Tesla jako mašina na peníze. Elon Musk zpeněží i rozbitá okénka Cybertrucku, vytiskne je na trička

cybertruck-tshirt

Foto: Tesla/CzechCrunch

Rozbité okno Cybertrucku Tesla využije na tričkách

0Zobrazit komentáře

O střepech se říká, že přinášejí štěstí. Ovšem v případě Tesly přinášejí střepy spíše miliony, tedy pokud se jedná o střepy z okének Cybertrucku, která byla rozbita během jeho premiéry. Nejenže tato událost zajistila Cybertrucku prostor na titulních stranách médií po celém světě, ale nyní se rozbité okno dostane i na trička, která bude Tesla prodávat v rámci svého e-shopu.

Prodej reklamních a reprezentačních předmětů fanouškům, známé jako merchandising, je velice oblíbeným způsobem, jak si společnosti i známé osobnosti přivydělávají peníze ke své běžné tvůrčí činnosti. Platí to i u automobilek, které prodávají klíčenky, kšiltovky a oblečení zdobené svým logem, popřípadě zmenšené modely svých vozidel.

Svůj vlastní merchandising má také automobilka Tesla. Ve svém oficiálním e-shopu nabízí celou řadu předmětů zdobených stylizovanými logy automobilky a tematickými grafikami. Mezi těmito předměty najdeme také novou kolekci oblečení, které bylo vytvořené ku příležitosti premiéry novinky Tesly, extrémně odolného elektrického pick-upu Cybertruck.

tesla-cybertruck1

Foto: Tesla

Tesla Cybertruck

Jeho premiéra proběhla v listopadu minulého roku a kromě toho, že během ní byl představen automobil, jaký nikdo nečekal, došlo také k jedné poměrně trapné situaci. Při demonstraci extrémní odolnosti vozu, která se měla vztahovat i na okénka vozu, došlo k rozbití bočních okének vrženou ocelovou koulí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Byl z toho poměrně úsměvný a také trochu trapný moment, který Musk zprvu komentoval poměrně peprným výrazem, a pak jen dodal, že Franz von Holzhausen, šéfdesignér Tesly, který kouli na okénko vrhal, to nejspíše trochu přehnal. Ovšem ani na druhý pokus okénko neodolalo a pozdvižení bylo na světě.

Cybertruck s rozbitými okénky, před kterým musel Musk odříkat zbytek prezentace, okamžitě plnil mediální prostor a střepy Tesle „zakoupily“ velice slušnou reklamu. I ta byla příčinou toho, že se objednávky na Cybertruck začaly hrnout ve velkém. Nyní se ale Tesla rozhodla vytěžit z nenadálé události ještě více. Roztříštěné okénko se totiž stalo součástí zmiňovaného merchandisingu.

Elon Musk

Mimo trička a mikiny s nápisem Cybertruck či siluetou vozu začala Tesla nabízet také triko s otisknutým pavoukem ve skle, které pojmenovala Bulletproof Tee, tedy Neprůstřelné triko. Zájemci z řad dam i pánů si jej mohou objednávat objednat v černé barvě za částku 35 dolarů, tedy přibližně 800 korun. Zboží je možné objednávat pouze na území Spojených států.

Musk je ostatně znám pro svou zálibu ve skutečně originálním merchandisingu. Asi nejvíce to potvrdil u své další firmy jménem The Boring Company, která se specializuje na hloubení tunelů pro podzemní přepravu budoucnosti. Jen prodejem 50 tisíc klasických kšiltovek zajistil společnosti finance ve výši 1 milionu dolarů (přibližně 23 milionů korun). V nabídce The Boring Company se později objevily i stavební bloky vyrobené ze zeminy, která byla vyhloubena vrtáním tunelů.

simona-kijonkova3

Přečtěte si takéPřes 40 miliard na jednom místě. V Praze se sejdou hvězdy české a slovenské e-commerce v čele s Alzou a ZásilkovnouPřes 40 miliard na jednom místě. V Praze se sejdou hvězdy české a slovenské e-commerce v čele s Alzou a Zásilkovnou

Za krále mezi reklamními předměty nabízenými Muskovými firmami ovšem platí plamenomet, taktéž z produkce The Boring Company. Not a Flamethrower, jak byl přístroj pojmenován, vyvolal řadu kontroverzí spojených s jeho volným prodejem i bezpečností. Plamenometům se ale podařilo tlak ustát a nakonec všech 20 tisíc prodaných kusů vyneslo Muskovi a jeho firmě tržby ve výši 10 milionů dolarů (zhruba 230 milionů korun).

Plamenomety, trička s roztříštěným sklem, ale i obyčejné čepice jsou důkazem, že Elon Musk je skutečný marketingový čaroděj, který dokáže ze svých společností udělat až kultovní záležitost. A není se čemu divit. The Boring Company v současné době představuje ty nejotrlejší plány, jak ulevit přehuštěným ulicím měst, SpaceX chystá v několika příštích letech navštívit Mars a z Tesly se stala nehodnotnější automobilka Spojených států, jejíž akcie po neuvěřitelné několikaměsíční jízdě překonaly hranici 500 dolarů za kus a aktuálně atakují dokonce už 550 dolarů.

7654415-00-a_0

Foto: Tesla

Tričko s obtiskem ocelové koule ve skle

flamethrowerx

Přes 40 miliard na jednom místě. V Praze se sejdou hvězdy české a slovenské e-commerce v čele s Alzou a Zásilkovnou

Peter BrejčákPeter Brejčák

simona-kijonkova3

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny

0Zobrazit komentáře

E-commerce v České republice dynamicky roste. Loni tuzemské e-shopy opět překonaly rekord a dohromady utržily přes 155 miliard korun s patnáctiprocentním meziročním růstem. Roste i důležitost oboru, na obratech maloobchodu se prodej zboží na internetu podílí již téměř třinácti procenty a očekává se, že si bude dál z tohoto obrovského koláče ukrajovat.

Aby mohly internetové obchody nadále úspěšně růst, důležité je sdílení zkušeností a know-how. Věří v to logistická společnost Zásilkovna, a proto pořádá největší společenskou akci tuzemské e-commerce s cílem propojit nejvýznamnější podnikatele českého internetu.

Slavnostního plesu, jehož je CzechCrunch hlavním mediálním partnerem, se účastní nejdůležitější lidé oboru v čele s „první dámou tuzemské e-commerce“ a zakladatelkou Zásilkovny Simonou Kijonkovou. Roční obraty zúčastněných firem díky tomu přesahují čtyřicet miliard korun.

„Sdílení know-how na českém trhu funguje určitě lépe než před deseti lety, kdy firmy byly hodně uzavřené. Ale rozhodně máme ještě co dělat k otevřenému sdílení a větší vzájemné pomoci,“ myslí si další z přislíbených účastníků Jan Řežáb, zakladatel českých startupů Socialbakers a Time is Ltd., který se objevil v nejnovějším díle CzechCrunch Podcastu. S jeho názorem souhlasí i další.

janrezab

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Spoluzakladatel analytického startupu Socialbakers a nyní také Time is Ltd. Jan Řežáb

„Myslím si, že jsme bohužel ve sdílení know-how v rámci naší země pořád pozadu. Stále u nás převládá pocit, že pokud se podělím o své zkušenosti, prozrazuji tím nějaké unikátní znalosti, které konkurence zaručeně nemá,“ říká bývalý youtuber a nyní především influencer a spolumajitel agentury Social Park Jirka Král.

„Zdravá a poctivá konkurence je potřeba.“

„Lepší se to, v poslední době například i díky nové vlně podcastů, ale pořád jsme – ostatně jako ve všem – jako Češi hodně opatrní. Jsou podnikatelé z oboru, které považuji za naše konkurenty, někteří z nich jsou pro nás zároveň i zajímavou inspirací. Zdravá a poctivá konkurence je potřeba, posouvá celý trh,“ dodává Král.

Na trhu se však najdou i světlé výjimky, mezi které patří například i jednička našeho e-commerce trhu. „Co se týká sdílení know-how, Alza je v tomto ohledu v posledních letech poměrně otevřená, pohybujeme se od studií, konferencí a meetupů až po oblast setkání v užším kruhu, kde debatujeme buď problémy nebo příležitosti e-commerce trhu,“ popisuje místopředseda představenstva Alzy Tomáš Havryluk.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zároveň však varuje. „Co ale pozoruji a je dle mého názoru častou chybou začínajících podnikatelů, je přílišný fokus na shromažďování informací, ať už z knih nebo od konkurence, kdy ale následně už nezbude energie na zamyšlení, které informace jsou, nebo nejsou důležité, a hlavně, jaké kroky je potřeba na základě těchto informací realizovat. A realizace je ta těžká část.“

Kromě zmiňovaných osobností účast na E-commerce plesu přislíbil například komerční šéf Mall Group Igor Matejov, majitel módního portálu Different.cz Milan Polák či módní návrhářka Jitka Klett.

tomas_havryluk

Foto: Alza

Místopředseda představenstva Alzy Tomáš Havryluk

star-wars-dobrovolnici-2

Přečtěte si takéTemná síla má zlaté srdce. Jak čeští fanoušci Star Wars pomáhajíTemná strana Síly má zlaté srdce. Záporáci ze Star Wars v Česku pomáhají nemocným dětem

Moderátorem večera bude Petr Vondráček a program vyplní kapela Joybox, která spolupracuje s mnoha externími hudebníky, jako je například Ondřej Brzobohatý, Aleš Háma nebo vítězka páté řady pěvecké soutěže SuperStar Tereza Mašková.

„Tak velký a dynamicky rostoucí segment, jako je e-commerce, si svůj ples určitě zaslouží. Naším cílem je vytvořit z plesu každoroční prestižní kulturní událost, na které se potkají nejvýznamnější podnikatelé českého internetu. Zatím se nám to daří, a to máme teprve druhý ročník,“ dodává Milan Šmíd, marketingový ředitel skupiny Packeta, majitele Zásilkovny. Druhý ročník e-commerce plesu se bude konat v pátek 31. ledna v pražském Slovanském domě.