Meta chystá největší propouštění ve své historii. O práci přijde přes 11 tisíc lidí

Matka Facebooku, WhatsAppu a Instagramu je další z řady technologických obrů, kteří doplácejí na aktuální makroekonomickou situaci a musí šetřit.

Peter BrejčákPeter Brejčák

Mark Zuckerberg, zakladatel a šéf Facebooku a také společnosti Meta

0Zobrazit komentáře

Rostoucí náklady i slabší zájem inzerentů. Společnost Meta se přidává k řadě dalších globálně působících technologických gigantů jako Alphabet, Amazon i Apple, kteří pod tlakem aktuální situace na trzích přistupují k úsporným opatřením. Matka populárních sociálních sítí ve středu oznámila, že propustí přes 11 tisíc lidí, což odpovídá zhruba třinácti procentům její pracovní síly.

V případě Mety jde o jedno z nejmasovějších propouštění v technologickém sektoru. V září přitom její zakladatel a šéf Mark Zuckerberg mluvil o zastavení náboru nových zaměstnanců a již před létem vyzval pracovníky, kteří nejsou připraveni podávat výkony, k odchodu. Zmrazení náboru až na výjimky potrvá minimálně do konce prvního kvartálu příštího roku.

Takto masové propouštění je první v osmnáctileté historii firmy. Jiné technologické společnosti jako Microsoft, Twitter, Stripe či Lyft již propustily další tisíce zaměstnanců. Technologiím a jejich akciím se dařilo v čase koronavirové pandemie, letos se jich ale velmi nepříznivě dotýká vysoká inflace a rychle rostoucí úrokové sazby.

„Nejenže se online obchodování vrátilo k dřívějším trendům, ale makroekonomický pokles, zvýšená konkurence a ztráta reklamních signálů způsobily, že máme mnohem nižší příjmy, než jsem očekával,“ uvedl ve zprávě zaměstnancům generální ředitel Mark Zuckerberg. „Spletl jsem se a beru za to zodpovědnost,“ dodal.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zuckerberg zdůraznil, že firma se musí stát kapitálově efektivnější a uvedl, že společnost přesune zdroje do oblastí růstu s vysokou prioritou, jako je vyhledávač AI, reklama a obchodní platformy, ale i projekt metaverse, tedy virtuálního vesmíru. Zuckerberg tomuto projektu pevně věří, samotní investoři však tuto vizi moc nesdílejí – jen letos akcie Mety ztratily již více než dvě třetiny své hodnoty.

Aktuální kroky firmy mají vést k větší kapitálové efektivnosti, po čemž ostatně investoři volali již delší dobu. Jak na Twitteru upozornil Gene Munster z americké investiční společnosti Loup, propuštění jedenácti tisíc zaměstnanců by Metě mělo ročně ušetřit 2,5 miliardy dolarů, tedy přes šedesát miliard korun.

S přispěním ČTK

Rošáda u sportovních obrů. Bývalý šéf značky Puma bude šéfovat konkurenčnímu Adidasu

Novým generálním ředitelem Adidasu se od prvního ledna příštího roku stane Bjørn Gulden, který nahradí dosluhujícího Kaspera Rørsteda.

Filip HouskaFilip Houska

bjorn

Foto: Puma

Bjørn Gulden, někdejší šéf Pumy a od 1. ledna generální ředitel společnosti Adidas

0Zobrazit komentáře

Nejprve rozvíjeli svou společnou sportovní firmu, pak se pohádali kvůli náklonnosti k nacismu v Německu a šli si po svém. Zatímco Adolf Dassler rozjel v roce 1949 značku Adidas, jeho bratr Rudolf Dassler založil konkurenční Pumu. Teď obě úspěšné sportovní firmy našly v jedné věci společnou řeč. Do ředitelského křesla Adidasu totiž přichází člověk, který devět let vedl právě zmíněnou Pumu.

Novým šéfem Adidasu se od prvního ledna příštího roku stane Bjørn Gulden, který nahradí dosluhujícího Kaspera Rørsteda. Ten svůj zájem o odchod z pozice generálního ředitele jednoho z nejznámějších sportovních podniků oznámil už v srpnu, umožněno odejít mu bude už tento pátek. Do doby, než nastoupí nová posila, bude kormidlo držet finanční ředitel Harm Ohlmeyer.

Sedmapadesátiletý Bjørn Gulden, který se narodil ve švýcarském Curychu, ale národností je Nor, nebude v Adidasu úplným cizincem. Ve firmě již působil v letech 1992 až 1999, kdy byl seniorním viceprezidentem pro doplňky a vybavení. Vyzkoušel si i štaci v dánské šperkařské firmě Pandora, ovšem největší profesní slávu zažil v německé Pumě, které velel od roku 2013.

„Jsme velmi rádi, že můžeme Bjørna Guldena přivítat zpět v Adidasu. Přináší téměř třicet let zkušeností v oblasti sportovního zboží a obuvi. Díky tomu zná toto odvětví velmi dobře a čerpá z bohaté sítě kontaktů v oblasti sportu a maloobchodu,“ uvádí Adidas v oficiálním vyjádření na svém webu a připomíná, co pod jeho taktovkou Puma zažila – a jak se změnila.

kasper_rorsted_adidas

Foto: Adidas

Kasper Rørsted, CEO Adidasu

Za jeho vedení se z Pumy, která se dříve profilovala jako ryze sportovní značka, začal stávat brand, jenž měl blízko k lifestylu. Spolupráce s různými celebritami a vydávání streetwearovějších kousků pak firmě zajišťovalo rekordní finanční výsledky – loni utržila přes 6,8 miliardy eur (164 miliard korun) s čistým ziskem 310 milionů eur (7,4 miliardy korun).

Akcie Adidasu na oznámení o příchodu nového ředitele reagovaly pozitivně a posílily o přibližně tři procenta. Novinka navíc přichází v době, kdy německá firma neprožívá nejšťastnější období. Zčásti za to mohou kontroverzní komentáře rappera a módního návrháře Kanyeho Westa, kvůli kterým s ním musela ukončit dobře rozjetou spolupráci.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

macaly-founders2

Přečtěte si takéStartup prodali za stovky milionů, teď možná narazili na zlatou žíluPrvní startup prodali za stovky milionů, se druhým se rok plácali. Teď možná narazili na zlatou žílu

Problémy má také se svými zákazníky, konkrétně v Číně, která byla dříve jeho nejrychleji rostoucím trhem na světě. V první polovině tohoto roku však Adidasu prodej v této asijské zemi klesl nejméně o třetinu, a to kvůli bojkotu ze strany spotřebitelů a problémům Adidasu při uzavírání smluv o propagaci zboží s místními celebritami.

Jestli se Bjørnu Guldenovi podaří tyto nepříjemnosti nějakým způsobem zvrátit, je otázkou pro vedení firmy a její představenstvo. Ovšem může jít o dobrou vzpruhu. Zajímavostí je, že příchozí šéf v minulosti hrál profesionálně fotbal, a to rovnou prestižní německou Bundesligu. V polovině osmdesátých let hájil barvy Norimberku.