Startup UiPath s investicí od českých Credo Ventures posunul svou hodnotu na obřích 7 miliard dolarů

Bartoš Ondřej foto Tomeš_16 (1)

Foto: Credo

Ondřej Bartoš, Partner v Credo Ventures

0Zobrazit komentáře

V Česku a ostatně i na Slovensku je jen málo startupů, kterým se podařilo v průběhu let dosáhnout valuace přesahující jednu miliardu korun, natož na status tzv. amerického jednorožce (unicorn) s minimální hodnotou 1 miliarda dolarů. Skvěle našlápnuto k tomu má z českých zástupců především Productboard Huberta Palána a Daniela Hejla, do kterého jako jeden z prvních investorů vložil peníze český investiční fond Credo Ventures.

Právě Credo má jako jeden z mála fondů čich na obrovské příležitosti a již několikrát se mu podařilo od absolutních začátků pomoci startupům až k prestižnímu globálnímu statusu. Výjimkou není ani jedna z dalších jeho investic, původem rumunský startup UiPath, který vznikl v roce 2015 a který v posledních letech nezastavitelně roste.

Ke konci března jsme informovali o jeho další investici ve výši 400 milionů dolarů, jež měla posunout hodnotu UiPath na několikanásobného jednorožce. A zatímco tehdy nechtělo ani české Credo Ventures ani samotný startup investici komentovat, včera již byla potvrzena oficiálně a ještě k došlo na navýšení sumy.

uipath_ceo

Foto: UiPath

Daniel Dines, zakladatel a CEO UiPath

Rumunský startup totiž vybral v Series D oproti tehdejší informaci o 168 milionů navíc, celkem tedy 568 milionů dolarů, které potvrdily posunutí hodnoty startupu na ohromných 7 miliard dolarů, v přepočtu téměř 160 miliard korun. Dobrou zprávou navíc je, že je startup dle svého CEO Daniela Dinese velmi blízko k černým číslům a v následujících letech by již měl být ziskový.

Robotizací k vyšší efektivitě

Aktuálně má více než 400 tisíc zákazníků po celém světě, především pak ve Spojených státech, a v plánovaných ročních příjmech má při aktuálním počtu uživatelů obrat 200 milionů dolarů, což je o 50 milionů více než před půl rokem. UiPath začal s rapidním růstem především v minulém a letošním roce. Loni nabral na investicích celkem 418 milionů dolarů ve dvou kolech, kde se jednoho z nich zúčastnilo i zmíněné Credo, a nevypadá to, že by chtěla rumunská firma v čele s Danielem Dinesem nějak polevovat.

UiPath zjednodušuje firmám interní procesy, které jsou v lidských rukou často repetitivní a je možné je automatizovat, čímž se zvyšuje nejen efektivita, ale především snižují náklady na určité úkoly a pozice. Jednotlivé integrace lze nastavovat za pomoci jednoduchého vizuálního editoru, který provádí uživatele krok po kroku zapojením nejrůznějších úkolů.

hubert-palan-productboard

Přečtěte si takéHubert Palán z Productboardu: Dominovat budou firmy, které dokonale porozumí potřebám zákazníkaHubert Palán z Productboardu: Dominovat budou firmy, které dokonale porozumí potřebám zákazníka

V příštích 12 až 24 měsících by se navíc UiPath chtěli podívat na burzu. Mezitím pravděpodobně projdou ještě alespoň jedním kolem financování a budou se naplno snažit nejen o maximální růst, ale také udržení budoucího profitu. Po největším růstu přijde přechod ze soukromých rukou k akcionářům, to už bude muset firma hlídat i jiné metriky.

uipath-office

Kanceláře rumunského startupu UiPath

Mezi aktuálními zákazníky startupu jsou i takové firmy jako Google, McDonald’s, Uber, Virgin Media, Orange nebo třeba Duracell. Ostatně i jeho služby míří především na velké korporátní klienty, kteří mohou změnu procesů uvnitř firmy pocítit na svých finančních výkazech nejvíc. Podobné firmy jako UiPath jsou často brány jako někdo, kdo jde proti pomoci lidem a snaží se jim v podobných korporacích brát práci, opak je ale pravda, alespoň dle slov samotné společnosti.

Cílem je lidem odebrat břemeno opakujících se a nudných úkolů, aby se mohli naplno soustředit na důležitější problémy, které robotizace řeší jen těžko. Především věci spojené s kritickým myšlením a pokročilými operacemi, jež prozatím nelze plně nahradit softwarem. V rámci firem jako takových je to ovšem budoucnost, na kterou sází nejen UiPath, ale i jeho investoři naplno.

Konec plastových lahví na maratonech. Běžci v Londýně se občerstvovali jedlými kapslemi z mořských řas

Nela VítováNela Vítová

ooho-maraton
0Zobrazit komentáře

Ekologie je v poslední době stále skloňovanějším tématem a v důsledku toho vzniká nejen spousta nových organizací bojujících za lepší životní prostředí, ale ekologickou stopu se snaží snížit i ty existující. Týká se to i všemožných běžeckých závodů, které za sebou každoročně nechávají desítky tisíc kilogramů plastového odpadu, a to zejména kvůli plastovým lahvím s vodou, jež se v průběhu závodů rozdávají běžcům. Při nedělním londýnském maratonu se proto organizátoři rozhodli, že některé plastové lahve nahradí ekologickými kapslemi z mořských řas, které se během několika málo týdnů zcela rozloží.

Nové inovativní kapsle nesou název Ooho a za jejich vývojem stojí londýnský startup Skipping Rocks Lab vedený absolventy umělecké školy Royal College of Art Rodrigem Garciou Gonzalezem a Pierrem Paslierem. Jde o rozložitelné váčky, které mohou být naplněné vodou nebo jakoukoliv jinou tekutinou. Jejich obal je tvořen speciální látkou vyrobenou z mořských řas, proto je 100% ekologický a přirozeně se rozloží do čtyř až šesti týdnů, tedy za zhruba stejnou dobu jako ovoce. Člověk obal buď rozkousne a vypije jeho obsah, nebo ho muže klidně sníst celý, je totiž zdravotně nezávadný.

ooho-capsule1

Pořadatelé slavného londýnského maratonu se pro inovativní kapsle rozhodli především proto, že cílem letošního ročníku bylo uspořádat nejekologičtější závod vůbec. Loňský maraton v Londýně po sobě totiž zanechal zhruba 760 tisíc plastových lahví poházených po ulicích hlavního města, a tak se pořadatelé letos zaměřili na snížení tohoto čísla alespoň o 215 tisíc kusů.

Základem obalu jsou mořské řasy

Rodrigo Garcia Gonzalez a Pierre Paslier začali na vývoji technologie kapslí Ooho pracovat již v roce 2013. Díky tomu vytvořili materiál s názvem Notpla, jehož základ tvoří hnědá mořská tráva. Ta se v přírodě rozloží ještě rychleji než syntetické vlákno PLA vyrobené z rostlinných materiálů, které se často používá jako náhražka plastu. Výhodou obalu Notpla je i to, že může být využit jako ochrana proti vodě a mastnotě při výrobě různých obalových materiálů. Výrobu kapslí zajišťuje sama společnost Skipping Rocks Lab přímo v Anglii.

Ačkoliv jsou kapsle přírodní, nemusí obsahovat pouze vodu. Naopak je možné je naplnit jakoukoliv tekutou složkou od nápojů až po různé omáčky a dipy, proto také firma ve velké míře spolupracuje s různými značkami. Již v minulosti se spojila s několika vybranými, skrze které nabízela například kečup a jiné omáčky pro distributory rychlého občerstvení či dodávala koktejly v ekologickém balení na hudebních festivalech.

ooho-maraton2

Pro účely londýnského maratonu se firma již poněkolikáté spojila s výrobcem energetických nápojů Lucozade. Kapsle, které byly naplněny nápojem Lucozade Sport Orange, byly běžcům rozdávány v průběhu běhu na několika stanicích a celkem se jich nakonec rozdalo více než 30 tisíc. Zcela poprvé se tyto dvě firmy spojily loni na podzim při příležitosti zářijového maratonu v Richmondu. Od té doby se kapsle objevily již na několika dalších sportovních událostech, ale žádná z nich nenabízela možnost představit novinku tolika lidem jako právě na londýnském maratonu, kterého se každoročně účastní více než 40 tisíc běžců.

future-port-prague2018_1

Přečtěte si takéNejvětší futuristická akce ve střední Evropě bude opět v Praze. Future Port se letos přesouvá na VýstavištěNejvětší futuristická akce ve střední Evropě bude opět v Praze. Future Port se letos přesouvá na Výstaviště

Při závodu byl letos celkový počet stanic s nápoji snížen z 26 na 19 včetně toho, který nabízel kapsle Ooho. Dva ze stánků dokonce rozdávaly nápoje v rozložitelných kelímcích. Ačkoliv se i letos rozdaly tisíce plastových lahví, značka Lucozade Sport je slíbila vyrobit z recyklovatelného plastu pro menší zatížení životního prostředí. Lahve tak budou nyní odvezeny do zařízení, kde budou recyklovány a následně se z nich vyrobí nové pro další využití.

„Jsme pyšní na to, že naše lahve vyrobené pro příležitosti různých sportovních událostí jsou vyrobeny ze 100% recyklovatelného plastu. Tyto ambiciózní kampaně pro nás znamenají, že můžeme pokračovat v boji proti plastům a minimalizovat náš dopad na životní prostředí,“ sdělila pro magazín Dezeen Michelle Normanová, ředitelka vnějších záležitostí a udržitelnosti Lucozade Ribena Suntory, pod níž jednotlivé značky Lucozade spadají.

ooho-capsule2