Startup UiPath s investicí od českých Credo Ventures posunul svou hodnotu na obřích 7 miliard dolarů
V Česku a ostatně i na Slovensku je jen málo startupů, kterým se podařilo v průběhu let dosáhnout valuace přesahující jednu miliardu korun, natož na status tzv. amerického jednorožce (unicorn) s minimální hodnotou 1 miliarda dolarů. Skvěle našlápnuto k tomu má z českých zástupců především Productboard Huberta Palána a Daniela Hejla, do kterého jako jeden z prvních investorů vložil peníze český investiční fond Credo Ventures.
Právě Credo má jako jeden z mála fondů čich na obrovské příležitosti a již několikrát se mu podařilo od absolutních začátků pomoci startupům až k prestižnímu globálnímu statusu. Výjimkou není ani jedna z dalších jeho investic, původem rumunský startup UiPath, který vznikl v roce 2015 a který v posledních letech nezastavitelně roste.
Ke konci března jsme informovali o jeho další investici ve výši 400 milionů dolarů, jež měla posunout hodnotu UiPath na několikanásobného jednorožce. A zatímco tehdy nechtělo ani české Credo Ventures ani samotný startup investici komentovat, včera již byla potvrzena oficiálně a ještě k došlo na navýšení sumy.
Rumunský startup totiž vybral v Series D oproti tehdejší informaci o 168 milionů navíc, celkem tedy 568 milionů dolarů, které potvrdily posunutí hodnoty startupu na ohromných 7 miliard dolarů, v přepočtu téměř 160 miliard korun. Dobrou zprávou navíc je, že je startup dle svého CEO Daniela Dinese velmi blízko k černým číslům a v následujících letech by již měl být ziskový.
Robotizací k vyšší efektivitě
Aktuálně má více než 400 tisíc zákazníků po celém světě, především pak ve Spojených státech, a v plánovaných ročních příjmech má při aktuálním počtu uživatelů obrat 200 milionů dolarů, což je o 50 milionů více než před půl rokem. UiPath začal s rapidním růstem především v minulém a letošním roce. Loni nabral na investicích celkem 418 milionů dolarů ve dvou kolech, kde se jednoho z nich zúčastnilo i zmíněné Credo, a nevypadá to, že by chtěla rumunská firma v čele s Danielem Dinesem nějak polevovat.
UiPath zjednodušuje firmám interní procesy, které jsou v lidských rukou často repetitivní a je možné je automatizovat, čímž se zvyšuje nejen efektivita, ale především snižují náklady na určité úkoly a pozice. Jednotlivé integrace lze nastavovat za pomoci jednoduchého vizuálního editoru, který provádí uživatele krok po kroku zapojením nejrůznějších úkolů.
V příštích 12 až 24 měsících by se navíc UiPath chtěli podívat na burzu. Mezitím pravděpodobně projdou ještě alespoň jedním kolem financování a budou se naplno snažit nejen o maximální růst, ale také udržení budoucího profitu. Po největším růstu přijde přechod ze soukromých rukou k akcionářům, to už bude muset firma hlídat i jiné metriky.
Mezi aktuálními zákazníky startupu jsou i takové firmy jako Google, McDonald’s, Uber, Virgin Media, Orange nebo třeba Duracell. Ostatně i jeho služby míří především na velké korporátní klienty, kteří mohou změnu procesů uvnitř firmy pocítit na svých finančních výkazech nejvíc. Podobné firmy jako UiPath jsou často brány jako někdo, kdo jde proti pomoci lidem a snaží se jim v podobných korporacích brát práci, opak je ale pravda, alespoň dle slov samotné společnosti.
Cílem je lidem odebrat břemeno opakujících se a nudných úkolů, aby se mohli naplno soustředit na důležitější problémy, které robotizace řeší jen těžko. Především věci spojené s kritickým myšlením a pokročilými operacemi, jež prozatím nelze plně nahradit softwarem. V rámci firem jako takových je to ovšem budoucnost, na kterou sází nejen UiPath, ale i jeho investoři naplno.