Rivian šlape na plyn. Jeho dodávky pro Amazon vyráží do ulic a brzy dorazí i elektrický pick-up
Jsou tomu čtyři měsíce, co Amazon odhalil elektrickou dodávku, kterou pro ni navrhla a vyrábí automobilka Rivian. Od té doby probíhalo interní testování, které se nyní přesouvá přímo do ulic Los Angeles. Dodávky tak předběhly pick-up Rivianu, který by se měl k prvním zákazníkům dostat až v polovině tohoto roku.
Úkolem elektrododávek Rivianu vyráběných pro Amazon je nejen doručování balíků, ale také přiblížení firmy Jeffa Bezose závazku stanovenému v minulém roce. Amazon tehdy prohlásil, že chce být do roku 2040 uhlíkově zcela neutrální společností, k čemuž logicky potřebuje kompletně proměnit svou flotilu.
S tímto úkolem se obrátil na Rivian, se kterým uzavřel dohodu o vývoji a nákupu 100 tisíc čistě elektrických dodávek. Podoba tohoto vozu byla představena loni v říjnu, ovšem bez upřesnění nasazení do ostrého provozu. Amazon tehdy jen zmínil, že by v roce 2022 mělo aktivně fungovat na deset tisíc prvních exemplářů.
Neuběhly však ani čtyři měsíce a první dodávky se hlásí do služby. Prozatím jde o zkušební modely, které mají Rivianu i Amazonu přinést data o výkonu vozů, bezpečnosti a fungování v různých klimatických podmínkách i geografických oblastech. To je také důvod, proč by se měly v průběhu roku postupně objevovat v dalších patnácti městech napříč Spojenými státy.
Amazon v rámci změny své flotily začal i s budováním infrastruktury. Nejenže upravuje výdejní střediska na míru novým dodávkám, ale také rozšiřuje síť nabíjecích stanic, a to jak v regionu Severní Ameriky, tak v Evropě, kde by měly být dodávky taktéž provozovány. Jejich masové nasazování by se mělo odehrát příští rok.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsBude však záležet především na výrobních schopnostech Rivianu, potažmo jeho továrny v Illinois. Letos tam totiž automobilka, která dlouhou dobu zůstávala v absolutní anonymitě, nebude vyrábět jen auta pro Amazon. Již v červnu by společnost chtěla zahájit první dodávky svého elektrického pick-upu R1T.
První pick-up
Rivian, který do roku 2021 vstoupil posilněn obří investicí, nejdříve nabídne vůz ve výbavě Launch Edition za 75 tisíc dolarů (1,6 milionu korun). Na ni by v následujícím roce měla navázat verze Explore, která má být o 7,5 tisíce dolarů levnější, výsledná cena se ovšem bude vždy odvíjet od zvolené technologie pohánějící vůz či kapacity baterie. V případě baterie Max by měl být vůz schopen ujet až 643 kilometrů na jedno nabití.
Na R1T bude navazovat i model R1S využívající totožnou techniku, rozdíl však má být v karoserii, díky které se zařadí do segmentu SUV vozů. Stejně jako u R1T bude i u R1S standardem pohon všech kol a výkon až 754 koňský sil. Zrychlení vozů z nuly na sto by se mělo pohybovat okolo tří vteřin a oba modely nabídnou možnost nastavování své světlé výšky díky vzduchovému odpružení od 20 do 35 centimetrů.
Díky elektrické architektuře modely přicházejí s řadou netradičností, o kterých si mohou konvenční vozy nechat jen zdát. Příkladem je prostor za zadními sedačkami, do něhož lze umístit náklad, případně jej využít k zabudování stylové kuchyně sloužící při outdoorových výletech. Za zmínku stojí i schopnost Tank Turn, díky níž se vůz za využití elektromotorů umístěných v kolech dokáže takřka na místě otáčet kolem své osy.
R1T by se měl stát prvním čistě elektrickým pick-upem nabízeným v USA. Časem by mu měly přibývat vážní konkurenti, jako je třeba Cybertruck od Tesly, Hummer od GMC či elektrická verze Fordu F-150. Zkrátka ovšem nepřijdou ani evropští zákazníci, kteří by se měli dočkat příchodu Rivianu v roce 2022, přičemž RJ Scaringe, ředitel automobilky, pro Reuters loni v listopadu uvedl, že by značka do zámoří ráda vyvážela menší verze svých modelů, které budou optimalizované pro tamní trh.