Seznam buduje další globální službu. Kupi.cz za rok expandovalo do 17 zemí a chce být největším nákupním rádcem

Peter BrejčákPeter Brejčák

petr-miklik-minStory

Foto: Kupi.cz

Petr Miklík, marketingový manažer Kupi.cz

0Zobrazit komentáře

Česká internetová jednička po šesti letech od vstupu do Kupi.cz začíná naplňovat jeho globální potenciál – anebo alespoň věří, že se v portálu na distribuci letáků či katalogů a nákupním pomocníkovi velký potenciál nachází. Pod vedením Seznamu loni pod značkou Kupino začala světová expanze služby a za poslední rok byla spuštěna rovnou na sedmnácti trzích.

Dlouhodobě se přitom Kupi.cz udržovalo takzvaně mimo radar, zmínky v médiích se v posledních letech věnovaly spíše nákupnímu chování jeho uživatelů než produktovým novinkám nebo expanzi. To se má teď částečně změnit – Kupino se totiž chce dostat na všech trzích, kde působí, minimálně do nejlepší trojky obdobných služeb.

„Kupi.cz je ve skutečnosti velká služba a možná se vymykáme radaru, protože nic neprodáváme. Doteď jsme se více zaměřovali na její vývoj než na plošnou marketingovou propagaci. Čísla o používání webu i aplikace však hovoří o tom, že komunikace k naší cílové skupině je úspěšná. Nadále pracujeme na zlepšení obecného povědomí o naší službě,“ popisuje v rozhovoru pro CzechCrunch její marketingový manažer Petr Miklík.

„Pro naše uživatele jsme rádcem a pomocníkem. Je jen velmi malá pravděpodobnost, že by o nás nevěděli ti, kteří každodenně řeší své nákupy v supermarketech,“ pokračuje v představení a svoji pointu dokazuje také čísly.

kupi

Foto: Kupi.cz

Web Kupi.cz

V běžných měsících stránky Kupi.cz navštíví více než dva miliony reálných uživatelů (registrovaných je z toho přibližně 15 procent) – službu pravidelně využívá každý pátý Čech, a tedy každá třetí domácnost. Jejich počet pořád roste, meziročně (v běžném, předkoronavirovém stavu) o dvanáct procent.

Koronavirová krize i v případě nákupního pomocníka způsobila zvýšený zájem uživatelů, kterých meziročně přibyla třetina, například díky aktuálním informacím o otevírací době jednotlivých obchodů nebo díky tomu, že většina lidí během posledních měsíců své nákupy plánovala a dělala je ve větším objemu než obvykle.

„Nejsme startup a firma na sebe musí vydělávat.“

Služba totiž disponuje obrovským množstvím relevantních dat – v běžném dni zobrazuje přes 300 akčních letáků nebo výhodných nabídek, a to navíc s databází všech produktů od 70 až 90 partnerů. Z byznysového hlediska Kupi.cz funguje právě na nich a díky spolupracím s obchodníky a zároveň díky příjmům z reklamy si v tržbách přijde na desítky milionů korun ročně.

„Nejsme startup a firma na sebe musí vydělávat. V Uherském Hradišti máme necelých třicet lidí, přímo v Seznamu pak máme obchodní oddělení. Kvůli tomu se od prvního roku fungování musíme udržovat v černých číslech,“ usmívá se Miklík.

Tuzemská internetová jednička tak může být se svou akvizicí z před šesti let spokojena. Seznam ve firmě drží 51 procent, po necelé pětině v ní drží původní zakladatelé Martin Kadlčík (který je pořád zapojen do strategických záležitostí) a David Kopčil (který je jednatelem). Skladbu vlastníků s necelými deseti procenty pak doplňuje Tomáš Kapalín, ředitel Seznamu pro exekutivu a obchodní rozvoj.

Žena nakliká seznam, muž podle něj nakoupí

Kupi.cz, které Kadlčík s Kopčilem založili v roce 2012, už má na tuzemském trhu vybudovanou značku a uživatelé jej nejvíc využívají, nepřekvapivě, když plánují své nákupy. Důležitou novinkou, která na stránky láká stále více lidí, bylo pro Kupi.cz loňské představení vlastního magazínu věnujícího se tématům souvisejícím s nakupováním a chodem domácností.

„Je to pro nás nový zdroj návštěvnosti, kterým doplňujeme letáky a akční nabídky. Magazín předčil naše očekávání a s obsahem plánujeme pracovat ještě víc, například i směrem do videa,“ přibližuje Miklík.

Registrovaní „power useři“ – jak je v Kupi.cz nazývají – pak rádi využívají možnost zařadit si obchod do oblíbených a dostávat e-maily o nově publikovaných letácích, kategoriích či přímo konkrétních produktech.

Notifikace stejného druhu by v řádu několika týdnů měly přibýt také v mobilní aplikaci. Ta je již neoddělitelnou součástí uživatelské zkušenosti, oblíbenou funkcionalitou jsou věrnostní karty, kterých si uživatelé přidali již na 300 tisíc, nebo nákupní seznam, který se v reálném čase synchronizuje s webovou verzí.

screenshot-2020-05-26-at-14-01-01-min

Foto: Kupi.cz

Mobilní aplikace Kupi.cz

„Většinou to funguje tak, že žena na počítači doma nebo v práci nakliká nákupní seznam, který vidí muž synchronizovaný v mobilní aplikaci a podle něj nakupuje v obchodě,“ popisuje častý use-case Miklík.

Další skupiny uživatelů tvoří lidi řešící stravování, například sportovci, lidé na dietě či s alergiemi. V aplikaci totiž Kupi.cz zavádí funkci složení potravin, jejich kalorických hodnot i alergenů. K tomu navíc funguje skenování a vyhledávání jednotlivých produktů, kromě zmiňovaných informací doplněné také o to, jestli je zrovna v akci nebo jaká je jeho průměrná akční cena a jak často se ve zvýhodněných nabídkách objevuje.

„Cílem je dostat se minimálně do top trojky v každé zemi, kam jsme expandovali.“

Na základě těchto dat pak Kupi.cz plánuje představit i vlastní akční index, který může uživatelům nejvíc pomoci u zboží jako dětské pleny, kapsle do myčky nebo prací prostředky – lidé si je kupují do zásoby, přičemž mívají výrazné slevy z relativně vysokých částek.

Díky všem těmto funkcionalitám a plánovaným novinkám si chce Kupi.cz i nadále na trhu udržovat svoji dominantní pozici. „V Česku jsme jasnou jedničkou a i nadále chceme být největším pomocníkem při každodenních nákupech. Uživatelům prostě chceme být co nejvíc nápomocní,“ říká Miklík.

„Tuto vizi bychom chtěli navíc rozšířit i do dalších zemí. Konkurence, která v nich již působí, pro nás rozhodně není nedostižná. Cílem je dostat se minimálně do top trojky v každé zemi, kam jsme expandovali, a ve vybraných zemích chceme jít na tu nejvyšší pozici,“ doplňuje marketingový manažer služby.

Expanze na 17 trhů za jeden rok

Kupi.cz přitom s brandem Kupino od začátku loňského roku stihlo expandovat už na sedmnáct trhů. Ačkoliv to bylo v rámci jednoho roku, nestalo se tak najednou – jako první na řadu přišly sousední země, například i díky popularitě přeshraničního nakupování v Německu a Rakousku. Poté, co se firmě osvědčil způsob vstupu a prezentace na nových trzích, přišla na řadu expanze i do dalších zemí. V současné osmnáctce (pokud počítáme i domovské Česko) však Kupi.cz zůstat neplánuje a bude se rozšiřovat i nadále.

Jedním z hlavních kritérii pro rozhodování jsou jazykové bariéry a vnímání letákového byznysu na daném trhu, například španělština má mezi jednotlivými zeměmi jen minimální rozdíly. Naopak kvůli extrému z opačné strany – příliš velkým jazykovým a kulturním rozdílům – se Kupino rozhodlo zatím neexpandovat do Japonska, kde akční a letákový byznys kvete.

„Ve světě pro nás existuje spousta konkurence, ale jen v light verzi.“

„Expanze splnila naše očekávání, poučili jsme se však, že opravdu ještě musíme zapracovat na obsahu a uživatelské zkušenosti. S tím jsme nejdřív začali na Slovensku s Kupino.sk, které nám je ze všech zemí nejbližší,“ říká Miklík s tím, že se službě dobře daří například v Německu, ale i v jihoamerické Argentině a Chile. Novinkou je teď získání domény Kupino.com, která má sloužit pro nabídku pro celé Spojené státy.

Oproti české verzi však Kupino zatím nabízí jen verzi v základním režimu pro prohlížení letáků. Postupně teď přidává zpracování jednotlivých produktů, což konkurence z ostatních zemí téměř nenabízí a služba tak svoji schopnost zpracovávání dat považuje za velkou konkurenční výhodu.

martin-jerabek-seznam-min

Přečtěte si takéUž nechceme být jen pro turisty, hlásí šéf Mapy.cz. S globálním rozvojem pomáhá i majitel Seznamu Ivo LukačovičUž nechceme být jen pro turisty, hlásí šéf Mapy.cz. S globálním rozvojem pomáhá i majitel Seznamu Ivo Lukačovič

„Máme již zkušenosti se zpracováváním dat o produktech z akčních letáků a víme, jak technologicky je to náročné. To je i důvod, proč se do toho konkurence v zahraničí nežene. Vnímáme to však jako velkou konkurenční výhodu a ve zpracovávání těchto dat budeme postupně pokračovat i v zemích, kam naše expanze míří,“ doplňuje Miklík. Registrace zahraničním uživatelům zatím nabízet neplánuje. Navzdory tomu ve svých zahraničních mutacích služba zatím zaznamenává nižší jednotky milionů návštěv, což je nepatrně víc než v domovském Česku.

„Ve světě pro nás existuje spousta konkurence, ale jen v light verzi. Fungují jako čtečky letáků, což nás překvapilo,“ přiznává Miklík. Zatímco Kupi.cz v Česku kombinuje data z letáků a produktů s nákupním seznamem či věrnostními kartami, v zahraničí tyto dílčí funkcionality nabízí samostatné služby.

I proto chce Kupino nabídnout komplexnější řešení a budoucnost vidí hlavně v mobilní aplikaci, která již funguje v beta verzi. „Těšíme se na to, jak šlápneme do obsahu a dalších funkcionalit. Máme opravdu velká očekávání a spoustu nápadů, které chceme realizovat,“ hlásí Miklík.