Skvělé kafe i neotřelý catering. Produkty a služby od seniorů nebo samoživitelek zažívají boom

I sociální podniky zaměstnávající znevýhodněné lidi nebo zachraňující lokální výrobu dokáží uspět na trhu a investují do nich banky.

Marta PlecitáMarta Plecitá

ceska-sporitelna

Foto: Veronika Rollerová

Veronika Marková a Libor Podlaha z týmu sociálního bankovnictví České spořitelny

Když Libor Ušel zakládal první výrobní dílnu ToZařídíme, měl myšlenku vytvořit pracovní příležitosti pro lidi s handicapem. „Nabídli jsme práci sedmi zaměstnancům. Vůbec by nás v té době nenapadlo, že o pět let později zaměstnáme 250 lidí na pěti různých místech po celé České republice,“ říká.

Jeho dílny se zaměřují na širokou škálu služeb pro strojírenský, automobilový, polygrafický a elektrotechnický průmysl. Podařilo se založit také truhlárnu a pražírnu kávy s kavárnou. Mají své stálé zákazníky a generují zisk. „Naší výhodou je poskytování kompletního servisu s ohledem na individuální požadavky a potřeby zákazníků.“

Takzvaných sociálních podniků existují v České republice stovky. „O některých značkách často ani nevíme, že jsou sociálním podnikem. Nakupujeme jejich služby či produkty, aniž bychom tušili, že tím zároveň podporujeme například zaměstnávání seniorů nebo matek samoživitelek. Na kvalitu to totiž nemá žádný vliv,“ zamýšlí se Veronika Marková, vedoucí týmu sociálního bankovnictví České spořitelny, který se touto oblastí zabývá.

„Slovo ‚sociální‘ vnímám jako nešťastně zvolené. Evokuje nekvalitu nebo chudobu. Říkat jim třeba ‚podniky s dopadem‘ nebo ‚užitečné firmy‘ by podle mě bylo přesnější,“ dodává její kolega Libor Podlaha ve společném rozhovoru pro CzechCrunch.

Znám řadu firem, u kterých nakupuji, a přitom by mě samotného ani nenapadlo, že v principu fungují jako sociální podnik.

Co vlastně znamená sociální podnikání?
Libor Podlaha: Sociální podnikání je v podstatě podnikání jako každé jiné. Vyrábíte produkty nebo poskytujete služby, ale zároveň myslíte na společenský nebo environmentální dopad. Když jsem s touto oblastí začínal, překvapilo mě, jak silné předsudky lidé mají. Slovo „sociální“ často evokuje chudobu nebo charitu, ale realita je jiná. Tyto podniky ve velké většině nabízejí produkty a služby, které dokážou konkurovat jakékoliv komerční firmě.

Veronika Marková: Zároveň jde o podniky, za kterými jsou mnohdy schované silné příběhy. Těší mě, kolik šikovných a schopných lidí v nich potkávám. Často odešli z klasického komerčního světa se záměrem založit firmu, která bude zároveň podporovat třeba seniory, aby netrpěli osamělostí a mohli pracovat. Nebo matky samoživitelky, které jinak na trhu hledají práci obtížně. Obdivuji, s jakou odhodlaností se tito zakladatelé do podnikání pouštějí.

fandimamam

Přečtěte si takéVytvořily aplikaci na pomoc lidem v nouzi, začínaly se samoživitelkamiPomáhají samoživitelkám a vytvořily aplikaci na pomoc lidem v nouzi. Za ni mají nominaci na mezinárodní cenu

S jakými předsudky se sociální podniky potýkají?
VM: Největším předsudkem je, že sociální podniky vyrábějí nekvalitní produkty nebo poskytují služby nižší úrovně. To mě na začátku opravdu zarazilo. Například si řada lidí myslí, že „umějí jen vyrábět keramické hrnky nebo dělat úklidové práce“. Realita je úplně jiná. V sociálních podnicích pracují ajťáci, právníci, chemici nebo vysoce kvalifikovaní odborníci.

LP: Musím přiznat, že jsem si kdysi myslel něco podobného. Dnes už znám řadu firem, u kterých nakupuji, a přitom by mě samotného ani nenapadlo, že v principu fungují jako sociální podnik. Třeba cateringová firma, kterou objednáváme na regionální akce. Nebo kavárna, kolem které chodím do práce, e-shop s ložním prádlem, který jsme si doma oblíbili. Často jde ale také o firmy, které neprodávají koncovým zákazníkům, ale firmám. Developeři, dodavatelé vybavení a podobně.

Jakou podporu tyto firmy nejvíc potřebují od banky? A jakou jim poskytuje Česká spořitelna?
VM: Jednou z největších výhod, kterou sociálním podnikům nabízíme, jsou úvěry kryté zárukami Evropského investičního fondu. To znamená, že nemusí dávat do zástavy svou nemovitost. A právě to je pro mnoho z nich klíčové. Zároveň poskytujeme vzdělávací programy, které jim pomáhají rozvíjet podnikatelské dovednosti, ať už jde o procesní audity nebo strategické poradenství.

ceska-sporitelna

Foto: Veronika Rollerová

Veronika Marková a Libor Podlaha se v České spořitelně věnují sociálnímu bankovnictví

LP: Konkrétně to znamená například intenzivní podporu s tvorbou marketingového plánu. Nebo s rozvojem obchodních kompetencí. Aby kvalitní produkt, který mají, dokázali dobře prezentovat a rozjet s ním byznys. Pro mě je pak velká radost vidět, jak tyto programy pomáhají. Například když firma získá financování na rozvoj nového produktu a pak vidíte, že uspěla na trhu. Ale je potřeba dodat, že ne každý podnik naši podporu získá. Pořád jsme banka, ne charita, a i do sociálních podniků investujeme proto, že jim na trhu věříme. Startupy nebo firmy bez historie to pak mají při hledání záruky obtížnější, ale pokud vidíme potenciál a příležitost k růstu, snažíme se i pro ně najít způsob, jak je podpořit.

Co by podle vás sociální podniky v České republice nejvíc potřebovaly, aby se jim víc dařilo?
LP: Největší výzvou je zřejmě legislativa. Nový zákon o integračních sociálních podnicích je sice krokem kupředu, ale administrativní zátěž z něho plyne tak vysoká, že se mnoha firmám nevyplatí se jako sociální podnik registrovat. Přitom by kritéria splňovaly, ale bojí se, že nedokážou dodržet všechny detaily v evidenci. Což je škoda, protože když je jako společnost podpoříme, vrátí se nám to zpátky v hodnotě, kterou vytvářejí. A také v ušetřených sociálních dávkách lidem, které tyto firmy dokázaly zaměstnat.

VM: Další výzvou je změna vnímání sociálních podniků veřejností. Chceme lidem dlouhodobě ukazovat, že sociální podnikání není o natahování rukou, ale o skutečné hodnotě a smyslu. Věříme, že se to bude postupně měnit, stejně jako se mění pohled společnosti na ekologii nebo další témata.

Máte vlastní doporučení pro lidi, kteří chtějí sociální podniky podpořit?
VM: Je to jednoduché – nakupujte jejich produkty a využívejte jejich služby. Například si objednejte dort z cukrárny, která zaměstnává seniory, nebo zajděte na kávu do kavárny, která slouží jako tréninkové pracoviště pro lidi s postižením. Vyberte si e-shop, který část zisku vrací třeba do výsadby stromů v konkrétním regionu. Tyto jednoduché kroky mohou mít velký dopad.

LP: Souhlasím. Každý z nás může přispět k tomu, aby se sociální podnikání stalo běžnou součástí našeho života. Je to o změně mindsetu – pochopit, že sociální podnikání není jen „hezký projekt“, ale plnohodnotný byznys, který zároveň pomáhá tam, kde to je potřeba.

CC Native

Partnerem článku je Česká spořitelna

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Češi přes Donio poslali na dobrou věc rekordních 658 milionů. Nový šéf projektu uvolní ruce zakladateli

Dárcovská platforma Donio si na domácím trhu vybudovala silnou pozici. Letos chce opět vyrůst a uspět také v zahraničí. Pomůže i nový šéf.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

donio

Foto: Driveto / Donio / Filip Houska/CzechCrunch

Adam Szabó a David Procházka

0Zobrazit komentáře

Téměř tři tisíce sbírek, které dohromady vygenerovaly 658 milionů korun, aby pomohly lidem v nouzi. Taková je loňská bilance dárcovské platformy Donio, která si během pěti let v tomto segmentu vybudovala silnou pozici. Její zakladatel David Procházka teď chce podobný úspěch zopakovat v zahraničí. Proto našel pro celý projekt nového výkonného ředitele, kterým se stal Adam Szabó. Cílem je letos vyrůst alespoň o deset procent a v rámci jednotlivých projektů vysbírat přes 700 milionů korun. A také otevřít po Slovensku další novou zemi.

Celkem v loňském roce přes Donio přispělo 405 tisíc dárců, patnáct procent z nich opakovaně. Dárcovsky významné projekty přinesly povodně, které vyvolaly silnou vlnu solidarity. Jen na Doniu bylo založeno téměř dvě stě sbírek, které dohromady vygenerovaly přes 93 milionů korun. Ve fungování Donia je klíčové, že jednotlivým sbírkám předává sto procent z vybrané částky, zatímco jeho provoz pohání dobrovolné příspěvky dárců. A podle zakladatele Davida Procházky už byl celý projekt v loňském roce soběstačný.

„Statistiky potvrzují, že Donio je jedním z hlavních nástrojů pomoci v České republice. Za pět let existence jsme vytvořili platformu s obrovským společenským dopadem, která pomáhá tisícům konkrétních příběhů na cestě k lepší budoucnosti,“ hodnotí uplynulý rok David Procházka, který dárcovskou platformu zakládal pod křídly investiční skupiny Miton. Před dvěma lety ji převzal Livesport Martina Hájka a vložil ji do své Nadace Livesport.

donio

Foto: Donio

David Procházka, zakladatel Donia, a Martin Hájek, zakladatel Livesportu

Dlouhodobým cílem je, aby celá platforma fungovala bez jakýchkoliv partnerů. „Donio bylo v loňském roce již soběstačné, což je pro projekt tohoto druhu velkým úspěchem. V případě potřeby je nicméně Nadace Livesport připravena provoz Donia finančně podpořit,“ doplňuje Procházka, který se bude nově soustředit na expanzi celé platformy do zahraničí. Proto koncem loňského roku přivedl nového CEO, který přináší zkušenosti z budování online služeb.

Adam Szabó několik let vedl startup Driveto nabízející operativní leasing, kde skončil loni v létě, předtím působil jako produktový manažer v Seznamu. S Procházkou se potkali mimo jiné pod křídly Mitonu, kam Driveto patří. Pod novým šéfem se chce Donio v Česku a na Slovensku zaměřit primárně na zdokonalení interních procesů a posílení důvěryhodnosti sbírek.

„Chceme zajistit, aby bylo Donio maximálně transparentní vůči dárcům, zakladatelům sbírek i široké veřejnosti. Zaměříme se také na lepší sdílení příběhů a úspěchů lidí, kterým Donio pomohlo,“ plánuje Adam Szabó. Reagovat bude platforma i na legislativní změny, kde platí od začátku nového roku dobrovolnost registrace pro bezhotovostní sbírky. Díky tomu bude prý Donio schopno snížit administrativu v rámci pořádání sbírky.

A kde by chtěla dárcovská platforma uspět v zahraničí? „Z analýzy evropských trhů nám nejlépe vyšly Itálie, Španělsko, Rumunsko a Bulharsko. Jednu z těchto zemí již aktivně řešíme na místě a do konce roku bychom ji měli spustit,“ odhaluje David Procházka, který se z exekutivního řízení firmy v Česku a na Slovensku přesouvá k vedení expanze a strategickým partnerstvím po pěti letech. Nadále působí také jako neuvolněný zastupitel hlavního města Prahy a částečně se angažuje v projektu Dobrobot, který založil společně s Livesportem jako dobročinnou aukční platformu.