Tesla v Evropě trhá rekordy, v Česku jí ale prodeje padají. Proč? Je tu další díl newsletteru Elon & The Musks

Luboš KrečLuboš Kreč

elon-and-the-musks-newsletter-boxed

Ilustrace: Richard Cortes/CzechCrunch

Nový newsletter o světě Elona Muska

0Zobrazit komentáře

Ve světě Elona Muska se neustále něco děje. Ať je to Tesla, SpaceX, Boring Company, Neuralink, dogecoin nebo bůhví co jiného, pro nudu a šeď tam není místo. A proto je tu týdenní newsletter Elon & The Musks – to aby vám z tohoto světa nic neuniklo. Ovšem pozor, nečekejte nekritický obdiv a fascinaci výstředním miliardářem. Najdete tu sice zábavná, ovšem i poučná a do kontextu zasazená témata, která s Muskem třeba souvisejí jen zprostředkovaně. Co tu ale rozhodně nenajdete, je – podobně jako v jeho světě – nuda.

Newsletter rozesíláme v pondělí a víte proč? Protože v pondělí se Musk narodil. K odběru se můžete přihlásit tady.

***

Elon & The Musks #2

Pár dní poté, co Tesla oznámila, že loni vyrobila bezmála milion aut a že jí produkce meziročně stoupla o 87 procent, vyšly souhrnné statistiky také o dění na českém automobilovém trhu v roce 2021. A Tesla z nich vychází bídně. Zatímco Audi, BMW, Mercedes nebo Porsche, tedy její přímí konkurenti, zdejší prodeje zvýšily nebo aspoň udržely, u firmy Elona Muska svítí pokles o 36,1 procenta.

Zatímco v roce 2021 Svaz dovozců automobilů (SDA), který data o nových registracích zveřejňuje, evidoval 396 nových Tesel, loni to bylo jen 253 vozů. Zároveň ale podíl elektrifikovaných vozů, jejichž je Tesla globálním lídrem, na celkových prodejích mírně stoupl na tři procenta. Takže kde je problém? Že by Češi ztráceli o Tesly zájem? Podle všeho ne…

„Značku Tesla nemůžeme detailně komentovat, jelikož není naším členem. Z veřejných informací nicméně vyplývá, že v roce 2020 bylo v celé Evropě registrováno velké množství vozů Tesla Model 3, což nárazově zvýšilo celkové číslo,“ říká tajemník SDA Josef Pokorný. CzechCrunch požádal o vyjádření i přímo zástupce Tesly v Česku, dotazy ale zůstaly bez odpovědi.

Při detailnějším pohledu je ovšem zjevné, že rok 2020 jako by se utrhl ze řetězu, a proto to při zpětném porovnání vypadá, že se Tesle loni tak úplně nedařilo. Když se ale podíváme na rok 2019, je to rázem jiná písnička – tehdy se v Česku zaregistrovalo „jen“ 120 nových Tesel. Takže rok 2021 vs. 2019 už je plus 100 procent.

A ten první covidový, výjimečný rok 2020? Jde s největší pravděpodobností o efekt zbržděných dodávek. Modely 3 od Tesly se sice začaly vyrábět v létě 2017, nicméně automobilce trvalo další více než dva roky, než se jí podařilo jejich produkci dostat do skutečně masových obrátek.

Na hlavních trzích západní Evropy došlo podle serveru EU-EVs.com k hlavnímu skoku právě ve druhé polovině roku 2019, kdy Tesla dodala 58 tisíc vozů (za celý rok 2018 to bylo jen 25 tisíc aut). Do Česka pak tato vlna dorazila se zpožděním v roce 2020, kdy se ve velkém dočkali ti, kteří měli své trojky předobjednané.

Zároveň za loňským „poklesem“ jistě zčásti stojí problémy s rozjezdem německé továrny u Berlína a komplikace s výrobou nového Modelu Y. Nyní už ale automobilka Elona Muska oba menší modely dodává v horizontu pár měsíců. Což je mimochodem dramatický rozdíl oproti škodovkám nebo volkswagenům.

U nejběžnějších modelů z wolfsburského koncernu je dnes doba dodání delší než rok, u prémiovějších kusů, které jsou dražší, firmy z nich mají vyšší marži, a proto je výrobně upřednostňují, to je přes půl roku. A čím to je, že VW trápí čipový hladomor a Teslu ne? Protože si snadno dokázala přeprogramovat systémy, aby mohla používat čipy, které jsou k dispozici. To Volkswagen nebo GM nedokázaly

Jinak Tesla Volkswagen poráží i jinak – za loňský rok bude téměř jistě Model 3 nejprodávanějším elektromobilem v Evropě, když za sebou nechá, byť těsně, právě vozy VW s označením ID.3 a ID.4.

***

Tweet týdne

***

Letem Muskovým světem…

  • ? Dojezd hodně přes tisíc kilometrů? Bostonský startup vyvíjí baterii, se kterou by to neměl být problém. A otestoval ji na Tesle Model S…
  • ?️ Jeff Bezos, s nímž se Musk přetahuje o post nejbohatšího člověka planety, oslavil rok 2022 na své superluxusní jachtě. Zdá se, že zakladatel Amazonu už zcela propadl životu celebrit.
  • ?? A zase ta Čína. Teď je Musk terčem kritiky, protože Tesla otevřela showroom v provincii, kde komunisté brutálně potlačují práva ujgurské menšiny.
  • ?? Norsko je dlouhodobě elektromobilním pionýrem. V loňském roce tam vozy na elektřinu představovaly dvě třetiny všech nově prodaných aut a kralovala jim samozřejmě Tesla.

***

EM Composite aneb Index Elona Muska

? -18,7%

75 IEM*

* Svět Elona Muska zkoncentrovaný do jednoho čísla. Nebo vlastně dvou. Či spíš… Koneckonců je to jedno, hlavní je přece zábava. Každý týden vezmeme hodnotu akcií Tesly, návštěvnost jejího webu, vývoj ceny bitcoinu a dogecoinu, data o vyhledávání z Google Trends, změny v počtu sledujících na Muskově twitterovém účtu, zamícháme to a řekneme vám, jak se Muskovu světu dařilo. Nic víc, nic míň. To aby nebyla ta nuda, víme?

Čísla jsou rudá, protože takový je i Mars. To hlavní ukazuje procentuální týdenní nárůst/pokles, to menší pak vyjadřuje nominální hodnotu námi stvořeného indexu. Jeho počáteční suma, stanovená k 26. prosinci 2021, byla 100 bazických bodů.

Výrazný propad z prvního roku 2022 je daný jednak pokračujícím poklesem hodnoty bitcoinu a dogecoinu, jednak poklesem ceny akcií Tesly. Hodně s ním ovšem zahýbalo i to, že na internetu se v jednu chvíli mnohem víc než jméno Elon Musk hledal Jeff Bezos, a to kvůli onomu opulentnímu večírku, který zakladatel Amazon na Nový rok uspořádal.