Zaklínač, Cyberpunk 2077 a teď The Last of Us. Seriál na HBO nakopl prodeje hry u nás i ve světě

České obchody Xzone a JRC hlásí vysoký zájem nejen o hru, ale především o merch s ní spojený. Houbová apokalypsa jde díky HBO na dračku.

Michal MančařMichal Mančař

the-last-of-us-part-i

Foto: Naughty Dog

The Last of Us Part I se z PlayStationu brzy podívá i na PC

0Zobrazit komentáře

Je to krásný koloběh. Z videoherního The Last of Us se stal hit. Ten přilákal pozornost filmařů, a tak na HBO vznikl seriál. Před týdnem odstartoval a už teď se mu velice daří. A tak přihrává popularitu zpátky hře. Není to nijak překvapivé, herní a seriálový svět podobné propojení nezažívá poprvé, však stačí vzpomenout třeba na Zaklínače. Děje se tak v cizině i v Česku, jak pro CzechCrunch potvrzují specializované obchody.

Vy ještě nesledujete The Last of Us? Možná byste to měli napravit, protože i pokud neholdujete hutným postapokalyptickým thrillerům, kde větší nebezpečí než zmutované zombie představují temná zákoutí lidských duší, novinka od HBO je velice povedená. Po Hře o trůny a Rodu draka je to prostě další vlajkový a vysokorozpočtový projekt, který nadchne i miliony diváků, kteří nejsou fanoušci žánru. A kteří třeba o původní hře na PlayStation vůbec neslyšeli. Ale dost možná o ní slýchají teď.

Úspěch seriálu se totiž výrazně odrazil na prodejích videohry. A to i na českém trhu. „Od uvedení první epizody se oproti týdnu před premiérou prodej titulů The Last of Us zvedl na dvojnásobek. Zejména pak The Last of Us Part I, tedy remake prvního dílu pro PlayStation 5, který vypráví stejný příběh jako seriál,“ říká pro CzechCrunch Petr Kratochvíl z herních obchodů JRC. Zmiňovaný remake mimochodem v březnu vyjde i na PC.

Kromě samotných her ale hráči – a teď už nejspíš i diváci – projevují ještě větší zájem o merchandise, tedy například trička, hrnečky a sběratelské předměty s motivy The Last of Us. „Jejich prodej se zvedl téměř na trojnásobek. U merche se zájem točí hlavně kolem produktů spojených s The Last of Us Part II, tedy s pokračováním původního příběhu,“ přiblížil zástupce firmy, jež patří pod skupinu Smarty.

Velice podobné zprávy hlásí i další český herní obchod Xzone pod vedením Martina Schovance. „Sledujeme zvýšený zájem o značku The Last of Us. Ale ani ne tak o hry, které se u nás prodávají dlouhodobě dobře, ale právě o různé doprovodné produkty. Třeba plakáty, kšiltovky, figurky a podobně,“ přibližuje situaci zakladatel a spolumajitel společnosti.

Schovanec navíc připomíná několik nedávných případů, kdy se synergie herního a seriálového světa promítla do prodejnosti. „Velmi podobný efekt, tedy opět hlavně na merch, přinesly i seriály na motivy dalších her, třeba Arcane, Edgerunners a Zaklínač,“ vyjmenovává trojici děl, která shodou okolností všechna vznikla na Netflixu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Série podle oblíbené online fantasy hry League of Legends, dystopického Cyberpunku 2077 a příběhů vědmáka Geralta pro své zdrojové hry byly přílivem nových hráčů a navýšení už tak značné popularity. Především pak v případě Cyberpunku 2077 a hyperaktivního anime Edgerunners. Seriál pro sci-fi akci znamenal dva roky po vydání nové rekordy v počtu aktivních hackerů a kybersamurajů.

Pomyslné kouzlo Zaklínače a spol. samozřejmě na The Last of Us zafungovalo i za hranicemi. Jak upozornil magazín Games Industry, britské žebříčky prodejnosti krabic s hrami ukazují u The Last of Us Part I nárůst zájmu zákazníků o 238 procent oproti předchozímu týdnu. To titulu vysloužilo návrat do top dvacítky nejprodávanějších titulů na ostrovech. Dokonce o 322 procent vzrostly prodeje verze pro PS4, The Last of Us: Remastered, té to však stačilo jen na 32. místo.

Jízda houbových zombie (pokud netušíte, opravdu se na The Last of Us podívejte) navíc podle JRC ještě nekončí. Venku jsou totiž zatím jen dvě epizody seriálu. „A pokud se naskytne možnost rozšířit sortiment o nové předměty se seriálovou licencí, tak se budeme snažit je odchytnout a nabídku pro fanoušky zvětšit. Nadšení se totiž dá očekávat po celou dobu první sezóny, která má na HBO finiš v půlce března,“ uzavírá Kratochvíl.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Miliardová spolupráce. Matt Damon a Ben Affleck poodhalí příběh o Michaelu Jordanovi a Nike

Do kin míří nové drama Air, které pojednává o formování partnerství mezi slavným basketbalistou Michaelem Jordanem a Nike.

Filip HouskaFilip Houska

Matt Damon a Ben Affleck

0Zobrazit komentáře

Původně s Nike spolupracovat vůbec nechtěl, nakonec ale legendární basketbalista Michael Jordan musel poslechnout svou mámu a dát novému sponzorovi alespoň šanci. Co se stalo pak? Vznikla značka, které má dnes hodnotu miliard dolarů a patří ke stěžejním byznysovým větvím celého impéria Nike. A právě na formování jednoho z nejlepších sportovních obchodů se zaměří nový film, kterého se chopí ostřílení herci Ben Affleck a Matt Damon.

Spolupráci mezi Michaelem Jordanem a Nike je potřeba si připomínat, protože je zásadní hned v několika ohledech. Vedle toho, že ukázala, jak skvěle může klapat byznys mezi sportovcem a velkou firmou, také položila základy dalším lukrativním partnerstvím, z nichž dnes těží například LeBron James nebo neméně slavný Stephen Curry, kterého však konkrétně Nike zklamalo. A proto dal šanci Under Armour, kterou proměnil a pomohl jí dostat se na vrchol.

I když nejprve nechtěl mít Michael Jordan s Nike nic společného, naopak toužil po tom stát se vlajkovým sportovcem Adidasu, dal na rady svého agenta a matky a na schůzku s představiteli Nike v roce 1984 zašel. Americký sportovní obr mu slíbil vlastní edici tenisek nesoucí jeho jméno, když splní relativně náročná ultimáta, a pětiletou smlouvu stanovil na částku 2,5 milionu dolarů. Nikdo tehdy nečekal, co se z této spolupráce nakonec vyklube.

Na basketbalových palubovkách hrál Jordan jako smyslů zbavený, celému světu svými výkony, kterým vévodily proslulé „průlety“ ke koši, potvrzoval, že on je ten, kdo se zapíše do historie jako nejslavnějších hráč basketbalu, který kdy žil. Náramně z toho těžilo i Nike, které na jeho modelech tenisek vydělávalo miliony a miliony dolarů. Pak ze spolupráce vznikla dedikovaná značka Air Jordan, jež ročně firmě generuje okolo pěti miliard dolarů.

Michael Jordan

Šlo o nevídaný úspěch. A je natolik zásadní, že se o něm nejen píše v různých knihách (například v poctivé Jordanově biografii z roku 2015), ale také se dostává na televizní obrazovky. Ostatně celé této záležitosti je věnována i část dokumentární série Poslední představení, která je dostupná na Netflixu a popisuje slavnou éru téměř neporazitelného týmu Chicago Bulls, jenž za Jordanových dob vyhrál dvakrát tři tituly NBA za sebou.

Právě o formování lukrativního partnerství mezi Jordanem a Nike bude pojednávat i nové drama pod názvem Air, které bude mít prakticky celé pod svou taktovkou slavná herecká dvojice Ben Affleck a Matt Damon. Nejen, že v něm hrají hlavní roli, ale také spolu napsali scénář, přičemž Affleck je veden jako jeho režisér. Do amerických kin se má dostat už 5. dubna. Zda bude také v Česku, je zatím otázkou.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Novinka je založena na pohledu dvou klíčových osob – Paula Knighta, spoluzakladatele Nike, a Sonnyho Vaccara, který měl ve firmě důležitou výkonnou roli. Prvního zmíněného ztvární Affleck, toho druhého pak Damon. Svou roli má ve filmu i legendární Rob Strasser, jenž v Nike zastával post šéfa marketingu. Tomu vdechne život americký herec Jason Bateman.

Pro Afflecka a Damona navíc půjde o vůbec první film vydaný pod hlavičkou jejich společného filmového studia Artists Equity, který ostřílený herecký tandem založil proto, aby pomáhal mladým tvůrcům k prosazení se v éře televizního streamování. „Film byl výjimečnou zkušeností, při níž jsme měli tu čest pracovat s těmi nejlepšími herci a štábem v oboru, z nichž všichni do něj vnesli vášeň, vytrvalost a kreativitu,“ uvedl Affleck.

Bližší informace o Air zatím nejsou známé, stejně tak není dostupný ani trailer. Ví se však to, že jakmile si film odbude promítání v kinech, zamíří na streamovací službu Prime Video od Amazonu. A zatímco budete čekat, můžete si připomenout náš nedávný článek, kde jsme spolupráci mezi legendou basketbalu a společností Nike popsali.