblíbenějších turistických destinací v Chorvatsku.

I přes to, že je Split od Rijeky vzdálený hrubým odhadem asi 400 kilometrů, RegioJet nemá v plánu oproti loňsku navyšovat ceny jízdného. Stále půjde o částky 590 korun za jednosměrnou jízdenku v sedačce, respektive 790 korun na hlavu v lůžkovém kupé. Chybět nemá ani klasický servis včetně snídaně zdarma, možnost připojení k internetu nebo přepravy kol nebo rezervace celého lůžkového kupé pro čtyři členy za cenu tří.

split

Foto: Spencer Davis/Unsplash

Split

Pro řadu cestujících může být zajímavé i to, že se budou moci ze Splitu dostat i do Černé hory nebo Bosny a Hercegoviny, a to prostřednictvím návazných autobusů, které mají mimo jiné obsluhovat celé jadranské pobřeží. Od Istrie až po Dubrovník, od Kotoru v Černé hoře až Neum v Bosně. Chorvatsko tak nemusí být finální destinací.

Vzhledem k přidání Splitu se mění i železniční trasa. Ačkoliv v hlavního nádraží v Praze vždy vyjede jedna souprava, jak uvádí server Zdopravy.cz, ve stanici Ogulin v Chorvatsku se rozdělí na dva vlaky – jeden pojede do Rijeky, druhý do Splitu. Vždy navíc povede přes Brno, Bratislavu, Budapešť a Záhřeb, přičemž vypadává slovinská Lublaň, kam loni lidé žlutými vagóny také rádi jezdili.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Jsme rádi, že můžeme už nyní přivést lidi na pozitivní myšlenky spojené s létem a se skvělou letní dovolenou v Chorvatsku,“ říká Radim Jančura, majitel společnosti RegioJet, a nepřímo reaguje na komplikace spojené s pandemií koronaviru, která by i v létě měla být pořád aktuální a komplikovat dovolené. I to je možná důvod, proč RegioJet o trochu posouvá jízdní řád.

První spoj směr Jadran totiž podle portálu iDNES vyjede už 28. května. Od června do září budou vlaky s kapacitou přes 650 míst jezdit vždy třikrát týdně (pátek, neděle, úterý) s výjezdem z Prahy okolo 17.00, přičemž od července do srpna bude intenzita posílena na každý den. RegioJet se patrně odvíjí od nevídaného zájmu z roku 2020.

V opačném směru pak budou vlaky odjíždět odpoledne ze Splitu a ve večerních hodinách z Rijeky. Předprodej jízdenek začne v průběhu tohoto měsíce. Zda uvidíme tak silný zájem jako loni, kdy RegioJet evidoval přes 60 tisíc cestujících (v obou směrech) s průměrnou obsazeností spojů 90 %, bude jasné po skončení sezony.