Tesla bude vyrábět elektromobily a baterie kousek za našimi hranicemi. Evropskou Gigafactory postaví v Berlíně

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

tesla-gigafactory2

Foto: Tesla

Tesla Gigafactory 2 ve Spojených státech

0Zobrazit komentáře

Po letech spekulací je definitivně jasno, kde bude stát další továrna Gigafactory. Právě tak se jmenuje výrobní linka, z níž sjíždí jednak elektromobily a jednak baterie, které je pak pohání, od kalifornské automobilky Tesla. Její šéf Elon Musk nyní prozradil, že si pro první evropskou Gigafactory vybral Berlín.

Očekávanou lokalitu již čtvrté továrny oznámil Musk příhodně během předávání cen Golden Steering Wheel od německého deníku AutoBild s tím, že Berlín je pro ni skvělým místem a Tesla v hlavním německém městě plánuje zároveň vybudovat i inženýrské a konstrukční centrum.

Jak je Muskovým dobrým zvykem, své vyjádření pak doplnil ještě na Twitteru, kde prozradil, že berlínská Gigafactory bude produkovat jednak baterie, ale také pohonné jednotky a samotné elektromobily, počínaje Modelem Y. Očekávaný hybrid mezi Modelem X a Modelem 3 firma představila letos v březnu a do výroby by se měl dostat v příštím roce.

elon-musk-tesla-china

Foto: Tesla

Elon Musk při zahájení stavby nové továrny v Číně

Podle deníku The Financial Times bude první evropská Gigafactory, která naváže na dvě fabriky ve Spojených státech a jednu v Číně, stát poblíž nového letiště, které se v Berlíně již několik let buduje, a fungovat by měla od roku 2021.

Jedná se každopádně o dlouho předpokládaný krok, který sám Elon Musk několikrát zmiňoval, ale až dosud nebylo jasné, kam evropskou Gigafactory postaví. V minulosti se dokonce mluvilo i o České republice, ale tyto spekulace se ukázaly jako liché.

rebel-whopper-bk

Přečtěte si takéRostlinná revoluce v Burger Kingu. V Česku se začíná prodávat Rebel Whopper s falešným masemRostlinná revoluce v Burger Kingu. V Česku se začíná prodávat Rebel Whopper s falešným masem

Berlínská továrna tak naváže na poslední expanzi do Šanghaje, kam se Tesla vydala zejména proto, že chtěla začít ve velkém dodávat na lukrativní čínský trh nové a dostupnější Modely 3. Jelikož i právě s Modelem 3 a dalšími vozy, které teprve chystá, včetně zmíněného Modelu Y, chce ještě ve větším vtrhnout i do Evropy, kontinentální továrna se jistě bude hodit.

tesla-model-y-1-min

Foto: Tesla

Tesla Model Y

„Německé inženýrství je vynikající, což je jeden z důvodů, proč stavíme naši evropskou Gigafactory v Německu,“ uvedl podle FT Musk během slavnostního večera s tím, že se v Německu dělají jedny z nejlepších aut na světě. Byť třeba do nového plně elektrického Porsche Taycan, které se začalo s Teslou v lecčems porovnávat, si již několikrát rýpl.

Poté, co šéf Tesly oznámil lokalitu nové továrny, si nakonec odnesl z Golden Steering Wheel i jednu z cen, když byl Model 3 označen za nejlepší auto střední vyšší třídy. Elona Muska a jeho automobilku na pódiu chválil i sám šéf Volkswagenu Herbert Diess, který ocenil pionýrství Tesly a to, že celý automobilový průmysl posouvá kupředu.

Právě VW a vlastně většina ostatních automobilek světa se v posledních letech a především měsících začíná významně přesouvat k elektromobilitě a přestože má tato změna různé podoby, u Tesly se může v lecčems inspirovat každý. Ostatně samotný Volkswagen chce v příštích deseti letech vyprodukovat přes 22 milionů elektrických vozidel a nedávno ukázal svůj první „masový“ elektromobil.

tesla-Model 3 Performance – Red Front Motion – SF Skyline

Foto: Tesla

Tesla Model 3

Byť je zatím Tesla na poli elektromobilek relativně neomezeným vládcem, alespoň co se týče prodejů a popularity, Hess Muska přátelsky upozornil na to, že německý autoprůmysl teď významně investuje a Tesla by si určitě měla dávat pozor. Právě souboj následujících let mezi tradičními automobilkami, které sice mají obrovské množství peněz a výrobní kapacity, avšak v elektromobilitě zaspaly, a dravou Teslou bude zajímavý.

Na vavřínech nechce pochopitelně usnout ani kalifornský výrobce, který letos představil zmíněný Model Y a již v příštím týdnu chystá Elon Musk odhalit další očekávaný vůz. Tentokrát půjde o pick-up, který bude opět plně elektrický a Musk ho zatím označuje jako „cybertruck“. Ostatně na Twitteru jednomu uživateli nedávno odpověděl, že se nové auto nepodobá ničemu, co se zatím objevilo na internetu, a je bližší spíše obrněnému transportéru budoucnosti.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Nejoblíbenější český vůz i jako plug-in hybrid. Škoda odhalila čtvrtou generaci modelu Octavia

skoda-octavia-iv-combi-hybrid-charging-min

Foto: Škoda Auto

Vůbec poprvé bude Octavia nabízena i v plug-in hybridní verzi

0Zobrazit komentáře

Přepracovaný vnější design, inovativní pohonné systémy, bohatší vnitřní prostory i nové pojetí interiéru s několika technologickými novinkami. To všechno přináší čtvrtá generace modelu Octavia od Škoda Auto.

V roce 2018 byla vůbec nejprodávanějším vozem na českém trhu Škoda Octavia. V roce 2017 to byla taktéž Škoda Octavia. V roce 2016 opět Škoda Octavia, v roce 2015 překvapivě Škoda Octavia… asi tušíte, kam tím míříme.

Model Octavia mladoboleslavského výrobce je v tuzemsku fenoménem, kterého se za celou dobu jeho výroby prodalo již 6,5 milionu kusů. Vůbec první Octavia byla vyrobena v roce 1959 a to znamená, že letos slaví 60 let, což se Škoda rozhodla oslavit příchodem její nové, v pořadí již čtvrté, generace verze vyráběné pod koncernem Volkswagen.

„Octavia má pro značku Škoda velký význam. Proto jsme tento vůz zcela nově vyvinuli. Výsledkem je nejlepší Octavia všech dob, která je prostornější, praktičtější a bezpečnější než kdy předtím. Nová generace, která přichází právě v době šedesátiletého výročí, znamená velký krok kupředu,“ říká Bernhard Maier, předseda představenstva automobilky.

skoda-octavia-iv-combi_3-min

Foto: Škoda Auto

Designově největší změnu prodělala přední maska, která je dynamičtější

„Během uplynulých šedesáti let se Octavia podílela na pozitivním vývoji společnosti Škoda Auto a také značky Škoda. Jsem přesvědčen, že nová generace pomůže tento pozitivní vývoj nadále udržet,“ doplňuje Maier.

Designéři Škodovky dostali za úkol nadělit Octavii dárek v podobě zcela nově pojatého vzhledu. Škodovka hovoří o novém designovém jazyku s vysokou vizuální dynamikou, který se zároveň podílí na lepších aerodynamických schopnostech vozu. Příď dostala nový nárazník s ostřeji řezanými a níže situovanými světlomety standardně vybavenými LED technologií. Ta našla své uplatnění i u zadních lamp, které ji využívají pro zpětná, brzdová i zadní mlhová světla.

Oproti předchozí generaci se nová Octavie opět o něco zvětšila, což se dotklo i jejího zavazadlového prostoru. Ten se nafoukl o 30 litrů u verze Combi a o 10 litrů u liftbacku. Nově tak Octavia nabídne zavazadlový prostor o objemu 640, potažmo 600 litrů.

skoda-octavia-iv-liftback_3-min

Foto: Škoda Auto

4. generace Octavia ve verzi liftback

skoda-octavia-iv-combi4-min

Foto: Škoda Auto

4. generace Octavia ve verzi kombi

Elektrifikovaná verze

Nově pojatý vzhled vozu však není jen o větší atraktivitě a bohatších vnitřních prostorech, ale funkčně se podílí na nižší spotřebě paliva a snižování emisí vozů. S těmi chce automobilka bojovat i prostřednictvím palety pohonných jednotek, které by měly být daleko více úsporné a šetrné k životnímu prostředí.

Kromě klasických TDI, TSI a pohonu na CNG totiž Škoda poprvé nabídne Octavii s mild-hybridním pohonem a také plug-in hybridním pohonným ústrojím. Ten v sobě zkombinuje benzínovou jednotku 1,4 TSI o výkonu 115 kW spolu s elektromotorem o výkonu 75 kW a převodovkou DSG.

skoda-octavia-iv-combi_2-min

Foto: Škoda Auto

Vůbec poprvé bude Octavia nabízena i v plug-in hybridní verzi

Takový vůz o celkovém systémovém výkonu 150 kW dostane 13kWh baterii, která mu umožní ujet na čistě elektrický pohon až 55 kilometrů dle režimu WLTP. Tato verze Octavie ponese název Octavia iV čímž se hrdě hlásí k elektrifikované rodině značky Škoda, ve které se již dříve představilo čistě elektrické Citigo a plug-in hybridní Superb.

Interiér s novou tváří

Vcelku výraznou proměnou si prošel i interiér vozu. Ten dostal přepracovaný dvouramenný multifunkční volant, palubní desku rozdělenou do několika horizontálních úrovní a se samostatně stojící obrazovkou. Novinkou je taktéž LED ambientní osvětlení celého interiéru, které přidává na pocitu luxusu, stejně jako chromované prvky na středové konzoly, nové měkčené materiály či ergonomicky tvarovaná sedadla.

Vůbec poprvé budou moci řidiči nové Octavie využít služeb head-up displeje, který na čelní sklo promítne informace o rychlosti, rozpoznané dopravní značky či instrukce z navigace, které bude jinak standardně zobrazovat až 10,25palcový displej Virtuálního Kokpitu. Displej bude zprostředkovávat infotainment vozu, který bude možné částečně ovládat gesty, nebo skrze hlasovou asistentku Lauru hovořící česky.

skoda-octavia-iv_4-min

Foto: Škoda Auto

Interiér vozu má velmi moderní tvář

Škoda jde s dobou i co se konektivity vozu týče. Díky zabudované eSIM bude vůz vždy online a nabídne až pět USB-C konektorů, spolu s bezdrátovým nabíjením mobilů v tzv. Phone Boxu.

Udržet krok s dobou

Pokud byste hledali v interiéru vozu vybaveného automatickou převodovkou DSG klasickou volící páku, můžete hledat marně. Octavia je vůbec prvním modelem značky, jehož automatická převodovka bude doplněna systémem shift-by-wire, u kterého probíhá volba jízdního režimu elektronicky, pomocí malého modulu na středové konzoli. To je jedna z unikátních novinek, u které bude zajímavé sledovat, jak se s ní řidiči sžijí, podobně jako s detekcí rukou na volantu.

Samozřejmostí je přítomnost celé řady asistenčních systémů jako Asistent vyhýbání, Asistent pro odbočování, Asistent rozpoznávání značek, Asistent jízdních pruhů, hlídání mrtvého úhlu a podobně. Ty dohromady tvoří tzv. Travel Assist, který se postará o co nejhladší cestování bez jakýchkoliv problémů. A pokud by k nim přeci jen došlo, ochranu posádky zajistí až devět airbagů.

skoda-octavia-iv_1-min

Foto: Škoda Auto

Ruční brzdu ani páku automatické převodovky DSG tu nehledejte

Nebyla by to Škoda, kdyby Octavii nevybavila i některými novinkami ze sektoru Simply Clever, který přináší do vozů tuzemského výrobce jednoduché, avšak praktické detaily. Octavia čtvrté generace v rámci nich dostane například odkládací kapsy na mobilní telefony v zadní části předních sedadel, odkládací prostor v předních dveřích, kde je k nalezení deštník či smetáček na sníh, a verze kombi dostane paket pro spaní na zadních sedadlech.

Cena vozu bude známa až koncem toho měsíce, kdy bude spuštěn online konfigurátor. Dodávky by měly být naplno spuštěny v prvním čtvrtletí příštího roku. Až na elektrifikovaný pohon je nová Octavia spíše evolucí nežli výraznější revolucí. Více než vnější design zaujme vzhled interiéru a nejrůznější technologické vychytávky, které přináší. I tak je čtvrtá generace modelu Octavia od Škoda Auto velmi atraktivním automobilem a troufáme si již nyní odhadovat, že i tato generace nadále ponese titul jedničky českého trhu, které je s Octavií tak pevně spjato.

skoda-octavia-iv-touch-bar-min

Foto: Škoda Auto

Dotykový displej infotainmentu může mít až 10,25″ v rámci výbavy Virtuálního Kokpitu