Uber chce ovládnout trh s elektrickými koloběžkami. Jeho cílem jsou i miliardové startupy Lime a Bird

Lime10
0Zobrazit komentáře

Jeden z nejhodnotnějších startupů současnosti, Uber, se začíná postupně pouštět nejen do experimentů, mezi kterými nechybí létající taxíky či plně samořiditelná vozidla, ale také do sdílené ekonomiky. V ní se v posledních několika měsících nemluví o ničem jiném než o sdílených elektrických kolech a koloběžkách. První z nich již Uber ovládl akvizicí startupu Jump, díky kterému získal flotilu červených kol, která si lze půjčovat po městě, stále mu ale chybí potřebná trakce na poli elektrických koloběžek, které začal přes Jump nabízet teprve nedávno.

Trh s elektrokoloběžkami ovládají především dnes již miliardové startupy Bird či Lime, které postupně přechází z USA i do Evropy (Lime vstoupil do Prahy již před 2 měsíci), a Uber si z toho chce ukousnout svůj díl. Nedávno tak jednal se startupem Lime o možné akvizici, které doplňuje nedávné jednání s konkurenčním Birdem, jak informuje magazín The Information. Výše akvizice by se měla v tomto případě pohybovat v miliardách amerických dolarů a dle zahraničních zdrojů by ji Uber mohl oznámit ještě před koncem tohoto roku.

Dle něj by mohla akvizice jednoho z předních hráčů Uberem eliminovat zásadní problémy se zvyšující se poptávkou a nedostatkem nových koloběžek, stejně jako prvotní porodní bolesti při startu nové služby. Uber totiž začal elektrické koloběžky vyrábět a půjčovat prostřednictvím značky Jump relativně nedávno. Naopak Lime či Birdu by mohly masivní finanční prostředky z akvizice pomoci k ještě rychlejší expanzi.

birdsm

Ostatně, Uber již nějakou dobu část Lime vlastní, investoval do něj v rámci jednoho z dřívějších investičních kol. I když nejsou známy detaily potenciální transakce, valuace zelenobílých koloběžek představuje po posledním investičním kole zhruba 1,1 miliardy dolarů, v přepočtu tedy přes 25 miliard korun. Černobílý Bird je na tom o poznání lépe, díky většímu množství získaných prostředků se jeho hodnota pohybuje na hranici 2 miliard dolarů, tedy bezmála 45 miliardách korun.

Šéf Birdu Travis VanderZanden nicméně prostřednictvím svého mluvčího magazínu The Information potvrdil, že Bird není na prodej. Nepotvrdil ani nevyvrátil ovšem možná jednání mezi Uberem a jeho startupem. Lime se k situaci prozatím nevyjádřil.

lime-kolobezky-praha

Přečtěte si takéOndřej Široký z Lime: Neúspěch si nepřipouštíme. Apetit na sdílené koloběžky je v Praze velkýOndřej Široký z Lime: Neúspěch si nepřipouštíme. Apetit na sdílené koloběžky je v Praze velký

Uber není rozhodně sám

Zatímco se na straně mnoha startupů řeší, zda jsou elektrické koloběžky profitabilním byznysem, v pozadí se postupně rojí další nenápadná konkurence zmíněných hráčů, především pak na americkém trhu. Do sdílené ekonomiky vstoupil jeden z největších konkurentů Uberu v USA, Lyft, který v týdnu uzavřel nákup startupu Motivate na pronájem sdílených kol, a kouká po dalších firmách v této oblasti. Alphabet, který vlastní Google a také Waymo na provoz samořídících vozidel, investoval do Lime a mohl by vstoupit i mezi elektrické koloběžky.

limes

Elektrické koloběžky Lime v Praze

V neposlední řadě je to pak například Ford, který nedávno koupil za 90 milionů dolarů menší americký startup Spin, jenž má ambici fungovat dlouhodobě mezi dvěma giganty. Samotní Bird a Lime od minulého roku uskutečnili dohromady více než 20 milionů jízd, jejich budoucnost je ovšem zásadním způsobem závislá na dalším financování a také regulačních orgánech, které jim působí v mnoha městech potíže. Ostatně Lime se potýká s problémy i v Praze, kde byl v některých městských částech pozastaven.

Costa Coffee představilo chytrý hrnek, se kterým můžete za kávu rovnou zaplatit

Michal MarekMichal Marek

costa-coffee-clever-cup
0Zobrazit komentáře

Jak roste obliba kávy, stoupá bohužel i spotřeba jednorázových kelímků, které jsou sice vyrobeny primárně z papíru, ale obvykle jsou zevnitř potažené plastovou fólií pro zajištění nepropustnosti. Kelímky tedy nejsou právě ekologické a recyklováno je jich naprosté minimum, protože je k tomu potřeba specializované pracoviště.

Jednou z cest, jak se papírovým kelímkům vyhnout, je nosit si vlastní hrnek. Kavárenské řetězce různé hrnky a termohrnky dokonce prodávají a zákazník, který si nápoj odnese ve vlastním hrnku, často kromě dobrého pocitu získá i drobnou slevu na kávu. Britský řetězec Costa Coffee nyní ale podnikl další zajímavý krok, jak hrnek pro opakované použití zatraktivnit. Začal prodávat chytrý hrnek s vlastním čipem pro bezkontaktní platby.

costa-coffee-clever-cup2

Řetězec Costa Coffee, který byl nedávno koupen nápojovým gigantem Coca-Cola, vytvořil hrnek, který má vlastní NFC čip, díky kterému ho stačí přiložit k platebnímu terminálu a snadno za kávu rovnou zaplatit. Služba je poháněna technologií bPay od Barclaycard a hrnek tedy nabíjet kreditem přes mobilní aplikaci. Takzvaný „Clever Cup“ v Británii stojí 15 liber, tedy necelých 450 korun.

vin-2

Přečtěte si takéVinograf se hodil do gala, pomáhal s tím i Jakub ŠpaňhelVinograf se hodil do gala. Na novém vzhledu známého vinného baru se podílel i Jakub Špaňhel

Samotné placení funguje úplně stejně, jako když platíte telefonem či chytrými hodinkami, a funkčnost hrnku není omezena jen na řetězec Costa Coffee. S hrnkem lze platit jednoduše kdekoli, kde akceptují bezkontaktní platby kartou. Faktem ale je, že pokud budete platit hrnkem třeba zálohu v autopůjčovně, je možné, že bude obsluha poněkud vyvedena z míry.

costa-coffee-clever-cup-pay

V České republice zatím bezkontaktní platební hrnky k dispozici nejsou, ale není vyloučeno, že je Costa Coffee postupně rozšíří i na další trhy. Co se týče rozšířenosti bezkontaktních terminálů, jsme na tom ostatně velice dobře a Češi hrají v bezkontaktním placení světový prim.