Rozpačitý vstup Prahy do světa NFT. Z třinácti set vydaných tokenů město zatím prodalo devět
NFT jsou součástí městské kampaně za téměř milion korun. Praha z tokenů za dva měsíce získala 23 tisíc. Výtěžek má jít na obnovu kulturního dědictví.
Nezaměnitelné digitální tokeny neboli NFT nejsou takové terno jako před pár lety. To ale Prahu nezastavilo v tom, aby připravila vlastní kolekci s názvem Bohemian Muse NFT. Podle městské organizace Prague City Tourism, která s kampaní přišla, je hlavní město jednou z prvních metropolí na světě s obdobným projektem. Praha prý jeho prostřednictvím chce oslovit movitější turisty, jenže Bohémská múza zatím dobré jméno svým mytickým předlohám nedělá. Za dva měsíce se prodal jen zlomek tokenů a kampaň má i další háčky.
Hlavní město Praha kampaň nazvanou Bohemian Muse NFT rozjelo na přelomu letošního února a března. Městská společnost na podporu turistického ruchu Prague City Tourism (PCT) vydala 1 357 múz, jejich počet odkazuje na rok zahájení stavby Karlova mostu. Jak vypadají, si můžete prohlédnout na obrázku níže. Vždy jde o obraz ženy, která je v jednotlivých NFT zachycena s různým vzhledem a v různém oblečení. Jedna stojí 0,065 etherea, v přepočtu zhruba 2 600 korun.
Za nápadem na Bohémskou múzu stojí pražské studio The Future Bakery Petra Topinky a Alexe Brauna, kteří se dříve jako marketingoví stratégové podíleli na několika kampaních hnutí ANO Andreje Babiše. Finální vizuální podobu jednotlivých NFT podle mluvčí Prague City Tourism Kláry Janderové pro organizaci vytvořil slovenský výtvarník Marian Dúha. „Sběratelská kolekce chce oslovit všechny, kteří přejí Praze, aby byla uchována i pro budoucí generace,“ píše organizace v tiskové zprávě.
Byť má podle původní tiskové zprávy Prague City Tourism zisk z prodeje tokenů jít na obnovu kulturního dědictví, mluvčí PCT Klára Janderová říká, že fundraising nebyl hlavním účelem kampaně. Bylo jím prý „zacílení na bonitnější klienty“, na které podle ní její organizace míří poslední dva roky. V nedávné době pro ně připravila třeba specifické turistické trasy nebo možnost platit kryptoměnami v turistické tramvaji číslo 42.
S podobou ženské postavy na jednotlivých NFT pro Prague City Tourism přišel slovenský výtvarník Marian Dúha
Spuštění kampaně společnost oznámila 28. února ve výše zmíněné tiskové zprávě a zatím ji neprovází žádná marketingová aktivita na internetu. „Ještě nezačala její plnohodnotná podpora v online prostředí,“ uvedla za pražské studio The Future Bakery mluvčí Alena Pelcová a potvrdila to i mluvčí Prague City Tourism Janderová.
Projekt tak dnes připomíná „kampaň mimo památkovou rezervaci – série streetartových maleb s vyobrazením bohémských múz,“ vysvětluje Janderová. Umělecká díla jsou k vidění například v podchodech v Legerově ulici, ulici Lounských na Praze 4 nebo ve dvou podchodech na Strahově.
NFT jsou virtuální nezaměnitelné tokeny, které mají jedinečnou identitu. Může to být například obraz, ale i hudba, video nebo herní předměty. NFT jsou zajímavé, protože umožňují tvůrcům a sběratelům prokázat autentičnost digitálních děl a obchodovat s nimi. Informace o vlastnictví jsou zapsané na blockchainu, což brání jejich falšování.
Zdroj: Investopedia
Podle údajů z digitálního tržiště OpenSea, kde si zájemci pražské NFT mohou pořídit, se od 28. února, kdy se kampaň spustila, do vydání toho článku prodalo devět z celkových 1 357 múz. Všechny během prvních tří dnů, od té doby tržiště neeviduje žádnou další koupi. Celkem tak zatím město za devět múz v hodnotě zhruba 2 600 korun na obnovu kulturního dědictví vybralo lehce přes 23 tisíc.
Prague City Tourism bylo s projektem týden po jeho spuštění spokojené, uvedla na dotaz CzechCrunche 6. března Janderová. „Už fakt, že jsme celou kampaň dotáhli do konce, považujeme za úspěch,“ řekla tehdy s tím, že není běžné, že města mají vlastní NFT, a Praha tak bude vnímána jako exkluzivní metropole. Studio The Future Bakery na dotaz CzechCrunche úspěšnost kampaně zatím hodnotit nechtělo.
Prague City Tourism podle kontraktu dostupného v Registru smluv za vytvoření dlouhodobé strategie, jejíž součástí byl i nápad na kampaň Bohemian Muse, zaplatilo studiu The Future Bakery 960 tisíc korun. „Na kampaň jsme vynaložili zhruba 500 tisíc. Část peněz šla na právní služby a ostatní na kreativní část,“ uvádí Janderová.