The Ocean Cleanup pokračuje v čištění řek. S novými plavidly chce zbavit plastového odpadu až tisíc říčních toků
O holandském projektu The Ocean Cleanup se toho napsalo už mnoho, většinou ale šlo o popis jeho ekologických aktivit na oceánu, kde se pomocí velkých plovoucích bariér snaží zachytávat hromady plastového odpadu. A nelze říct, že by se mu nedařilo. Firma pod taktovkou mladého nadšence Boyana Slata se ovšem již minimálně rok zaměřuje také na řeky a nyní tyto snahy posouvá na další úroveň.
Jak jsme vás informovali už loni v říjnu, The Ocean Cleanup experimentuje také se speciálním říčním plavidlem katamaránového typu, které nazývá jako The Interceptor. Jeho cílem je sbírat odpad ze znečištěných řek a zamezovat tak, aby se dostal na otevřené moře. Ekologický startup totiž v minulosti zjistil, že za 80 procenty plastů plujících do světových vod stojí zhruba tisíc řek.
Ty se většinou nachází na asijském kontinentu, a proto se Slatův tým rozhodl tyto systémy posadit primárně na dvě tamní řeky, jež patří k těm nejznečištěnějším – Sungai Klang v malajsijském Kuala Lumpur a Cengkareng Drain v indonéské Jakartě. Poté následovalo něco podobného v Dominikánské republice a blíží se i akce ve Vietnamu. Jenže to není zdaleka vše.
Vzhledem k tomu, že plánem The Ocean Cleanup je do pěti let pokrýt až tisíc řek po celém světě, potřebuje produkci a implementaci těchto systémů urychlit. Proto zahájil partnerství s finskou společností Konecranes, která podniká v oblasti výroby a servisu jeřábů a zdvihacích zařízení. Ta bude v malajsijské továrně pro nizozemský startup vyrábět další dvě plavidla, jež půjdou do provozu v květnu příštího roku.
„Jsem šťastný, že na konci tohoto náročného roku mohu vidět start sériové produkce Interceptorů. Je to důležitý krok k tomu, abychom mohli bojovat s plastovým znečišťováním našich oceánů. Věřím, že firma Konecranes je pro tento úkol ideální, a těšíme se, až budeme v následujících letech vyrábět řadu dalších plavidel,“ říká šéf The Ocean Cleanup Boyan Slat.