Špatné datum, vyšší cena, málo času na přestup. Při sólo cestování udělá většina lidí drahou chybu
Zájezd s cestovkou si už lidé dávno nekupují jen proto, že by si dovolenou neuměli zařídit. Podle Čedoku přibývá těch, kdo jen nemají čas na přípravu.
Cestovat na vlastní pěst je rozhodně velké dobrodružství. Jak to ale udělat, aby toho dobrodružství nebylo až moc nebo nebylo nečekaně nepříjemné? Průměrný cestovatel stráví plánováním a rezervací jedné cesty více než dva pracovní dny, generace Z dokonce ještě o čtyři hodiny víc. Tvrdí to loňský průzkum společnosti Priceline.
Server Expedia zase uvádí, že cestovatelé spotřebují několik dní před cestou více než 5 hodin denně konzumací obsahu týkajícího se dopravy, ubytování a navštívené lokality. Prohlížejí si weby, pouštějí videa a čtou diskuse.
„Když k tomu připočtete následnou komunikaci s dopravcem, ubytovatelem nebo třeba s místní půjčovnou aut či průvodcem a také nutnost rezervovat si některé vstupy do památek předem, vychází vám z toho slušný časový výdaj,“ říká Klára Divíšková, tisková mluvčí Čedoku. Právě úspora času a starostí je podle ní pro mnoho klientů hlavní motivací, proč si pořídí zájezd u cestovky, místo aby si ho organizovali sami.
Nejsou líní ani nezkušení, ale prostě už se přes rok naorganizovali dost jiných věcí.
„Nejsou líní ani nezkušení, ale prostě už se přes rok naorganizovali dost jiných věcí, v práci i doma. Teď chtějí vše, co s přípravou cesty souvisí, někomu přenechat. Aby dovolená byla odpočinkem už od prvního nápadu, nikoli vyčerpávajícím časem před odjezdem,“ dodává.
Ještě jeden aspekt přivádí k cestovkám klienty, kteří jindy rádi využívají i cestování na vlastní pěst. S přibývajícími platformami a možnostmi, jak pobyt zařídit online, přibývá i internetových podvodů nebo rizikových momentů, ve kterých se dá udělat chyba. Třeba s krátkým časem na přestup má podle výzkumu zkušenost 67 % cestovatelů, s rezervací hotelu nebo dopravy, která pak v případě potřeby nešla zrušit, 65 % z nich.
„Chyby se v online světě nedají eliminovat a možností i informací je tolik, že se riziku v podstatě nejde vyhnout. Ne každý se tím chce o dovolené zabývat, a tak si raději vybere zájezd, u kterého má jistotu, že je vše zajištěno, a může starosti pustit z hlavy,“ říká Klára Divíšková. Dodává, že nejvíce zájezdů se sice prodá online, ale rostou i prodeje v kamenných provozovnách. Klienti se do nich vrátili a chtějí si o výběru popovídat nebo se prostě poradit.
Stát se přitom může ledacos, co málokoho před cestou napadlo. Ztráta dokladů, bolest zubů, ztracené dítě či pes, bloudění v horách, užší postel než sliboval web. „Většinou počítáme s tím, že se to děje druhým lidem a nám se nic nemůže stát. V kritickou chvíli je pak úlevné mít po ruce účinnou pomoc,“ vypráví Klára Divíšková. Ať už je to nonstop asistenční linka, nebo česky mluvící delegát na místě.
Přibývá podle ní i single cestovatelů, kteří na cesty vyrážejí právě s cestovkou za zády. „Cestovní kanceláře už tu dávno nejsou jen pro seniory nebo rodiny s dětmi a vyrazit s Čedokem neznamená lehnout si na přelidněnou pláž. Stejně tak můžete zažít adrenalin, vidět opuštěná místa nebo vyrazit za kulturou a potkat zajímavé lidi,“ vysvětluje.
Většinou počítáme s tím, že se to děje druhým lidem a nám se nic nemůže stát.
Ve hře je ale ještě jeden podstatný důvod, proč lidé volí cestovku, místo aby si dovolenou sestavili sami: cena. Cestovní kanceláře nabízejí výhodné balíčky, které zahrnují nejen letenky a ubytování, ale i dopravu, stravování a fakultativní výlety. Tyto balíčky bývají často výhodnější než individuální rezervace a mohou ušetřit i stovky nebo tisíce korun.
Cestovní kancelář přitom spolupracuje s prověřenými dodavateli, garantuje kvalitu a dodržení všech dohodnutých služeb. V případě problémů s ubytováním, letenkami nebo jinými službami má cestovatel možnost se obrátit přímo na český subjekt, což je mnohem pohodlnější než řešit problémy přímo v cizí zemi.
„Pokud si klient zvolí kompletní balíček, může být cena i o 15–20 % nižší, než kdyby jednotlivé služby rezervoval sám,“ dodává Divíšková a pokračuje: „A to nemluvě o tom, že naše kancelář zajišťuje nonstop asistenční služby a česky mluvící delegáty, což znamená, že v případě problémů mají naši klienti pomoc k dispozici okamžitě.“
Nejde přitom jen o základní služby jako ubytování nebo doprava. Pro hladkou dovolenou je potřeba také pojištění, někdy víza a transfery. To vše u předem zorganizovaného zájezdu neřeší cestovatel sám. „Může se soustředit na to, co je opravdu důležité – užít si svou dovolenou bez starostí,“ dodává Divíšková.








Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.