Tesla v Číně staví továrnu, kde bude vyrábět i nový Model Y, a odhalila miliardový podíl zakladatele Oraclu
Tesla v pondělí položila základní kámen výstavby své strategické továrny Gigafactory 3 na výrobu elektromobilů v čínské Šanghaji a její šéf Elon Musk při té příležitosti potvrdil, že kalifornská automobilka pracuje na ostré verzi nového Modelu Y. Ten by měl vycházet z aktuálně nejlevnějšího Modelu 3, sdílet s ním některé společné součástky a části karoserie a být určitým crossoverem mezi ním a větším SUV Model X.
Právě Gigafactory v čínské Šanghaji bude vyrábět nejlevnější varianty Modelu 3 a zároveň nastupující Model Y. Továrna, jež bude pro Teslu první mimo Spojené státy a rozprostře se na pozemku o ploše 860 tisíc metrů čtverečních, který automobilka koupila za 140 milionů dolarů, by měla být ve své první fázi hotova v druhé polovině letošního roku. Podle Elona Muska by pak měly první kusy elektromobilů vyjet z tovární linky ještě do konce roku a v případě nového modelu příští rok. Továrna má sloužit pouze pro zákazníky z čínského regionu.
Slova Muska ohledně termínů je samozřejmě nutné brát s rezervou, ale i tak je s ohledem na další plány produkce reálná. Čínská továrna by měla pomoci Tesle k vyššímu profitu na jednom kusu automobilu, který až dosud musela automobilka dovážet z USA a hodlá v tom pokračovat i nadále v případě dražších konfigurací. Důvodem pro vyšší cenu pro čínské zákazníky, která může být až téměř dvojnásobná, jsou obrovské importní poplatky a daně, které jsou v Číně uvalené na zahraniční společnosti.
Tesla si je tak plně vědoma faktu, že pokud chce profitovat na levných elektromobilech, bude k nim muset mít i lokální továrny. Továrna v Šanghaji by měla být nakonec schopna vyrábět až 500 tisíc vozidel za rok a celkově vyjde na zhruba 5 miliard dolarů. Má jít tak o stejně velkou produkci jako v případě hlavní továrny v americkém Fremontu, coz potvrzuje, že Čína je velkým a strategickým trhem pro každého výrobce elektromobilů.
Levnější Model X
O samotném Modelu Y toho prozatím tolik nevíme, i přesto se na povrch postupně dostávají další nové informace. Model Y by měl mít stejně jako Model X výsuvné dveře nahoru, které jsou místo klasického uchycení na boku upevněny na střechu. Samozřejmostí by pak dle dostupné teaser fotografie (viz níže) měla být panoramatická střecha a velmi pravděpodobně také třetí řada sedaček. Víceméně tak jde opravdu „pouze“ o zmenšenou a mnohem levnější verzi Modelu X.
Novinka by měla sdílet stejné bateriové články a základ jako Model 3, takže se očekává dojezd mezi 320 až 500 kilometry na jedno nabití. Zpočátku se bude velmi pravděpodobně prodávat dražší varianta a stejně jako u Modelu 3 se Tesla postupně přiblíží dostupnější verzi, která v jeho případě má začínat na 35 tisících dolarech, tedy necelých 800 tisících korunách. Cena Modelu Y se očekává na nejnižší hranici 40 tisíc dolarů, respektive necelých 900 tisíc korun. Je ale otázka, jak rychle se k tomuto cíli dostane, protože ani v případě Modelu 3 se jí to zatím nedaří. Případné evropské ceny navíc budou vyšší, jak ukázal Model 3.
V červnu si na schůzi akcionářů dělal Musk legraci z toho, že by Model Y nakonec nemusel mít vlastně vůbec žádný volant, jelikož by automobily Tesly tou dobou měly být schopny plně autonomního řízení. S o dost menší rezervou ovšem také vypustil informaci o tom, že Model Y pravděpodobně nebude mít oproti aktuálně dostupným modelům sedadla ani volant v kůži.
Na trhu by se pak měly objevit dvě základní verze, které se budou lišit jak výbavou a možností přikoupení samořídících a dalších pokročilých funkcí, tak pohonem, výkonem a s tím spojeným dojezdem. Musk již dříve naznačil, že by chtěl představit Model Y již v polovině března letošního roku, kvůli produkčním problémům s Modelem 3 a dalšími produkty bude ovšem tento termín velmi pravděpodobně posunut.
Velký podílník v představenstvu
Mezitím se Tesla naplno soustředí na produkci, za loňský rok na americkém trhu dosáhla s Modelem 3 první pozice mezi vůbec nejprodávanějšími automobily ve své kategorii a celkem prodala v roce 2018 přes 245 tisíc elektromobilů. Zároveň otevřela konfigurátor v mnoha evropských zemích, včetně Německa a Rakouska, a v Česku chce otevřít vůbec první servisní středisko, pro které hledá první zaměstnance.
V prosinci navíc Tesla do svého představenstva jmenovala několik dalších klíčových osob, včetně Kathleen Wilson-Thompsonové z amerického lékárenského řetězce Walgreens a také miliardáře a zakladatele gigantu Oracle Larryho Ellisona. Ten je dle dostupných informací dlouholetým přítelem šéfa Tesly Elona Muska a v průběhu let nabyl v kalifornské automobilce zhruba miliardový podíl v dolarech. Jde o jeho druhou největší investici vůbec a zároveň jde díky tomu o druhého největšího akcionáře Tesly hned po Muskovi, potvrzuje deník Financial Times.
Ellison celkově vlastní zhruba 3 miliony kusů akcií Tesly, které při aktuální hodnotě akcií na trhu dosahují na zmíněnou miliardu dolarů. Ostatně v loňském roce byla právě Tesla mezi automobilkami na burze tou vůbec nejlepší investicí. Nutno dodat, že Ellison v minulosti vsadil hned na několik zajímavých společností, díky čemuž se mu podařilo v loňském roce udržet post devátého nejbohatšího člověka planety se jměním ve výši 51,8 miliardy dolarů.
Foto: Oracle PR / Flickr, Tesla