Seznam bolestivě našlapuje kolem zpoplatňování internetu, ale ten přestal být zdarma už dávno
S tím, jak končí cookies třetích stran, se mění i byznys velkých internetových firem, jako je Seznam. Internet zdarma už ale přestal být mnohem dřív.
Seznam nabízí služby bez cílené reklamy za 79 korun měsíčně
Glosa Luboše Kreče: Na českém internetu vyvolal velké pozdvižení příspěvek Iva Lukačoviče, zakladatele a majitele portálu Seznam.cz a jednoho z nejbohatších lidí Česka. Na sociální síti X, na které je v posledních letech hodně aktivní, obsáhle vysvětloval, proč Seznam zavádí novou formu kvazi předplatného, a mimo jiné napsal, že „internet zadarmo tak, jak jsme jej znali dřív, končí“.
Přestože padesátiletý byznysmen komunikuje s vnějším světem takřka výhradně prostřednictvím zpráv na síti donedávna známé jako Twitter, dočkalo se jeho pojednání mimořádné pozornosti i v klasických médiích a vůbec ve veřejném prostoru. Lukačovič přitom nenapsal nic, co by nebylo dávno zřejmé, ostatně i on sám to zmiňuje: internetové služby v Česku i ve světě se už nějakou dobu uzavírají a jiná cesta není.
Když dnes přijde návštěvník na stránky Seznamu a není na něm přihlášený pod svým uživatelským účtem, musí si vybrat – buď zaplatí 79 korun a bude moct číst či vyhledávat, aniž by o něm server sbíral jakákoli data, nebo se o své údaje podělí a pak neplatí nic. V minulosti šlo brouzdat Seznamem a při tom o sobě sdílet jen minimum informací, to půjde nadále na webu Mapy.cz nebo Kupi.cz, kde se ke změnám vedení firmy zatím neodhodlalo.
Každopádně jde o přípravu na konec takzvaných cookies třetích stran, tedy mini programů, které ve vašem prohlížeči špehují, kam na internetu chodíte, a podle toho vám pak weby jako Seznam mohou zobrazovat personalizovanou reklamu. Jenže cookies to už mají spočítané, Google je ve svém dominantním prohlížeči Chrome plánuje zcela vypnout a na omezení sběru osobních dat dlouhodobě tlačí úřady v Evropě i v Americe.
Takže to, co nyní udělal Seznam, není žádná novinka. Lukačovič přiznává, že se inspirovali v Německu nebo u skupiny Meta, která něco podobného přichystala pro uživatele Facebooku a Instagramu. Další hráči se přidávají nebo přidávat budou. A nelze se tomu divit – klíč v jakémkoli byznysu je znát dobře svého zákazníka. To platí na internetu i ve večerce na rohu. Když obchodník ví, komu prodává, snáz mu ušije nabídku na míru, u níž je větší šance, že bude úspěšná.