Podívejte se vzhůru. Satira o konci světa K zemi hleď! je hit a má za sebou nejlepší týden v historii Netflixu

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

DON’T LOOK UP

Foto: Niko Tavernise/Netflix

Hvězdně obsazená satira K zemi hleď!

0Zobrazit komentáře

Že bude černá komedie K zemi hleď! velkým hitem, bylo jasné už při zveřejnění prvních informací a záběrů z filmu. Zprávy o snímku, kde se Leonardo DiCaprio a Jennifer Lawrence pokouší odvrátit apokalypsu, okamžitě zaujaly. Později se navíc přidalo další hvězdné obsazení, trailery slibující nabroušenou satiru dnešní doby a Vánoce na Netflixu se nesly ve jménu konce světa. To teď potvrzují i čísla sledovanosti, podle nichž má K Zemi hleď! za sebou nejsilnější týden v historii streamovací služby.

Komedie režiséra a scenáristy Adama McKaye představuje dva neznámé astronomy, kteří v zásadě náhodou objeví velkou kometu mířící přímo k Zemi. Co nejdříve se pokusí upozornit NASA a vládu Spojených států na blížící se hrozbu, když ale nezodpovědná prezidentka jejich varování ignoruje, vydají se na mediální tour ve snaze zburcovat veřejnost. V době médií zajímajících se jen o čísla sledovanosti a čtenosti a sociálních sítí, které se honí za alternativními fakty, se ale i to ukáže jako téměř nadlidský úkol.

K zemi hleď! mnoho diváků zaujalo svým námětem, stejně tak ale hvězdným obsazením, kde se vedle DiCapria a Lawrence objevují také Meryl Streep, Jonah Hill, Cate Blanchett, Timothée Chalamet, Ariana Grande a další. Takový výčet by diváky přitáhnul nejspíš k jakémukoliv filmu. S výjimkou velice extrémních projektů.

k-zemi-hled-2

Foto: Niko Tavernise/Netflix

Leonardo DiCaprio a Jennifer Lawrence ve filmu K zemi hleď!

McKayova satira je extrémní snad jen v cynickém pohledu na společnost, funguje ale také jako bizarní zábava. Už za první týden jejím sledováním diváci po celém světě strávili 111 milionů hodin – to není rekordní, ale stále velice dobrý výsledek, který postačil k tomu, aby se z něj stal nejsledovanější film týdne. K Zemi hleď! navíc vyšel až v pátek 24.12., takže byl v tomto týdnu divákům “k dispozici” jen tři dny. Od minulého  týdne je už ve stálé nabídce Netflixu a navíc zafungovalo i to, že lidé o filmu mezi sebou začali mluvit a velmi viditelný byl i na internetu. K zemi hleď! díky tomu podle oficiálních čísel Netflixu nasbíralo přes 152 milionů hodin sledování.

To se znatelným náskokem představuje nejvyšší týdenní sledovanost od doby, co ji streamovací služba začala zveřejňovat. Apokalyptická komedie tak překonala i týdenní sledovanost dobrodružného hitu Red Notice s Dwaynem Johnsonem, Gal Gadot a Ryanem Reynoldsem. Tento film má za sebou prozatím největší první měsíc na Netflixu.

Red Notice je přitom asi nejvýraznějším příkladem zvláštního fenoménu na streamovací službě. Zatímco mezi nejsledovanější seriály se dostávají veskrze vysoce ceněné tituly jako Stranger Things, Zaklínač nebo Hra na oliheň, filmové hity jsou o poznání průměrnější. Mnohdy se jedná o akční nebo nebo komediální díla, která mají minimální umělecké ambice a dostává se jim mizerných hodnocení.

Ve spojitosti s K zemi hleď! se naproti tomu brzo začalo mluvit o angažovaném filmu, jehož ambice dalece přesahují pouhou bezduchou zábavu. První reakce dokonce zmiňovaly reálné šance na Oscara hned v několika kategoriích, od herectví pro DiCapria, přes McKayův scénář, po nejlepší píseň Ariany Grande a Kida Cudiho.

Velká očekávání poněkud srazily novinářské recenze, hovořící o nedotaženém vyprávění, příliš ekvilibristické režii nebo velice povrchní společenské kritice, která rezignuje na hlubší pohled na věc. Diváci, a také část odborné kritiky, s tím však spíše nesouhlasí. Přímočaré vyprávění, fungující téměř jako výčet kritizovaných fenoménů, podle mnohých slouží hlavně k univerzální výpovědi, která má zaujmout co nejvíce lidí.

K podobným závěrům jsme došli také v redakci CzechCrunche. K zemi hleď! podle našeho názoru trefně identifikuje mnoho problémů dnešních médií a sociálních sítí, přičemž je spojuje do jednoho celku s až děsivým výsledkem. Možná kdyby filmaři mířili k větší subtilnosti a sofistikovanějšímu dílu, nepodařilo by se jim u tolika lidí vyprovokovat nepříjemný pocit po zhlédnutí, který snad povede k zamyšlení.

Právě pro poselství K zemi hleď! je také významná vysoká sledovanost, po dvou týdnech dosahující už 263 milionů hodin. To snímek řadí na třetí příčku žebříčku nejpopulárnějších filmů v historii Netflixu. Pro to je ovšem určující číslo pro první čtyři týdny. Pokud se tedy děsivé komedii bude dařit stejně dobře jako dosud, má šanci se stát vůbec největším hitem streamovací služby.