Sousedská spolupráce. Slovák chce z Berlína zrychlovat globální přepravu a desítkami milionů ho podpoří i Češi

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

byways1

Foto: Byways

Simon Jordan a Alexander Palffy, spoluzakladatelé startupu Byways

0Zobrazit komentáře

Posílání balíků, kontejnerů a všeho dalšího napříč zeměkoulí je pro současný propojený svět zcela zásadní. Dvaatřicetiletý Slovák Alexander Palffy se pohybuje ve skladech od svých brigád na střední škole a v posledních letech prošel několika firmami, kde poznal úskalí i výzvy logistiky zblízka. Spojil se proto s Němcem Simonem Jordanem a společně založili startup Byways, s nímž chtějí zlepšit fungování dodavatelských řetězců.

Digitální systém pro správu nakládky a vykládky mezi nákladními vozidly a logistickými uzly vyvíjí Palffy s Jordanem v Berlíně, kde oba delší dobu působí. Své zkušenosti z logistického a automobilového průmyslu nyní chtějí zužitkovat pro vyřešení jedné z posledních částí velkých dodavatelských řetězců, kterou je propojení všech přepravních uzlů se všemi dopravci po celém světě.

„Během více než sedmi let působení ve skladech a také na straně dopravců jsem měl možnost pochopit, co logistiku a dodavatelský řetězec brzdí. Uvědomil jsem si, že jeden z hlavních problémů, který je příčinou vysokých nákladů a nízkých marží v odvětví, je způsoben chybějícím přehledem v reálném čase a nedostatečným proaktivním rozhodováním v procesu přepravy nákladu,” vysvětluje Alexander Palffy, CEO Byways.

byways-pallfy

Foto: Byways

Alexander Palffy, spoluzakladatel startupu Byways

V Byways proto chtějí do celého procesu přinést digitální nástroje, které usnadní práci plánovačům ve skladištích, dispečerům i řidičům a zvýší efektivitu celé logistiky. Jelikož je posílání zboží nepostradatelnou součástí světové ekonomiky, láká tento prostor také investory. Slovensko-německý startup tak hlásí první větší investici, do níž se zapojují i Češi.

Několik nižších jednotek milionů eur, v hrubém přepočtu několik vyšších desítek milionů korun, do Byways v rámci seedového kola financování vkládají kyperský Rider Global a tuzemský fond Reflex Capital, za nímž stojí Ondřej Fryc. Připojují se tak k několika angel investorům a fondům Entrepreneur First a Venista Venture, kteří firmu podpořili na úplném začátku.

Berlínský startup chce logistické procesy zmodernizovat pomocí umělé inteligence či strojového učení, díky kterým by mělo být plánování mnohem přesnější a jednodušší. „V některých skladech jsme viděli sofistikované špičkové automatizační technologie, jako jsou automatizovaná řízená vozidla nebo autonomní regálové nakladače, ale když jsme se jich zeptali, kdy přijede další kamion, museli zvednout telefon a zavolat dopravci,“ popisuje problém Simon Jordan, který působí v roli CTO.

V Byways se chtějí soustředit na středně velké společnosti, které mají na logistice závislý byznys, avšak často nedokážou všechny procesy nastavit a řídit efektivně. Podle Alexandra Palffyho je naprosto běžné, že zaměstnanci ve skladech a logistických uzlech celý den jen telefonují nebo vyřizují e-maily, aby se všechny dodávky zvládly odbavit. Výsledkem je neefektivní a nákladný proces jednak pro samotnou firmu, ale ve výsledku může mít dopad i na zákazníky například v podobě zpožděných zásilek.

Rubriku Startupy podporujíjt-retina