Týdny po Maďarsku vstupuje Pilulka do Rakouska. Chceme být synonymem lékárny v telefonu, říká Kasa
Vzhledem k tržnímu dění Pilulka na podzim přistoupila k úsporným opatřením. Navzdory krizi ale opět očekává rekordní výsledky.
Česko, Slovensko, Rumunsko, od září Maďarsko a teď i Rakousko. Skupina Pilulka zakladatelů bratrů Martina a Petra Kasových oznámila vstup do páté země, kde chce následovat svůj cíl jako na jiných trzích – rychle se stát jedním ze tří největších online hráčů. Do Rakouska přitom chtěla Pilulka, jež loni utržila 3,6 miliardy korun, vstupovat v minulém roce, kdy byla obecně e-commerce v mnohem lepší kondici.
„Situace na online trhu není v současné době zdánlivě optimální pro expanzi, ale vstupu na nový trh předchází rok až dva příprav. Takový krok neplánujete s ohledem na měsíce, ale roky – a po odeznění současné nepříznivé tržní situace nastane opět růst sektoru e-commerce,“ komentuje Martin Kasa, jeden ze zakladatelů a člen představenstva firmy.
Trh internetových obchodů letos zažívá doslova nepoznanou situaci – v podstatě poprvé za posledních dvacet let se ocitl v krizi. E-commerce prodeje jsou meziročně menší zatím v každém kvartálu, Pilulka však podle slov Kasy i tento rok překoná své dosavadní rekordy a očekává historicky nejvyšší tržby.
„Kamenné lékárny meziročně lehce rostou a internetoví obchodníci hlásí meziroční pokles okolo deseti až patnácti procent. Skupina Pilulka bude mít i za tento extra složitý rok nejvyšší tržby v historii navzdory tomu, že naprostá většina tržeb skupiny je online,“ říká Kasa.
Přiznává však, že oproti covidovému roku 2021 to letos bude významně nižší růst, který je však podle něj nutné vnímat v kontextu dlouhodobých trendů i bezprecedentního loňského růstu online prodejů Pilulky o šedesát procent.
S ohledem na tržní dění ale i lékárenská skupina během podzimu přistoupila k několika úsporným opatřením, kdy například omezila řadu obchodních partnerů a nákladů, což by se mělo mírně podepsat i na jejích tržbách za čtvrtý kvartál.
V rámci personálních výdajů Pilulka propustila přibližně patnáct procent zaměstnanců centrály a změny proběhly i ve vedení, které opustil dosavadní komerční ředitel Martin Navrátil a vedoucí projektu Plus Care Martin Urx.
„Říká se, že kdo je připraven, není překvapen. Víme, že rok 2023 nebude snadný, ale počítáme v něm s lehkým růstem,“ říká Kasa a dodává, že jako veřejně obchodovaná společnost oficiálně představuje konkrétní plány vždy jen souběžně s výsledky předchozího roku, proto nepřidá moc podrobností.