Tvůrci populárního grafického nástroje Sketch získali ve své vůbec první investici 20 milionů dolarů

sketchtop
0Zobrazit komentáře

Přes jeden milion platících uživatelů, osm let historie a jeden ze suverénně nejpopulárnějších grafických nástrojů současnosti, bez kterého si neumí spousta designérů a vývojářů představit jediný den. Taková je bilance původem holandské firmy stojící za nástrojem Sketch, kterou v roce 2010 spoluzaložili vývojáři Emanuel Sá a Pieter Omvlee.

Sketch nyní získává svou vůbec první investici. Od fondu Benchmark v Series A nabírá 20 milionů dolarů, v přepočtu tedy lehce přes 450 milionů korun, které mají sloužit především na urychlení vývoje a agresivnější prodejní strategii pro akvizici nových uživatelů. Je totiž zajímavé, že od svého založení až dosud běžel Sketch zcela bez propagace a nějakých větších kampaní. Vše zkrátka rostlo zcela organicky.

Tvůrci totiž vsadili na relativně jednoduchý recept – delší cestu, za kterou nyní sklízí ovoce. Sketch se obrovským způsobem zapojil do komunity designerů, tvořil vlastní návody na používání jejich aplikace, sponzoroval nejrůznější akce a tvůrce k tomu, aby ukazovali, jak se Sketchem pracovat a jednoduše kolem sebe vytvořil jakýsi love brand, který není svazován metrikami korporací, tedy netlačí jen a pouze na růst a zisk.

sketch-cloud-aqua@2x

Sketch v minulosti nabídky investic i akvizic odmítal, ale v tomto případě si obě strany sedly. Benchmark, který proinvestoval 100 procent částky, znal  Sketch podrobně, ale až po odhalení všech detailů zahlédl obrovský potenciál nevyužitého růstu. Ostatně licenci na software, která se platí ročně a stojí 99 dolarů, si koupilo již milion zákazníků – to navíc bez podílů dalším partnerům nebo jakýchkoliv nákladů na prodej, jelikož vše probíhá organicky přímo na oficiálním webu. Sketch byl navíc profitabilní již od prvního roku, pouze rostl pomalu.

Spojíme-li to s faktem, že pro Sketch pracuje převážně na dálku celkem 42 lidí, rozprostřených různě po Evropě a Spojených státech, jde o výhru pro někoho, kdo dokáže softwarové firmě pomoci s vylepšením byznysové stránky. A kde že se onen potenciál skrývá? Až dosud se Sketch zaměřoval především na sólové koncové zákazníky, ale neměl propracovaný produkt pro firmy, které ho využívají čím dál častěji.

Přechod na web

V návaznosti na Sketch Cloud, tedy cloudovou platformu Sketche pro sdílení jednotlivých grafických souborů, by měla vzniknout platforma Sketch Teams, díky které by mohly týmy ve firmách na jednom souboru spolupracovat současně a online. Prozatím Sketch funguje pouze jako desktopová aplikace, ale ještě v průběhu tohoto roku by se měl dočkat i své webové podoby, která souvisí s týmovou spoluprácí.

bugat

Přečtěte si takéBugatti ukázalo nový elektromobil pro děti. Stojí přes 700 tisíc korun a vyrábí se částečně na 3D tiskárněBugatti ukázalo nový elektromobil pro děti. Stojí přes 700 tisíc korun a vyrábí se částečně na 3D tiskárně

Základ celého nástroje má ovšem dle tvůrců zůstat stejný i přes množství nových změn. Na týmy a jinou prodejní strategii se v podobné kategorii zaměřily například startupy jako Figma, která nabrala na investicích téměř 83 milionů dolarů při valuaci 440 milionů dolarů, nebo InVision, který vybral již 115 milionů dolarů a jeho hodnota se přibližuje dvěma miliardám. A s přístupem, který Sketch má, by od podobného růstu nemusel být příliš daleko, i při zachování principu „uživatelé na prvním místě“.