Tesla v roce 2020 doručila bezmála 500 000 elektrických vozů. Její akcie ještě předtím dosáhly na nový rekord

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

tesla-model3-elon-musk

Foto: Tesla/CzechCrunch

Elon Musk a Tesla Model 3

0Zobrazit komentáře

Před pěti lety si Elon Musk stanovil v Tesle – jak jinak – ambiciózní plán: v roce 2020 doručí novým majitelům půl milionu svých elektrických vozů. Tehdy ještě vůbec nebyly ve hře Tesla Model 3 ani Model Y a kalifornská automobilka ten rok dodala něco přes padesát tisíc vozidel. O plánovaných pět let později skutečně dokázala čísla takřka zpětinásobit a připsat si tak velký úspěch.

Pokud bychom srovnávali tato čísla s tradičními automobilkami, je to samozřejmě jen zlomek. Například Volkswagen v roce 2019 dodal téměř 11 milionů vozů, jenže nikoliv elektrických. To je úplně nový segment, jemuž prozatím vévodí právě Tesla. A takřka přesně půl milionu dodaných elektromobilů její značky v loňském roce to potvrzuje.

Tesla oznámila, že za rok 2020 doručila přesně 499 550 vozů, svůj plán tedy naplnila z 99,91 procenta, a není tak divu, že ve svém tiskovém prohlášení číslo zaokrouhlila: „V roce 2020 jsme vyrobili a doručili půl milionu vozidel, v souladu s našimi posledními předpověďmi. Navíc v Šanghaji začala produkce Modelu Y a brzy se začne dodávat.“

Aby Tesla mohla na půlmilionový milník pomýšlet, potřebovala v posledním čtvrtletí loňského roku doručit zhruba 170 tisíc vozidel – tolik dosud nikdy nedokázala. V předchozích kvartálech postupně doručila 88 400, 90 650 a 139 300 elektromobilů. Nakonec dokázala během posledních tří měsíců roku 2020 doručit přes 180 tisíc aut, čímž zhruba o 40 tisíc vozů překonala svůj dosavadní kvartální rekord.

tesla-models-s3xy-min

Foto: Tesla

Tesla aktuálně nabízí Model S, Model X, Model 3 a Model Y

Jak podotýká magazín Electrek, jedná se o vítězství, i když meta 500 tisíc aut za rok těsně odolala. Co se týče výroby, tam navíc Tesla loni dosáhla celkem na 509 737 vozů. V dodávkách vyrostla proti předchozímu čtvrtletí o 24 procent, meziročně dokonce o 61 procent. A to všechno v roce, kdy svět zachvátila pandemie a drtivá většina automobilek řeší propady čísel a počítá ztráty.

Pandemie se pochopitelně dotkla i Tesly, která musela na čas zavřít svou novou továrnu v Číně i tu v kalifornském Fremontu. Nakonec ale na rekordní čísla přesto dosáhla. Nejprodávanějšími vozy se staly již tradičně dostupnější Modely 3 a Y (v roce 2020 měly společně přes 161 tisíc dodávek), zatímco původní Modely S a X zůstávají v pozadí (téměř 19 tisíc dodávek). Celkem v roce 2020 prodala Tesla o zhruba 130 tisíc vozidel více než o rok předtím.

Právě tyto výkony mají podíl i na dalším závratném růstu akcií průkopnické elektromobilky, jejíž bláznivou jízdu na burze jsme mohli sledovat od začátku roku 2020. Až poslední prosincový den ale cena jedné akcie s označením TSLA poprvé překonala 700 dolarů, což poslalo hodnotu firmy přes 660 miliard dolarů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pro srovnání: hodnota Toyoty je 215 miliard dolarů a Volkswagen se drží kolem 100 miliard. Jinými slovy, Tesla má větší hodnotu než sedm dalších nejhodnotnějších automobilek dohromady, mezi nimiž jsou vedle Toyoty a VW také čínští BYD a Nio, německý Daimler, americký General Motors a Ferrari.

„Jsem tak hrdý na tým Tesly za dosažení tohoto významného milníku. Na začátku Tesly jsem přitom myslel, že máme (optimisticky) 10% šanci, že vůbec přežijeme,“ pronesl na Twitteru k aktuálním výsledkům Elon Musk a dodal, že Tesla je zodpovědná za dvě třetiny všech jeho osobních a profesních bolestí v jeho životě. „Ale stálo za to za to,“ píše.

Vedle samotných čísel o počtu vyprodukovaných a prodaných vozů budou důležité také finanční výsledky Tesly, které by měla firma oznámit koncem ledna. Posledních pět čtvrtletí totiž byla zisková, což ji vyneslo i místo v prestižním akciovém indexu S&P 500, a tak všichni očekávají, zda se jí to podaří i pošesté v řadě.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Mana prodala už přes 183 tisíc rostlinných burgerů. Během pandemie se bleskově zaprášilo i po jejích drincích

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

jakub-krejcik-manaInsider

Foto: Mana

Jakub Krejčík, zakladatel a tvůrce Many

0Zobrazit komentáře

Už sedmým rokem přináší česká značka Mana na trh alternativní potraviny, ať už ve formě prášků, drinků a nově také burgerů, s nimiž se jí daří prorážet doma i v zahraničí. Stejně jako pro mnoho jiných byl i pro Manu rok 2020 v mnoha ohledech náročný, ale přesto v něm dokázala dosáhnout na několik zásadních milníků.

Rok 2020 zahájila Mana hned několika novinkami. Jednak uvedla už šestou recepturu svých dvou hlavních produktů, jídel ve formě prášku a drinku, jež sama označuje za nutričně kompletní. A také naskočila na trend rostlinných alternativ k masovým burgerům a představila vlastní ManaBurger.

Právě s těmito novinkami plánovala překonat obrat z předchozího roku, což se jí ostatně zatím každoročně dařilo. V roce 2019 přitom pražská potravinářská firma dle svého vyjádření v obratu dosáhla na 210 milionů korun. Tržby za rok 2020 sice zatím nechce přesně odhadovat, ale dál počítá s růstem, byť o něco menším než v předchozích letech. V roce 2018 utržila 151 milionů.

Minimálně v retailu, kam se svými produkty stále více vstupuje, meziročně Mana vyrostla o 10 procent a dařilo se také zmíněným ManaBurgerům. Jen v předprodeji dokázala přilákat zájemce o 100 tisíc placek svých – taktéž nutričně vyvážených – burgerů a ve zbytku roku jich pak prodala přes dalších 83 tisíc.

manaburger

Foto: Mana

ManaBurger je rostlinná alternativa k hovězímu burgeru

Sto tisíc předobjednávek začala Mana rozvážet v květnu po jarní vlně pandemie koronaviru a následně zahájila přímý prodej na svém webu. Od listopadu již ManaBurger doručuje do čtyř evropských zemí, kromě Česka obsluhuje také Německo, Rakousko a Švýcarsko. U nás jsou rostlinné placky dostupné také v online supermarketech Rohlík a Košík či v kamenných obchodech Globus.

Mana svůj produkt označuje jako první nutričně plnohodnotnou rostlinnou alternativu k hovězímu burgeru, která má obsahovat ideální poměr všech živin, bílkovin, tuků, sacharidů a vlákniny. Na tom jsou postaveny i její drinky a ochutnat dnes lze ManaBurger také například v pražské restauraci Belzepub, odkud ho rozváží i Wolt.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Sami jsme ManaBurger právě v Belzepubu ochutnali loni v létě a i jako masožravce nás zaujal, zejména pokud bychom měli srovnávat s dalšími rostlinnými alternativami, které jsou dostupné i v Česku – ať už jde o Burger King, americký Beyond Meat či značku Garden Gourmet od Nestlé. Mana ostatně investovala 10 milionů korun do nové výrobní linky i vývoje a chce v nemasovém segmentu uspět.

Zásoby z prášku na horší časy

Jako produkt ideálně připravený na rok 2020 se v případě Many ukázaly také zmíněné drinky a jídlo ve formě prášku. Jak totiž do Česka na jaře dorazila první vlna pandemie a nevědělo se, co nás čeká, začali lidé často doplňovat své zásoby potravin. A tak Mana na jaře v nejexponovanějších dnech zaznamenávala i čtrnáctinásobný růst objednávek proti standardu.

„Médii proběhlo několik zpráv, lidé se chtěli zásobit trvanlivými potravinami, na kterých v případě apokalypsy mohou přežít, a vzpomněli si na Manu. Během čtyř dní jsme vyexpedovali zásoby produktů, kterou jsme měli vyrobenou na následující tři měsíce,“ vzpomíná Jakub Krejčík, zakladatel a tvůrce Many.

manapowder

Foto: Mana

ManaPowder je nutričně kompletní jídlo ve formě prášku

Rychlé vyprodání zásob způsobilo to, že musela Mana spustit nové směny, do balení produktů zapojila všechny zaměstnance, ale kvůli kapacitě partnerů s balícími materiály výroba přesto nestíhala. A tak Krejčík se svým týmem přišel s improvizovaným řešením, které nakonec přineslo ekologičtější obal a nakonec i nižší cenu pro zákazníka.

„Prakticky zde dne na den jsme vymysleli zkrácení výrobního řetězce na nutné minimum, vytvořili jsme velké rodinné balení, odstranili u něj současné obalové materiály a tím desetinásobně zkrátili celou výrobu,“ doplňuje Krejčík. Velké balení se 140 porcemi jídla prodává Mana i nadále, a to i v USA, kam se svým e-shopem vstoupila koncem roku 2019.

cc2020-boxed

Přečtěte si takéNovoroční čtení a inspirace. Vybrali jsme 25 nejlepších rozhovorů a příběhů na CzechCrunchi za rok 2020Novoroční čtení a inspirace. Vybrali jsme 25 nejlepších rozhovorů a příběhů na CzechCrunchi za rok 2020

Právě přes internetové obchody začala Mana původně pronikat na trh, ale stále více je k dostání i v kamenných prodejnách a různých obchodních řetězcích. Produkty Mana jsou v Bille, Albertu, od letošního ledna také v Kauflandu a najdete je i na čerpacích stanicích nebo v trafikách. Právě v retailu i díky rozšíření do dalších míst dokázala Mana meziročně vyrůst o zmíněných 10 procent.

S růstem i vývojem nových produktů souvisí také loňské stěhování do moderního výrobního areálu v Modleticích u Prahy, kam se přesunula z Uhříněvsi, kde v roce 2014 začínala. Nový areál nabízí zázemí o celkové ploše tři tisíce metrů čtverečních a podle Krejčíka jde pro Manu o zásadní milník. Nově má totiž všechna svá oddělení pod jednou střechou, od výroby přes sklad a expediční linku až po výzkumné laboratoře a kanceláře.

„Jsme díky tomu konečně připraveni pokrýt rostoucí celosvětovou poptávku v následujících letech. Areál splňuje ty nejvyšší standardy pro výzkum, vývoj i hi-tech výrobu jídla stvořeného vědou. Je to pro nás další motivace nadále měnit celé food industry,“ říká Krejčík.

manadrink

Foto: Mana

Nápoj ManaDrink se prodává již ve své šesté receptuře