Tesla úspěšnější než Škodovka. Počet elektromobilů u nás stoupá, za EU ale pořád zaostáváme
Tesla lehce rozvířila stojaté vody české elektromobility. Loni se jí podařilo stát se vůbec poprvé nejprodávanější značkou elektromobilů u nás.
Možná vám také přijde, že v posledních měsících potkáváte na českých silnicích víc tesel než dřív. A statistiky potvrzují, že se nejedná o klam – Tesla se totiž v tomto roce stala vůbec poprvé nejprodávanější značkou elektromobilů u nás. Meziročně se sice prodalo víc elektromobilů i od dalších výrobců, v porovnání s ostatními státy Evropské unie ale máme pořád hodně co dohánět.
O jaké auto byl u nás loni úplně největší zájem? O takové, které bylo vybavené benzínovou pohonnou jednotkou, ideálně se jednalo o SUV a nejlépe bylo v šedivé barvě. Vyplývá to ze souhrnných statistik Svazu dovozců automobilů a ministerstva dopravy. Z nich je také patrné, že se trh s auty v minulém roce probudil k životu, meziročně se jich u nás zaregistrovalo o 15 procent víc.
V číslech to znamená 221 422 vozů a nejvíce z nich mělo na přídi okřídlený šíp. Nových škodovek přibylo bezmála 77,5 tisíce, přičemž největším tahounem byla již tradičně octavia. Dlouhodobě nejprodávanější vůz v Česku se dočkal téměř 22 tisíc nových registrací, čímž na hony utekl druhé fabii a třetí scale, u obou modelů statistiky zaznamenaly kolem deseti tisíc nových kusů.
Mezi nejprodávanější značky patřily také Hyundai a Volkswagen. Ty ale – vzhledem k prodejním výsledkům – nehrály ve srovnání se Škodovkou druhé a třetí, ale spíš až čtvrté a páté housle. Hyundai prodal 20,06 tisíce a Volkswagen 18,9 tisíce vozidel. Přesto se však našla automobilka, která v loňském roce dokázala Škodě jedno prvenství vzít. Řeč je o Tesle, která se vůbec poprvé na našem trhu stala nejprodávanější značkou elektromobilů.
Počet registrovaných elektromobilů v ČR za rok 2023 dle výrobců
V minulém roce u nás bylo registrováno 6 640 nových elektromobilů, což představuje zhruba 70procentní meziroční nárůst oproti 3 892 kusům z roku 2022. Díky tomu se podíl elektromobilů u nás vyšplhal na tři procenta, což je v porovnání s jinými státy Evropské unie zoufale málo. Průměr v sedmadvacítce je 16 procent, v prvním Švédsku jde dokonce o 40 procent.
Česká republika tak aktuálně z pohledu podílu elektromobilů v EU obsazuje třetí příčku od spodu. Za námi jsou jen Chorvatsko a Slovensko. A kdo ví, jak by statistiky vypadaly, kdyby nebylo právě Tesly.
Ta totiž v loňském roce přistoupila ke strategii dramatického zlevňování, u některých modelů i o desítky procent. Model 3, ale především Model Y, tak šly, alespoň optikou českého trhu, na dračku. Oproti roku 2022 se jich prodalo pětapůlkrát víc. Dohromady u nás Tesla zaznamenala 1 680 prodejních zářezů. Hned 1 075 z nich připadá na Model Y, který je aktuálně k mání za 1 165 490 korun. Za ním je Model 3 s 408 registracemi. Model S a Model X si mezi sebe rozdělili několik desítek zbylých registrací.
Počet nově registrovaných elektroaut v ČR v posledních letech
Tesle se tak podařilo odebrat titul nejprodávanějšího výrobce elektromobilů v Česku Škodovce, která jej držela poslední tři roky. Přesto se tuzemské automobilce povedlo v segmentu elektromobility urvat první místo v kategorii nejprodávanějšího elektromobilu. Všech 1 442 registrací elektrifikovaných vozů Škody totiž připadá na model Enyaq. Třetí příčku co do počtu registrovaných elektoaut obsadil Volkswagen s 607 registracemi.
Doposud byla řeč o čistých elektromobilech, podíváme-li se na kategorii hybridů, tedy vozů kombinujících elektromotor a konvenční pohonné jednotky, zjistíme, že zde jsou změny o něco větší.
Vývoj počtu registrací elektromobilů v ČR za jednotlivé měsíce roku 2023
V loňském roce jich bylo registrováno celkem přes 40 tisíc. Největší zájem byl o hybridy bez vnějšího nabíjení, jejichž prodeje vzrostly o více než 40 procent na zhruba 35 tisíc. Špatně si nevedly ani plug-in hybridy, které lze nabíjet i ze zásuvky. Těch přibylo přes 5,5 tisíce, což znamená že drží na trhu 2,5procentní podíl.
Ze zajímavosti přihodíme i čísla spojená s vozy poháněnými vodíkovým palivovým článkem. V minulém roce se na území Česka otevřeno hned několik vodíkových stanic, díky čemuž u nás provoz tohoto typu vozů začíná dávat smysl. Potvrzuje to 16 registrací vodíkových automobilů za celý loňský rok.
V letošním roce by elektroaut u nás mohlo přibýt zase o něco víc a důvodem by mohly být nové státní pobídky. Ministerstvo průmyslu a obchodu spustilo začátkem ledna takzvanou Výzvu na podporu elektromobility, v jejímž rámci má na nákup elektromobilů a pořízení a výstavbu dobíjecích stanic pro podnikatele připraveno 1,95 miliardy korun. U osobního vozu na elektřinu může výše příspěvku dosáhnout až 200 tisíc korun.