Sluneční elektrárna nad hlavou. Tesla představila odolnější a cenově dostupnější verzi své solární střešní krytiny

tesla-solar-glass-roof1

Foto: Tesla

Solární střešní krytina na pohled nerozeznatelná od té klasické

0Zobrazit komentáře

Mít doma Teslu dnes již nemusí vyjadřovat jen vlastnictví elektromobilu této společnosti, ale může se jednat také o způsob, jakým váš dům získává a uchovává energii. Tesla totiž neprodává pouze elektrické dopravní prostředky, ale svým zákazníkům nabízí také schraňování a získávání energie z obnovitelných zdrojů, nově skrze inovovanou střešní krytinu.

Tesla má za sebou výsledky hospodaření za třetí kvartál tohoto roku, které nepřinesly jen toužebně vyhlížené zisky, ale i důkaz důležitosti sektoru energetických řešení, do kterého kalifornský podnik naplno vstoupil v roce 2015 uvedením zařízení Powerwall a Powerpack na trh.

Jen za poslední čtvrtletí tvořily příjmy z energetických řešení téměř jednu šestinu veškerých příjmů Tesly a sám její šéf Elon Musk naznačil, že do budoucna bude pro Teslu tento sektor stejně důležitým jako elektromobily, ne-li důležitějším. Proto se chce Tesla na energetické produkty mnohem více zaměřit.

tesla-megapack1

Foto: Tesla

Grafika baterie sestavené z Megapacků

Již v červenci tohoto roku představila svou novinku jménem Megapack, což je řešení pro uchovávání masivního množství elektrické energie. Jeden Megapack je schopen pojmout až 3 MWh energie, tedy asi polovinu průměrné roční spotřeby jednoho obyvatele České republiky. Jednotlivé Megapacky lze navíc vzájemně párovat a vytvářet tak soustavu baterií s masivní úložnou kapacitou.

Mimo uchovávání energie je cílem Tesly zlepšit i technologie sloužící pro její získávání. Díky akvizici společnosti SolarCity se Tesle v roce 2016 otevřely brány nových způsobů získávání energie ze slunečních paprsků. Kalifornská firma tak v současné době nabízí kompletní energetická řešení pro domy i jednotlivé čtvrti kombinující zařízení Powerpack a Powerwall spolu se solárními panely instalovanými na střechy domů, které si mohou zákazníci i pronajímat.

tesla-solar-2

Foto: Tesla

Solární panely spolu se systémem Tesla Powerwall

Nebyla by to však Tesla, kdyby se nesnažila posunout technologie sběru solární energie na zcela novou úroveň a nepřijít s řešením, jak nezakrývat úhledné střechy domů nevzhlednými solárními panely.

Skleněné tašky milující slunce

Výsledkem těchto snah je vývoj speciální střešní krytiny, která má technologii kolektorů energie zabudovanou přímo v jednotlivých taškách. Tesla začala s tímto projektem již v roce 2016 a původně se mělo výsledné řešení dostat na trh v roce 2017. Kvůli výrobním problémům se tak stalo až o rok později, navíc ve velice omezeném množství.

petr-rokusek-min

Přečtěte si takéPetr Rokůsek z Nano Energies: Budoucnost je v investicích do vlastních elektráren. Stanou se z nich tiskárny penězPetr Rokůsek z Nano Energies: Budoucnost je v investicích do vlastních elektráren. Stanou se z nich tiskárny peněz

Vývoj střešních tašek pokračoval a nyní Tesla hlásí hotovo již u třetí generace své solární krytiny. Ta nese název Solar Glass Roof a Tesla o ní tvrdí, že by měla být cenově dostupnější než její předchozí verze a zároveň je její instalace časově méně náročná.

Vývoj druhé verze střešní krytiny totiž Elon Musk přirovnal ke stavbě letadla, které je velmi náročné nejen vyvinout, ale i postavit s tím, že stavba probíhá přímo na přistávací dráze. Narážel tím na řemeslně náročný proces aplikace původní solární střešní krytiny na krovy domů. Musk řekl, že se Tesla při každé takové instalaci v podstatě jen snažila nejít do ztráty.

tesla-solar-glass-roof2

Foto: Tesla

Solární střešní krytina spolu s Powerwall dokáže zajistit téměř absolutní energetickou soběstačnost domu

I proto bylo instalací druhé verze střešní krytiny provedeno jen minimální množství, což by však nemělo platit o nejnovější verzi. Díky její jednodušší konstrukci s menším počtem dílů vidí Musk v Solar Glass Roof ten pravý produkt pro masovou produkci.

Tesla Solar Glass Roof je kombinací tašek obsahujících kolektory a tašek klasických, které jsou od sebe však téměř nerozeznatelné. Hustota osazení tašek s kolektory určí, kolik energie bude takováto střecha schopna získávat. Solární střešní systém bude standardně dodáván s baterií Powerwall, díky které bude možné sluneční energii využívat také v noci.

Krytina je prozatím dostupná pouze v jediném designovém provedení připomínající šindel, tedy strukturované grafitově šedé obdélníky. Nicméně plánem je nabízet každých šest až devět měsíců nový design, takže za pár let bude skutečně z čeho vybírat.

tesla-powerwall-solar

Foto: Tesla

Domácí baterie Tesla Powerwall

Tesla dává na střechu záruku 25 let, a to jak na samotnou krytinu vyráběnou z tvrzeného skla, tak i na technologii výroby energie a schopnost odolávat rozmarům počasí. Střecha by měla ustát nárazy větru dosahující rychlosti až 177 km/h i silné krupobití.

Cena střechy za čtvereční stopu je vyčíslena na 21,25 dolarů, tedy přibližně 488 korun. Za metr čtvereční krytiny tak zájemce zaplatí přibližně 5 250 korun. V případě střechy o rozloze 185 metrů čtverečních se cena vyšplhá na částku přesahující 970 tisíc korun. Podle Tesly se však bude cena odvíjet od velikosti střechy i umístění.

tesla-model3-solar-roof-powerwall

Foto: Tesla

Domácnost oddaná výrobkům značky Tesla

K tomu Elon Musk dodává, že instalace Solar Glass Roof má v současné době smysl pouze v případě výstavby zcela nového domu, nebo pokud musí zájemce svou starou střechu kompletně vyměnit. Pokud však ví, že mu současná střecha je schopna posoužit minimálně dalších pět let, je podle něj rozumnější pořídit si klasické solární panely.

I přesto si Musk myslí, že v budoucnu bude střecha, která nebude schopna sbírat sluneční energii, spíše zvláštností. Tašky od Tesly označuje za ty, které tuto budoucnost odstartují, oživí střechy a vytvoří svět, kde se rozhlédnete po okolí a všechny střechy budou získávat energii ze slunečních paprsků. Hezká představa budoucnosti, ke které však povede nesnadná cesta. Je však možné, že podobně jako u elektromobilů to bude právě Tesla, která velký trend naplno odstartuje.

PPF Petra Kellnera kupuje za desítky miliard korun skupinu stojící za TV Nova

kellner1

Nejbohatší Čech Petr Kellner

0Zobrazit komentáře

Dlouhou dobu se spekulovalo o tom, kdo ovládne jednu z největších televizních stanic v zemi. Nakonec TV Nova připadne znovu do rukou Petra Kellnera, konkrétně jeho finanční skupiny PPF, která se dostala do finále v boji o CME. Kellner tak získá veškeré televizní aktivity skupiny, která má celkem 45 milionů diváků na pěti trzích. Vedle České republiky vysílá také v Bulharsku, Rumunsku, Slovinsku a na Slovensku.

Tuzemský trh CME ovládá se stanicemi Nova, Nova 2, Nova Sport 1 a 2, Nova Cinema nebo Nova Action. Hodnota transakce se má vyšplhat na 2,1 miliardy dolarů, respektive lehce přes 48 miliard korun. Přes polovinu této částky budou financovat banky BNP Paribas, HSBC, Credit Suisse, UniCredit a několik dalších. Celá akvizice by se měla dokončit kolem poloviny příštího roku, nyní bude procházet schválením regulačních orgánů.

Představenstvo CME se nicméně na převzetí jednohlasně shodlo. Souhlasit ovšem musí ještě akcionáři celé CME, komise Evropské unie a regulátoři v jednotlivých zemích, kde CME působí. PFF svůj záměr oznámila během nedělního večera v oficiální tiskové zprávě.

tvnova

Foto: CME / TV Nova

Pravidelné zpravodajství na Televizi Nova

„Nákupem společnosti CME, respektive jejích mediálních aktivit v pěti evropských zemích, sledujeme především cíl doplnit náš telekomunikační byznys ve střední a východní Evropě. Chceme využít synergie mezi tvorbou mediálního obsahu a jeho distribucí,“ říká k transakci Petr Kellner, kterému patří většinový podíl ve skupině PPF. Sám do skupiny CME nechce nějak výrazně zasahovat, dle jeho slov funguje dobře a motivem PFF je především rozvoj telekomunikačního a mediálního byznysu skupiny.

Samotnou skupinu CME vlastní z většiny americký telekomunikační obr AT&T, který se nicméně vyjádřil ve smyslu, že s transakcí souhlasí a naplno ji podpoří. PPF by tak do ruky dostalo aktivum více než 30 televizních kanálů, které by se připojily k vlastnictví jednoho z největších mobilních operátorů – O2. Právě skupina O2 zazněla od jednoho z našich zdrojů před dvěma lety jako potenciální kupující největší soukromé televize v zemi.

reactiveconf-2

Přečtěte si takéV Praze o budoucnosti programování. Na ReactiveConf promluví vývojáři z Amazonu, Microsoftu i ProductboarduV Praze o budoucnosti programování. Na ReactiveConf promluví vývojáři z Amazonu, Microsoftu i Productboardu

Důvodem prodeje měly být dlouhodobé dluhy, které CME získala akvizicí dalších televizních stanic v různých zemích. Televize Nova je ovšem již delší dobu podstatnou součástí skupiny, jelikož jí sama o sobě vydělává nejvíc peněz. Nakonec se prodej od O2 nedostal příliš daleko, jelikož ji vlastní právě PPF – to by nově mělo mít pod palcem nejen televizi Nova, ale celou skupinu.

Skupina PPF by přitom nebylo vlastníkem televize Nova poprvé. Většinový podíl v ní měla už v roce 2002, kdy zahájila množství restrukturalizačních změn a do několika let chtěla najít strategického partnera pro další spolupráci nebo možný prodej. O dva roky později už Novu kupovala za 642 milionů dolarů (tehdy kolem 16 miliard korun) skupina CME, která později vyplatila všechny ostatní akcionáře a stala se jediným vlastníkem.

skupina-nova

Televize Nova a další stanice mají opět patřit Petru Kellnerovi

Kellner tehdy na obchodu vydělal podle odhadů zhruba 8 miliard korun, a to za pouhé dva roky. Aktuální námluvy kolem prodeje nicméně CME svědčily a pochvalovali si to především akcionáři. Akcie mediální skupiny od začátku letošního roku poskočily o více než 70 procent a rostly i tržby a provozní zisk. Vedle českého trhu nejlépe fungují televizní stanice v Rumunsku.

Celý obchod je tak momentálně ve fázi finalizace a už během několika měsíců se ukáže, zda CME opravdu spadne do rukou Petra Kellnera, který by se díky tomu stal na tuzemském mediálním trhu jedním z nejvlivnějších hráčů. Vedle Andreje Babiše, vlastnícího vydavatelství Mafra, nebo Daniela Křetínského, jemuž zase patří mediální dům Czech News Center, tak vystoupí Kellner v rámci medií z pozadí a stane v centru zájmu téměř každého z nás.