S OpenAI to nevyšlo, na řadě je jiná oběť. Microsoft požírá dalšího jednorožce světa umělé inteligence

Vlk se nažere a koza zůstane celá. Tak lze shrnout snahu Microsoftu vyhnout se při (ne)koupi startupu Inflection AI pozornosti regulačních úřadů.

Jiří BlatnýJiří Blatný

satyanadellailustraceStory

Foto: Midjourney / CzechCrunch

Ředitel Microsoftu Satya Nadella na ilustraci vytvořené umělou inteligencí

0Zobrazit komentáře

Závody v generativní umělé inteligenci jsou v plném proudu a technologičtí obři jsou ochotní startupům na tomto trhu platit miliardy dolarů. Mají ale problém: velkých investic si všímají regulační úřady, které cítí levotu. Microsoft tak přišel s novou strategií. Nazvat by se dala zhruba takto: „Jak nakoupit startup bez toho, aniž byste ho museli kupovat.“ Firma se Satyou Nadellou v čele tak tento týden zaměstnala většinu pracovníků startupu Inflection AI, včetně zakladatele Mustafy Suleymana. Ten dříve stál u zrodu známé laboratoře DeepMind od Googlu. Celá anabáze navíc připomíná nedávný a nepovedený puč v nejznámějším startupu světa umělé inteligence, v OpenAI.

Adam Neumann a WeWork, Travis Kalanick a Uber, Elizabeth Holmesová a Theranos. Odchody známých zakladatelů z vlastních firem nejsou ve startupovém světě ničím neznámým. Většinou ale bývá jejich konec spojený s velkým průšvihem. Na Neumanna se provalilo nezodpovědné utrácení a flámování, Kalanick se pakoval po informacích o šikaně o obtěžování, Holmesová slibovala revoluci ve zdravotnictví, celou si ji ale jen vymyslela.

Z amerického startupu Inflection AI ovšem jeho zakladatel Mustafa Suleyman odchází v období, které nelze označit jako neúspěšné. Firma založená v roce 2022 chtěla konkurovat textovému generátoru Chat GPT od OpenAI Sama Altmana vlastním chatbotem Pi a před necelým rokem na to od investorů, mezi kterými nechyběl Microsoft nebo Nvidia, dostala 1,5 miliardy dolarů (34,8 miliard korun). Její valuace tím vystřelila ke čtyřem miliardám dolarů jen pár měsíců po založení. Minulý týden navíc spustila model Inflection 2.5, který se schopnostmi údajně přiblížil velkému jazykovému modelu OpenAI GPT-4. Zkrátka se zdálo, že podnik míří dobrým směrem.

Suleyman je ve světě umělé inteligence známé jméno. Je to spoluzakladatel laboratoře umělé inteligence Googlu DeepMind a s ním stál mimo jiné za programem AlphaGo, který ve strategické deskové hře Go v roce 2016 porazil světového šampiona. Z Inflection AI ale Microsoft nyní kromě něj přetáhnul i přední výzkumníky a velkou část zhruba sedmdesáti zaměstnanců firmy. Z tahu je proto cítit ozvuky nepovedeného převratu v OpenAI z loňského podzimu, ve kterém Microsoft jako hlavní investor startupu figuroval.

mustafa_suleyman_web_secondary_2-kopie

Foto: Inflection AI

Mustafa Sulejman, zakladatel Inflection AI

V listopadu 2023 správní rada OpenAI vyhodila z pozice ředitele Sama Altmana a šéf Microsoftu Satya Nadella ho spolu s dalším spoluzakladatelem OpenAI Gregem Brockmanem obratem najal do vlastního oddělení pro AI, stejně jako to teď udělal se Suleymanem. Altman se však nakonec do OpenAI po pár dnech vrátil. Do Microsoftu ho totiž hodlala následovat drtivá většina zaměstnanců, což radu přimělo vzít spoluzakladatele celého projektu zpátky.

Strategie tak sice napoprvé Microsoftu nevyšla, ale „plán, který Satya vymyslel, byl příliš dobrý na to, aby ho nerealizoval,“ komentoval na síti X technologický investor Tony Wang. A co se nepovedlo s OpenAI, zkusil nyní Microsoft s dalším startupovým jednorožcem.

Microsoft přetažením většiny klíčových i řadových postav s trochou nadsázky „koupil“ Inflection AI bez toho, aniž by si startup opravdu pořídil. Proč ale nechtěl jít tradiční cestou nákupu? To by totiž podle agentury Bloomberg pravděpodobně vedlo na kobereček před americké regulační úřady a je otázkou, jestli by koupi posvětily. Do personálních přestupů totiž, na rozdíl od akvizic, regulátoři typicky nezasahují.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Microsoft má navíc s antimonopolními úřady v USA (ale i v Evropě) více zkušenosti, než by si asi přál. Soudní případ United States v. Microsoft Corp., který začal v roce 1998, je dodnes největší kauzou antimonopolního práva v USA. Ministerstvo spravedlnosti tehdy vinilo Microsoft z toho, že si nedovoleně udržuje výsadní pozici na trhu, když do svého operačním systému Windows integruje webový prohlížeč Internet Explorer.

Případ se nakonec vyřešil dohodou, podle které musel Microsoft upravit některé části svého byznysu. Za to, že uživatele uzavírá do vlastního ekosystému a blokuje ostatní alternativy, nyní USA zažalovaly dalšího technologického giganta Apple.

Microsoft se podle webu The Information neotřelým převratem v Inflection AI také může snažit chránit před možnou žalobou od investorů startupu, kteří by měli pocit, že je Microsoft napálil. Tomu odpovídá i část dohody, podle které Microsoft zaplatí Inflection AI přibližně třicet milionů dolarů za to, že se startup vzdá případných právních nároků souvisejících s hromadným přesunem pracovníků, napsalo The Information.

sam altman

Foto: Steve Jennings/Getty Images for TechCrunch / Flickr

Sam Altman stojí za vývojem umělé inteligence ChatGPT

Podle některých investorů ze světa umělé inteligence může krok Microsoftu naznačovat, jak bude velká sedmička, tedy přední technologické firmy jako Microsoft, Google nebo Amazon, dělat akvizice v době, kdy se na ni stále více upínají zraky regulačních úřadů. „Získá duševní vlastnictví a tým bez kontroly nebo schválení úřady,“ řekl pro The Information Venky Ganesan, ředitel skupiny Menlo Ventures, která nedávno vedla investici do Anthropicu, dalšího startupu vyvíjejícího vlastní textový generátor.

A jak z toho celého vyjde Inflection AI? Na místo Suleymana nastoupil do pozice ředitele bývalý šéf internetového prohlížeče Mozilla Sean White, který bude mít za úkol startup přeorientovat z původního zaměření. Dosud totiž firma vyráběla aplikace poháněné AI pro běžné uživatele, teď se chce zaměřit na vývoj modelů pro vývojáře. V rámci aktuální (ne)akvizice Microsoftem budou modely od Inflection AI také dostupné na cloudové platformě Microsoftu Azure.

I když se Microsoft snaží, aby celá anabáze nepůsobila formálně jako převzetí, vyplatí v rámci celé dohody Inflection AI podle The Information zhruba 650 milionů dolarů (15,2 miliardy korun). Většinu z toho mají tvořit právě licenční poplatky za dostupnost na cloudu. Podobnou dohodu má Microsoft i se svým hlavním koněm OpenAI, ta je ale exkluzivní a produkty firmy Sama Altmana jsou kromě přímého přístupu přes weby a aplikace OpenAI dostupné jen ve službách Microsoftu.

cook-us

Přečtěte si takéMinisterstvo spravedlnosti USA žaluje Apple za monopolní poziciSpojené státy žalují Apple. Nelíbí se jim, že uzamyká uživatele iPhonů a udržuje si monopol

Inflection AI naopak svoje modely nadále může nabízet i na jiných místech. Další zvláštností celého dění je i slib Inflection AI vlastním investorům, že jim vyplatí vyšší hodnotu, než měl jejich původní vklad. Což je závazek typický pro firmu po převzetí, k němuž zde nedošlo.

Epizoda každopádně ukazuje i to, že ne každý projekt světa generativní AI nabere stejně úspěšný směr jako OpenAI, jehož obrat minulý rok překonal dvě miliardy dolarů dolarů (zhruba 46 miliard korun) a textový generátor Chat GPT se stal nejrychleji rostoucí aplikací vůbec. Jestli se Microsoftu nynějším manévrem podaří vyhnout pozornosti regulátorů, se teprve uvidí. Celý aktuální deal nicméně výstižně popsal David Coldewey na serveru TechCrunch„Kdo umí, tvoří. Kdo neumí tvořit, kupuje.“

Luxusní sci-fi elektroauto ujede tolik, kolik tvrdí výrobce. Jenže se málo prodává, tak firma končí

Model HiPhi Z za 2,5 milionu korun vyhrál náročný test, kolik elektroauta ujedou na jedno nabití. Ve stejné době firma přerušila výrobu.

Luboš KrečLuboš Kreč

hip

Foto: HiPhi

Luxusní vůz HiPhi Z

0Zobrazit komentáře

Norský autoklub pořádá pravidelně test, kde sleduje, jak daleko ujedou elektromobily na jedno nabití v drsných severských podmínkách. Při posledním klání, jež proběhlo letos v únoru, zvítězila čínská automobilka HiPhi se svým futuristickým sporťákem Z. Dosáhl pozoruhodných výsledků a nechal za sebou slovutnou konkurenci z Evropy, USA i Asie. Důvod k oslavě? Ne tak docela – firma mezitím zastavila výrobu a řeší, co s ní bude dál.

V oficiální technické dokumentaci k vozu HiPhi, jehož cena začíná na 2,5 milionech korun a který vypadá jako mutant Nissanu GT-R s estetikou Blade Runnera a stavebnic Lego, se píše, že dojezd auta je podle mezinárodního standardu WLTP 555 kilometrů. A Norové zjistili, že to opravdu sedí, protože i v zimě HiPhi Z zvládlo přes 520 kilometrů. Pro srovnání druhé BMW i5 dalo 443 kilometrů oproti proklamovaným 506 kilometrům a třeba Tesla 3, která by měla ujet 629 kilometrů, jich zvládla jen 441.

Kromě toho, že žádný další elektromobil (celkem jich bylo v testu zahrnutých více než dvacet) nevykazoval ani zdaleka tak malou odchylku mezi tím, co reálně zvládne a co stojí v jeho papírech, se žádný nedostal přes 500 kilometrů nájezdu. Jen další čínský vůz Nio ET5 překročil hranici 480 kilometrů.

Pro automobilku, která vznikla teprve před čtyřmi roky a která model Z na trh uvedla loni, to jsou hodně potěšující výsledky. Takový závan budoucnosti, ostatně promo fotky jsou plné sci-fi vizualizací. Jenže pár dní poté, co norský test HiPhi s přehledem vyhrálo, oznámilo jeho vedení, že na půl roku pozastavuje výrobu a že zaměstnanci, kteří nedají výpověď, budou pobírat jen minimální mzdu. O finančních problémech podniku se přitom spekulovalo už nějakou dobu předtím, nedařilo se jí prodávat ani shánět finance.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Od jejího začátku se na ni lepily i pochybnosti o originalitě. Ostatně označení jejích modelů – kromě Z jde o X a Y – evokují jména vozů od průkopníka masové elektromobility, americké značky Tesla. Navíc zakladatel HiPhy David Lei, který patří k veteránům čínského autoprůmyslu, působil v letech 2015 a 2016 ve skupině LeEco a její elektromobilní odnoži Faraday Future.

To už je dnes polozapomenutá firma, ale svého času to byl jeden z hodně hlasitých vyzyvatelů Tesly, chvíli pro ni pracoval i český inženýr Otto Fabri a její model FF91 měl ambici být skutečným věrozvěstem autonomního řízení. Zakladatel Faraday Future Jia Yueting na vývoji vozů (v portfoliu měl i formuli) spálil přes tři miliardy dolarů, ale v zásadě se nikdy nedostal dál než k funkčním prototypům.

A právě Jia Yueting před pár dny podal na HiPhi, resp. jeho mateřskou firmu Human Horizons, žalobu kvůli odcizení autorských práv. Když totiž David Lei v roce 2016 Faraday Future opouštěl, údajně si s sebou vzal jak technickou dokumentaci k modelu FF91, tak podstatnou část týmu. On to sice popírá, nicméně podobnost mezi HiPhi Z a FF91 tam je.

navrh-bez-nazvu-28

Foto: archiv značek

Nahoře HiPhi Z a dole FF91

„Naše společnost ani pan David Lei se nedopustili žádného plagiátorství ani porušení obchodních tajemství společnost Faraday Future,“ odmítlo HiPhi nařčení. Mimochodem ani zakladatel Faraday Future, který je nyní hodně hlasitým kritikem všeho, co se kolem HiPhi děje, neprochází nejlepším obdobím – jeho firma se musí v Kalifornii, kde sídlí, vystěhovat z pronajatých prostor, protože neplatí.

Co bude s HiPhi, jež na sebe upozorňuje zajímavým designem a solidními výkony a technologiemi svých aut, je otázkou. Objevila se nejprve spekulace, že by ji mohl koupit koncern Huawei, který vyvíjí software pro auta.

To sice padlo, nicméně podle čínských médií by HiPhi mohla koupit jedna z největších čínských automobilek Changan. Už dřív o elektromobilní brand, který zatím ročně nepřekročil produkci pěti tisíc vozů, projevili zájem také investoři ze Saúdské Arábie, ale z obchodu sešlo. Každopádně pokud se Davidu Leiovi nepodaří sehnat partnera, budoucnost HiPhi bude temná, protože slábnoucí trh s elektromobily – v Číně i jinde – firmě nepomůže, spíše naopak.